'Paardvriendelijk' buitenrijden (nu Ameland maar overal)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

'Paardvriendelijk' buitenrijden (nu Ameland maar overal)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-22 00:23

Dag allemaal,

Volgende week zit ik weer eens een weekje op Ameland en ik vind het altijd ontzettend fijn om paard te rijden daar. Wat me echter wel steeds meer tegen gaat staan zijn de verhuurbedrijven. Niet specifiek die van Ameland hoor, maar ik word steeds naarder van het idee om een paard op die manier te 'gebruiken', met zoveel verschillende ruiters die niet eens kunnen rijden. Nu zorgen ze goed voor hun paarden uiteraard, maar het blijft vrij grootschalig.

Daarom vroeg ik me af of bokt misschien tips heeft voor kleinschaliger paardrijden, dus met paarden die niet worden 'uitgebuit' en een leuk paardvriendelijk leven hebben. In de eerste plaats even op Ameland, maar door heel Nederland zijn ze welkom, omdat mijn bijrijdpaard helaas wederom gestopt is en ik het rijden wel mis!

BeFunny

Berichten: 10529
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: 'Paardvriendelijk' buitenrijden (nu Ameland maar overal)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 00:49

Eigenlijk ben ik ook naar zo iets opzoek. Ik heb nu nog een verzorgpaard van 26 waar steeds minder mee kan. Maar af en toe ergens een buitenritje kunnen maken is heel leuk.
En idd paardvriendelijk. Dus ik volg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 00:51

De Hartjeshoeve, met buitenritten op trekpaarden, kan ik van harte aanraden. Paarden staan in kuddeverband buiten als ze niet rijden en de ritten zelf zijn heerlijk relaxed.

Captain

Berichten: 21373
Geregistreerd: 15-10-08

Re: 'Paardvriendelijk' buitenrijden (nu Ameland maar overal)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 02:52

Ik lees even mee voor inspiratie voor een vriendin. :D Hartjeshoeve inderdaad goede ervaringen mee! <3

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: 'Paardvriendelijk' buitenrijden (nu Ameland maar overal)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 05:35

Is dat niet een beetje manege-eigen?

Fly_high

Berichten: 3301
Geregistreerd: 01-09-20

Re: 'Paardvriendelijk' buitenrijden (nu Ameland maar overal)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 05:57

Ik vind het een beetje dubbel, enerzijds niet willen dat er veel door wisselende (slechte) ruiters wordt gereden, maar zelf als net zo'n wildvreemde een paard willen gebruiken voor een buitenrit :?

troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 05:57

Wanneer doet een verhuurder het goed in jouw ogen? Volgens mij staan de paarden op Ameland het hele winterseizoen buiten. En zomers grotendeels. Dat is al mooi.

Pikeur

Berichten: 6306
Geregistreerd: 01-02-06

Re: 'Paardvriendelijk' buitenrijden (nu Ameland maar overal)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 06:19

Ik heb een keer op Ede een paard gehuurd bij The Mill Ranch en daar reed iedereen eerst een rondje door de bak om te kijken of je wel echt kon rijden, en bij manege Kikkert een keer een paard gehuurd en toen moest ik mijn gewicht doorgeven of ik er wel op paste en bij een fjorden manege waarvan ik de naam niet meer weet letten ze er jaren geleden ook al op, dus ik herken me op basis van mijn ervaringen niet helemaal in je verhaal al zullen er vast wel maneges zijn waar het anders gaat. Maarja geen enkele manege wil zijn of haar paarden kapot hebben denk ik.

Eloya

Berichten: 5192
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Re: 'Paardvriendelijk' buitenrijden (nu Ameland maar overal)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 06:21

Stal Edda op vlieland vond ik ook een positieve ervaring en idd ook de hartjeshoeve in brabant.

BeFunny

Berichten: 10529
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: 'Paardvriendelijk' buitenrijden (nu Ameland maar overal)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 07:02

Ik had dus laatst met een klein groepje bij Koren tot manen gereden. Dat vond ik ook heel leuk. En anders dan een manege waar paarden zelden op de wei komen ofzo. Ze gingen ook leuk om met de paarden.

Maar het is altijd fijn om meer te weten. Die hartjes hoeve kon ik niet en ziet er ook heel leuk uit.

Sure_lee

Berichten: 10389
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: 'Paardvriendelijk' buitenrijden (nu Ameland maar overal)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 07:10

Ranch cross borders in Hardenberg is ook een aanrader.
En van Koren tot manen in Kootwijk inderdaad.

ttranch

Berichten: 31
Geregistreerd: 19-01-22
Woonplaats: Hulshorst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 07:51

Ja, wij! Maar wij stellen wel eisen aan max gewicht én ervaring, beginners nemen we absoluut niet mee. En onze paarden worden niet overbelast dus lopen max 2 keer per week buitenritten met klanten, dat betekent wel dat we een beperkte beschikbaarheid hebben. De paarden hebben een paddock paradise bij ons aan huis en we trainen ze zelf ook regelmatig, dus ze staan goed aan de hulpen. Teveel wisselende ruiters is ook niet fijn voor een paard, zelf snap ik niet hoe maneges hun paarden goed houden hoor, lijkt me een recept voor problemen. Laat staan met beginners. Wij hoeven gelukkig niet te leven van de buitenritten, denk dat dat veel uitmaakt in hoe men omgaat met de paarden. Kijk maar eens op onze website https://www.ttranch.org

gaucho

Berichten: 9524
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 07:58

Ik wou net de TT Ranch aanraden :D :j

Als ruiter sluit ik me daar dus helemaal bij aan.

Verder Daan's horses, oa trekpaarden bij Duin / strand.

En Multatolti in Drenthe, met 1 of 2 op Ijslanders die 24/7 buiten staan.

hagelslag
Berichten: 9028
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 08:29

Sheran schreef:
Dag allemaal,

Volgende week zit ik weer eens een weekje op Ameland en ik vind het altijd ontzettend fijn om paard te rijden daar. Wat me echter wel steeds meer tegen gaat staan zijn de verhuurbedrijven. Niet specifiek die van Ameland hoor, maar ik word steeds naarder van het idee om een paard op die manier te 'gebruiken', met zoveel verschillende ruiters die niet eens kunnen rijden. Nu zorgen ze goed voor hun paarden uiteraard, maar het blijft vrij grootschalig.

Daarom vroeg ik me af of bokt misschien tips heeft voor kleinschaliger paardrijden, dus met paarden die niet worden 'uitgebuit' en een leuk paardvriendelijk leven hebben. In de eerste plaats even op Ameland, maar door heel Nederland zijn ze welkom, omdat mijn bijrijdpaard helaas wederom gestopt is en ik het rijden wel mis!



Het jutterspad vind ik absoluut paard vriendelijk.

De lange Dünen is ook prima
Beide vind ik niet extreem grootschalig.

BeFunny

Berichten: 10529
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 08:31

ttranch schreef:
Ja, wij! Maar wij stellen wel eisen aan max gewicht én ervaring, beginners nemen we absoluut niet mee. En onze paarden worden niet overbelast dus lopen max 2 keer per week buitenritten met klanten, dat betekent wel dat we een beperkte beschikbaarheid hebben. De paarden hebben een paddock paradise bij ons aan huis en we trainen ze zelf ook regelmatig, dus ze staan goed aan de hulpen. Teveel wisselende ruiters is ook niet fijn voor een paard, zelf snap ik niet hoe maneges hun paarden goed houden hoor, lijkt me een recept voor problemen. Laat staan met beginners. Wij hoeven gelukkig niet te leven van de buitenritten, denk dat dat veel uitmaakt in hoe men omgaat met de paarden. Kijk maar eens op onze website https://www.ttranch.org


Ziet er wel ook heel leuk uit.
Voor mij is het wel een drempel om mezelf alleen ergens toe aan te zetten zeg maar. Laatst met een groepje bokkers vond ik wel leuk.

Ik ga het Iig onthouden en ook De hartjes hoeve die paarden vind ik niet eenmaal geweldig dus nu wil ik daar sowieso een keer heen gaan haha.

Sure_lee

Berichten: 10389
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: 'Paardvriendelijk' buitenrijden (nu Ameland maar overal)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 08:41

Ik denk dat als je een meeting topic aanmaakt er altijd wel een bokker met je mee wilt.

tiwi1969

Berichten: 7639
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: 'Paardvriendelijk' buitenrijden (nu Ameland maar overal)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 08:56

Ik ken op Ameland de mensen van Rijstal de Blinkert. Dat is zeker kwa aantal paarden een grote stal, maar het grote voordeel is dat de paarden veel gewisseld worden tussen de weides en de paarden in de paddock bij de zomerlocatie. Per paard lopen ze relatief weinig en wordt er individueel gekeken of een paard het werk aankan of dat hij een pauze op de wei nodig heeft.

De paarden lopen het jaar rond 24/7 buiten en worden goed verzorgd.

Whizz
Berichten: 1045
Geregistreerd: 24-06-07

Re: 'Paardvriendelijk' buitenrijden (nu Ameland maar overal)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 09:20

De hartjeshoeve, Daan’s horses, Donna Oudshoorn en the Mills Ranch daar heb ik buitenritten gemaakt en wordt goed voor de paarden gezorgd. Ik heb bij allemaal fijn gereden maar qua verzorging en omgang vind ik Donna echt helemaal top.

Smee__

Berichten: 9274
Geregistreerd: 25-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 09:26

tiwi1969 schreef:
Ik ken op Ameland de mensen van Rijstal de Blinkert. Dat is zeker kwa aantal paarden een grote stal, maar het grote voordeel is dat de paarden veel gewisseld worden tussen de weides en de paarden in de paddock bij de zomerlocatie. Per paard lopen ze relatief weinig en wordt er individueel gekeken of een paard het werk aankan of dat hij een pauze op de wei nodig heeft.

De paarden lopen het jaar rond 24/7 buiten en worden goed verzorgd.

Deze ja! Hier heb ik een maand geleden nog een buitenrit gemaakt. Er wordt veel gestapt tussendoor en er wordt goed rekening gehouden met de paarden.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-22 10:13

Urbanus schreef:
Is dat niet een beetje manege-eigen?


Ja klopt, dit is manege-eigen. Daarom vroeg ik me ook af of er wat meer privé-initiatieven bestaan, wat kleinschaliger en bv alleen op buitenrit mee met een minimum aan ervaring.

Bij de bedrijven die ik ken op Ameland staan ze (inmiddels) veel vrij buiten in de groep gelukkig. De Blinkert en Le Cheval ken ik zelf goed, vooral De Blinkert,daar heb ik jaren rondgelopen. Bij Le Cheval heb ik ooit leren rijden :D
Maar tijdens de ritten bv wordt er weinig gelet op hoe mensen rijden, hoe ze zitten... ik weet dat het heel normaal is maar ik vroeg me dus af of er ook andere keuzes bestaan. Iets minder grootschalig en bedrijfsmatig, maar meer richting privé-initiatieven.

Een jullie ttranch klinkt zo ook goed, evenals sommige andere suggesties! Super bedankt!

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-22 10:18

Fly_high schreef:
Ik vind het een beetje dubbel, enerzijds niet willen dat er veel door wisselende (slechte) ruiters wordt gereden, maar zelf als net zo'n wildvreemde een paard willen gebruiken voor een buitenrit :?


Is ook dubbel, maar ik probeer dan dus mijn eigen 'gebruik' een beetje in de goede richting te duwen. Zonder eigen paard zijn er helaas niet zoveel opties als je toch wil rijden af en toe (en ja ik heb er steeds meer vraagtekens bij omdat ik het niet eens meer ben met een deel van de dingen die vroeger heel gewoon waren).

Fly_high

Berichten: 3301
Geregistreerd: 01-09-20

Re: 'Paardvriendelijk' buitenrijden (nu Ameland maar overal)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 10:34

Snap ik, dan denk ik dat je inderdaad moet zoeken naar partijen zonder winstoogmerk, particulieren die zo af en toe wat bijverdienen of stichtingen.

Commercieel bedrijf dat buitenritten aanbiedt is altijd een beetje lopende band, ook al worden de paarden verder prima verzorgd.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-22 13:17

Precies! Vandaar even op zoek. En ik krijg al leuke tips hier, dat is super fijn!

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 13:36

Sheran schreef:
Urbanus schreef:
Is dat niet een beetje manege-eigen?


Ja klopt, dit is manege-eigen. Daarom vroeg ik me ook af of er wat meer privé-initiatieven bestaan, wat kleinschaliger en bv alleen op buitenrit mee met een minimum aan ervaring.
.....
Maar tijdens de ritten bv wordt er weinig gelet op hoe mensen rijden, hoe ze zitten... ik weet dat het heel normaal is maar ik vroeg me dus af of er ook andere keuzes bestaan. Iets minder grootschalig en bedrijfsmatig, maar meer richting privé-initiatieven.

Voor het aanbieden van zulke ritten is er een website, die heet nu nog vindjebuitenrit.nl, maar dat wordt geloof ik buitenrijden.nl
Is ooit opgericht door Patty, maar het is inmiddels overgenomen door de knhs.
Er staan ook heel veel maneges op, maar ook de kleinschaligere opties waar jij naar op zoek bent. Ik sta er zelf ook op. Ik doe privé buitenritten met IJslanders op het strand, door de polder en in het bos. Bitloos (hoewel ik er nu eentje heb lopen die liever een bit heeft, iets met gewoontedieren) en de paarden staan 24/7 buiten.
Ik neem trouwens alle soorten ruiters mee, ook complete beginners, ten eerste omdat het een privé rit is, dus ik kan alles precies aanpassen aan de ruiter, en ten tweede omdat ik het geluk heb dat iedereen comfortabel op een natuurtölter kan zitten zonder het paard te hinderen. Ik wil geen gestuiter op mijn paarden, maar dat is in tölt ook niet mogelijk, en het betreffende paard biedt geen draf aan. Uiteraard zijn er wél eisen aan lengte en gewicht.
Ook kinderen die voor andere buitenritten te jong en/of onervaren zijn kunnen bij mij ook gewoon mee, want die kunnen aan het lijntje, waarbij ik hun paard volledig onder controle heb. Ook perfect voor angstige ruiters
Ik zou zeker eens een kijkje nemen op deze site, want ik vermoed dat er meer kleinschalige adresjes zoals die van mij op staan

Afbeelding

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-22 18:04

Dank je voor de site, die kende ik niet en klinkt inderdaad perfect! Zoiets als jij doet, inderdaad... Meeste staat nu onbeschikbaar maar wellicht op andere tijden in het jaar wel weer :)