Melden gevaarlijk gedrag politiewagen, de moeite waard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hutcherson

Berichten: 7387
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 17:28

Zeker. Maar op een weg zonder verkeer kan best even die tetter 5 seconden uit. Gewoon door blijven gassen en knipperen. Maar even naast het dier de herrie eraf... Anders kunnen ze straks rechtsomkeert voor een ander incident.

Druif_01

Berichten: 8838
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 17:31

Hutcherson schreef:
Veel mensen snappen echt niet welke dingen ze beter niet kunnen doen rondom paarden of ze hebben er schijt aan.


Veel mensen snappen ook echt niet hoe het werkt om te rijden met optische- en geluidssignalen.

Gini
Berichten: 17948
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 17:32

Hutcherson schreef:
Zeker. Maar op een weg zonder verkeer kan best even die tetter 5 seconden uit. Gewoon door blijven gassen en knipperen. Maar even naast het dier de herrie eraf... Anders kunnen ze straks rechtsomkeert voor een ander incident.


Men nadert een kruispunt. Men weet op voorhand niet of dit kruispunt vrij is of niet.

Babsiej

Berichten: 6241
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Aan het eind van de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 17:32

Als het dier, welk dier dan ook, hier niet tegen kan, kun je je beter afvragen of je je wel op die route moet begeven. Of je je überhaupt buiten moet begeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 17:35

Babsiej schreef:
Als het dier, welk dier dan ook, hier niet tegen kan, kun je je beter afvragen of je je wel op die route moet begeven. Of je je überhaupt buiten moet begeven.


Dit dus.

Gini
Berichten: 17948
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 17:36

Mijn paard zou er waarschijnlijk ook niet tegen kunnen, maar als ik me dan bedenk dat die politiewagen misschien op weg was naar een kind dat eindelijk durfde bellen omdat papa mama weer af aan het troeven is, dan neem ik een dribbelend paard voor lief.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 17:40

Wat ik mij af vraag is waarom jij niet al weg was met je pony.
Als de weg zo vrij en overzichtelijk was had je ze allang zien en horen aan komen en een goede plek kunnen zoeken.

Het is wel schrikken natuurlijk maar een melding maken vind ik echt egoistisch want spoed is spoed dan ga je toch niet na bellen dat je pony geschrokken is

DuoPenotti

Berichten: 29834
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 17:43

Ik denk ook dat er maar weinig paarden tegen kunnen. Tenminste de meeste paarden kennen dat geluid niet. Tenminste niet op 1 meter afstand.

Waar moet ts heen?
Ik ken haar weg niet, maar hier heb je vaak 100 meter berm en sloot naast een smalle landweg. En dan na 100 meter een keer een inrit naar een weiland of akker (waar je dan hoopt dat er geen prikkeldraad als afsluiting is)
Veel weg kun je dan niet.

Nala

Berichten: 8197
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-21 17:44

Het is inderdaad ook alleen bedoeld als melding van "goh, misschien een aandachtspuntje", geen melding voor wat voor vergoeding of weet ik het dan maar ook.

Ja, ik zag en hoorde hem lang en breed aankomen, maar kon letterlijk geen kant op behalve de weg op of het prikkeldraad in. Die weg is lang, met geen enkele inham of uitwijkmogelijkheid. En geen haar op mijn hoofd dat dacht "goh, een spannende situatie, laat ik mijn pony maar even op een kruispunt af laten rennen terwijl er een gevaar met een rotvaart achter ons aan komt".

En om nou te zeggen dat je dan maar met je paard van de baan moet blijven, kom op zeg. Ik heb het niet over een fietser of toeterende auto, maar over een uitzonderlijke situatie waar ieder niet hersendood getraind vluchtdier wel even op zou reageren.

sterregoud
Berichten: 1868
Geregistreerd: 09-05-10

Re: Melden gevaarlijk gedrag politiewagen, de moeite waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 17:55

Je hebt groot gelijk. Gewoon bellen om aan te geven dat het enorm kan schelen als ze het zeg zo’n 10 meter voor je paard op stil zetten, en na passeren weer aan.
Om extra ongelukken te voorkomen. Iets ter overweging, geen klacht ofzo.

veranadautje
Berichten: 1290
Geregistreerd: 12-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 17:57

Ik rijd met paard en wagen op de weg. Ben ook wel eens ingehaald door politie met Waailixht en sirene gok dat ze 100 reden. Ik neem aan dat er spoed was en zou geen melding maken.

jen

Berichten: 3215
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Milheeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 18:02

Orchidee14 schreef:
Babsiej schreef:
Als het dier, welk dier dan ook, hier niet tegen kan, kun je je beter afvragen of je je wel op die route moet begeven. Of je je überhaupt buiten moet begeven.


Dit dus.


Het is nou niet dat je iedere dag een auto met sirenes tegen komt zeg maar >;) om daarom nou maar niet meer buiten te komen met je paard vind ik nogal een uitspraak.

Topic starter gelukkig is er niks gebeurt. Ik zou het zelf niet melden, denk niet dat ze er heel veel mee zullen of kunnen.

SincereQ
Berichten: 907
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 18:04

Ik zag laatst op tiktok ( :+ ) een filmpje van een ambulancebroeder en hij zette zelfs bij paarden in een trailer de sirene uit. Als het zo’n overzichtelijke weg is als jij benoemd snap ik ook niet dat ze de sirene aanlaten. Om idd extra ongelukken te voorkomen.

Edit: https://vm.tiktok.com/ZMdX7HRoL/
Laatst bijgewerkt door SincereQ op 09-07-21 18:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Babsiej

Berichten: 6241
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Aan het eind van de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 18:08

Waarom moeten ze daar rekening mee houden? Ze zijn vast op weg naar een ernstig spoedgeval. Dat TO daar loopt met paard is geen prioriteit en haar probleem.

Saranghea

Berichten: 284
Geregistreerd: 11-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 18:08

Ze waren nog maar 25 meter van de kruising af op het moment van passeren. Dan horen ze echt hun sirene níet uit te zetten want dan kunnen er andere dingen gebeuren. Ook zeg je in de opening dat er links en rechts wel auto's geparkeerd staan. Juist dan houden ze hem aan want er zal maar iemand achter een auto willen oversteken. Als anderen normaal gesproken wel hun sirene uitzetten is dat alleen maar een aardigheid geweest.
Heel jammer voor jou en je paard maar adem diep in en wees blij dat er niks gebeurd is.

Shadow0

Berichten: 43528
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 18:18

Het lijkt mij eigenlijk prima om het aan te geven, zeker als je dat doet door aan te geven dat je veel goede ervaringen hebt en dat het helpt om de situatie veilig te houden. Het kan natuurlijk prima dat iemand niet bekend is in de regio en hier geen ervaring mee heeft? Iedereen moet het leren tenslotte.

En het lijkt me dat de betreffende chef dat ook prima heel vriendelijk kan uitleggen aan degene die rijdt: 'ja, signalen zijn belangrijk, maar soms helpt het om ze rondom een paard even uit te zetten als de rest van de situatie dat toelaat, want dat vermindert de kans dat ze uit schrik voor je auto springen'
Want die signalen zijn echt wel intens als ze vlakbij zijn, ook voor getrainde en brave paarden.

capopjekop

Berichten: 30669
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Melden gevaarlijk gedrag politiewagen, de moeite waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 18:22

Meestal houden ze er rekening mee. Mss hebben ze je te laat gezien of was er een goede reden dat ze het nu niet deden.

Maar wat verwacht je dat er gebeurd als je een klacht indient?

KarmaChansy

Berichten: 6927
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 18:23

25 meter naar een kruispunt is snel voorbij hoor in de auto, ik zou ook geen melding maken. Je mag er vanuit gaan dat ze niet voor de lol zo snel rijden met sirenes en licht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 18:23

Ik zou het melden, haast is prima, maar je moet geen nevenschade veroorzaken.
Je loopt nu met een pony, maar je zult er met een paard lopen.
Je paard zal er maar dusdanig van schrikken, losbreken en bovenop een andere auto klappen.

Mensen die zeggen dat je dan maar niet met je paars buiten moet lopen, is natuurlijk klinkklare onzin.

Daar kan je je paard niet op trainen en zeker niet op 1.5 meter afstand.

Persoonlijk zou ik daar ook niet met een paard gaan lopen.

Katyatje

Berichten: 1865
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 18:25

Denk niet dat het veel nut heeft om dit aan te geven en ik zou het ook nogal dubbel vinden. Zoals al eerder gezegd duiden sirenes op grote spoed, dan vind ik het persoonlijk begrijpelijk dat ze met een rotvaart langs je heen vliegen met sirenes, hoe vervelend dat ook is voor jou en je paard...

Kookaburra

Berichten: 5419
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 18:29

Even de andere kant van het verhaal. Een hulpverleningsvoertuig is alleen een voorrangsvoertuig als ze én sirene én de lampen aan hebben.

Als de politie een spoedmelding met optische en geluidssignalen krijgt en alleen rijdt met bijvoorbeeld zwaailampen ... Dan zijn ze niet (geheel) verzekerd als ze betrokken raken bij een ongeval. (Nu weet ik even niet hoe het verzekeringstechnisch zit als ze van de meldkamer de opdracht krijgen om met lichten en zonder sirene naar bijvoorbeeld een inbraak te gaan. Maar dat is voor jouwn verhaal ook niet van belang.)

Soms maken ze inderdaad de afweging 'we zien paarden dus we zetten de sirene uit', maar dat is echt een afweging die ze kunnen maken als de melding en verkeerssituatie het toelaten.
Feit wordt wel dat ze dan zelf een risico gaan lopen omdat het overige verkeer gaat twijfelen "is dit spoed" en daardoor nog onverwachtser reageren. Daarnaast lopen ze verzekeringstechnisch een risico.

Ik ga er altijd vanuit dat ze met sirenes blijven rijden, dus als ik in de verte iets hoor zoek ik een veilige plek op. Het melden van wat er gebeurde zou ik dan ook niet doen.

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 18:29

Politie hoeft geen sirene uit te zetten voor wie dan ook en hoeft ook geen rekening te houden met wie dan ook op dt moment. De functie van de sirene is juist om te waarschuwen dat je vrij baan moet maken. Doe dat dan ook! Duik met een pony een dichtsbijzijnde ruimte in, desnoods ga je eraf. Maar politie met zwaailicht en sirene heeft altijd voorrang.

Hutcherson

Berichten: 7387
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 18:30

Maar even he, als jouw paard (die normaal hartstikke braaf is) aan de kletter gaat, in het prikkeldraad springt, jou onder de voet loopt of wat dan ook.. Dan is dat toch wel direct hun probleem? Dan kunnen ze een andere unit op de spoedmelding afsturen omdat jij dan ook ineens een spoedje bent..
Door de sirene.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 18:33

Lusitana schreef:
Politie hoeft geen sirene uit te zetten voor wie dan ook en hoeft ook geen rekening te houden met wie dan ook op dt moment. De functie van de sirene is juist om te waarschuwen dat je vrij baan moet maken. Doe dat dan ook! Duik met een pony een dichtsbijzijnde ruimte in, desnoods ga je eraf. Maar politie met zwaailicht en sirene heeft altijd voorrang.

Tja en soms kun je geen kant uit, dat ziet een politieauto ook.

KarmaChansy

Berichten: 6927
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 18:38

In het voorbeeld van de TS gaan ze naar een kruising, als er een auto van bv rechts komt en niet goed kijkt en zo de politieauto ramt van zij, wiens schuld is het dan? Politieauto zou de sirene uitzetten omdat ze een paard/pony zien. En krijgt de sirene niet op tijd weer aan voor de kruising om te waarschuwen dat ze er aankomen. Er hoeft maar 1 persoon niet goed te kijken op de kruising en het gaat mis.