Hoeveel % stap draf en galop tijdens buitenrit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Hoeveel % stap draf en galop tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-22 09:33

Ik ben wel eens benieuwd hoeveel procent jullie stappen,draven en galopperen tijdens een buitenrit. Bij mij is t grootste gedeelte vd rit in stap en hebben we kleine korte stukjes waar we kunnen galopperen. Als ik een strandrit maak kan ik langer draven en galopperen. Bij mij is een gemiddelde buitenrit 10 km waarvan t denk 60 procent stap 30 procent draf en 10 procent galop is Het kortste rondje die we maken is 4,5 km daarin is t half stap en half draf en een klein stukje galop ( groot Stuk door t dorp).
Onze ruiterpaden zijn erg mul waardoor je gewoon geen lange stukken kan galopperen of draven

BeFunny

Berichten: 10529
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 09:40

Hier in de polder is het ook vooral stap. Er is één wat langer stuk draf mogelijkheid. En één stuk waar goed te galopperen is (niet eens altijd draf lukt daar wel altijd). Het drafstuk is soms ook een deel galop mogelijk. Wij hebben geen ruiterpaden en moeten het doen met de berm.

Ik denk 70 procent echt stap en de rest draf galop. Zomers is dat mischien iets meer.

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Hoeveel % stap draf en galop tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 10:05

Ik moet er niet aan denken zo veel te stappen, krijg je een houten kont van :))
Ben nu met 1 paard verplicht aan het stappen/revalideren, ik ben bekaf van een rondje van 4 km / driekwartier :D

Normaalgesproken is het hier 70% of meer in draf, rondjes van tussen de 10 en 25 km. Ik streef minimaal naar gemiddeld 9-10 km/u inclusief in- en uitstappen. Naarmate de conditie van het paard verbetert wordt dat volledig draf (afgewisseld met galop) zodra we losgestapt zijn, met alleen bij wegen oversteken uiteraard stap, en aan het einde nog even uitstappen. En als het rondje wat langer wordt, gaat de gemiddelde snelheid dan dus richting 13-15 km/u.

En als ik met de kar weg ben geweest is dat uitstappen ook maar kort, thuis gaan ze toch meteen de wei in. Als ik ga rijden ga ik met de trailer naar het bos en dan stap ik wel wat langer uit, ze hoeven niet te staan nazweten op de trailer :+

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 10:09

Hier ook voornamelijk stap, veel asfalt tot we ergens zijn. Ik track mijn wandelingen met equilab. Hieronder mijn laatste.

Als ik alleen rij draaf ik wel veel meer. Ik heb hoefschoenen, dus dat kan dan ook op de baan of op steentjes. Strandritten ed is bij ons ongeveer 50/40/10 % denk ik.

Afbeelding
Afbeelding

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 10:11

Ibbel schreef:
Ik moet er niet aan denken zo veel te stappen, krijg je een houten kont van :))
Ben nu met 1 paard verplicht aan het stappen/revalideren, ik ben bekaf van een rondje van 4 km / driekwartier :D

Normaalgesproken is het hier 70% of meer in draf, rondjes van tussen de 10 en 25 km. Ik streef minimaal naar gemiddeld 9-10 km/u inclusief in- en uitstappen. Naarmate de conditie van het paard verbetert wordt dat volledig draf (afgewisseld met galop) zodra we losgestapt zijn, met alleen bij wegen oversteken uiteraard stap, en aan het einde nog even uitstappen. En als het rondje wat langer wordt, gaat de gemiddelde snelheid dan dus richting 13-15 km/u.

En als ik met de kar weg ben geweest is dat uitstappen ook maar kort, thuis gaan ze toch meteen de wei in. Als ik ga rijden ga ik met de trailer naar het bos en dan stap ik wel wat langer uit, ze hoeven niet te staan nazweten op de trailer :+


Dat klinkt wel tof! Heb jij een bos dichtbij of is hiervoor hoefijzers nodig?

pjer
Berichten: 1578
Geregistreerd: 18-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 10:15

Hier ook weinig stap. Meestal van stal tot het veerooster dat is ca 250 meter en de rest in draf met soms een kort stukje stappen tussendoor (meestal bij de grootste kuilen/plassen) en dat geld voor zowel onder het zadel als voor de wagen. Galop zijn we nog aan het oefenen dus dat is nu nog een klein percentage. en terug weer stappen van veerooster tot stal.

Estribo

Berichten: 1813
Geregistreerd: 26-03-06
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 10:19

Hier ook voornamelijk stap. Ik vind het heerlijk om een lekker relaxed ritje te maken, ultieme ontspanning :D
Maar natuurlijk doen we ook wel een stukje draf en galop, maar het overgrote deel is zeker stap. En soms alleen maar stap.
Laatst bijgewerkt door Estribo op 01-10-22 10:23, in het totaal 1 keer bewerkt

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 10:22

99% stap, waarvan een deel ernaast lopend.

Sommige ritten draven we helemaal niet, andere een klein stuk (als de bodem goed is).

Buitenrijden (en wandelen) is voor ons gezelligheid en ontspanning.

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 10:30

Ibbel schreef:
Ik moet er niet aan denken zo veel te stappen, krijg je een houten kont van :))
Ben nu met 1 paard verplicht aan het stappen/revalideren, ik ben bekaf van een rondje van 4 km / driekwartier :D

Normaalgesproken is het hier 70% of meer in draf, rondjes van tussen de 10 en 25 km. Ik streef minimaal naar gemiddeld 9-10 km/u inclusief in- en uitstappen. Naarmate de conditie van het paard verbetert wordt dat volledig draf (afgewisseld met galop) zodra we losgestapt zijn, met alleen bij wegen oversteken uiteraard stap, en aan het einde nog even uitstappen. En als het rondje wat langer wordt, gaat de gemiddelde snelheid dan dus richting 13-15 km/u.

En als ik met de kar weg ben geweest is dat uitstappen ook maar kort, thuis gaan ze toch meteen de wei in. Als ik ga rijden ga ik met de trailer naar het bos en dan stap ik wel wat langer uit, ze hoeven niet te staan nazweten op de trailer :+


Hier hetzelfde, instappen en dan draf en af en toe een galopje. Ik stap alleen bij oversteken/passeren en met uitstappen. Dus 70% draf, 10% galop en 20% stap denk ik.

Ik men met een shetlander zo’n 10km per rit ongeveer 3x per week.

jazzejam

Berichten: 396
Geregistreerd: 08-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 10:33

Interresant, hier rijden we gemiddelde snelheid van 9 km per uur over een buitenrit van 10-13 km gemiddeld. Jonge pony net een jaar onder zadel die max 2x per week mee gaat en verder niks doet. Denk dat de helft over asfalt is en de helft over zand en bospaden. Ik draaf/ stap ongeveer 50/50 zowel op asfalt als op de zandpaden.

In het bos op smalle paadjes is het vaak stap en soms draf. Dit omdat de ondergrond moeilijk zichtbaar is en laag hangende takken. Wel veel heuveltjes op en af dus goed voor de bilspieren.

Galop alleen op het zandpad als we beide zin hebben. Vind galop nu niet belangrijk met een jong dier.

Mijn vorige rijpaard deed ik juist veel galop op de zandpaden. Maar die werd ook 5 keer per week getraind springen/dressuur en cross. Op zondag ging die op buitenrit. Met hem stapte ik nauwlijks hooguit eerste km en de laatste km. De rest allemaal draven op asfalt en galopperen op zandpaden. Reden buiten ritten van 20/25 km.

L_iek
Berichten: 9710
Geregistreerd: 11-01-07

Re: Hoeveel % stap draf en galop tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 10:44

Afbeelding

Een random rondje, maar ik merk dat ik stiekem toch best wat stap.

Jorex

Berichten: 9946
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 10:53

Met Alex alleen, goed op conditie kan zo een mendurance lopen, was het op het laatst 80 draf/15 galop/ 5 stappen en dan deden we iets van 9/10 km/h. Hij is niet zo groot dus. Met Jorie doe ik iets langzamer en dus 75 draf/20 stap/5 galop en dat is ongeveer 7/8 km/h. En in tweespan was het ongeveer 85 draf/15 stap, geen galop en was het tempo rond de 6km/h. Morgen gaan we een ver rondje doen in tweespan inclusief een stukje bos dus ik ga dan waarschijnlijk wel een kort galopje meepakken. Dat zal gelijk zijn aan 1-2% xD

Ik heb maar kleine pony's dus hun draf is rond de 8-10 km/h, Alex draaft tot 13km/h alles daarboven is galop. Stap zit op 3/4 km/h, dus wil ik een mendurance uitrijden dan moet ik al grotendeels draven, want dat is 7 km/h minimum. Ik galoppeer ook rustig in de berm met Alex tijdens onze ritjes waar dat kan. Ik heb bos pas op 10km afstand zitten.
Laatst bijgewerkt door Jorex op 01-10-22 10:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 10:56

Poekkie schreef:
Dat klinkt wel tof! Heb jij een bos dichtbij of is hiervoor hoefijzers nodig?


Bos op 3.5 km over de weg. En dat is een smalle rotweg waar hard wordt gereden, dus ga ik even 10 minuten met de trailer, als ik in het bos wil rijden.

In principe geen ijzers nodig, ook niet voor het paard dat ook voor de wagen loopt en die 7 km (heen en terug) wel over de weg loopt (want ik heb geen mentrailer).

Maar aangezien in het bos een aantal zandwegen recent semi-verhard zijn met grind omdat daar ook auto's overheen mogen, heb ik bij mijn menpaard 's zomers er kunststofijzers onder liggen, omdat ze gevoelig loopt op grind. Die gaan er straks in de winter weer onderuit, dan men ik toch niet.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 11:00

Ik ben een slome buitenrijder, maar ik zit ook veel in het verkeer en op plekken waar gassen niet altijd kan.
Dus ik denk dat ik vaak ongeveer 90% stap

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 11:15

Ik rij ook regelmatig buiten, van korte staprondjes van 3km tot ritten van 25km. Helaas wel veel stap omwille van straat/asfalt en heel veel paden gooien ze steeds vaker en meer steengruis en grint op. Die lagen de voorbije zomer mede door de droogte dus keihard, hopelijk verbetert dat in de winter.

Ik stap altijd op asfalt en harde ondergrond. Hoe pakken jullie dat aan? Wel gewoon lekker lange stukken in draf dan? Paard staat vierkant op ijzers, daar hoef ik niet naar te kijken.

Ilsiie

Berichten: 8224
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Oostenrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 12:12

Hier ook hoofdzakelijk stap en een paar stukjes draf. Ook hier vooral beton, rij graag in de berm en heb haar voor op hoefschoenen.
We zijn nog aan het opbouwen naar grotere rondes en meer draf en galop. Met schoenen op het beton zou ik wel meer draven, echter hier in Oostenrijk heuvelig gebied en bergaf in draf of galop is wat mij betreft een no go. Helaas is elke meter die je omhoog gaat, er ook weer een die je omlaag moet :')

Jorex

Berichten: 9946
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 12:37

Ik draaf gewoon op asfalt hoor. Zou niet weten waarom dat niet zou kunnen. Zowel blootsvoets als op schoenen. Zie filmpje:


In enkelspan moet ik overigens viaducten, de heuvels hier, in draf omlaag anders dan krijgen ze mijn complete gewicht op hun rug. In draf blijft de sulky mooi zweven en krijgen ze het gewicht in de broek.

BeFunny

Berichten: 10529
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Hoeveel % stap draf en galop tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 12:44


Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 13:16

Ik ben altijd beetje in twijfel of veel dragen op asfalt of steenharde ondergrond niet nadelig is voor de belasting van pezen en gewrichten. Stappen op het harde wordt wel gezien als positief effect. Zeker nu in de winter is het lastig om mijn grotere rondes te doen als ik veel veldweg wil. Dan zit ik beperkt tot de weekends of eens een vrije weekdag.

Als draven op asfalt of harde ondergrond niet zo schadelijk is als mijn gevoel aangeeft, dan kan ik soortgelijke rondes uitstippelen die ik dan wel makkelijker tussendoor kan bijpakken.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 13:21

Hier buitenrit polder is het grotendeels enkel stap, soms een stukje draf.
Maar weinig bermen waar je veilig kan galopperen. Enige stuk waar het veilig kan wil je niet je paard in het gras hebben. Ligt net buiten de woonwijk en iedereen laat daar zijn hond uit zonder de poep op te ruimen. De hoeven van je paarden zitten letterlijk vol met oliebol :r
Maar kan enorm genieten van een flinke buitenrit van 2-3 uur. Lekker aan een lang teugeltje

Bos of strand enkel te doen de trailer. Maar dan afwisselend stap, draf en galop.
Bos is vaak 2 rondjes. Eerste rondje grotendeels stap en wat draf en galop (meer om op te warmen) en 2e rondje nemen we vaak wat cross hindernissen mee (mits niet te nat)
Laatst bijgewerkt door kiki1976 op 01-10-22 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 13:22

Als een paard zelden op harde grond loopt en alleen zachte zandbakken gewend is, is meteen kilometers gaan draven natuurlijk geen goed idee. Bij alles geldt: langzaam opbouwen. Maar eenmaal opgebouwd, is er niets mis met draven op asfalt of harde bodems. En zelfs niet met galopperen. Politiepaarden voeren ook in galop charges uit, daar zijn ze ook op getraind.

jazzejam

Berichten: 396
Geregistreerd: 08-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 13:22

Hier is de pony zonder ijzers en draaf dus wel op asfalt gerust hele stukken, hoeven slijten wel iets maar moet nog steeds elke 10-12 weken bekappen dus slijten zeker niet te hard.

Maar op zandwegen waar puin ligt ga ik wel altijd in stap. Ben dan bang dat ze een zoolkneuzing krijgen van het landen op scherpe stenen. Overigens zou ik met ijzers ook niet draven over puin om de zelfde reden. Maar dat is omdat mij oude rijpaard heel gevoelig was voor kneuzingen. Die hadt erg dunne zolen, pony heeft juist mooie dikke zolen.

Ik heb ooit eens onthouden dat asfalt een stuk vergevelijker is dan beton kwa belasting gewrichten en pezen. Als ik zelf wel eens hardloop, loop ik ook liever op een asfaltweg als op de stoep of betonbaan.

nine1987

Berichten: 8324
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Hoeveel % stap draf en galop tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 13:24

Wij mennen in de bossen en het is 65-70% draf, 10-15% stap 10-15% galop

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 13:36

Ik rij eventing en pak met regelmaat meer oneffen paden of bermen mee, juist zodat hij eraan gewend blijft op verschillen in ondergrond en terrein. Doe ook als het kan minimaal 1x/week stapronde van een uur over de weg/verhard zandpad. In voorjaar/zomer als het kan springles of zelfs dressuurles op gras, met en zonder vijzen, puur om hem daar attent op te houden omdat ik quasi altijd start op dat type terrein. Alleen in de winter rij ik uitsluitend springen/dressuur op zandpistes. En voor het galopwerk ga ik met de trailer naar de galoppiste.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 13:38

Ik rij ook veel buiten maar mijn paard trekt het niet om veel te moeten draven. Ondanks het trainen zit er weinig verbetering in. Ik denk dat we zo'n 60/65% stappen en 35/40% draven. Galop tel ik maar niet mee. Tempo is ook laag. Gemiddeld 7 km per uur. Als we flink door rijden en dus meer draven komt ze rond de 8 km per uur maar een mindere dag kan ze gerust maar aan de 6 km komen.

Maar ik hoop met mijn andere paard straks wel meer richting de 70/80% draven/galopperen te kunnen werken. En een gemiddeld tempo van 9/10 km per uur. Geen idee hoe realistisch dat is maar dat gaan we zien.