Inmiddels heb ik hier al menig topic doorgespit, maar vind ik vooral informatie die berust op persoonlijk gestelde doeleinden. Zelf heb ik geen paard en kan ik niet paardrijden. Het is dan ook helemaal niks voor mij, ik ben er zelf namelijk een beetje angstig voor.

Dus wat doe ik hier dan, zal je vast denken...
Momenteel ben ik een medieval, fantasie verhaal aan het schrijven, waarin paardrijden dus regelmatig aan bod komt. Nu is een paard natuurlijk een levend wezen en geen machine. Daar ik wel graag een geloofwaardig verhaal wil afleveren, is het voor mij op sommige momenten erg onduidelijk hoe ik het het beste kan omschrijven zonder geloofwaardigheid te verliezen.
Daarom even wat vragen van mijn kant.
- Hoe hard kan een paard nou eigenlijk rennen? Of galopperen is eigenlijk een beter woord.
- Is galopperen en draven hetzelfde?
- Hoe lang kan een paard galopperen?
- Stopt een paard vanzelf met galopperen als het moe wordt?
- Hoe lang moet een paard rusten voordat het weer kan galopperen?
- Als een paard honger of dorst heeft, stopt het dan met gehoorzamen?
- Hoeveel gewicht kan een paard verdragen?
- Kan een paard even hard galopperen als er twee mensen op zitten?
- Hoe lang kan een paard "wandelen" voordat het moet rusten?
Nu snap ik dat het ene paard het andere niet is en dat de antwoorden variabel kunnen zijn. Wat ik eigenlijk zoek zijn de grenzen, zodat ik niet iets stompzinnigs schrijf als: 'Na drie dagen galopperen bereikte hij eindelijk zijn bestemming.' OF 'Hij reed wel 120km per uur' Bij wijze van spreken.
Alvast enorm bedankt voor de informatie.