Route voor een buitenrit bij Schoorl.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Route voor een buitenrit bij Schoorl.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-21 16:18

In Juni gaat een vriendin van ons naar Schoorl met haar paard om daar lekker veel langs het strand te rijden.

Nu vroeg ze of wij ook "even" langs wouden komen om zo samen te gaan rijden met de paarden.

Maar ja,waar langs? Wat zijn mooie paden in combinatie met bos en strand?
Wij kennen beiden de omgeving daar niet en om nou zo op de bonnefooi op te stappen vind ik het net even te ver gaan.

We moeten ongeveer 2uur rijden met de trailer..en waar kan je het beste parkeren?

Heeft iemand leuke routes in de computer staan of kaartjes van ruiterpaden die aan te bevelen zijn. Ik las ook iets over activiteiten stranden.??


Alle suggesties zijn welkom.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Route voor een buitenrit bij Schoorl.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 17:49

Wij parkeerden altijd bij Kijkduin. Daar het strand op (zee aan de rechterkant houden), op een gegeven moment kon je dan via een strandopgang het duin in (ik weet het paalnummer niet meer) gevolgd door heide en bos en uiteindelijk kwam je dan weer op het strand en kon je terug rijden naar Kijkduin. Was 1,5 tot 2 uurtjes rijden in een normaal tempo.

abbij
Berichten: 9
Geregistreerd: 23-10-11

Re: Route voor een buitenrit bij Schoorl.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 17:56

Hallo.wat leuk dat jullie daar heen willen. Het is makkelijk om je trailer bij Duinmanege van Poelenburgh te parkeren evt kun je ook je paard daar stallen voor een nacht.van daaruit kun je via een ruiterpad naar het strand van Bergen en Schoorl of door het duingebied rijden. Het is daar echt prachtig. Er gaan ook veel groepen naar het strand je kunt aansluiten. In de zomer mag je alleen na zeven uur op het strand maar dat is prima te doen.

Christel1

Berichten: 600
Geregistreerd: 04-04-12
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 18:00

Ik rij vaak in dat gebied, ik parkeer altijd bij hargen aan zee, dat is een hele fijne grote parkeerplaats direct aan het strand. Dan doen wij vaak eerst een ronde door het bos en dan eindigen op het strand en via het strand weer naar de parkeerplaats. Kijk eens op de website ruiterenmennen.nl daar kan je verschillende routes uitstippelen. Mocht je er niet uit komen moet je maar een pb doen, Schoorl is echt een mooie omgeving! :D

gewoonmarie

Berichten: 1145
Geregistreerd: 19-12-11
Woonplaats: Gasselte

Re: Route voor een buitenrit bij Schoorl.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 18:17

Waar gaat je vriendin precies heen, dat is mischien iets om rekening mee te houden. Als ze naar poelenburgh gaat, zou ik daar heen gaan. Dan hoef je niet nog een stuk te rijden om elkaar te ontmoeten. Vanaf poel ligt er een ruiterpad rechtstreeks naar het strand. Afhankelijk van hoe lang je wil rijden kan je 2/3 routes terug nemen.

Nienkje_H

Berichten: 428
Geregistreerd: 22-01-14
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 18:47

Lante schreef:
Wij parkeerden altijd bij Kijkduin. Daar het strand op (zee aan de rechterkant houden), op een gegeven moment kon je dan via een strandopgang het duin in (ik weet het paalnummer niet meer) gevolgd door heide en bos en uiteindelijk kwam je dan weer op het strand en kon je terug rijden naar Kijkduin. Was 1,5 tot 2 uurtjes rijden in een normaal tempo.


Kijkduin? Dat is toch ergens bij Den Haag? Das nog een stevige strandrit richting Schoorl.

Suzanne F.

Berichten: 49228
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Route voor een buitenrit bij Schoorl.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 19:08

Ik wilde het net zeggen. Kijkduin ligt niet bij Schoorl. Bedoel je niet Hargen?

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Re: Route voor een buitenrit bij Schoorl.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-21 19:20

_O- _O- straks sta we bij het strand van Den Haag _O- _O- oepsie.

Ik wacht nog op reactie waar ze verblijven tijdens de vakantie.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 19:30

Nienkje_H schreef:
Lante schreef:
Wij parkeerden altijd bij Kijkduin. Daar het strand op (zee aan de rechterkant houden), op een gegeven moment kon je dan via een strandopgang het duin in (ik weet het paalnummer niet meer) gevolgd door heide en bos en uiteindelijk kwam je dan weer op het strand en kon je terug rijden naar Kijkduin. Was 1,5 tot 2 uurtjes rijden in een normaal tempo.


Kijkduin? Dat is toch ergens bij Den Haag? Das nog een stevige strandrit richting Schoorl.

Camperduin dan? Is alweer even terug! :')

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Re: Route voor een buitenrit bij Schoorl.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-21 19:33

Ze zitten vlakbij de hoeve/parkeerplaats camperduin.


Is dat vlakbij een activiteiten strand? Ik las iets op google dat je daar wel overdag mag paardrijden.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 19:33

Je kunt zelf een route uitzetten met

https://www.ruiterenenmennen.nl

Parkeerplaatsen staan ook aangegeven.

Het is wel zwaar terrein dus plan de helft van het aantal kilometers dat je normaal rijdt.

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Re: Route voor een buitenrit bij Schoorl.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-21 19:51

Dankzij Ruiterenmennen. Heb ik al eens op privé terrein gestaan...

Ben dus niet helemaal fan ervan om de routes van de site te volgen, vooral omdat we in onbekende omgeving zitten.

Vandaar de vraag voor ervaringen van jullie. :o

Suzanne F.

Berichten: 49228
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 19:58

Lante schreef:
Kijkduin? Dat is toch ergens bij Den Haag? Das nog een stevige strandrit richting Schoorl.


Citaat:
Camperduin dan? Is alweer even terug! :')


:j
Dat kan wel. :D

Nienkje_H

Berichten: 428
Geregistreerd: 22-01-14
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Route voor een buitenrit bij Schoorl.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 20:46

Je kan vanuit Camperduin ook mooi over paden langs het nieuw opgespoten strand, langs de zeewering. Richting het Noorden.

Maar ook zijn er mooie paden door het duingebied. Echt top.
En ik snap dat je wat minder vertrouwen hebt in RuiterEnMennen, maar er is zoveel, dat is niet echt lekker uit te leggen. En ik heb mij de paden daar eigen gemaakt met die app/website.

Je kunt ook op de bonnefooi gewoon gaan rijden, maar de bebording is niet zo goed. Ik heb een pony die heul goed de weg naar huis weet (postduiven bloed vermoed ik), dus dat kwam altijd wel goed, maar van de bordjes moet je het niet hebben.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 23:10

Daan13 schreef:
Dankzij Ruiterenmennen. Heb ik al eens op privé terrein gestaan...

Ben dus niet helemaal fan ervan om de routes van de site te volgen, vooral omdat we in onbekende omgeving zitten.

Vandaar de vraag voor ervaringen van jullie. :o


Ik ben gebiedsmanager van Noord-Holland en ik heb alle routes onder m'n beheer boven het IJ en alles is nagelopen.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Route voor een buitenrit bij Schoorl.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 01:04

Parkeren naast manege Poelenburgh en dan kun je daar vlakbij het bos in. Ik vind dat zelf het mooiste stuk. Niet zo zwaar zand ook daar

chanicha

Berichten: 12156
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 06:46

Ik heb jaren geleden daar twee keer een strandrit gemaakt vanaf een manege daar.
Moest eerst een weg over om in de duinen te komen en weet dat je toen 2 routes had, we hadden een kaartje, maar het was prachtig!
Nooit geweten dat de duinen zo mooi en groot waren, hebben genoten.

Sure_lee

Berichten: 10393
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Route voor een buitenrit bij Schoorl.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 07:57

Oeh leuk topic!
Ik ga regelmatig wandelen bij Scoorl. Zo prachtig. En iedere x denk ik. Ohhhh hier wil ik ook rijden.
Het is voor mij ook bijna 2 uur met de trailer.
Ik wil graag voor 1 mei op een doordeweekse dag zodat het niet al te druk is en je de hele dag op het strand mag.
Helaas vinden mijn vriendinnen het te lang rijden voor een dagje. Zij wonen er ook nog een stuk verder vanaf dan ik.
Dus mocht er iemand willen afspreken? Laat maar weten. Parkeerplaats bij Hargen is doordeweeks bijna leeg dus dat is echt prima te doen.
Ik wil dan ook graag een combi van bos en strand doen. Ritje van 3 uur ofzo. Km maken niet uit.

Chiren

Berichten: 534
Geregistreerd: 19-03-19

Re: Route voor een buitenrit bij Schoorl.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 08:12

Je zou eens op activity apps kunnen kijken en dan selecteren op ruiteractiviteiten, zo ben ik ook ook regelmatig aan routes gekomen. Genoeg mensen die hun routes loggen.

Rizette
Berichten: 4380
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 08:49

Arabesk schreef:
Daan13 schreef:
Dankzij Ruiterenmennen. Heb ik al eens op privé terrein gestaan...

Ben dus niet helemaal fan ervan om de routes van de site te volgen, vooral omdat we in onbekende omgeving zitten.

Vandaar de vraag voor ervaringen van jullie. :o


Ik ben gebiedsmanager van Noord-Holland en ik heb alle routes onder m'n beheer boven het IJ en alles is nagelopen.

Gaan de ruiterroutes ook echt langs de mooiste plekken of kun je dan toch beter daar gaan wandelen? Voor mij zou beide kunnen maar om ver te gaan rijden met trailer om niet de mooiste plekjes te kunnen zien en ontdekken vind ik dan weer jammer. Ik vind toch vaak dat ruiterroutes bestaan uit een mul smal paadje door de minder mooie minder bezienswaardige stukken en dat vind ik dan weer zonde.

tjakka123

Berichten: 484
Geregistreerd: 21-11-20

Re: Route voor een buitenrit bij Schoorl.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 09:12

Ik vond de duinpaden niet denderend Rizette, veel langs de fietspaden (aan de strandkant) en super smal/mul. Bos is wel echt heel mooi en rustig.

girlyggirl

Berichten: 3095
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Re: Route voor een buitenrit bij Schoorl.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 09:43

Je kunt bij de boekwinkel of vvv in bergen/schoorl gewoon een kaart kopen waarop oa ruiterpaden staan, lukt me niet om een foto ervan te plaatsen.

girlyggirl

Berichten: 3095
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 09:45

Sure_lee schreef:
Oeh leuk topic!
Ik ga regelmatig wandelen bij Scoorl. Zo prachtig. En iedere x denk ik. Ohhhh hier wil ik ook rijden.
Het is voor mij ook bijna 2 uur met de trailer.
Ik wil graag voor 1 mei op een doordeweekse dag zodat het niet al te druk is en je de hele dag op het strand mag.
Helaas vinden mijn vriendinnen het te lang rijden voor een dagje. Zij wonen er ook nog een stuk verder vanaf dan ik.
Dus mocht er iemand willen afspreken? Laat maar weten. Parkeerplaats bij Hargen is doordeweeks bijna leeg dus dat is echt prima te doen.
Ik wil dan ook graag een combi van bos en strand doen. Ritje van 3 uur ofzo. Km maken niet uit.


Als je bergen ook ok vind mag je altijd met ons mee

jesss_amigo

Berichten: 1808
Geregistreerd: 26-02-12
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 09:49

Wat leuk! Ik ken het gebied heel goed en kom er regelmatig. Vanuit camperduin kan je het beste rechtstreeks het strand op.

Wat hierboven genoemd is , de duingebieden zijn erg zwaar en kan je dus alleen maar stappen. Let wel op voor sommige stukken heb je een duinkaart nodig. Je kunt een dagkaart aankopen.

Wil je én strand én bos moet je er zeker wel rekening mee houden dat je minimaal 2,5 uur tot 3 onderweg bent. Mede door de duinstukken die ertussen liggen.

Enige kaartje wat ik heb is deze: zwarte lijnen is ruiterpad. Maar dit is grotendeels bergen, klein stukje Schoorl


Afbeelding

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 10:15

Arabesk schreef:
Je kunt zelf een route uitzetten met

https://www.ruiterenenmennen.nl

Parkeerplaatsen staan ook aangegeven.

Het is wel zwaar terrein dus plan de helft van het aantal kilometers dat je normaal rijdt.

Deze site inderdaad. Klopt erg goed voor die omgeving.

Mijn eigen ervaring: meer richting Bergen, meer mul zand. Meer richting Schoorl/Hargen, meer heuvels (maar betere paden)

En blijf een beetje uit de buurt van het bezoerscentrum in Schoorl. Daar starten alle wandelroutes en is daardoor vaak druk.
Het parkeerterrein bij Hargen aan Zee is inderdaad het meest ruime en toegankelijke parkeerterrein.