Ruiterpaden bij de Posbank (Veluwezoom) verdwenen!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ttranch

Berichten: 31
Geregistreerd: 19-01-22
Woonplaats: Hulshorst

Re: Ruiterpaden bij de Posbank (Veluwezoom) verdwenen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 10:42

Dank jullie voor het tekenen! Zijn jullie al iets wijzer qua procedures?

denbine
Berichten: 1308
Geregistreerd: 01-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 11:07

LoveBodin schreef:
Wat jammer van NM, valt me ook wel tegen van een vereniging.



En daar sla je de spijker op zn kop! Zolang Natuurorganisaties geen leden verliezen, is het prima.
Zo is het bijvoorbeeld ook op het Hulshorsterzand. Enorme subsidies voor het Natura 2000 gebeuren, dus wordt het afgesloten. Ook wordt aan de hand van het aantal leden de subsidie toegekend. Dat is niet bij Natuurmonumenten alleen zo, maar bijvoorbeeld ook bij de Landschappen (Gelderschlandschap, ijssellandschap etc).
De gebieden bij het Hulshorsterzand waren al langer problemen, dat bezoekers zich al langer niet aan de openstellingsvoorwaarden houden. Los lopende honden, buiten de paden, mtb buiten routes, ruiters buiten de paden, bushrafters etc. Er zijn inderdaad boswachters/boas die horen te bekeuren hiervoor, zodat de mensen die zich wel aan de regels houden, hier niet de dupe van zijn. Echter omdat het beleid is liever niet bekeuren, omdat dat niet past bij gastheerschap waarschuwen ze liever. Het enige wat dus helpt is als mensen massaal lidmaatschap opzeggen. Er zijn situaties bekend van boswachters die op het matje zijn geroepen, omdat ze een bekeurd hebben en die mensen hun lidmaatschap hebben opgezegd. Ze hebben liever dat mensen die de regels overtreden aangesproken worden om lid te worden van hun vereniging/ organisatie. Alles voor de centen en dan de natuur.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37274
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 11:13

Ik was lid van natuurmonumenten maar na dergelijke stunts volgend jaar niet meer :n ik ga niet betalen voor steeds minder de natuur inkunnen.

Door het sluiten van gebieden en verwijderen van parkeerplaatsen en paden wordt het ook steeds lastiger om nog een beetje te kunnen rondwandelen niet achter de meute aan en kleine stukjes die niet overvol zijn.
De posbank kom ik liefst overal behalve bij het pavilioen. Mij te druk maar ja verder dan dat kun je dadelijk zonder auto niet meer komen. Al die pas opgeknapte parkeerplaatsen voor autos komen er nutteloos bij te liggen

En de oplossing dan pak je toch de fiets kan ik niet :n

En door ruiters overal te gaan weren maar de mtb er krijgt steeds meer paden met hun gegil jaag je denk ik meer beestjes weg dan met die enkele ruiter of aanspanning. En op andere plekken is wel duidelijk dat ze ook gewoon de beestjes dood rijden ipv eromheen of wat ook

LoveBodin

Berichten: 4360
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Ruiterpaden bij de Posbank (Veluwezoom) verdwenen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 11:54

ik werd net nog gebeld door natuurmonumenten of ik lid wilde worden... Uitgelegd van deze situatie en dat dus ik (en waarschijnlijk de 2000+ andere ondertekenaars van de petitie) geen lid willen worden, vanwege het gebrek aan communicatie en de onwil om nog over dit soort dingen in gesprek te gaan.
Dus vanuit de marketing afdeling wordt het hopelijk nu ook doorgezet (ze zei dat ze dat zou doen).

Supervixen

Berichten: 12859
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 11:58

Karuna jij woont toch in Frankrijk nu? Dan kom je daar toch niet meer? Lijkt me best logisch dat je dan niet meer betaalt aan de Nederlandse natuurmonumenten.

Ik denk dat je met de Posbank het Herikhuizerveld bedoelt?

Met die meute valt het erg mee als je niet de geijkte paden neemt in het bos. Ik ga veel hardlopen in het bos daar en als je wat van de normale (uitgepijlde) routes af gaat, kom je bijna geen mens tegen.
Afgelopen twee weekenden heb ik vanaf Ellecom over de Veluwezoom gelopen. Was heerlijk rustig, alleen druk bij de Carolinahoeve.

Macs

Berichten: 7643
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-23 12:13

LoveBodin schreef:
ik werd net nog gebeld door natuurmonumenten of ik lid wilde worden... Uitgelegd van deze situatie en dat dus ik (en waarschijnlijk de 2000+ andere ondertekenaars van de petitie) geen lid willen worden, vanwege het gebrek aan communicatie en de onwil om nog over dit soort dingen in gesprek te gaan.
Dus vanuit de marketing afdeling wordt het hopelijk nu ook doorgezet (ze zei dat ze dat zou doen).

Wat een goeie reactie :D

Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Ruiterpaden bij de Posbank (Veluwezoom) verdwenen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 12:16

Ik heb mijn lidmaatschap opgezegd. Dan kun je een reden aangeven. Ik heb aangegeven dat ik opzeg, omdat ik me niet kan vinden in het beleid rondom ruiterpaden. Nooit wat op gehoord. Hopelijk pakken ze dit vanuit marketing dan wel op.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37274
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 12:23

Supervixen als je ver kunt lopen kom je ver ja. Alleen kan ik dat niet en ben ik aangewezen op dadelijk alleen de parkeerplaatsen bij de steeg omhoog (carolinahoeve maar dan bovenaan) of het paviljoen bij de posbank. Waar het eigenlijk altijd druk is als het niet stortregent. Of aan de andere kant tot dat peperdure hotel. En het rozendaalse veld Alle andere wegen gaan dicht voor autos permanent, dat is doorgedrukt door de gemeenteraad in samenspraak met natuurmonumenten -O-

Dan blijft er weinig variatie over voor de minder mobiele mens. -O-

En niet ter zake doend overigens waar ik woon en of ik een organisatie steun of niet. :n ik maak nog steeds veel gebruik van NM gebieden zolang het nog kan omdat ik gewoon nog deels in nl zit.

De reden ook dat ik hoge veluwe abbonement opzeg. Steeds duurder voor minder paden en nu ze de camping gaan dichtgooien omdat ze liever een peperduur hotel hebben dan campinggasten dan wil ik ze niet meer steunen :n

ttranch

Berichten: 31
Geregistreerd: 19-01-22
Woonplaats: Hulshorst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 13:23

denbine schreef:
LoveBodin schreef:
Wat jammer van NM, valt me ook wel tegen van een vereniging.



En daar sla je de spijker op zn kop! Zolang Natuurorganisaties geen leden verliezen, is het prima.
Zo is het bijvoorbeeld ook op het Hulshorsterzand. Enorme subsidies voor het Natura 2000 gebeuren, dus wordt het afgesloten. Ook wordt aan de hand van het aantal leden de subsidie toegekend. Dat is niet bij Natuurmonumenten alleen zo, maar bijvoorbeeld ook bij de Landschappen (Gelderschlandschap, ijssellandschap etc).
De gebieden bij het Hulshorsterzand waren al langer problemen, dat bezoekers zich al langer niet aan de openstellingsvoorwaarden houden. Los lopende honden, buiten de paden, mtb buiten routes, ruiters buiten de paden, bushrafters etc. Er zijn inderdaad boswachters/boas die horen te bekeuren hiervoor, zodat de mensen die zich wel aan de regels houden, hier niet de dupe van zijn. Echter omdat het beleid is liever niet bekeuren, omdat dat niet past bij gastheerschap waarschuwen ze liever. Het enige wat dus helpt is als mensen massaal lidmaatschap opzeggen. Er zijn situaties bekend van boswachters die op het matje zijn geroepen, omdat ze een bekeurd hebben en die mensen hun lidmaatschap hebben opgezegd. Ze hebben liever dat mensen die de regels overtreden aangesproken worden om lid te worden van hun vereniging/ organisatie. Alles voor de centen en dan de natuur.


Mbt Hulshorsterzand: dit is niet helemaal het verhaal. De mtbers werden en worden gedoogd op ALLE paden, ruiterpaden zijn zelfs opgeheven om plaats te maken voor mtb-paden, en het buiten de paden gaan betreft vooral de wandelaars op de stukken rondom de drukkere parkeerplaatsen. Dat is volgens mij wel een landelijk probleem. Net als loslopende honden helaas. Er wordt trouwens wel degelijk bekeurd, de boswachter zelf gaf aan dat de opdracht juist is om wél te bekeuren.

Wat bij het Hulshorsterzand gaande is, dat er vooraf middels inspraak & overleg gemaakte afspraken simpelweg worden genegeerd. Dat is de schijn ophouden van “in overleg met” en vervolgens gewoon doen wat men zelf wil.

Het probleem is dat de gebruikersgroep van ruiters te versnipperd en niet georganiseerd. Als we toegang willen blijven houden tot de natuur in NL, zullen we toch van ons moeten laten horen! De mtbers hebben een grote vereniging met enkele wethouders als leden. Dat helpt natuurlijk enorm. Bij de ruiters heerst juist verdeeldheid en ieder voor zich-mentaliteit lijkt het wel.

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 13:25

Petitie getekend

Esaqar

Berichten: 3178
Geregistreerd: 22-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 13:39

Belachelijk ook... Dus wandelaars zijn eigenlijk het probleem en ruiters worden afgestraft?

Heb de petitie getekend!

denbine
Berichten: 1308
Geregistreerd: 01-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 15:12

denbine schreef:
LoveBodin schreef:
Wat jammer van NM, valt me ook wel tegen van een vereniging.



@ttranch
Klopt ze werden gedoogd, net als de ruiters buiten de paden en de loslopende honden. Echter door de afspraken omtrent o.a. het natura 2000 beleid en de daarbij behorende subsidies, kan dit niet meer. Daarom zijn er ook tientallen vrijwillige toezichthouders bijgekomen net als in de gebieden in de omgeving van de Posbank. Welke geen boa zijn dus niet kunnen bekeuren, maar het gesprek aan kunnen gaan, waarom je niet meer overal kan en mag komen etc. Uiteraard zegt de boswachter dat er bekeurd wordt en incidenteel is dat ook het geval. Maar daarover ga ik niet openbaar uitweiden :D

Ik ben bang dat wat betreft het Hulshorsterzand er weinig gaat veranderen ten opzicht van nu. Net als dat het broedseizoen in eerste instantie tot 15 juli zou duren, maar misschien wel tm september zal duren. Dan zou de oude mtb route bijvoorbeeld ook weer open gaan naast de a28. Maar dan zou dat in maart weer dicht moeten en begint alles weer opnieuw :+
Het Westerborkpad liep bijvoorbeeld over de zandverstuiving naar de Klarenweg, hun is al medegedeeld dat als de zandverstuiving weer opengaat, zij alsnog de omweg moeten nemen en de route niet over het zand mag gaan.

SjonnieZ

Berichten: 2358
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 15:37

karuna schreef:
Supervixen als je ver kunt lopen kom je ver ja. Alleen kan ik dat niet en ben ik aangewezen op dadelijk alleen de parkeerplaatsen bij de steeg omhoog (carolinahoeve maar dan bovenaan) of het paviljoen bij de posbank. Waar het eigenlijk altijd druk is als het niet stortregent. Of aan de andere kant tot dat peperdure hotel. En het rozendaalse veld Alle andere wegen gaan dicht voor autos permanent, dat is doorgedrukt door de gemeenteraad in samenspraak met natuurmonumenten -O-

Dan blijft er weinig variatie over voor de minder mobiele mens. -O-

En niet ter zake doend overigens waar ik woon en of ik een organisatie steun of niet. :n ik maak nog steeds veel gebruik van NM gebieden zolang het nog kan omdat ik gewoon nog deels in nl zit.

De reden ook dat ik hoge veluwe abbonement opzeg. Steeds duurder voor minder paden en nu ze de camping gaan dichtgooien omdat ze liever een peperduur hotel hebben dan campinggasten dan wil ik ze niet meer steunen :n


Welke camping gaan ze dichtgooien Karuna? Ik kom zelf geregeld nl bij camping Boszicht.

SjonnieZ

Berichten: 2358
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 15:40

Daihyo schreef:
Ik heb mijn lidmaatschap opgezegd. Dan kun je een reden aangeven. Ik heb aangegeven dat ik opzeg, omdat ik me niet kan vinden in het beleid rondom ruiterpaden. Nooit wat op gehoord. Hopelijk pakken ze dit vanuit marketing dan wel op.



Mijn vader en ik hebben al jaren geleden ons abo opgezegd omdat NM alle (wandel, Rij) gebieden die zij in het bezit krijgt afsluit.
Hoog tijd dat meer mensen zich realiseren dat steunen betekent ontnemen van gebruik door de gewone Nederlander.

Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 16:35

SjonnieZ schreef:
karuna schreef:
Supervixen als je ver kunt lopen kom je ver ja. Alleen kan ik dat niet en ben ik aangewezen op dadelijk alleen de parkeerplaatsen bij de steeg omhoog (carolinahoeve maar dan bovenaan) of het paviljoen bij de posbank. Waar het eigenlijk altijd druk is als het niet stortregent. Of aan de andere kant tot dat peperdure hotel. En het rozendaalse veld Alle andere wegen gaan dicht voor autos permanent, dat is doorgedrukt door de gemeenteraad in samenspraak met natuurmonumenten -O-

Dan blijft er weinig variatie over voor de minder mobiele mens. -O-

En niet ter zake doend overigens waar ik woon en of ik een organisatie steun of niet. :n ik maak nog steeds veel gebruik van NM gebieden zolang het nog kan omdat ik gewoon nog deels in nl zit.

De reden ook dat ik hoge veluwe abbonement opzeg. Steeds duurder voor minder paden en nu ze de camping gaan dichtgooien omdat ze liever een peperduur hotel hebben dan campinggasten dan wil ik ze niet meer steunen :n


Welke camping gaan ze dichtgooien Karuna? Ik kom zelf geregeld nl bij camping Boszicht.

Camping op de Hoge Veluwe. Boszicht blijft (voor zover ik weet) gewoon open. Dat zit aan de Veluwezoom. Ander park.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37274
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 16:37

De hoge veluwe camping op het park gaat dicht. "Men" is van mening dat er geen behoefte is aan goedkoop kamperen maar daar komen dan parkeerplaatsen en waar nu de parkeerplaatsen zijn zou een peperduur hotel moeten komen met huisjes want daar was wel grote behoefte aan volgens hoge veluwe bestuur. Bouwen in natura 2000 gebied en veel meer auto verkeer bij Hoenderloo kado 8)7

Boszicht is de veluwezoom en van een prive eigenaar. Hoge veluwe is een afgesloten natuurpark met entree. En die hebben een natuurcamping die best vol staat meestal. Maar ja levert minder geld op en zou dan moeten wijken. _-:( dus zeg ik mijn jaarkaart op omdat ik het een idiote beslissing vind en met mij heel veel mensen overigens ook

Net als dus natuurmonumenten opgezegd vanwege hun beleid nu

Macs

Berichten: 7643
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-23 16:54

Maar NP hoge veluwe is praktisch gezien gewoon een dierentuin/park, dus staat hier los van.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37274
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Ruiterpaden bij de Posbank (Veluwezoom) verdwenen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 17:07

Klopt maar dat kwam ivm opzeggen van donatie ivm de weg die ze inslaan. Dat geldt voor natuurmonumenten ook. Vandaar

Mars

Berichten: 33269
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 18:15

karuna schreef:
Klopt maar dat kwam ivm opzeggen van donatie ivm de weg die ze inslaan. Dat geldt voor natuurmonumenten ook. Vandaar


Jij bent toch geëmigreerd?

SjonnieZ

Berichten: 2358
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 21:29

Daihyo schreef:
karuna schreef:
Supervixen als je ver kunt lopen kom je ver ja. Alleen kan ik dat niet en ben ik aangewezen op dadelijk alleen de parkeerplaatsen bij de steeg omhoog (carolinahoeve maar dan bovenaan) of het paviljoen bij de posbank. Waar het eigenlijk altijd druk is als het niet stortregent. Of aan de andere kant tot dat peperdure hotel. En het rozendaalse veld Alle andere wegen gaan dicht voor autos permanent, dat is doorgedrukt door de gemeenteraad in samenspraak met natuurmonumenten -O-

Dan blijft er weinig variatie over voor de minder mobiele mens. -O-

En niet ter zake doend overigens waar ik woon en of ik een organisatie steun of niet. :n ik maak nog steeds veel gebruik van NM gebieden zolang het nog kan omdat ik gewoon nog deels in nl zit.

De reden ook dat ik hoge veluwe abbonement opzeg. Steeds duurder voor minder paden en nu ze de camping gaan dichtgooien omdat ze liever een peperduur hotel hebben dan campinggasten dan wil ik ze niet meer steunen :n



Camping op de Hoge Veluwe. Boszicht blijft (voor zover ik weet) gewoon open. Dat zit aan de Veluwezoom. Ander park.


Ah oké omdat je het ook over de Carolina hoeve had dacht ik dat je het over dat gebied had. Dank je voor de toelichting.

Jet

Berichten: 12027
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 21:29

karuna schreef:
Supervixen als je ver kunt lopen kom je ver ja. Alleen kan ik dat niet en ben ik aangewezen op dadelijk alleen de parkeerplaatsen bij de steeg omhoog (carolinahoeve maar dan bovenaan) of het paviljoen bij de posbank. Waar het eigenlijk altijd druk is als het niet stortregent. Of aan de andere kant tot dat peperdure hotel. En het rozendaalse veld Alle andere wegen gaan dicht voor autos permanent, dat is doorgedrukt door de gemeenteraad in samenspraak met natuurmonumenten -O-

Dan blijft er weinig variatie over voor de minder mobiele mens. -O-

En niet ter zake doend overigens waar ik woon en of ik een organisatie steun of niet. :n ik maak nog steeds veel gebruik van NM gebieden zolang het nog kan omdat ik gewoon nog deels in nl zit.

De reden ook dat ik hoge veluwe abbonement opzeg. Steeds duurder voor minder paden en nu ze de camping gaan dichtgooien omdat ze liever een peperduur hotel hebben dan campinggasten dan wil ik ze niet meer steunen :n


Mars, in dit bericht legt Karuna uit dat ze nog steeds veel in Nederland te vinden is en de abonnementen niet opzegt omdat ze in het buitenland woont, maar omdat ze er door de afsluitingen geen fatsoenlijk gebruik meer van kan maken.

sanowa

Berichten: 899
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Wilp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 19:48

Nog evn voor mijn eigen duidelijkheid...
Is het ruiterpad tegen over het vroegere pensionstal midden heuven nu dicht? Daar wat dat wildrooster ook zit?

Rizette
Berichten: 4394
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 21:54

sanowa schreef:
Nog evn voor mijn eigen duidelijkheid...
Is het ruiterpad tegen over het vroegere pensionstal midden heuven nu dicht? Daar wat dat wildrooster ook zit?

De ruiterpaden over het Herikhuizerveld zijn dicht gedaan. Je rijdt een route en ineens loopt het dood en kun je niet verder. De paaltjes met de hoefijzers staan er nog tot voor het hek , maar acuut achter het hek een bordje dat je er niet meer in mag. Bij navraag bij Natuurmonumenten krijg je bericht dat ze geen routes meer hebben en dat je je eigen route uit moet stippelen over de paden.

Marije_jiplover

Berichten: 25334
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Ruiterpaden bij de Posbank (Veluwezoom) verdwenen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 22:04

Dat pad bij het wildrooster achter Midden Heuven langs de heide omhoog is idd ook afgesloten ja, dat klopt.

Echt heel jammer, dat was zo'n leuk en mooi pad!

swartbeessie

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 23:19

Is er nog een vervolg op de handtekeningenactie?