Hoorneboegseheide ingangen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Hoorneboegseheide ingangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-23 00:07

Een paar maanden geleden ben ik verhuist met de paarden naar Loosdrecht. Eigenlijk wil ik het buitenrijden wel weer oppakken en dus heb ik een penning gekocht voor het goois natuurreservaat.

Nu staat er op alle informatie dat de ingang zit bij de kamphorst. Nu zit de stal waar ik sta eigenlijk meer aan de andere kant. Voor mij zou het het handigste zijn om te kunnen aanrijden vanaf het (op de kaart genoemde) loosdrechtse bos. Maar ik kan nergens vinden of je daar doorheen mag en of daar ingangen zitten.

Daarnaast hoop ik dat iemand me kan vertellen hoe het zit met de ingangen. Kan je die vanaf je paard bedienen? Ik heb een kleine beperking, ik kan niet meer opstappen zonder krukje en ik zou graag alleen op pad willen.

barrbara

Berichten: 29
Geregistreerd: 19-11-12
Woonplaats: Loosdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 01:01

Hi! Ik rij zelf met mijn paard veel op de Hoorneboegse Hei.
Ik weet niet waar je staat met je paarden maar door het Loosdrechtse bos mag je helaas niet te paard...
Je kan wel tegenover de Boni het pad op langs het vliegveld en de Hilversumse Ponyclub.
Daar kun je meteen weer oversteken en een hekje door.
Of je kunt een stuk terug bij de T splitsing het ruiterpad naast de Noodweg op, langs het land met de haflinger de bonte en de vos pony zeg maar.
Daar kom je vanzelf een veerooster met daarnaast een hekje tegen.
Ik kan zelf de meest hekjes te paard wel openen, sommige zijn lastiger omdat je ze naar je toe moet trekken.
Bij bijna alle hekjes staat trouwens een paaltje die je kunt gebruiken om weer op je paard te stappen.
Mocht je meer info willen mag je me een PB doen hoor!
Groetjes Barbara

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Hoorneboegseheide ingangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-23 01:25

Ik sta op de hoek molenmeent/loosdrechtsedijk. Daarom zoek ik eigenlijk een manier om aan die kant prettig en rustig naar de hei te rijden. De suggestie die ik kreeg is om de fietspaden van de molenmeent en de rading te pakken en te hopen dat niemand er bezwaar tegen zou hebben. Maar ik kan me eigenlijk gewoon niet zo goed voorstellen dat er aan die kant helemaal nergens een ingang is?

Wat moet ik me voorstellen bij een paaltje? Is dat echt iets van een laag opstapje of iets. Ik kan niet opduwen. Dus het moet hoog genoeg zijn om zonder sprong op mijn E'tje te kunnen komen dan.

_Tara_

Berichten: 13203
Geregistreerd: 22-11-04

Re: Hoorneboegseheide ingangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 07:22

Hier nog iemand die vaak in die omgeving te vinden is :D
Bij de hoorneboegse heide zijn sowieso meerdere hekjes waar je doorheen moet. Wel staan er, zoals Barbara ook zegt, bij alle hekjes vaste houten opstapjes. Die zijn over het algemeen best hoog.
Via de Molenmeent en dan de Rading is inderdaad het makkelijkst. Waarom zou iemand daar overigens bezwaar tegen hebben?
Ik kom in het Loosdrechtse bos overigens wel eens afdrukken van paardenhoeven tegen. Maar, officieel mag het inderdaad niet. En dan weer kom je ook weer een hekje tegen op een gegeven moment. Bij de hekjes bij ruiterpaden staan die opstapjes maar bij hekjes waar je officieel met je paard niet mag, staan die opstapjes dus ook niet.

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Re: Hoorneboegseheide ingangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 09:18

Je zou ook nog is kunnen kijken of de doorgangen aan de Kolhornseweg toegankelijk zijn voor paarden.
Ik weet dat daar doorgangen zitten, maar of die geschikt zijn voor paarden weet ik niet

xRoossie95

Berichten: 1374
Geregistreerd: 16-05-09
Woonplaats: NH

Re: Hoorneboegseheide ingangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 10:16

Ik ga ook altijd via de boni er in, dus of het ergens anders kan, geen idee sorry.
Maar de opstapjes zijn eigenlijk smalle houten paaltjes. Niet zo breed als krukjes die je op stal gebruikt, wel ongeveer net zo hoog in mijn geval. Dus ze werken verder wel goed. Of je de hekjes zelf open kan doen ligt inderdaad aan je paard/jullie. Ik kan het niet :+ Maar ik ken wel mensen die handig genoeg zijn.

Heeft iemand toevallig ook al het vignet binnen? Ik heb m al 2 weken geleden besteld en krijg m maar niet binnen :n Ook al gebeld maar de mevrouw aan de telefoon was alles behalve behulpzaam :') Ik wil graag weten welke kleur het vignet dit jaar is. Ik wil een bijpassende leadrope gaan bestellen.

_Tara_

Berichten: 13203
Geregistreerd: 22-11-04

Re: Hoorneboegseheide ingangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 10:32

Ik vind die opstapjes best hoog, maar ik heb geen heel groot paard, misschien ervaar ik ze daardoor als best hoog.

Ah wat grappig dat je nieuwsgierig bent naar de kleur :D Dat heb ik ook ieder jaar. Ik heb het vignet zelf nog niet besteld.

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Hoorneboegseheide ingangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-23 10:50

Ik rij morgen even naar de doorgang bij rading en kijk even hoe hoog het paaltje is. Ik ben best handig geworden na 8 jaar. Maar echt veel hangt af van de constructie. De optie om over de verharde weg te rijden door het loosdrechtse bos en dan 'stiekem' de 50/100 meter onverhard te pakken ga ik morgen ook even bekijken.

Ik heb het vignet ook nog niet binnen. Ik wacht ook al 2 weken, maar ga er vanuit dat ze het druk hebben.

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 10:52

Heeeeey, dat is een bekend plekje :D !! Vroeger (jaren 70/80/begin jaren 90 kon je altijd ook via de Van Ghentlaan (paarden stonden op 't Jagerspaadje/Raaweg) de Hoorneboeg op. Tegenwoordig moet je via de Rading (fietspad) of inderdaad over dat paadje langs het vliegveld, bij de Boni. Al begreep ik laatst van iemand, dat ze die af gaan sluiten?? Lekker handig voor veel ruiters en wandelaars uit Nieuw Loosdrecht...

Ik sta inmiddels 10 jaar ver achter het vliegveld, dus ga via een achterpaadje in de Egelshoek en steek dan de Noodweg over.

Ik moet nog een vignet bestellen. Raar dat het zo lang duurt. Normaal had ik ze altijd best snel.

xRoossie95

Berichten: 1374
Geregistreerd: 16-05-09
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 10:59

Ja vorig jaar had ik m ook heel snel. En vind het ook apart dat als je ze belt dat ze niks lijken te weten van een webshop / vignetten verkopen :') Heb nu gemaild en daarin staat dat het 4 weken kan duren tot je reactie krijgt. Als er dan wel wat mis is gegaan, kan ik straks niet eens het bos in met vignet, voor het eindelijk opgelost is.

Vind het vooral gek dat je een mail krijgt met 'je bestelling is afgerond' maar dat er dan nog niks verstuurd lijk te zijn. Daarom twijfelde ik of het mis gaat. Eerst had ik alleen een mail dat er gewerkt wordt aan de bestelling, maar 'afgerond' klinkt zo definitief :')

Ik zag op facebook inderdaad ook staan dat het pad naast het vliegveld afgesloten wordt;
Afbeelding
super jammer want die gebruiken wij altijd
Laatst bijgewerkt door xRoossie95 op 14-02-23 11:03, in het totaal 2 keer bewerkt

_Tara_

Berichten: 13203
Geregistreerd: 22-11-04

Re: Hoorneboegseheide ingangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 11:02

Hmm ik wilde het vignet eigenlijk pas bestellen als ik weer loon heb maar als ik dit zo hoor, bestel ik 'm straks alvast.

Jeetje wat rot dat die weg dicht gaat! Ik maak er zelf gelukkig nooit gebruik van maar ik zie er wel regelmatig mensen lopen/fietsen/rijden.

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 11:03

Oh, dan ga ik 'm ook maar vast bestellen, als het een maand (of langer :+ ) gaat duren... :roll:

Ja, dat is echt balen voor velen, dat dat stuk bij het vliegveld afgesloten wordt.

xRoossie95

Berichten: 1374
Geregistreerd: 16-05-09
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 11:04

Ja misschien sturen ze wel alles in 1x vlak voor maart? Dat t niet uitmaakt of je het begin februari besteld of eind februari. Maar geen idee. Volgens mij heb ik m de vorige keer ook heel vroeg besteld (en binnen gekregen). Vind het ook vooral gek dat als er voor alles eind februari versturen gekozen wordt, het niet gecommuniceerd wordt

xRoossie95

Berichten: 1374
Geregistreerd: 16-05-09
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 12:04

Ze willen zelfs al een review :')

Afbeelding

Boheme

Berichten: 2104
Geregistreerd: 05-04-05
Woonplaats: Dordrecht

Re: Hoorneboegseheide ingangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 12:41

Vroeger, kon je via de noodweg 3x, langs het landje,(hoornboegsdrift) bij de snackbar en bij oude toepoel( zwartebergseweg) erin. Utrechtseweg via de hoorneboeglaan , bij de natuurbrug en de maartendijkseweg de hoorneboeg op. Weet niet wat nog kan want ben al 16 jaar weg.

xRoossie95

Berichten: 1374
Geregistreerd: 16-05-09
Woonplaats: NH

Re: Hoorneboegseheide ingangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 13:44

Ik heb trouwens toch (nu al :) ) reactie op m'n mail. Dus voor de mensen die nog even wilden wachten, volgens mij kan dat toch prima en was ik gewoon ongeduldig :')

Hun reactie is:
De ruiterplaatjes worden in de komende weken verzonden. In februari moeten we een paar honderd bestellingen versturen. Deze bundelen we, zodat we minder aan portokosten kwijt zijn. We zorgen dat iedereen zijn bestelde ruiterplaatjes in ieder geval in week 8 ontvangen heeft. De plaatjes van 2022/2023 zijn tot 1 maart a.s. geldig.

_Tara_

Berichten: 13203
Geregistreerd: 22-11-04

Re: Hoorneboegseheide ingangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 14:08

Ah top! Goed om te weten :D

xRoossie95

Berichten: 1374
Geregistreerd: 16-05-09
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 21:25

Dit is de opstap bij het hek bij het vliegveld trouwens:
Afbeelding
Afbeelding
(Paard is 1.65)

Benzz
Berichten: 2888
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Hoorneboegseheide ingangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 21:37

Is het nog steeds verplicht om een ruiterbewijs te hebben in dit gebied?

xRoossie95

Berichten: 1374
Geregistreerd: 16-05-09
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 21:50

Benzz schreef:
Is het nog steeds verplicht om een ruiterbewijs te hebben in dit gebied?


Staat nergens in hun "regeling voor ruiters en koetsiers" dus lijkt mij niet. Heb ook nog nooit ergens geleden dat dat een vereiste is. Alleen het vignet

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-23 00:49

Twiggy2008 schreef:
Heeeeey, dat is een bekend plekje :D !! Vroeger (jaren 70/80/begin jaren 90 kon je altijd ook via de Van Ghentlaan (paarden stonden op 't Jagerspaadje/Raaweg) de Hoorneboeg op. Tegenwoordig moet je via de Rading (fietspad) of inderdaad over dat paadje langs het vliegveld, bij de Boni. Al begreep ik laatst van iemand, dat ze die af gaan sluiten?? Lekker handig voor veel ruiters en wandelaars uit Nieuw Loosdrecht...


't Jagerspaadje daar stappen we nu wel eens even uit. Vooral prettig omdat het er niet zo druk is. De van Ghentlaan en dan de loosdrechtsebos weg nam je dan vroeger denk ik?


xRoossie95 schreef:
De ruiterplaatjes worden in de komende weken verzonden. In februari moeten we een paar honderd bestellingen versturen. Deze bundelen we, zodat we minder aan portokosten kwijt zijn. We zorgen dat iedereen zijn bestelde ruiterplaatjes in ieder geval in week 8 ontvangen heeft. De plaatjes van 2022/2023 zijn tot 1 maart a.s. geldig.


Best wel irritant vind ik dit eigenlijk. Ik stuurde begin Januari een mail om te vragen of ik tegen gereduceerd tarief voor de laatste 6/7 weken een jaarkaart kon krijgen. Dat hoefde niet en kon niet. Februari kreeg ik er gratis bij dan... Dat is dan niet echt waar als je dan pas in week 8 gaat verzenden. Dan is het letterlijk 4 tot 8 dagen. Maar op mijn mails antwoorden ze ook niet.


xRoossie95 schreef:
Dit is de opstap bij het hek bij het vliegveld trouwens:
[ [url=m/Wjg6If.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/mzRWDr.jpg]Afbeelding[/url] ]
(Paard is 1.65)


Oh dat is nog best breed, daar kan mijn hele been wel op staan. Iets van 40 cm hoog ofzo? Ik denk dat dat moet lukken pony is 1.55.

_Tara_

Berichten: 13203
Geregistreerd: 22-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 07:12

Benzz schreef:
Is het nog steeds verplicht om een ruiterbewijs te hebben in dit gebied?

Dit was vroeger inderdaad zo, om de vergunning aan te vragen, had je een ruiterbewijs nodig. Dat is precies toen ik een vergunning nodig had, afgeschaft :D

xRoossie95

Berichten: 1374
Geregistreerd: 16-05-09
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 10:01

Veulen84 schreef:
xRoossie95 schreef:
De ruiterplaatjes worden in de komende weken verzonden. In februari moeten we een paar honderd bestellingen versturen. Deze bundelen we, zodat we minder aan portokosten kwijt zijn. We zorgen dat iedereen zijn bestelde ruiterplaatjes in ieder geval in week 8 ontvangen heeft. De plaatjes van 2022/2023 zijn tot 1 maart a.s. geldig.


Best wel irritant vind ik dit eigenlijk. Ik stuurde begin Januari een mail om te vragen of ik tegen gereduceerd tarief voor de laatste 6/7 weken een jaarkaart kon krijgen. Dat hoefde niet en kon niet. Februari kreeg ik er gratis bij dan... Dat is dan niet echt waar als je dan pas in week 8 gaat verzenden. Dan is het letterlijk 4 tot 8 dagen. Maar op mijn mails antwoorden ze ook niet.


Naja zeg dat is wel erg irritant en oneerlijk dan. Zeg dan niet dat je in februari er al mee kan rijden..

Schijnbaar ben ik er wel druk mee, want droomde vannacht dat het vignet binnen was en hij was geel :+

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Hoorneboegseheide ingangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 11:14

Veulen 84, ja, vroeger gingen we over de rotonde de Van Ghentlaan op en dan iets voor de Banckertlaan had je naast het fietspad, een ruiterpad en kon je zo de hei meteen op. Maar dat is al lang geleden. Ik begrijp eigenlijk niet, waarom dat ooit veranderd is?
Maar goed, het is wat het is... Het is wel superdruk op de Hoorneboeg. En heel veel honden.

bruine

Berichten: 1037
Geregistreerd: 28-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 11:20

Twiggy2008 schreef:
Veulen 84, ja, vroeger gingen we over de rotonde de Van Ghentlaan op en dan iets voor de Banckertlaan had je naast het fietspad, een ruiterpad en kon je zo de hei meteen op. Maar dat is al lang geleden. Ik begrijp eigenlijk niet, waarom dat ooit veranderd is?
Maar goed, het is wat het is... Het is wel superdruk op de Hoorneboeg. En heel veel honden.

Mijn verzorg ponny's stonden eind jaren 70 aan de raweg en ik reed idd via deze route de hoorneboeg op en via de hoorneboeg reden we zo door naar de lage Vuursche . Koninklijk domein enzo. Heerlijke tijden . Opstapjes bestonden toen nog niet :o