Welk ras Is fijn voor het buitenrijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 18:55

Semantics, semantics.

Ik snap niet waarom teksten hier op Bokt nog meer uit elkaar getrokken moeten worden dan de gemiddelde paragraaf Cicero in een close reading opdracht aan de universiteit. De implicatie van zo'n vraag is duidelijk, er allerlei uitzonderingen, ifs, buts en ja, maars bij betrekken, is imo niets anders dan moeilijk doen om het moeilijk doen. Leuk als je een discussiepartner het vuur aan de schenen wilt leggen, niet als iemand gewoon een simpele vraag stelt.

Onali

Berichten: 18492
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 19:07

Ja maar er is geen standaardantwoord op deze vraag.

Zelfs mijn randstadfjord kon ik weken/ maanden stilzetten en de ene keer stapte ik op niks aan het handje. Een andere keer zag hij overal spoken.

Hij is bij mij nooit weggerend onder het zadel. Enkel kijkerig, soms een paar pasjes wijken of een paar pasjes vooruit.
Bij een bijrijder is hij er een keer vandoor gegaan.


Ik heb 2 shetlanders waarvan de één nooit maar dan ook nooit ergens op gereageerd heeft.
Mijn andere shetlander doet dat wel.

c_alsemgeest

Berichten: 20691
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 19:24

Zoals het al in dit topic is genoemd. Over het algemeen zijn koudbloeden koeler, maar ook daar heb je kijkerige of zenuwachtige onder, of een die graag een sprintje trekt terwijl jij dat niet wil :')

Ik heb Mini een zweedse warmbloed E pony gehad die echt een schat was buiten. Braaf en makkelijk.
Daarna twee kwpn's die niet echt braaf waren :') Warina was een schieterige schijtert :+ en Uni was vooral van chaos creëren... die was altijd aan het keten en vreugde bokken aan het geven.
Ook al reed ik er jaren lang, meerdere keren per week mee buiten. Warina was zelfs op 29ste nog gek.

Jam van mij was een kwpn'er, qua afstamming had het ook niet de makkelijkste moeten zijn, maar hij was echt het meest ideale buitenrij paard.

Toen ik hem net 2 weken had, nog volledig groen, meteen met hem naar het bos gegaan.
Hij heeft letterlijk buiten nog nooit ergens naar gekeken, nog nooit tempo overgenomen of gereageerd op andere paarden of weggebruikers. Hij was alleen aan het genieten :D
Of ik nou in het donker met hem door de stad aan het wandelen was, of op buitenrit alleen of met 1 of meerdere paarden... voorop, er tussen of achter, je kon hem altijd aan een lang teugeltje rijden en het was altijd alleen maar genieten ook vooral voor mij.

Dus kijk vooral naar de advertenties van braverikken die al gewend zijn buiten te rijden, dat is het meest veilig. Dan hoef je echt niet naar ras te kijken. En vooral proberen. Een oudere is saver dan een jonge. Maar een goed karakter, is een goed karakter.
Ik ben met hem met uitproberen ook meteen de buitenbaan in gegaan en buiten uitgestapt. Ook al was hij net ohz. Maar ook met een "oudere" zou ik dat zo aanpakken. Zo voel je ook meteen hoe een beestje reageert met een ander op zijn rug buiten.

Lukasje
Berichten: 11328
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 20:48

Een freiberger!
Maar ik zou je dan wel aanraden dien in Zwitserland te kopen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15932
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 20:50

Cer schreef:
janderegelaa schreef:
Gazelle's zijn echt fantastisch om buiten mee te rijden:-)

is dat tegenwoordig niet de Stella's?

:D

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 22:46

janderegelaa schreef:
cer schreef:
is dat tegenwoordig niet de Stella's?

:D

:')
TS vind het allemaal wel prima denk :D

Achterom
Berichten: 23056
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 23:09

Santos_05 schreef:
Maar geen enkel ras wordt bij de geboorte standaard verkeersmak en super braaf afgeleverd.

Wat je wel kan vragen, welk ras niet in spanning niet blijft hangen en snel kan schakelen naar ontspanning. Maar dan nog, spanning van een ruiter kan zelfs bij het makste paard nog spanning geven.

Ik word altijd zo flauw van dat soort opmerkingen... natuurlijk maakt het wél uit hoe het paard in elkaar steekt.
Ik heb hier een quarter staan die echt zo ongeveer verkeersmak geboren is. Vindt het geen enkel punt om naar buiten te gaan in zijn eentje, is niet snel onder de indruk en vloeit makkelijk spanning af. Enige is dat het emmertje relatief snel vol zit, maar dat is ook omdat ie nog niet zo lang zadelmak is, lange wandelingen ernaast gaan uitstekend.
Aan de andere kant heb ik mijn neuroot: kruising arabier x kwpn. Als er een ander paard bij is, is hij een fijn buitenrijpaard. Wel met een gebruiksaanwijzing, maar op dit moment heb ik er gewoon een manegeruiter op zitten. Maar o wee als je alleen met hem naar buiten wilt, afhankelijk van de dag is dat van link tot levensgevaarlijk. Maakt ook niet uit wie er op zit, het werkt gewoon niet. Ook geen trauma of iets dergelijks, gewoon het karakter van het paard.

Daihyo

Berichten: 88084
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 09:00

Achterom schreef:
Santos_05 schreef:
Maar geen enkel ras wordt bij de geboorte standaard verkeersmak en super braaf afgeleverd.

Wat je wel kan vragen, welk ras niet in spanning niet blijft hangen en snel kan schakelen naar ontspanning. Maar dan nog, spanning van een ruiter kan zelfs bij het makste paard nog spanning geven.

Ik word altijd zo flauw van dat soort opmerkingen... natuurlijk maakt het wél uit hoe het paard in elkaar steekt.
Ik heb hier een quarter staan die echt zo ongeveer verkeersmak geboren is. Vindt het geen enkel punt om naar buiten te gaan in zijn eentje, is niet snel onder de indruk en vloeit makkelijk spanning af. Enige is dat het emmertje relatief snel vol zit, maar dat is ook omdat ie nog niet zo lang zadelmak is, lange wandelingen ernaast gaan uitstekend.
Aan de andere kant heb ik mijn neuroot: kruising arabier x kwpn. Als er een ander paard bij is, is hij een fijn buitenrijpaard. Wel met een gebruiksaanwijzing, maar op dit moment heb ik er gewoon een manegeruiter op zitten. Maar o wee als je alleen met hem naar buiten wilt, afhankelijk van de dag is dat van link tot levensgevaarlijk. Maakt ook niet uit wie er op zit, het werkt gewoon niet. Ook geen trauma of iets dergelijks, gewoon het karakter van het paard.


Hier hetzelfde. Mijn nu 2-jarige paint is al makker, nuchterder en braver dan mijn haflinger ooit zal worden. Zij is gewoon enorm nuchter van zichzelf. Okee en ook wel opgevoed, maar in de basis maakt ze zich gewoon niet zo druk. Terwijl mijn haflinger echt neurotisch kan zijn.
Kan best met de start als veulen of opvoeding als jong paard te maken hebben, die tijd ken ik niet van mijn haf. Maar ook zeker karakter.

Lusitana

Berichten: 22445
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 11:29

Santos_05 schreef:
Maar geen enkel ras wordt bij de geboorte standaard verkeersmak en super braaf afgeleverd.

Daar vergis je je. Lusitanos zijn van nature onverschrokken en zelfs als ze schrikken, geven ze geen sterke reactie. Je kunt ze trouwens ook rustig weken laten staan en dan opstappen en wegrijden.

Elk paard kan natuurlijk wél verpest worden. En paarden reageren natuurlijk ok zeker op de ruiter als die nerveus is. Ik zeg ook altijd dat verkeersmakheid in de ruiter zit, niet in het paard. Maar het is wel makkelijker om als ruiter minder nerveus in het verker te zijn als je weet dat je op een moedig paard zit.

Santos_05

Berichten: 3099
Geregistreerd: 23-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 12:07

In jullie voorbeelden zou je in theorie toch ook kiezen voor bijv. de haf, omdat dat een koudbloed is?

In de praktijk blijkt dat dus niet zo te zijn.

Ga eens kijken bij het werken met paarden. De bevriezers zijn vaak makkelijker dan vluchters (maar kunnen binnenvetters zijn). En paarden die snel kunnen ontspannen na een spannende situatie kan je op bouwen. Toch kan je vluchters ook alles leren, maar kost vaak meer tijd.

Santos_05

Berichten: 3099
Geregistreerd: 23-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 12:08

Lusitana schreef:
Santos_05 schreef:
Maar geen enkel ras wordt bij de geboorte standaard verkeersmak en super braaf afgeleverd.

Daar vergis je je. Lusitanos zijn van nature onverschrokken en zelfs als ze schrikken, geven ze geen sterke reactie. Je kunt ze trouwens ook rustig weken laten staan en dan opstappen en wegrijden.

Elk paard kan natuurlijk wél verpest worden. En paarden reageren natuurlijk ok zeker op de ruiter als die nerveus is. Ik zeg ook altijd dat verkeersmakheid in de ruiter zit, niet in het paard. Maar het is wel makkelijker om als ruiter minder nerveus in het verker te zijn als je weet dat je op een moedig paard zit.


Dan zeggen we hetzelfde, je hebt alleen een ander stukje gequote.

Lusitana

Berichten: 22445
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Welk ras Is fijn voor het buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 12:15

Ik zeg toch "ook zeker" als antwoord op wat er gezegd was, maar dat staat los van het feit dat er wél een ras is dat bij de geboorte verkeersmak en super braaf wordt afgeleverd.

Castellon

Berichten: 1803
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 12:59

De fijnste buitenrijpartner is, voor mij, een paard waar je op kunt bouwen, vertrouwen.
En wat dat voor jou is, is naast wat allemaal al gezegd wordt, ook nog eens ontzettend persoonlijk.

Wat voor jou past, hoeft voor een ander niet de beste match te zijn.

Mijn regelmatig knetterhete PRE is voor mij het allerfijnste en betrouwbaarste paard dat ik ooit heb gehad. Voor mij. Als je rustig op je kont wil zitten of je niet prettig voelt bij een beetje gestuiter is hij niet je match, maar ik durf met hem (en alleen met hem) de idiootste en steilste bergpaadjes te nemen en uren de wildernis in te trekken.

Afbeelding

Ik vind de Spaanse paarden een fantastische combi hebben van dapperheid en nuchterheid, maar toch met energie en vuur.

Waar voel jij je prettig bij? Probeer eens wat uit, ga bij mensen kijken, vragen en voelen. Een paard dat al wat gezien heeft van de wereld en wat gedaan is vaak wat makkelijker of vollediger in te schatten.
Wat voor de een past hoeft een ander niet blij van te worden. En gelukkig maar, anders wordt het ook zo saai.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 13:11

Een paard waar je mee buiten wil rijden moet gewoon lekker aanvoelen voor de ruiter die erop zit.
Daar kan je dus niet zo makkelijk een ras aan hangen.

Ik zelf vind paarden die een niet al te ruime draf hebben echt vreselijk om op te zitten. Net een naaimachine zeg ik dan altijd bij die kleine korte stapjes. Graag relatief ruime gangen.
Ook vind ik het erg fijn om veel hals voor me te hebben en van zichzelf met veel front loopt.
En graag een niet te kleine. Liever een grote. Ook omdat mijn man er ook nog op moet kunnen.
Ik wil mijn paard ook niet te flegmatiek hebben.

Maar een ander kan weer hele andere wensen hebben op dat vlak.

Ga vooral paarden kijken. En als je er een vind waar je lekker op zit en je een safe gevoel geeft…dat is hem dan.

Popstra
Berichten: 13814
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 13:15

Quarters zijn fijn en cool voor buiten. Zitten ook comfortabel.
Dat vind ik zelf nog het meest belangrijke, een paard wat super comfortabel zit want een buitenritje duurt meestal geen uurtje.
Mocht een comfortabel zittend paard eens een gek dingetje doen dan kun je dat ook makkelijker uit zitten.
Er zijn zat rassen die lekker comfortabel zitten. Ik zou dat zeker mee nemen in m’n zoektocht als ik de TS was.

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 15:00

Mkango schreef:
amen schreef:
Het grote verschil in welk paard braaf is op buitenrit...???


Is de ruiter/amazone..!!!


Als je voor jezelf paard zoekt om mee te rijden moet de combinatie goed zijn!

Dus als je zelf een zenuwlijer bent neem je een bomproof zelfverzekerd ervaren paard.

Ben jezelf ervaren en geeft paard vertrouwen. Dus geen angst zenuwen. Ben je snel met juiste hulpen. Rij je op gevoel. Dan Kan je met veel paarden rijden. Buitenritten ook..

Dus kijk naar jezelf. Waar zit je zwakte.. en koop paard wat sterk is

op jou zwaktepunten.
Waar, maar mensen die deze vraag stellen, bedoelen meestal: "op welk ras kun je doorgaans gewoon opstappen en aan een lang teugeltje wegrijden voor een onbezorgde buitenrit, zelfs als ze zes weken hebben stilgestaan en er een colonne tractoren langsrijdt?" Iemand die het niet interesseert wat ze onder hun kont hebben stuiteren, zullen de vraag namelijk niet stellen, die stappen gewoon op. :+



die adviseer ik dan een houtenhobbelpaard te kopen.... enige kosten is dat ze houtworm kunnen krijgen..


of dat ze een stalen ros, aka fiets moeten kopen..

die flikker je zo in t hok,.... hoef je weken niet naar om te kijken, en is toch weer topbraaf als je er op stapt... *\o/*

Cinnepin

Berichten: 8953
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 20:40

Ik denk dat je naar het paard zelf moet kijken en niet perse naar het ras. Op dit moment ben ik in bezit van een haflinger. Ik rijd altijd in het bos en nooit in de bak. Dat gaat prima

In het verleden heb ik ook andere paarden gehad waarmee ik geregeld in het bos reed. Zoals een fjord, appaloosa en een kwpn. Met al die paarden ging het prima! En je zou het niet zeggen maar de appaloosa was het meest * mak *

Laibadji

Berichten: 1689
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 21:04

Lukasje schreef:
Een freiberger!
Maar ik zou je dan wel aanraden dien in Zwitserland te kopen.

Ik heb hier toch de uitzondering staan. Die is zelfs bang van zijn eigen schaduw. Een baal voordroog in de stal zetten is vragen voor geblaas en onzekerheid bij hem. Dit paard kan niet zonder nervcontrol en aangepaste voeding. Onze merrie is dan weer helemaal anders dat is een blok beton maar nergens bang voor.

Mijn raad kijk gewoon naar het paard los van ras. En test uit, kijk naar de lichaamstaal van het paard. Bij elk ras heb je goede wandelpaarden en hetere paarden. Beslis voor jezelf of je liever een 'tank' hebt dat gewoon rustig door dendert en nergens naar kijkt of het ook een heter maar eerlijk paard mag zijn. Succes bij je zoektocht.

Getup

Berichten: 8316
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 21:12

Lukasje schreef:
Een freiberger!
Maar ik zou je dan wel aanraden dien in Zwitserland te kopen.



Of in Belgie :D
Die van mij:

Afbeelding

Ik heb fijn buitengereden met KWPN'ers, NF pony, fjorden en Friezen, lusitano's en kruisingen....

Maar ken inmiddels veel mensen met een freiberger, en allemaal hebben ze er hartstikke veel lol mee in t bos.

Jessix

Berichten: 16478
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 21:20

Mkango schreef:
Semantics, semantics.

Ik snap niet waarom teksten hier op Bokt nog meer uit elkaar getrokken moeten worden dan de gemiddelde paragraaf Cicero in een close reading opdracht aan de universiteit. De implicatie van zo'n vraag is duidelijk, er allerlei uitzonderingen, ifs, buts en ja, maars bij betrekken, is imo niets anders dan moeilijk doen om het moeilijk doen. Leuk als je een discussiepartner het vuur aan de schenen wilt leggen, niet als iemand gewoon een simpele vraag stelt.

Nou inderdaad. Je zou toch geen vraag meer durven stellen op deze manier.

Santos_05

Berichten: 3099
Geregistreerd: 23-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 10:04

Jessix schreef:
Mkango schreef:
Semantics, semantics.

Ik snap niet waarom teksten hier op Bokt nog meer uit elkaar getrokken moeten worden dan de gemiddelde paragraaf Cicero in een close reading opdracht aan de universiteit. De implicatie van zo'n vraag is duidelijk, er allerlei uitzonderingen, ifs, buts en ja, maars bij betrekken, is imo niets anders dan moeilijk doen om het moeilijk doen. Leuk als je een discussiepartner het vuur aan de schenen wilt leggen, niet als iemand gewoon een simpele vraag stelt.

Nou inderdaad. Je zou toch geen vraag meer durven stellen op deze manier.


Er is geen zwart wit antwoord op deze vraag. Was het maar zo 8-) Ik denk dat de uitleg erbij ook gegeven is.

Zoek naar een paard wat al op buitenrit gaat dan heb je meer kans op succes.

Generaliseren kunnen we allemaal, maar ik ken genoeg mensen die een koudbloed kopen, want die zijn zo braaf, maar ook die staan soms binnen een half jaar weer te koop.

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: Welk ras Is fijn voor het buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 12:11

Helemaal eens met Santos. Een koudbloed staat niet garant voor onbezorgd buitenrijden. Een paard is een individu en je moet zoeken naar een die past bij je wensen. Niet selecteren op ras of kleur.

Horsexrider
Berichten: 5
Geregistreerd: 08-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-22 15:53

Dank jullie wel voor de rassen allemaal! Veel ijslanders vooral :P ik krijg ook vooral veel reacties over dat je niet naar rassen moet kijken maar er zitten natuurlijk rassen bij dat je na een paar weken rijden en weer opstapt er alweer naast ligt daar ben ik niet op zoek naar ik heb graag een ras dat het prima vind als je even niet geweest bent en als je weer opstapt hij even met een lang teugeltje naar buiten gaat. :) ik heb nu haflingers op het oog fijne paarden! Maar ik wil niet als ik een haf koop en een ander ras zie en dank Had ik zo'n paard maar gekocht want een paard koop je niet en zet hem even in de kast :+

Horsexrider
Berichten: 5
Geregistreerd: 08-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-22 15:59

[quote="Popstra"]Quarters zijn fijn en cool voor buiten. Zitten ook comfortabel.
Dat vind ik zelf nog het meest belangrijke, een paard wat super comfortabel zit want een buitenritje duurt meestal geen uurtje.
Mocht een comfortabel zittend paard eens een gek dingetje doen dan kun je dat ook makkelijker uit zitten.
Er zijn zat rassen die lekker comfortabel zitten. Ik zou dat zeker mee nemen in m’n zoektocht als ik de TS was.dank je wel! Ik kijk nu wat meer naar quarters en ik vind ze hartstikke leuk! <3 ik zit nu vooral op haflingers, ijslanders, lusitanos/pre's en qauter (groet de TS)

pateeke
Berichten: 2234
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 16:11

Horsexrider schreef:
Dank jullie wel voor de rassen allemaal! Veel ijslanders vooral :P ik krijg ook vooral veel reacties over dat je niet naar rassen moet kijken maar er zitten natuurlijk rassen bij dat je na een paar weken rijden en weer opstapt er alweer naast ligt daar ben ik niet op zoek naar ik heb graag een ras dat het prima vind als je even niet geweest bent en als je weer opstapt hij even met een lang teugeltje naar buiten gaat. :) ik heb nu haflingers op het oog fijne paarden! Maar ik wil niet als ik een haf koop en een ander ras zie en dank Had ik zo'n paard maar gekocht want een paard koop je niet en zet hem even in de kast :+


Een klein deeltje is rasgebonden, maar er is echt veel meer dan ras alleen. Op de manege waar ik vroeger reed stond een haflinger. Dat was zeker niet het type "opstappen en met lang teugeltje op pad". Andere haflinger die ik ken is ook niet het type: laten stilstaan, opstappen en mee weg wandelen... Niet omdat die te hevig is, maar gewoon omdat die a) een heel slechte conditie heeft en b) door hoefbevangenheid enz een paar jaar niets heeft kunnen doen (uit stal komen was al heel moeilijk).
Ik heb een new forest pony die best wel hoog in het bloed zit en daar kan ik wél wat langer niets mee doen en tot met lange teugel wegrijden op buitenrit. Zelfde geldt voor een vriendin met een kruising arabier x kwpn en vroeger het paard van een andere vriendin (draver).
Dus, staar je niet blind op een ras, maar kijk naar wat je kan bieden, wat jou karakter is en welk paard met welk karakter en welke mogelijkheden daarbij past.