Hoe leer ik mijn paard om alleen op buitenrit te gaan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mars_mellow
Berichten: 531
Geregistreerd: 22-06-20
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-23 12:38

Dank voor de fijne tips allemaal.

Ik zal vaker proberen om het zelfde rondje te wandelen, ik denk dat dat zeker zal helpen!

Ik heb in principe geen angst voor mezelf om met hem buiten te rijden, omdat ik rijd met barebackpad waardoor ik het gevoel heb dat ik er zo af kan glijden/springen als dat nodig is. Wel ben heel ik bang dat hij zonder mij naar huis rent, vanwege zijn eigen veiligheid. Het zou dus zeker kunnen zijn dat er een stukje angst vanuit mijn kant (van binnen) speelt, maar verder zit ik er wel redelijk relaxed op/naast. Tenzij er een hond is, dan stap ik soms af omdat IK het te eng vind, mijn paard niet. :j


Tijdens het alleen buitenrijden heb ik sowieso altijd iemand bij me op de fiets, of die gewoon mee wandelt voor de zekerheid, maar dit heeft de laatste keren helaas niet geholpen. Ik ben bang om dit zonder iemand er bij te doen, want stel je voor er gebeurt iets, ben ik alleen.

Wat betreft het kijken naar de enge dingen: Als er een specifiek iets zou zijn dat hij eng vond, was het makkelijk geweest om hem gewoon te laten kijken. Maar op het moment schiet hij gewoon opzij van spoken, en zodra er ook maar iets achter hem gebeurt (vallende dennenappel, wandelaar, wielrenner, fietser) voel ik hem helemaal aanspannen. Hierdoor word ik ook extra gefocused op wat er achter ons gebeurt, want 'wat als hij weer schrikt en gaat rennen?' Ik denk dus dat een menhoofdstel dit effect alleen maar vergroot, om heel eerlijk te zijn.


Ik ben het wel met jullie eens dat hij nog wat meer vertrouwen in mij moet komen, en dat wanneer de band sterker word, het waarschijnlijk makkelijker word om hem veilig naar buiten te nemen.
Laatst bijgewerkt door mars_mellow op 28-02-23 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 12:43

Captain schreef:
Absolem schreef:
Snelle oplossing :Rijden met een men hoofdstel op.


Ja als je ongelukken wilt creeëren met een onzeker paard is dat een goed advies. :j


This eerder andersom . Een paard went veel sneller aan oogkleppen dan andersom.

Menpaarden hebben ze niet voor niks op.

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 12:49

Herkenbaar, ik heb er eentje die een volger is. Dus als je er naast zou lopen volgt ze maar als je erop zit niet. De mijne kan bevriezen en dan echt NIET meer lopen, staart tussen de billen en als een ezel gaat ze staan. Of omdraaien, vooral met verkeer is dat lastig.

Ik lees ook even mee.

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Hoe leer ik mijn paard om alleen op buitenrit te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 13:03

Het gaat er vooral om dat je paard zelf leert te ontspannen in enge situaties.
Daar kun je hem mee helpen maar hij moet het vooral zelf leren.
En het kan zo zijn dat je na één pas buiten al alleen bezig bent met die ontspanning en als dat lukt ga je weer terug.
En zo elke keer wat verder, want hetzelfde rondje met spanning is niet de oplossing, die spanning bouwt alleen maar op en je paard krijgt minder vertrouwen.
Je moet dus heel goed in de gaten houden wanneer er spanning is en dan niet verder gaan maar de ontspanning weer opzoeken met je paard.
Ik zou je adviseren eerst hulp te zoeken, als je precies weet hoe je het aan moet pakken heb jij en je paard daar zoveel profijt van!

StableHS
Berichten: 44
Geregistreerd: 05-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 13:10

Iedereen heeft een andere manier. Ik ben niet zo'n wandelaar met mijn paarden. Ik rij altijd alleen buiten en heb dit ook onder het zadel opgebouwd. Wandelen werkt voor mij gewoon niet zo fijn. Wel kleine stukjes en meestal dezelfde route. Je hebt vooral veel geduld nodig. En mijn tip is werk op je gevoel. Maak niet teveel plannen vandaag wil ik zover komen. Maar kijk hoe het gaat en hoe het voelt. Kleine stapjes. Soms lijkt er weinig verbetering maar als je over een aantal maanden kijkt zal er vast een sprong vooruit zijn.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 14:14

ikke schreef:
Ik kan me toch niet helemaal aan de indruk onttrekken dat respect eerst nog komt. Daarna kun je eens na gaan denken over vertrouwen, al zou management best weleens op de tweede plek kunnen staan en vertrouwen wellicht pas veel later.

Kan een paard je respecteren als hij je niet vertrouwt?
Kun je een paard "managen" (wat je daar ook precies mee bedoeld) als hij je niet vertrouwt?
Ik geloof sowieso niet in het soort volgorde dat je hier hanteert, dit soort omgangsaspecten gaan hand in hand vanaf dag één.
Maar in mijn opinie staat vertrouwen aan de basis van alles wat je met je paard doet.

prompter

Berichten: 11098
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Hoe leer ik mijn paard om alleen op buitenrit te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 09:18

Eens met Kuggur. En respect wordt door sommigen nogal eens verward met "bang zijn voor mij", en dan is er helemaal geen sprake van vertrouwen meer.

Niet dat mijn paarden alles mogen (ik heb meestal hengsten), er moet wel degelijk geluisterd worden om gevaarlijke situaties te voorkomen, maar dat moet voor mijn paard niet als "straf" voelen. Mooie test van het vertrouwen: mijn huidige hengst is per ongeluk een paar keer los gekomen; een keer brak de clip van het touw, een keer liet ik hem per ongeluk los. Hij loopt even weg, kijkt dan om ("waar is mijn mens") en komt dan terug. Dat is het soort leiderschap waar ik naar streef, niet naar "hij moet maar gewoon luisteren".

Elisa2

Berichten: 37156
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hoe leer ik mijn paard om alleen op buitenrit te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 09:42

Ik heb een wat andere insteek denk ik, ik zou eerst aan de dressuurmatige training gaan werken in de bak. De one rein stop aanleren zodat je het paard onder controle kan houden in gevaarlijke situaties en ook op een goede manier kan doorrijden als hij iets engs vind.

Daarnaast kun je wandelen aan de hand, maar juist bij een paard wat zich gauw lostrekt zou ik dat niet zo snel met een leadrope doen want hoe langer het touw, hoe meer vaart hij kan maken als hij schrikt en als je dan te laat bent qua ingrijpen is er juist sneller een kans dat hij los komt. Ik zou dat gewoon met hoofdstel doen en een zweepje er naast om hem voorwaarts en naast je te houden om gevaarlijke situaties te voorkomen.

Daarnaast helpen wellicht ook wat grondwerklessen in de bak waarbij jij zijn spanningssignalen leert te herkennen en deze ook om leert te buigen.

Heel veel succes!

mars_mellow
Berichten: 531
Geregistreerd: 22-06-20
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-23 21:45

Absolem schreef:
This eerder andersom . Een paard went veel sneller aan oogkleppen dan andersom.

Menpaarden hebben ze niet voor niks op.



Als mijn paard bang is voor dingen die hij niet kan zien van achter, denk ik niet dat een menhoofdstel heel handig is. :j

mars_mellow
Berichten: 531
Geregistreerd: 22-06-20
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-23 21:47

Elisa2 schreef:
Ik heb een wat andere insteek denk ik, ik zou eerst aan de dressuurmatige training gaan werken in de bak. De one rein stop aanleren zodat je het paard onder controle kan houden in gevaarlijke situaties en ook op een goede manier kan doorrijden als hij iets engs vind.

Daarnaast kun je wandelen aan de hand, maar juist bij een paard wat zich gauw lostrekt zou ik dat niet zo snel met een leadrope doen want hoe langer het touw, hoe meer vaart hij kan maken als hij schrikt en als je dan te laat bent qua ingrijpen is er juist sneller een kans dat hij los komt. Ik zou dat gewoon met hoofdstel doen en een zweepje er naast om hem voorwaarts en naast je te houden om gevaarlijke situaties te voorkomen.

Daarnaast helpen wellicht ook wat grondwerklessen in de bak waarbij jij zijn spanningssignalen leert te herkennen en deze ook om leert te buigen.

Heel veel succes!


Bedankt voor de tips!
Ik wil graag de one rein stop aanleren, maar wij rijden op normale/smalle paden, dus ik zou dan bang zijn dat er niet genoeg plek is om om te draaien zegmaar. Grondwerklessen zijn zeker een goed idee, ik denk dat ik eens op zoek zal gaan naar een goede instucteur.

Elisa2

Berichten: 37156
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 09:28

Bij een one rein stop hoef je niet te draaien, de kunst is om het paard onder controle te houden met de teugel die aan de holle kant zit. Als je daar op tijd een ophouding maakt (en weer los laat) dan kun je het paard onder controle houden. Het is een kwestie van timing, op tijd zijn, op de goede kant, loslaten, been erbij houden. Best lastig om uit te leggen in getypte tekst. :+

Komt een stukje dressuurmatige training bij kijken ook, een ophouding op de holle kant komt altijd door, beetje contrastelling en paard kan geen vaart maken zeg maar.