Hoe leer ik mijn paard om alleen op buitenrit te gaan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mars_mellow
Berichten: 531
Geregistreerd: 22-06-20
Woonplaats: In de stal

Hoe leer ik mijn paard om alleen op buitenrit te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-23 20:30

Beste bokkers,
heel verhaal, mijn excuses.

Een paar maanden geleden heb ik mijn eerste paard gekocht.
Ik heb hem gekocht, wetende dat hij op buitenritten samen met andere paarden ontzettend braaf is, maar alleen erg druk is.

Sinds ik hem heb, ben ik ongeveer 10 keer op buitenrit met hem gegaan. De helft samen met een ander paard, en de rest alleen.
Samen met een ander paard is mijn pony niet snel bang, gaat hij bijna overal langs, is super relaxed, en is hij in principe gewoon heel braaf. Ik heb nog niet durven galloperen met een ander paard er bij.

Echter, zodra ik alleen met hem naar buiten ga, word hij heel druk. De laatste keer dat ik alleen naar buiten ging, is hij er (uit spanning) vandoor gevlogen, en hebben we in een rengalop een heel pad afgelegd, zonder dat ik hem kon stoppen. Sinds toen hebben we vaker gewandeld.

Wanneer hij alleen is, is het niet te doen. Als ik er op zit schiet hij van links naar rechts over de paden omdat hij alles eng vind(vooral tijdens het draven/galloperen), en is hij niet echt onder controle of relaxed. Als ik er naast loop zit hij de hele tijd te dribbelen, en wil hij er vandoor gaan. Tot nu toe (sinds dat ik hem heb) heb ik hem altijd nog kunnen houden (er naast ten minste), maar ik weet dat hij bij zijn oude baasje vaak los brak en naar huis rende. Dit vind ik heel eng, aangezien er veel mensen en honden in de buurt zijn.

Ik heb op het moment maar 1 paard waar ik mee samen naar buiten zou kunnen gaan, maar dat paard is al oud, dus die mogelijkheid blijft niet altijd. Ik wil dus graag mijn paard aanleren dat alleen op buitenrit gaan niet zo eng is, en dat hij gewoon bij me kan blijven, en niet zo gespannen hoeft te zijn. Hij weet nu ook dat hij sterk is, dus als hij wil, gaat hij ook gewoon helaas.

Zijn er hier mensen die deze ervaring delen, of die wat nuttige tips/trainings methodes hebben om ons verder te helpen?

Ilse_123

Berichten: 3770
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 21:03

Altijd lastig zoiets, maar er zijn gelukkig wel oplossingen voor, hoewel het toch altijd kijken is wat past bij jullie en de situatie.
Mijn idee zo aan de hand van het verhaal is dat je paard prima enthousiast is, maar het niet zo vertrouwd zonder een maatje, opzich ook niet vreemd.
Doel is dat jij dermate de leiding neemt dat je paard het vertrouwt als jij hem leidt. Luistert hij op vertrouwd terrein wel als je ernaast loopt? Dus braaf opzij en naar achteren als jij dat vraagt? Want dat is in elk geval al een belangrijk stuk.
Onder het zadel is het een kwestie van aan het werk zetten, zodat hij geen tijd heeft om zich druk te maken om alle kabouters in het bos. Meestal doe ik dat zelf in draf, in stap ben je ze toch sneller kwijt qua aandacht en hebben sommigen de neiging om zich op te fokken. Jij bepaalt wat hij doet, want jij bent de leider. Als je bekende ‘kabouters’ tegenkomt onderweg die gewoon negeren en doordraven, dus niet uitgebreid laten onderzoeken (want daarmee bevestig je dat hij gelijk heeft dat het iets aparts is) en schrik reacties altijd voorwaarts oplossen. Overigens laat ik ze bij echt aparte dingen wel eens kijken en onderzoeken, maar niet bij boompjes, bankjes en andere dingen die ze al 10x op die route hebben gezien.

Edit: Vergeten erbij te zetten dat het ook belangrijk is om ze tijdens het werk voldoende ontspanning te geven, ook in het bos. Let erop dat je bij zulke drukke paarden niet alleen gaat vasthouden maar juist met een rustige verbinding rijdt.

EvelienKiss

Berichten: 940
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Midden-Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 21:12

Mijn paard was een staker op buitenritten. Zij werd niet wild zoals de jouwe, maar stopte gewoon. Ik heb een goede trainer gezocht en met hele kleine stappen geoefend om steeds verder te gaan in het bos. Heel belangrijk is dat ik zelf goed weet wat ik doe en dat ik het paard voldoende vertrouwen kan geven. Dat was best een opgave, en dat kan ook wel eens zijn voor jou en jouw paard. Jouw paard deed het immers ook al bij de vorige eigenaar. (Trouwens, ik snap het volgende niet zo goed. Je schrijft dat je paard kocht 'wetende dat hij op buitenritten ontzettend braaf is' maar ook dat hij bij zijn oude baasje 'vaak los brak en naar huis rende'. Die twee omschrijvingen lijken niet overeen te komen). Overigens is het met mij en mijn paard goed gekomen, dus het is echt te leren.

Dus, het is een beetje flauw: maar zorg een goede trainer die met je mee gaat op buitenritten. Dit probleem vraagt een deskundige aanpak voor jou en jouw paard. Over het 'hoe dan' zijn hele boeken vol geschreven, het is zo een beetje moeilijk in te schatten wat voor jullie helpend is. De ene moet wat doortastender worden, de andere weer wat rustiger.
Laatst bijgewerkt door EvelienKiss op 27-02-23 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Re: Hoe leer ik mijn paard om alleen op buitenrit te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 21:16

Hoe ik destijds met mijn paard ben begonnen (die was erg bang in haar eentje): klein stukje wandelen samen. Iedere keer dat je gaat wandelen hetzelfde rondje tot je paard er helemaal neutraal op gaat. Dat rondje een keer uitbouwen met wat nieuwe stukjes. Als het aan de hand goed gaat en je paard voelt zich fijn met jou alleen op pad, dan een klein stukje te paard van het erf af. Als dat een paar keer is goed gegaan, het rondje weer wat groter maken. Met wat geduld ben je dan zo ineens kilometers aan het buiten rijden.

Je paard moet vertrouwen in jou krijgen. Dan is hij namelijk niet meer alleen op buitenrit, maar dan zijn jullie samen.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Hoe leer ik mijn paard om alleen op buitenrit te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 21:37

Eens met Snadrem: investeer in je paard! Zorg er voor dat je paard het leuk vindt om bij jou te zijn.
En heb geduld, doe het stapje voor stapje. En om te beginnen: veel in stap.
Dus eerst dressuren of ander werk en dan nog buitenrijden.

Verder helpt een vaste route - als je paard bang is. Dan wordt het steeds bekender. Nadeel is dat de meeste weten wanneer ze over de helft zijn :o - maar jij weet dat dan immers ook ...

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Hoe leer ik mijn paard om alleen op buitenrit te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 22:15

Als je paard naast je al geen goede manieren heeft, wil je er niet op en al zeker niet het terrein af.
Nog afgezien van wat hier al aangegeven wordt : lostrekken is niet braaf zijn.
Maar in tegenstelling tot wat anderen hier zeggen, het erf af er naast, laat staan er op is eigenlijk nog niet eens van toepassing. Eerst maar eens manieren op de grond op bekend en afgesloten terrein. Pas daarna kan je die oefeningen gaan generaliseren door ze ook op andere plekken dus buiten het erf te doen. Zo te lezen is er door de verkoper een stuk basis opvoeding overgeslagen.

mars_mellow
Berichten: 531
Geregistreerd: 22-06-20
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-23 22:33

tamary schreef:
Zo te lezen is er door de verkoper een stuk basis opvoeding overgeslagen.


Dat klopt helaas.


Hij is naast mij verder hartstikke braaf, zowel in de wei als in de bak. Hij gaat netjes opzij, achteruit of over als ik het vraag, en loopt braaf naast me. Het probeem is alleen buiten, waardoor het dus helaas niet echt helpt om 'er voor te zorgen dat hij respect voor me heeft als we niet buiten zijn', want dat respect heeft hij dus al.

Wel begrijp ik dat hij mij moet leren vertrouwen buiten, en ik hoop dat dat ook zal groeien wanneer wij een sterkere band hebben dan op dit moment.

De tips over het wandelen op een vaste route zal ik zeker gebruiken!


Bedankt voor de hulp allen. :)

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 22:44

mars_mellow schreef:
tamary schreef:
Zo te lezen is er door de verkoper een stuk basis opvoeding overgeslagen.


Dat klopt helaas.


Hij is naast mij verder hartstikke braaf, zowel in de wei als in de bak. Hij gaat netjes opzij, achteruit of over als ik het vraag, en loopt braaf naast me. Het probeem is alleen buiten, waardoor het dus helaas niet echt helpt om 'er voor te zorgen dat hij respect voor me heeft als we niet buiten zijn', want dat respect heeft hij dus al.

Wel begrijp ik dat hij mij moet leren vertrouwen buiten, en ik hoop dat dat ook zal groeien wanneer wij een sterkere band hebben dan op dit moment.

Op het terrein, dus specifieke plek(ken) is hij braaf, dat is niet een dier dat geleerd heeft dat sommige dingen altijd en overal gelden en daar gaat het dus mis. Is net zo iets als die super goed getrainde hond op de hondenschool die zodra er 1 poot van het trainingsveld is bananen in de oren heeft. Train ook op andere plekken, test dat op het terrein en daarna ook er buiten. Dat regels en dus ook kunnen bouwen op overal geldt als er een touwtje aan hangt is niet voor elk paard logisch enkel omdat dat in de bak, stalgang, poetsplaats zo is.

prompter

Berichten: 11098
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 22:45

Ja, vertrouwen is hier het toverwoord :). Hij moet zich veilig gaan voelen bij jou. Nu is een ander paard nog zijn houvast, en dat moet jij gaan worden. Want dit is een kwestie van zich (nog) niet veilig voelen zonder ander paard erbij, en heeft niet zoveel met respect te maken.

Door zo'n vast rondje te wandelen gaat hij inzien dat het met jou ook veilig kan zijn, dus dat is een mooie start :j

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 23:04

prompter schreef:
Ja, vertrouwen is hier het toverwoord :). Hij moet zich veilig gaan voelen bij jou. Nu is een ander paard nog zijn houvast, en dat moet jij gaan worden. Want dit is een kwestie van zich (nog) niet veilig voelen zonder ander paard erbij, en heeft niet zoveel met respect te maken.

Door zo'n vast rondje te wandelen gaat hij inzien dat het met jou ook veilig kan zijn, dus dat is een mooie start :j

Ik kan me toch niet helemaal aan de indruk onttrekken dat respect eerst nog komt. Daarna kun je eens na gaan denken over vertrouwen, al zou management best weleens op de tweede plek kunnen staan en vertrouwen wellicht pas veel later.

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Hoe leer ik mijn paard om alleen op buitenrit te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 03:23

Als je paard echt op het terrein stik braaf is en alles netjes doet zoals je ruimte respecteren, in verschillende gangen naast je blijven, ho is ho, dan zou je dat buiten ook moeten kunnen doen. Dus of er is iets toch niet helemaal goed bevestigd vanaf de grond, of hij vindt het buiten zo vervelend dat hij alle zeilen bijzet. Of hij heeft zichzelf inmiddels geleerd dat hard gaan leuk is en dat buiten kan/mag. Zoveel gelukte pogingen is ook wat zelfgelonend gedrag vaak. Wat er ook 'mis' gaat, het vereist allemaal net een andere aanpak waarschijnlijk. Een goede instructeur die je vanaf de grond en later in het zadel hierbij helpt zou ideaal zijn.


Maar goed, mocht ik het zelf aanpakken zou ik je iets aanraden als dit: voor buiten zou ik het heel langzaam op gaan bouwen. Eerst op het erf de knopjes testen. Gaat hij terug? Stopt hij optijd? Loopt hij niet door me heen? Dan een heel klein stukje naar buiten en daar dezelfde grondwerk dingen testen. Al probeer je het maar 1 meter van het erf af. Braaf? Dan kun je misschien een paar meter verder, maar niet meteen de eerste sessie al willen gaan wandelen. De kans dat je dan weer het punt bereikt waarop je paard zich los wil trekken is groot nu dat er zo in gebakken zit. De volgende keer doe je hetzelfde, eerst op het erf, dan buiten waar het de vorige keer goed ging en als ie weer braaf meewerkt, dan loop je weer een stukje verder. Zo vergroot je eigenlijk het erf stukje bij beetje. Daarna is het de kunst om te gaan aanvoelen wanneer je paard niet meer comfortabel is en te gaan kijken waardoor het komt. Is het echt angst buiten? Is het zijn aangeleerde kunstje? Of iets anders? En vooral, waarom dring jij op zo'n moment niet meer tot hem door? En kun je iets doen om wel weer door te dringen op zo'n moment? Ik denk dat als je deze vragen kunt beantwoorden je een eind gaat komen.

Als laatste advies wil ik nog toevoegen om een lange leadrope of longeerlijn te gebruiken. Mocht hij zich inderdaad los willen trekken dan heb je met een lange lijn net wat meer speelruimte. Ook een setje handschoenen is aan te raden. En een optoming waar je paard het meest goed op reageert. Kan een hoofdstel met bit zijn, of een Monty Roberts halster, of wat anders. Ook je kansen vergroten om net beter in te werken als je paard een ander plan wil trekken.

Captain

Berichten: 21373
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 08:39

Wat vervelend dat alleen buitenrijden niet goed gaat. Ik ben met mijn jonge paard eerst maanden aan de hand wezen wandelen. Ook omdat hij nog niet bereden werd, maar voornamelijk om hem eerst vanaf de grond overal aan te laten wennen.

Daarna ben ik lange lijnen buiten gaan doen, zodat hij alvast leerde zelf voorop te moeten.

Toen hij uiteindelijk onder het zadel was is mijn vriend de eerste 10 keer mee geweest op de fiets, en daarna zijn we alleen gegaan.

Op deze manier had mijn paard alles al gezien vanaf de grond met mij er naast en weet hij nu dat als ik zeg dat het goed is, het ook echt goed is en er niets gebeurt.

Succes!

Lizenlotte
Berichten: 405
Geregistreerd: 17-01-20

Re: Hoe leer ik mijn paard om alleen op buitenrit te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 08:51

Mijn paard ging er welliswaar niet vandoor maar juist in de staak, en ze draaide om, terug naar huis. Dat deed ze zowel alleen als met een ander paard er bij. Ik heb het een poosje laten rusten en heb een tijd alleen in de bak gereden waardoor mijn zelfvertrouwen en onze band versterkt werden. Toevallig vorige week weer eens buiten geprobeerd alleen en tada niks aan de hand, ze liep gewoon door en luisterde :-) de dag er na nog eens een bosrit gedaan met een ander paard erbij en ook daar geen probleem meer. Bij mij had het alles met mijn zelfvertrouwen /angst te maken. Kan dit bij jou ook het geval zijn?

steefvicky

Berichten: 2569
Geregistreerd: 30-01-12
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 08:56

Je hebt je paard nog maar een paar maanden. Het is verstandig om je paard eerst even te laten wennen aan zijn nieuwe omgeving, nieuwe leider, andere manier van omgaan. Je moet eerst zorgen dat je paard je vertrouwt. Dan kan je naar buiten wandelend totdat dat goed gaat. Daarna kan je rijdend met iemand er naast aan de fiets bijvoorbeeld, eventueel aan een touwtje. En pas daarna alleen naar buiten. Gun hem die tijd!

gitteesmee
Berichten: 16
Geregistreerd: 06-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 10:03

Vervelend hoor! Ik heb net mijn verzorgpaard (een PRE merrie) ook zulke "problemen" gehad. Met een ander paard heel rustig en zelfs iet wat sloom ten opzichte van het andere paard. Maar alleen ging ze aan de kletter...

Voor mij hielp het ontzettend om mijn vader mee te nemen op de eerste buitenritten. Ik ging er dan op en hij er naast wandelen, met in het begin een leadrope er aan als back-up. Ik merkte al snel dat ze het prettig vond dat er iemand naast liep en dat ze dan rustiger werd. Daarna ging al snel de leadrope er af en konden we later stukjes weg draven en daarna ook stukjes galopperen.

Dit vond ze in het begin echt wel spannend en zette ze de race-modus in. Maar door telkens weer eventjes rust in te lassen bij iemand op de grond (in dit geval mijn vader). Kon ik daarna weer een stukje iets "spannends" proberen, zoals een stukje draven.

Binnen twee maanden konden we zelfstandig op buitenrit en in alle gangen. Vooral stappen aan een lang teugeltje werd belangrijk voor ons. Als dat relaxed ging konden we ook alle andere gangen relaxed doen. Dat werd dus onze basis.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 10:10

Niet elk paard vind het buiten geweldig, mijn vorige rijpaard was super braaf, maar buiten was alles vreemd en liep hij door de spanning helemaal leeg binnen een half uur. Hij zag werkelijk overal kabouters in die elk moment in de aanval gingen naar hem toe. Ondanks het samen oefenen en alleen is het niets geworden. Hij vond het gewoon niets. Was blij met thuis zijn dingen doen. Hij bleef wel bij me en braaf maar de spanning was voor hem niet te doen.

Voor nu zou ik zeggen blijven oefenen en toch voor nu ook naar buiten met een ander paard erbij, ook voor jezelf, het klinkt nu dat jij het ook erg spannend vindt omdat je elk moment iets verwacht wat er gaat komen, je pony voelt die spanning ook waardoor het juist gebeurt. Eerst er een leuke ervaring van proberen te maken en dan uitbouwen, wellicht eerst iemand op de fiets er naast en dat steeds verder afbouwen.
Soms moet je na een tijd ook gewoon denken hij is er niet voor gemaakt om buiten rijden net zo leuk te vinden als ik.
Laatst bijgewerkt door meggiemeg op 28-02-23 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Autumnn

Berichten: 8039
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Hoe leer ik mijn paard om alleen op buitenrit te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 10:12

Lastig hoor. Ik boek altijd goede resultaten om eerst iemand mee te laten lopen op de grond. Als dat helemaal braaf gaat, degene steeds wat meer achterop laten lopen en uiteindelijk alleen :j

MissyNr1
Berichten: 134
Geregistreerd: 29-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 10:20

Zoals Celebi het beschrijft heb ik het destijds ook gedaan. Ik vond een leadrope met touwhalster fijn werken en nog steeds. Heeft even tijd gekost maar we kunnen inmiddels jaren samen op stap. Dus er is hoop. Zie het echt als iets nieuws leren en als training. Net als een nieuwe dressuur oefening. Dat kost ook tijd en moet je van iets kleins uitbouwen naar het gewenste resultaat. Het is ook je paard helpen om meer vertrouwen je krijgen in zichzelf en niet alleen in jou. Komt vast goed!

saarie

Berichten: 2148
Geregistreerd: 22-02-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Hoe leer ik mijn paard om alleen op buitenrit te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 10:47

Ik heb het ook zo gedaan als hierboven wordt gezegd, wandelen. Elke dag een klein rondje, tot de spanning minder wordt. Dan uit gaan breiden met nieuwe stukjes. Toen wandelen met tuig erop, zonder verdere verwachtingen. En toen dat ging, stukjes erop. Bij spanning weer ernaast en verder wandelen. Uiteindelijk een super fijn paard geworden buiten in z'n eentje. Altijd heet, maar goed te rijden voor mij en hij bracht me altijd veilig thuis.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Hoe leer ik mijn paard om alleen op buitenrit te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 11:00

Wandelen werkt helaas niet altijd omdat sommige paarden niet voorop durven. Met wandelen hoeft dat niet, met rijden wel. Vertrouwen in de ruiter is fijn, maar voor het paard helpt dat hij zelf vertrouwen heeft nog veel meer…

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 11:00

Snelle oplossing :Rijden met een men hoofdstel op.

Dan ziet ie veel minder.

Lange oplossing: wandelen Steeds verder uitbreiden.

Captain

Berichten: 21373
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 11:01

Absolem schreef:
Snelle oplossing :Rijden met een men hoofdstel op.


Ja als je ongelukken wilt creeëren met een onzeker paard is dat een goed advies. :j

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 11:20

Caily schreef:
Wandelen werkt helaas niet altijd omdat sommige paarden niet voorop durven. Met wandelen hoeft dat niet, met rijden wel. Vertrouwen in de ruiter is fijn, maar voor het paard helpt dat hij zelf vertrouwen heeft nog veel meer…


Je kunt tijdens het wandelen prima de leiderschapspositie afwisselen. Dat is overigens niet verstandig om te doen wanneer je weet dat je paard zich graag los trekt, maar je kunt gewoon oefenen met bij de schouder lopen, of naast de buik ipv altijd maar vooraan. Dubbele lijnen werd ook al eerder geopperd, dan kun je er zelfs helemaal achter lopen. Dat is allemaal met een tussenstap tussen ervoor lopen en erop zitten. Je bent namelijk wel nog in de buurt op de grond om je paard snel te kunnen ondersteunen, maar je leert hem ook langzaam stukje bij beetje zelfstandiger worden. Ik loop regelmatig naast de schouder om hem voorop te laten gaan. :j

Brainless

Berichten: 29737
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 12:06

Caily schreef:
Wandelen werkt helaas niet altijd omdat sommige paarden niet voorop durven. Met wandelen hoeft dat niet, met rijden wel. Vertrouwen in de ruiter is fijn, maar voor het paard helpt dat hij zelf vertrouwen heeft nog veel meer…

En sommige paarden zullen dat altijd moeilijk blijven vinden.
Ik heb een paardje gehad, dat was drama met alleen buitenrijden.
Kon prima met een ander mee, op de fiets of paard, reed kilometers met mijn opa (die mende).

Heb heel veel gewandeld, elke x hetzelfde rondje en op het laatste stuk stapte ik dan op.. dat deed ik dan steeds eerder en op een gegeven moment kon ik het hele rondje onder het zadel rijden.
Ook wachtte ze netjes als er wel heel wat engs was, kon ik rustig afstappen, erlangs lopen en daarna weer heel relaxed opstappen.
Zij vertrouwde mij dat ik haar niet ging dwingen, want dan raakte ze op een gegeven moment volledig in paniek, ging dan door sloten en prikkeldraad heen. Bruggen bv is altijd een probleem gebleven (als ik alleen reed), en ook dan wachtte ze netjes 10 meter voor de brug zodat ik af kon stappen en na de brug er weer op.

mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 12:31

TS
een paard oude gewoontes afleren is best lastig, kost heel veel tijd en geduld maar ook veel afwisseling
vertrouwen bouw je op door vertrouwen te geven
probeer kleine stukjes en bouw daarmee ook aan je eigen vertrouwen, aan de ontspanning voor beide die maken dat je elkaar gaat vertrouwen

loop kleinere stukjes dan ben je zelf nog de leider, dan bouw je mischien al minders spanning op, voel aan je zelf wanneer de spanning opkomt, ga dan terug dan heb je nog overwicht, als "leider "ga je dan terug
Laatst bijgewerkt door mce op 28-02-23 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt