Waarom blijven ruiters niet op het ruiterpad, wandelpaden vertrapt.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mika11

Berichten: 11120
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-22 21:32

Het gaat om de kleine wolfsklauw.
Eigenlijk in Nederland komt het nog maar op een paar plekken voor.
Onder andere dus het gebied waar ik het over heb.

Afbeelding

SjonnieZ

Berichten: 2379
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 22:15

Barbet schreef:
SjonnieZ schreef:
Grappig dat je aangeeft dat de ruiters de Paden breder maken.
Ik zie bij ons net het omgekeerde. Wij hebben lössgrond en nogal eens last van modder/zompigheid. Wat je dan ziet gebeuren is juist dat de wandelaars aan de buitenkant gaan lopen.. op en hier komt ie.. ruiter en wandelpaden. De paarden komen hier veel gemakkelijker doorheen.
Vind jouw stelling dat het altijd schade door ruiters is dus nogal overtrokken.


Ja dat is heel anders inderdaad en ik snap dan ook wel dat paarden daar makkelijker doorheen komen.
Het gebied wat ik bedoel ik droge zandgrond en het wordt dan juist erg mul waar paarden moeilijker doorheen komen, en dan juist ook naar de zijkant gestuurd worden.
Precies andersom als de paden op lössgrond.


Dus ruiters en wandelaars doen het beide.. so what’s the problem?
Als dit namelijk een probleem is, is er maar 1 oplossing.. alle natuurgebieden afsluiten voor iedereen.. zoals hier in het zuiden gebeurd. Is dat wat je wilt?

wabisabi

Berichten: 5008
Geregistreerd: 17-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 22:44

Ik snap TS wel. Als meerdere ruiters het 'padje af gaan' wordt het verschil tussen ruiterpad en wandelpad steeds kleiner door de sporen die de paarden achterlaten. Het lijkt dan net een ruiterpad, waardoor een vergissing van andere ruiters snel is gemaakt.

Ik ga nooit van ruiterpaden af, tenzij het een onveilige situatie betreft. Al heb me ook wel eens vergist. Weg kwijt /afslag gemist en de paarden sporen dan maar gevolgd. Bleek dus een wandelpad te zijn. (waar meerdere ruiters de weg waren kwijt geraakt :\ )

Ik denk dat:
- het alleen al om veiligheid redenen, fijn zou zijn, als ruiterpaden niet door andere 'weggebruikers' betreden mogen worden. Tenzij anders vermeld.
- het prettig is als er beter toezicht/onderhoud zal zijn m.b.t. de staat van de ruiterpaden. Wellicht zou er het e.e.a. verbeterd kunnen worden, waardoor het niet meer nodig is om buiten de paden te gaan.
- ruiters zich dan ook aan de regels moeten houden (mits de situatie veilig is)
- duidelijkere markeringen ruiterpad en wandelpad (al is dit vaak duidelijk genoeg)
- betere online toegankelijkheid m.b.t. de beschikbare ruiter paden en routes.
- mochten er bijzondere plantensoorten groeien, zou het pad eigenlijk omgeleid moeten worden (al zal dit niet makkelijk zijn, dat snap ik)

Maarja... ik ben wel een beetje een idealist :z :')


Barbet schreef:
Het gaat om de kleine wolfsklauw.
Eigenlijk in Nederland komt het nog maar op een paar plekken voor.
Onder andere dus het gebied waar ik het over heb.

[ [url=m/mOb2Ln.jpg]Afbeelding[/url] ]

wat mooi trouwens! Lijkt wel koraal

Onali

Berichten: 18493
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Waarom blijven ruiters niet op het ruiterpad, wandelpaden vertrapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 23:43

En het zo fijn zijn als een ruiterpad om de zoveel jaar van lokatie verandert. Dus dat een wandelpad ruiterpad wordt en andersom.
Ik vind alles hier in Nederland, rechttoe rechtaan, zo saai.
Ik zou er best wat voor over hebben om bijv met mijn shet over een MTBpad te wandelen.
Leuke scherpe bochtjes, hellingkjes :))

meggiemeg

Berichten: 12245
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Waarom blijven ruiters niet op het ruiterpad, wandelpaden vertrapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 14:06

Bij Kootwijk heb je Loofles, een leuke waterplas waar ook van alles groeit en bloeit, mooie waterlelies enzo. Toch komt het regelmatig voor dat de klanten van de nabijgelegen pensionstal daar aan het rijden zijn terwijl dat niet mag, bij werkelijk elke ingang staat een duidelijk bord. Juist zij zijn diegene die de waterlelies vertrappen in het water , nog een poosje en er staat er geen één meer. Nog even en het gebied wordt voor iedereen afgesloten. Als je er wat van zegt als er weer eens een groep ruiters richting het water gaat kan je van alles naar je kop geslingerd krijgen.