(on)rustige buitenrit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Darliiing7

(on)rustige buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-24 10:23

Wie oh wie kan ons helpen!

Mijn draver, 9 jaar, is echt een schat van een paard! <3
Wanneer we thuis gaan uit rijden is hij echt braaf, rustig, doet wat hij moet doen. Wanneer ik met mijn vriendin alleen op verplaatsing ga rijden (dus gewoon met z'n 2tjes, elk ons eigen paard) is hij wat zenuwachtiger, maar nog steeds braaf. Hij zal wat voorwaartser zijn, wil wat sneller gaan, op kop lopen,... maar hij laat zich ook terugnemen, kan dan ook wanneer ik het vraag rustiger gaan wandelen, doet nog rustige galopjes etc.

Maar nu zijn we dus gisteren met een groep op buitenrit geweest (waar we volgende maand ook mee zouden gaan) maar hij was echt niet te houden! De hele tijd in de teugels hangen, teugels uit de handen trekken (hij is enorm sterk in de mond!) voorop willen lopen, iedereen voorbij willen steken.
In de galop zo erg dat hij echt de kop omlaag deed en volledig wegschoot waarbij ik hem dus niet meer krijg teruggenomen! Noodstop werkte niet, ophoudingen werkte niet,... Hij is pas gestopt toen hij vol tegen een boom aan knalde (die hij niet zag) omdat hij een ander paard voorbij wou steken! %)

Gelukkig hebben we beiden niets overgehouden aan deze rit (behalve ik een blauwe knie en wat schrammen). Maar ik ben dus op zoek naar tips en tricks hoe ik dit volgende keer kan voorkomen...
Hem laten koplopen gaat helaas niet omdat het een begeleide rit is en we de weg daar niet kennen en ik ben ook bang als hij voorop loopt en in de galop is, dat er dan helemaal geen rem meer op gaat zijn :/

Foto van de dader in kwestie xD

Afbeelding

Celebi

Re: (on)rustige buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 10:30

Rustiger opbouwen denk ik. De dynamiek van groepen kan soms zo onrustig zijn dat de braafste beessies helemaal koekoek gaan. Heb het ook wel eens gehad dat mijn brave pony veranderde in een racemonster puur doordat de energie in de groep zo hoog zat.

Het lastige is met groepen dat je het niet altijd voor het zeggen hebt hoe de rit ingedeeld wordt. Ik zou dit zelf persoonlijk het liefste met rust oplossen. Alleen maar de gang versnellen als dat rustig kan. Zelfstandig versnellen, trekken, bokken of inhalen nooit toestaan en doen wat nodig is om dat te vermijden. Maar met een groep komt er vaak toch altijd een punt dat je moét draven en galopperen en dat maakt het lastig. Ik zou kijken of je dit rustig op kunt bouwen met 2 anderen die het niet erg vinden als je een rustige rit ervan moet maken. En daarna misschien met 3 anderen. Zodat je paard leert dat het ook in groepen rustig en beheerst kan allemaal. Dan kun je in alle gemak ook oefenen met voorop rijden, achterop rijden en in het midden rijden zonder dat je je paard overdonderd door meteen in een begeleide rit mee te moeten gaan.

With The Rider In Mind - Voor iedereen die de balans tussen werk, privé en de passie voor paarden terug wil vinden.
https://www.withtheriderinmind.nl

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 10:30

Vervelend dat de buitenrit niet verlopen is zoals je had gewild! Ik denk alleen dat op kop laten lopen wel de oplossing is. Sommige paarden houden er niet van om tussen de groep in of als hekkensluiter te lopen is mijn ervaring. Die vinden het het prettigst om voorop te lopen. Kun je misschien naast degene rijden die begeleidt? Dan heeft je paard wel hetzelfde overzicht maar loop je niet alleen op kop :)

Julia - Tymen 503 x Wimer 461
Meiske - Eise 489 x Wimer 461

~ No Fear, Life's Better Than You Obviously Thought ♡ ~

Darliiing7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-24 10:59

Celebi schreef:
Rustiger opbouwen denk ik. De dynamiek van groepen kan soms zo onrustig zijn dat de braafste beessies helemaal koekoek gaan. Heb het ook wel eens gehad dat mijn brave pony veranderde in een racemonster puur doordat de energie in de groep zo hoog zat.

Het lastige is met groepen dat je het niet altijd voor het zeggen hebt hoe de rit ingedeeld wordt. Ik zou dit zelf persoonlijk het liefste met rust oplossen. Alleen maar de gang versnellen als dat rustig kan. Zelfstandig versnellen, trekken, bokken of inhalen nooit toestaan en doen wat nodig is om dat te vermijden. Maar met een groep komt er vaak toch altijd een punt dat je moét draven en galopperen en dat maakt het lastig. Ik zou kijken of je dit rustig op kunt bouwen met 2 anderen die het niet erg vinden als je een rustige rit ervan moet maken. En daarna misschien met 3 anderen. Zodat je paard leert dat het ook in groepen rustig en beheerst kan allemaal. Dan kun je in alle gemak ook oefenen met voorop rijden, achterop rijden en in het midden rijden zonder dat je je paard overdonderd door meteen in een begeleide rit mee te moeten gaan.

We doen wel vaker begeleide ritten met grote groepen en eigenlijk gaat dat altijd heel erg goed. Dus ik ben er ook een beetje van aangedaan dat het deze keer zo moeilijk ging :(

We waren nu met 5 personen. Dus ik en mijn vaste rijmaatje. En dan 2 vriendinnen met huurpaarden van de ranch en de begeleider. We hebben dus vaker in grotere groepen gereden en dat is altijd vrij goed gegaan, alleen nu was de dynamiek misschien net wat anders voor hem en bleef hij gewoon door mijn gezag uitgaan. Gelukkig heb ik wel al snel kunnen aangeven in de groep dat ik niet meer wou draven of galopperen dat er rust was en dat begrepen ze ook heel goed. Daarna, toen hij eindelijk rustig was, nog een kort drafje gedaan en dat ging heel goed. Maar eens we naar galop wouden gaan brak hij weer helemaal door :/

Sowieso is hij graag koploper of afsluiter van de groep. Maar helemaal achteraan rijden durfde ik zelf niet (meer) aan, want als er dan wat zou gebeuren de rest heeft het niet door :/ Ik bedoel maar, ik ben al aan 1 kant helemaal bont en blauw van tegen de boom aan te rijden xD

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 11:08

Als het vaker goed is gegaan dan zullen een paar rustige ervaringen vast helpen dit te doorbreken. En als achteraan rijden in principe goed gaat, zou ik dat toch gaan proberen als op kop niet kan. Een harde 'stop' zou iedere begeleider in de ankers moeten zetten en een goede begeleider houdt ook wel 4 ruiters in de gaten.

With The Rider In Mind - Voor iedereen die de balans tussen werk, privé en de passie voor paarden terug wil vinden.

Darliiing7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-24 11:09

Friesfanaat schreef:
Vervelend dat de buitenrit niet verlopen is zoals je had gewild! Ik denk alleen dat op kop laten lopen wel de oplossing is. Sommige paarden houden er niet van om tussen de groep in of als hekkensluiter te lopen is mijn ervaring. Die vinden het het prettigst om voorop te lopen. Kun je misschien naast degene rijden die begeleidt? Dan heeft je paard wel hetzelfde overzicht maar loop je niet alleen op kop :)

Ja, heb wel op een gegeven moment een heel stuk langs de begeleider gereden, maar als we in galop of draf gingen moest dat achter elkaar ivm smalle wegjes en eventuele fietsers, tegenliggers, etc. En daar liep het dan eigenlijk meestal mis :/
Want hij is inderdaad wel echt een koploper en wel een heel voorwaarts paardje dat graag een goed tempo aanhoudt ;)
En als hij niet kan koplopen is afsluiten met hem het beste, maar dat durfde ik nu niet meer aan doordat wel al tegen een boom waren gereden en ik dacht echt 'als er wat gebeurd en ze zien/horen het niet' :/

Darliiing7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-24 11:10

Celebi schreef:
Als het vaker goed is gegaan dan zullen een paar rustige ervaringen vast helpen dit te doorbreken. En als achteraan rijden in principe goed gaat, zou ik dat toch gaan proberen als op kop niet kan. Een harde 'stop' zou iedere begeleider in de ankers moeten zetten en een goede begeleider houdt ook wel 4 ruiters in de gaten.

Ja, is ook een beetje mijn eigen angst hoor. Sinds ik een kindje heb gekregen ben ik niet meer 100% zelfzeker en dat doet toch ook wat denk ik xD maar mijn gegil toen ik in de boom hing heeft de begeleider toch doen stoppen, dus dat moet wel goedkomen denk ik xD

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 11:13

Moeilijk hoor, dat zal toch wel iets van zijn draversmentaliteit zijn. Hoe je dat eruit krijgt, tja lastig. Heb ook zo'n merrie gehad. Die had echt een blinde vlek voor haar ogen en kon alleen maar rennen. Ik ben daardoor toch het meest alleen gegaan of mijn merrie voorop.
zal toch veel trainen, trainen, trainen zijn. Eerst met zijn tweeën op pad en als hij begint, hup volte op of een andere oefening. Zet hem maar aan het werk. Wijken, achterwaarts, heuveltje op, heuveltje af, verzamelen, uitstrekken, etc. Zodat hij bij jou blijft en niet denkt aan het 'moeten winnen'

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 12:31

Heeft hij ook op de baan gelopen? Dan hoeven niet perse wedstrijden geweest te zijn, maar ook training..
Want dan is het natuurlijk logisch dat hij anderen voorbij wilt en de koppositie over wilt nemen.

Dat maakt het wel lastiger.. omdat jij hem dit gedrag (wat van hem verlangt werd als draver) nu af moet leren.. :\

Darliiing7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-24 14:53

Casarell schreef:
Heeft hij ook op de baan gelopen? Dan hoeven niet perse wedstrijden geweest te zijn, maar ook training..
Want dan is het natuurlijk logisch dat hij anderen voorbij wilt en de koppositie over wilt nemen.

Dat maakt het wel lastiger.. omdat jij hem dit gedrag (wat van hem verlangt werd als draver) nu af moet leren.. :

Ja hij heeft voor de Sulky echt wedstrijden gelopen, onder het zadel niet. Maar inderdaad in groep merk ik eens zo gel die drang om te presteren. Wanneer ik alleen of met 1 andere persoon op buitenrit ga heeft hij dat helemaal niet en kan hij wel heerlijk rustig en ontspannen lopen...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 19:22

Wellicht kun je Ruitje ( memberlist.php?mode=viewprofile&u=8869 ) vragen.
Zij is bekend met dravers omscholen naar recreatieve paarden. Zeker als je paard koersen heeft gelopen doet hij gewoon waarvoor hij is opgeleid. Ik zou haar om advies vragen.

Geëmigreerd naar Zuid Frankrijk de Limousin

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 20:20

Dit heeft niks met draver-zijn te maken. Mijn nrps van 19 is ook een koploper, in stap gaat het nog goed, in draf wordt hij al wat drammerig, en in galop wil hij dwars door z'n voorganger heen. Bijna niet te doen.
Loopt hij voorop dan is hij ook erg enthousiast, maar doet z'n rem het een stuk beter

Darliiing7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-24 13:33

pien_2010 schreef:
Wellicht kun je Ruitje ( memberlist.php?mode=viewprofile&u=8869 ) vragen.
Zij is bekend met dravers omscholen naar recreatieve paarden. Zeker als je paard koersen heeft gelopen doet hij gewoon waarvoor hij is opgeleid. Ik zou haar om advies vragen.

Super bedankt! Ik ga haar zeker eens een berichtje sturen! :D

Darliiing7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-24 13:35

Rubs schreef:
Dit heeft niks met draver-zijn te maken. Mijn nrps van 19 is ook een koploper, in stap gaat het nog goed, in draf wordt hij al wat drammerig, en in galop wil hij dwars door z'n voorganger heen. Bijna niet te doen.
Loopt hij voorop dan is hij ook erg enthousiast, maar doet z'n rem het een stuk beter

Probleem is dat hij, ook voorop, niet meer naar de hulpen luistert als hij in zijn race-mind zit. Hij kan dan echt, uit het niets, hoofd omlaag en gaan! Trekt je gewoon de teugels uit de handen, je hebt totaal niets meer te zeggen. Niet met teugels, niet met zit, niet met stem, helemaal niets... Het gebeurd gelukkig echt niet vaak, maar als het gebeurd is het wel een heel erg angstig moment moet ik wel toegeven :/

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 14:29

Jeetje zeg, in galop tegen een boom tot stilstand gekomen met je paard? %)

Je hebt dan nog geluk dat je er zelf zo te lezen goed vanaf bent gekomen. En je paard hopelijk ook al kan schade ook pas later zichtbaar / merkbaar worden.

Op deze manier buiten rijden vind ik wel onverantwoord. Is het missch een idee om iemand ernaast te hebben op paard of fiets, die het paard aan het halstertouw houdt (halster over hoofdstel). Zodat die het paard en jou kan ondersteunen in het bepalen van het tempo?

Bij een gekoerste draver werkt teugeldruk juist als aanmoediging harder te gaan. Is hij wel goed omgeschoold en hoe lang geleden koerste hij nog?
Missch kan je ook met oogklepjes experimenteren. Zien of het voor een deel de prikkels zijn die hem in de racemodus brengen.

Maar vooral: zet je veiligheid voorop hoor! Succes!

Paarden ❤️

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 14:56

Een draver leert inderdaad om in de teugels te gaan hangen. Trekken werkt tegengesteld. Het is juist zaak om het contact zacht te houden. Dat kun je oefenen tijdens de dressuur les.
Eventueel kun je nog de one-raign-stop aanleren als noodrem. https://www.paardnatuurlijk.nl/nl/onereinstop.html

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 18:45

Oogkleppen werkt bij een Draver averechts, die doen wij juist aan om ze scherper te maken. Wat wel kan helpen is doof maken. Watten in, rubber oren erover en orenkap op.

Dat is een quick fix, maar helpt wel om ondertussen het probleem rijtechnisch op te lossen.

Een 'race mind', zou niet moeten betekenen dat je niks te zeggen hebt, dat zou erg problematisch zijn, met 10 dravers met een sulky erachter. Ze moeten juist enorm goed te regelen zijn, anders krijg je ongelukken.

Wat voor bit heb je in?

De kunst is, om ze van het bit af te rijden, zodra je ze op het bit hebt, gaan ze harder. Is het niet zo dat zijn basistempo hoger is dan de rest van de groep, zodat je hem per ongeluk tegen het bit op rijd?

Ik heb mij ook wel eens vergist met een groep, ik dacht een klein stukje iets te versnellen en blijkbaar ging mijn Draver 8 keer zo hard als de groep achter me.

Hun tempo is gewoon hoog in basis, je moet er voor werken dat te verlagen :)

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 19:18

ruitje schreef:
Ik heb mij ook wel eens vergist met een groep, ik dacht een klein stukje iets te versnellen en blijkbaar ging mijn Draver 8 keer zo hard als de groep achter me.

Ik zie je nog gaan. :')

Het is trouwens ook lastig om een paard te hebben die enorm graag voorop wil, alhoewel, meer moeten in dit geval. Zeker als je daarbij controle verlies hebt, want dan mag het een koploper zijn, het is geen goede begeleider van de groep. Van degene voorop verwacht je toch wel de beste tempo controle zodat je kan schakelen naar wat de groep achter je wil en aankan.

Ik hoop dat je snel een manier vindt om het ontspanningsknopje om te zetten zodat jullie heerlijk in de groep mee kunnen blijven gaan!

Darliiing7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-24 23:00

Marigold schreef:
Jeetje zeg, in galop tegen een boom tot stilstand gekomen met je paard? %)

Je hebt dan nog geluk dat je er zelf zo te lezen goed vanaf bent gekomen. En je paard hopelijk ook al kan schade ook pas later zichtbaar / merkbaar worden.

Op deze manier buiten rijden vind ik wel onverantwoord. Is het missch een idee om iemand ernaast te hebben op paard of fiets, die het paard aan het halstertouw houdt (halster over hoofdstel). Zodat die het paard en jou kan ondersteunen in het bepalen van het tempo?

Bij een gekoerste draver werkt teugeldruk juist als aanmoediging harder te gaan. Is hij wel goed omgeschoold en hoe lang geleden koerste hij nog?
Missch kan je ook met oogklepjes experimenteren. Zien of het voor een deel de prikkels zijn die hem in de racemodus brengen.

Maar vooral: zet je veiligheid voorop hoor! Succes!

Ja we hebben inderdaad geluk gehad dat we er niets aan over hebben gehouden, buiten wat blauwe plekken voor mezelf :/

Het is wel de eerste keer dat het echt mis liep... ik vrees een beetje samenloop van omstandigheden ook. Het was en met een nieuwe groep, en langere tijd stilgestaan, en ikzelf was wat zenuwachtig, en nieuwe plaats,... misschien gewoon ook even wat teveel van het goeie :=
Want normaal kan hij ook echt koppig doen en hangen in de teugels, maar laat hij zich wel gewoon terugnemen. En ja, soms duurt dat iets langer, maar het lukt wel altijd.
Iemand erlangs is geen optie helaas, heb niet direct iemand die zo mee kan hier :/

Verder zijn we met grondwerk en (dressuur)rijlessen wel bezig met het correct omscholen, aangezien hij nog maar 2j onder het zadel is en ik hem volledig zelf zadelmak heb gemaakt. Dus het zal zeker nog niet 100% correct zijn, maar daar zijn we nu dus wel heel erg mee bezig!

Darliiing7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-24 23:10

ruitje schreef:
Oogkleppen werkt bij een Draver averechts, die doen wij juist aan om ze scherper te maken. Wat wel kan helpen is doof maken. Watten in, rubber oren erover en orenkap op.

Dat is een quick fix, maar helpt wel om ondertussen het probleem rijtechnisch op te lossen.

Een 'race mind', zou niet moeten betekenen dat je niks te zeggen hebt, dat zou erg problematisch zijn, met 10 dravers met een sulky erachter. Ze moeten juist enorm goed te regelen zijn, anders krijg je ongelukken.

Wat voor bit heb je in?

De kunst is, om ze van het bit af te rijden, zodra je ze op het bit hebt, gaan ze harder. Is het niet zo dat zijn basistempo hoger is dan de rest van de groep, zodat je hem per ongeluk tegen het bit op rijd?

Een oorkapje heeft hij sowieso meestal op, omdat ie ook vervelend wordt van vliegjes etc. Nu je het zo zegt, vorige winter had ik watjes in zijn oren ivm wondjes en toen reed ie in groep idd wel een stuk rustiger, dus dat kan ik zeker nog proberen. Ondertussen zijn we ook wel met onze lesgeefster in zowel grondwerk als rijtechnisch nog heel hard aan het werk met hem <3
Want hoe lief hij ook is, zo koppig kan ie ook zijn :=

We hebben lang gezocht naar een goed bit, voorlopig rijdt hij met een dubbelgebroken kneveltrens met koperen rol, omdat ie daarmee het minst sterk is... met andere bitjes trok ie continu de teugels uit de handen, ging hij echt in het bit hangen, etc. Maar met dit bit doet hij dat veel minder, ook daar zijn we er wel ook enorm op aan het werken dat hij echt volledig zou stoppen met erin hangen...

En ja, zijn basistempo is inderdaad wel een stuk hoger dan dat van de meeste paarden. Hij is veel vlotter en de andere paarden moeten inderdaad vaak moeite doen om hem bij te kunnen houden := net zoals dat 2 van de groep in galop moesten om zijn ´drafje´ bij te kunnen houden inderdaad :o

Darliiing7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-24 23:12

Celebi schreef:
ruitje schreef:

Ik zie je nog gaan. :')

Het is trouwens ook lastig om een paard te hebben die enorm graag voorop wil, alhoewel, meer moeten in dit geval. Zeker als je daarbij controle verlies hebt, want dan mag het een koploper zijn, het is geen goede begeleider van de groep. Van degene voorop verwacht je toch wel de beste tempo controle zodat je kan schakelen naar wat de groep achter je wil en aankan.

Ik hoop dat je snel een manier vindt om het ontspanningsknopje om te zetten zodat jullie heerlijk in de groep mee kunnen blijven gaan!

Ja dat is het lastige hé... ik heb zeker niet elke keer controle verlies, want 9 van de 10 keer gaat zo´n rit perfect hoor. Maar heel af en toe loopt het mis en daardoor vertrouw ik hem ook nooit voor de volle 100% als koploper :/ En dat maakt het dan natuurlijk ook weer moeilijker :/

Darliiing7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-24 00:22

ruitje schreef:

Wat voor bit heb je in?

De kneveltrens is trouwens een ´tijdelijke´ oplossing die we rijrehnisch zijn aan het leren oplossen. Maar doordat ik zelf fibromyalgie en reuma heb, moesten we echt een bit hebben waarbij hij niet mijn handen ´kapot´ trekt om het zo te zeggen...

Verder moet ik wel zeggen dat hij echt al veel vooruitgang heeft gemaakt gelukkig <3
Vroeger reed ie met martingaal omdat ie steeds deed stijgeren, dat is nu helemaal weg/opgelost!
De peeskappen die hij nodig had ivm aantikken zijn niet meer nodig omdat ie veel beter/mooier is gaan lopen.
In draf gaat ie niet meer automatisch in race mind, dus een rustig drafje kunnen we ook al eens doen. En zijn galop wordt ook steeds beter en is al van een kruisgalop naar een mooie (meestal) verzamelde galop gegaan :D
Voor het feit dat ie nog maar 2j onder het zadel is en ik maar 1 x per week of soms zelfs per 2 weken rij (heb pas een kindje gekregen, dus minder tijd), vind ik dit echt wel prachtige vooruitgangen :D

Ik wil hier maar mee zeggen dat wij idd werken met hulpmiddelen, maar dat we ook weten dat het HULPmiddelen zijn en we er alles aan doen om dit rijtechnisch op telossen, zodat we de hulpmiddelen kunnen laten vallen :D

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie