Wandeltrektocht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Snoppie

Wandeltrektocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-24 20:30

Hoi bokkers,

Ik ben van plan om met mijn paard op wandel trektocht te gaan. We willen 15 kilometer per dag afleggen. Nu dacht ik, ik regel dat er elke dag iemand onze spullen kan brengen (tent, kleren, zakjes voer etc.) maar het lijkt me toch wel gaaf om dit allemaal zelf mee te kunnen nemen, het brengen van de spullen is het probleem niet zo maar het ophalen er van is lastig.

Ik heb zo een paardenrugzak gezien van barefoot maar deze kost best wat euro’s en ik wil het wel wat meer low budget houden. Iemand die ooit zelf een eigen fabricatie heeft gemaakt? Ik had iets gelezen over fietstassen maar het werd me niet duidelijk hoe ik die dan kan connecten en stabiel kan hebben op mijn paard. Voor de duidelijkheid, wij gaan dus wandelend, ik neem geen zadel mee.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 22:57

Misschien een pakzadel zoals bij een pak ezel? Je kan dingen aan een singel hangen, bijv een singel schoftje van een men tuig?
En bijv je tent en dekens, in balans op zijn rug binden. Ligt ook een beetje aan de bouw van je paard.
Het is voor het paard en zeker op langere termijn belangrijk dat het niet klappert, geen piek drukplek geeft. En voor jou dat het ook niet tegen jou aan botst telkens, als je naast je paard loopt.

tamary

Re: Wandeltrektocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 00:14

Wel een zadel meenemen, daar kan heel makkelijk een set zadeltassen (al dan niet aangepaste andere tassen, als van fiets oid) over de zitting en het gewicht mooi verdelen zonder druk op de ruggegraad die je met andere opties moeilijk kan vermijden.

Snoppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-24 13:11

tamary schreef:
Wel een zadel meenemen, daar kan heel makkelijk een set zadeltassen (al dan niet aangepaste andere tassen, als van fiets oid) over de zitting en het gewicht mooi verdelen zonder druk op de ruggegraad die je met andere opties moeilijk kan vermijden.

Zadel is geen optie om mee te nemen.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 13:20

Als je toch gaat wandelen: meerendeel gewoon zelf meenemen?
En paard z'n eigen 'meuk' laten dragen? Hoe lang wil je gaan? En wat heeft je paard nodig? Eventueel, als je niet teveel meeneemt, kan dat ook nog in je eigen rugzak natuurlijk.
Mocht je het paard wel iets laten dragen, dan zou ik ook kijken naar een pakzadel of iets dergelijks, niet enkel een singel maar iets wat heel goed de druk verdeeld.

Jessica007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 14:16

Ik heb ook een wandeltrektocht gedaan. Voor de bevestiging van de paktassen een gewoon zadel gebruikt. Dat werkt prima en is het meest comfortabel voor je paard.

Anders een pakzadel gebruiken, maar ook die moeten goed passen op je paard.
Wellicht is dit nog iets voor je:

https://90423534.shop.strato.de/i/packsattel-shop

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 14:33

Jessica007 schreef:
Ik heb ook een wandeltrektocht gedaan. Voor de bevestiging van de paktassen een gewoon zadel gebruikt. Dat werkt prima en is het meest comfortabel voor je paard.

Anders een pakzadel gebruiken, maar ook die moeten goed passen op je paard.
Wellicht is dit nog iets voor je:

https://90423534.shop.strato.de/i/packsattel-shop

Interessante oplossing, pakzadels zijn meestal duur en pasvorm verkeerd (te lang) voor kleinere dieren. Dit opent mogelijkheden ook voor nu gezelschapsdieren en kind is er te groot voor en mennen kan niet / niet leuk dieren en alles wat verder wil stoppen met rijden maar niet met dingen doen met.
Ik wil zelf soms wel weer pony, rijden wel/niet wipwap verhaal en erg groot (of klein) wil ik ze ook niet. Goed pakzadel maakt dingen mogelijk.