buitenritten/buitenrijden/ (af)sluiten van ruiterroutes.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vayake
Berichten: 244
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: België

buitenritten/buitenrijden/ (af)sluiten van ruiterroutes.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-23 12:07

Meer en meer worden er ruiter- en men routes afgelsloten om de soms wel onzinnigste reden. Wandelaars mogen dan wel gewoon op deze paden (lopen soms paralell). Ik heb nooit begrepen waarom paarden zo een probleem zijn voor Natuurmonumenten (Nederland) enerzijds en Agentschap voor natuur en bos (België).

Mooi voorbeeld is dat je al heel lang (+20jaar) niet in de Kalmthoutse Heide mag met je paard. Dat zogenaamde 'ruiterpad aan B kant is echt een klucht!!!
Nu zijn er door de jaren heen meer en meer bossen en heide stukken afgesloten soms zelf volledig!

Ook het alles is hokjes duwen is ook niet altijd ideaal! Ruiterpad, wandelpad, MTB route enz. Ok kan hier en daar wel maar je moet soms ver omrijden om van A naar B te rijden en soms is het ook zeer beperkt aan routes.
Nederland staat op gebied van deze indelingen ver. Hier in België mag je meestal overal rijden en ben je niet verplicht aan een ruiterpad wat dus meer variatie is je routes brengt.

Limburg België Mechelse Heide is ook een mooie verbindings routes afgesloten waardoor je je rit véél langer moet maken. Waarom deze beslissing? Niemand weet het.

Vignetten... nog zo iets.
In Nederland als voor verschillende gebieden 1 nodig en dat maakt het wel duur op het einde van de rit als je graag meerdere gebieden wil bezoeken. Voor zover ik weet bestaat dit in België (nog?) niet.

Privé terreinen... Veel grondbezitters sluiten alles hermetisch af. Soms zou het beter zijn dat deze hectaren bos (deels) zouden kunnen worden opengesteld voor betere verbindingen en dit eigenlijk voor iedereen.

Bestrijding Sint-Jacobskruiskruid...
Simpel gewoonweg wordt er niets aan gedaan!
Dit is dacht ik ook een exoot die hier ooit is aangeplant voor ? Reden ontgaat me even.
Nederland aan de grensstreek met België een ramp en ondertussen is het meer en meer aan het uirbreiden in België ook. Echt een ramp!

Als het zo verder gaat dan is het ook voor de toeritische hippische sector geen rooskleurig beeld.

Laatste jammerlijke nieuws is het sluiten van de Posbank in de Veluwe en dat had ik nu net op mijn lijstje.
Zonder enige aankondiging is deze gewoon gesloten voor ruiters. De wandelaars mogen er nog gewoon door.

Wat als deze trent van aflsuiten en bannen zich meer en meer doorzet?