buitenrijden; netjes of 'als ze maar lopen'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Aranel
Berichten: 20206
Geregistreerd: 09-08-06

Re: buitenrijden; netjes of 'als ze maar lopen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 15:41

Met buitenrijden vind ik dat mijn pony en ik zich lekker kunnen ontspannen, ze hoeft dus niet aan de teugel te lopen Bloos

Blablabla11

Berichten: 7882
Geregistreerd: 27-05-06

Re: buitenrijden; netjes of 'als ze maar lopen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 16:03

Fyenna schreef:
Met buitenrijden vind ik dat mijn pony en ik zich lekker kunnen ontspannen, ze hoeft dus niet aan de teugel te lopen Bloos

helemaal mee eens Tong uitsteken

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: buitenrijden; netjes of 'als ze maar lopen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 16:07

Uiteraard; been is been, halt is halt, links is links en rechts is rechts.. Dat geldt in de bak tijdens de training en dat geldt buiten tijdens een ontspannen ritje...

Maar ik vraag verder weinig v.w.b. stelling, buiging en nageeflijkheid. Al merk ik dat hoe verder we komen in de training, hoe makkelijker ze dat ook op een buitenritje toepast Haha!

De stukken die ik bijvoorbeeld buiten langs de weg rijdt, heb ik uiteraard gewoon mijn teugels op maat en ze volgt net even makkelijker mijn hand en bij opbouwende spanning kan ik haar inderdaad er door heen rijden (of er langs rijden Knipoog ) door wat nageeflijkheid te vragen..

nathalie_v

Berichten: 3479
Geregistreerd: 09-07-06

Re: buitenrijden; netjes of 'als ze maar lopen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 16:41

ik rij wel eens buiten bij een vrindin van mij en dan is het wel goed opletten (maar geen dresuur) gewoon lekker rustig en geen dresuur (dan ff niet)

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Re: buitenrijden; netjes of 'als ze maar lopen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 18:18

als ie maar loopt, als t ff kan heb ik mn teugels los en t uiteinde in 1 hand
sommige mensen beweren dat dat slecht is voor je paard, dat ie in het bos zelf mag weten hoe hij loopt, maar die van mij heeft ondnaks het vele boscrossen(letterlijk crossen ja Tong uitsteken ) toch gewoon Z1 dressuur gelopen, werd juist veel fijner te rijden in de bak als ie zich geregeld ff mocht uitleven in het bos!

mn 3 jarige wordt binnenkort ingereden, zodra het kan gaat ook zij lekker mee de bossen in, en verder wordt het toch echt mn wedstrijdpaard, maar in t bos lekker los teugeltje en rijden maar!

Anoniem

Re: buitenrijden; netjes of 'als ze maar lopen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 23:59

RT-P --> BRT.

Douni

Berichten: 1940
Geregistreerd: 20-10-04
Woonplaats: Axel

Re: buitenrijden; netjes of 'als ze maar lopen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 10:29

Als tie maar loopt, gewoon lekker relaxed.
Natuurlijk moet hij wel gewoon luisteren, maar verder mag hij gewoon lekker ontspannen net als ik!

aprillicious
Berichten: 859
Geregistreerd: 23-08-01

Re: buitenrijden; netjes of 'als ze maar lopen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 11:20

Beide! Alleen het netjes slaat dan op mij. Zodra ik het bos inga, is het lekker met lange teugel rijden. In draf en galop neem ik de teugels op maat, maar losjes. Er komt pas druk op het bit als ze wat langzamer moet (mocht stem en zithulp niet doorkomen). Verder doe ik buiten alles op stemhulpen. En juist omdat ik er van voren niet aan zit, kan ik me mooi concentreren op mijn houding en zithulpen. Die train ik in een buitenrit maar wel op een lekker ontspannen manier.

Netjes voor Pregini: NEE
Als ze maar loopt: Ja

Maar trainen doen we wel!

pluklief

Berichten: 4201
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Betuwe

Re: buitenrijden; netjes of 'als ze maar lopen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 15:27

mambo hoeft van mij niet aan de teugel te lopen en hoefd ook niet met stelling en buiging de bocht door te gaan. vaak gaan wij namelijk onderlangs de dijk en daar zijn ze nogal hyper. ik hou wel contact anders schiet hij weg of gaat ie gras eten.
dus het gaat niet echt netjes.

Josjeee
Berichten: 105
Geregistreerd: 16-12-05

Re: buitenrijden; netjes of 'als ze maar lopen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 23:14

Mijn vz-pony hoeft buiten niet te werken, dan mag ze lekker ontspannen, lekker ''hobbelen'' zeker omdat ze nog jong is!
IK vind dit zelf ook wel fijn zo nu en dan.

Bentuh

Berichten: 3439
Geregistreerd: 27-09-03
Woonplaats: HILLEGOM

Re: buitenrijden; netjes of 'als ze maar lopen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 16:23

wij doen meestal gewoon lekker rustig rijden langen tuigels..
maar dan gaan we veel overgangen rijden.. (paard is niet zo goed aan de been) en dan gaan we
daar een beetje aan werken..

xZolox

Berichten: 2789
Geregistreerd: 23-02-06
Woonplaats: Alkmaar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 16:24

Liedje schreef:
Het ligt er eigenlijk een beetje aan ... als mijn pony ontspannen is lat ik der lekker lopen... als ik merk dat ik wat spanning krijg pak ik de teugels even op en houd der bezig door de wat ronder te rijden Lachen Zo vergeet ze de spanning Lachen


Ja Precies hetzelfde.

Joltsje

Berichten: 9045
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: buitenrijden; netjes of 'als ze maar lopen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 16:28

ik wil graag ontspannen buitenrijden en als ik niet hoef te werken hoeft mijn paard dat ook niet.. dus als hij braaf doorloopt is er nix aan de hand.

Jimster

Berichten: 138
Geregistreerd: 16-08-06
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: buitenrijden; netjes of 'als ze maar lopen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 21:24

Buiten is het bij ons ook lekker ontspannen, voor de paarden en mensen! Knipoog

BabsieJana

Berichten: 2028
Geregistreerd: 14-09-05

Re: buitenrijden; netjes of 'als ze maar lopen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 11:24

ik ga tijdens een buitenrit , een paard niet aan de teugel vragen hoor, dat doe ik wel weer in de bak..
Ja okee, als ik een paard heb dat constant loopt te trekken aan de teugels enzo nou dan wel maar anders niet hoor.

Horsea_nl

Berichten: 8812
Geregistreerd: 14-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 16:46

als mijn paard buiten is gaat ie echt niet nageven. dan kent ie die term niet meer haha. dan is het hoofd in de lucht Haha! . dus lekekr aan een los teugeltje. crossen Clown

_Lorette_

Berichten: 12112
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: buitenrijden; netjes of 'als ze maar lopen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 16:55

Ze moeten aardig aan mijn hulpen staan.
Vooruit is vooruit en ho is ho.
Verder verlang ik dat het paard altijd aanspringt in de galop die ik wens.

Aan de teugel? Nee, hoor. Stelling en buiging? Ook zeer zeker niet.

Dit met name omdat ik wil genieten van het buitenrijden en ik wel consequent wil blijven.
Waarschijnlijk houd ik het niet vol om al die tijd die ik in het bos doorbreng het paard dressuurmatig goed te rijden. En ik mag niet van mijn paard verlangen dat hij het ene pad keurig loopt en het andere pad helemaal vrij wordt gelaten. Dat is erg verwarrend.

Ik heb mijn pony wel eens erg aangepakt in het bos. Ik heb één goed pad gekozen en heb daar serieus dressuur gereden. Van mij hoeft dat niet als ze normaal doet, maar mevrouw was zo ongehoorzaam en dat het onverantwoord was. Ze had al 3 wielrenners omver gelopen. Toen was de maat vol. Ik vind her heerlijk als ze eens goed bokken en ik laat ze regelmatig een rengalopje maken, maar er moet controle blijven.

Twaalf
Berichten: 6666
Geregistreerd: 25-11-05

Re: buitenrijden; netjes of 'als ze maar lopen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 17:07

Mijn pony is toch al ontspannen op een buitenrit, dus waarom zou ik haar dan nagevelijk/aan de teugel laten lopen. Ik gebruik voortaan wel een slof, omdat ze zich soms zo sterk maakt, dat ik haar niet kan houden (vooral op de terugweg). De slof hangt de rest van de tijd gewoon los.

Horsefreak

Berichten: 1238
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Nieuw Vennep

Re: buitenrijden; netjes of 'als ze maar lopen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 21:52

Ik rijd met manege paardjes buiten en net hoe ze lopen en reageren. Als ze alleen maar struikelen en met andere dingen bezig zijn dan op mij te letten ga ik wel beetje er aan rijden. Hij hoeft niet in de krul te lopen, maar wel netjes zijn voeten op tillen. En zoals al gezegd is: links is links en halt halt enz.

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Re: buitenrijden; netjes of 'als ze maar lopen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 10:12

Chubby schreef:
Uiteraard; been is been, halt is halt, links is links en rechts is rechts.. Dat geldt in de bak tijdens de training en dat geldt buiten tijdens een ontspannen ritje...

Maar ik vraag verder weinig v.w.b. stelling, buiging en nageeflijkheid.


Ik doe het hetzelfde. Verder zijn onze bosritten puur voor de los en ontspanning, zowel voor mijn paard als voor mij. Een bosrit waarbij er niets hoeft en lekker lol gemaakt wordt (stukje boscrossen) doet mijn paard alleen maar goed.

eilander

Berichten: 3240
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: Terschelling

Re: buitenrijden; netjes of 'als ze maar lopen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 11:41

Wisselend.Ik vind het een goede conditietraining en gebruik het daar dus ook voor.We hebben vaste cross paden en als we in de buurt zijn begint ze vaak al te stuiteren van mag ik??Lekker duin op en af een beetje rond en recht.Op het strand in volle rek en na een paar honderd meter even stap lang daarna de galop op het andere been in volle rek.Moet je kijken hoe los en ontspannen ze zijn na die tijd.En volgens mij worden ze daar lekker fris van in het hoofd.De stap trejecten gaan meestal lange teugel maar draf en arbeidsgalop probeer ik haar toch wel rond te houden.(meestal)

lovemonami

Berichten: 499
Geregistreerd: 28-06-06
Woonplaats: velserbroek

Re: buitenrijden; netjes of 'als ze maar lopen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 00:13

meestal lkkr ondspanne maar die van mij gaat vrij snel tippen dan moet ik hem meer in de hand houden maar verder rij ik gewoon ondspannen Knipoog

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Re: buitenrijden; netjes of 'als ze maar lopen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 00:18

Ik rij endurance met mijn paard en laat hem buiten lekker op zijn eigen benen lopen aan een losse teugel. Als hij een beetje heftig wordt neem ik iets meer contact met de teugels voor het geval hij een spurt wil nemen Haha! Ik wil dat Omar buiten lekker ontspannen loopt en absoluut niet in de krul. Lekker ontspannen los teugeltje, oren naar voren en lopen maar Knipoog

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Re: buitenrijden; netjes of 'als ze maar lopen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 09:29

Ik ben een knolhobbelaar Haha! rij dus alleen recreatief en buiten mag mijn paard lekker op zijn eigen benen lopen. Thuis ook hoor, ik heb geen bak maar rij dan gewoon hier op het landje of in de paddock en ook daar mag hij gewoon op eigen benen lopen, los teugeltje en als het nodig is neem ik wat meer teugel maar meestal niet dus.
Het enige wat ik wel ontzettend belangrijk vind is dat je je paard buiten goed onder controle hebt en dan maakt het niet uit of je hem nou in de krul laat lopen of lekker los.

NuggT

Berichten: 5498
Geregistreerd: 20-12-04
Woonplaats: Delft

Re: buitenrijden; netjes of 'als ze maar lopen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 16:31

Ik rijd buiten eigenlijk nooit echt netjes.
Laat haar niet aan te teugel lopen, zorg er natuurlijk wel voor dat ze goed doorloopt en dat ze niet gaat lopen sjokken maar echt dressuur doe ik buiten niet.
Dat vind ik het fijne van buitenrijden, gewoon lekker ontspannen, paardje ook naar dr zin. Knipoog

Als ik in de bak rijd dressuur ik wel altijd een beetje.
Voltes, aan de teugel enc. Lachen