Barca, ex-koers draver, 8 jaar oud, door mij zelf ingereden.
We rijden al sinds het begin van zijn rijpaard-carrière buiten, zowel alleen als met een groep en dit ging tot eind Oktober, begin November fantastisch. Hij was niet echt een held, maar ik kon hem overal langs rijden/coachen. Maar nu staakt hij

We komen twee tot driehonderd meter bij stal vandaan en dan houdt hij uit het niks op. Hij wil alleen nog maar in z'n achteruit. Een tijd lang konden we dit oplossen door hem dan in z'n achteruit mijn kant op te rijden en dan was het na een meter of 50 opgelost. De rest van de rit was voor ons beide dan echt genieten!
Sinds 2 weken is dit geen oplossing meer. Hij dendert als een half dolle achteruit, ook als ik hem mijn kant op stuur. Zo snel dat hij bijna valt. Dit doet hij 2-3 keer en daarna bereidt hij zich voor om te steigeren. Hij heeft dit nog niet echt gedaan, maar het is een kwestie van tijd.
De laatste paar keer ben ik kwaad afgestapt, heb hem aan zijn teugels gepakt en ben doorgelopen met hem. Als we dan een paar honderd meter verder zijn kan ik weer opstappen. En hebben we een heerlijke rit verder (hij geniet zelf ook enorm merk ik).
Maar vandaag heb ik het opgegeven

We deden ons ding, afgestapt, opgestapt, verder gereden... 5km van stal. Weer staken. Maar nu op een plek waar ik niet met hem in discussie kon, dit was een onveilige situatie. En eerlijk gezegd had ik niet de mentale kracht om af te stappen en het hele riedeltje weer te doorlopen (om een of andere reden zijn er namelijk altijd toeschouwers, alsof ik een beest in de dierentuin ben...).
Dus, verslagen, paard omgekeerd en naar huis gereden.
Al met al een hele fijne rit gehad, maar dit is zo vermoeiend en demotiverend.

Een tip die voorbij komt op stal: neem een zweep mee. Dit is geen goed idee. Hij is bang voor de zweep en gezien zijn reactie op ligte druk wanneer hij zijn moment heeft, denk ik dat dit echt een potentieel heel gevaarlijke situatie creëert.
Ik heb de staleigenaresse gevraagd de volgende keer met me mee te lopen en haar inzicht te geven. Maar graag zou ik horen wat jullie met deze situatie zouden doen.