hoe handelen bij ontmoeting opdringerige hond tijdens rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

hoe handelen bij ontmoeting opdringerige hond tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-21 14:15

Hé bokkers. er komen regelmatig topics voorbij waarin een situatie word besproken over een hond en paard die met elkaar in conflict komen. in de gedachte van 'een gewaarschuwd mens telt voor twee' vond ik het tijd voor een centraal topic.

dus als jullie hypothetisch aan het paardrijden zijn en een opdringerige hond tegen komen, hoe handelen jullie dan om veilig uit die situatie te komen?

weke technieken zijn handig?
wat moet je vooral niet doen?
kan een eventuele eigen hond iets doen om de vreemde hond af te leiden?


het gaat hier dus niet centraal om de verantwoordelijkheidsvraag (ook interessant) maar om het verhelpen van de acute situatie.

hoe trekken jullie de lont uit het kruitvat?

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: hoe handelen bij ontmoeting opdringerige hond tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 14:19

Op af rijden en terug drijven naar de baas. Hond gaat achter paard aan uit jachtinstinct, draai dat om en hond wil rap weg.

Jorex

Berichten: 9948
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 14:20

Als er bij mij een hond niet vriendelijk op mijn pony af komt vliegen of voor de achterbenen gaat dan geef ik ze een veeg met de menzweep. Beter dat ze van de zweep een veeg krijgen dan van mijn pony zijn hoeven, bovendien heb ik een grote kans zelf ook geraakt te worden mocht mijn pony besluiten te schoppen. Dus vriendelijke hond die even aan mij/het lamoen/de zijkant of voorkant van de pony komt snuffelen is helemaal prima. Hond met ontblote tanden die dreigend op ons af komt vliegen, krijgt een mep voordat ie bij mijn pony is. Mijn pony is net zo groot als een sint-bernard/berner sennen, dus no way dat dat soort honden hem mogen bereiken. Pony is hondmak, dus mensen die hun pup even willen laten kennismaken of een enthousiaste hond die even komt snuffelen is prima. Ik men ook vaak langs boerenerven en daar komen de honden soms ook het erf afgestormd om te kijken of dat wat ik bij mij heb ook een hond is of niet. Ik ga gewoon even stilstaan totdat de hond weer rustig wordt. De pony doet echt geen vlieg, die snuffelt het liefst aan honden die al blaffend achter een hek staan om te laten zien dat ie geen gevaar is. Dus ik ben ook heel bang dat hij niet ingrijpt als er een hond wel wil bijten. Daarom grijp ik dan zelf in. :o
Laatst bijgewerkt door Jorex op 28-03-21 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 14:21

Niet gelijk boos reageren, tenzij je paard gelijk aangevallen wordt natuurlijk :+

Ik zeg altijd: wilt u misschien uw hond bij u in de buurt houden, want als mijn paard schopt en het is raak, dan weet ik niet hoe het met uw hond gaat :D

Wat ik eigenlijk wil zeggen: Hou dat Klootenbeest bij je , hij heeft maar 1 flinke lel van mijn paard nodig en hij gaat naar de eeuwige jachtvelden, maar dat zeg ik dus niet :+

Of ik rij juist op de hond af, dan piepen ze vaak ook wel anders.
Ligt er wel aan welk type hond het is

Anne.

Berichten: 5131
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 14:22

Ik heb helaas heel veel manieren mogen proberen. Sowieso is het handig om een paard naar de hond te laten kijken, dat is voor een paard prettig, maar een hond is dan ook sneller geïntimideerd.

Voor hondeneigenaren is het wat lastiger. Vriendelijk vragen de hond bij zich te nemen, boos worden.. hielp in mijn geval vaak niet. Wat voor mij wel goed hielp is roepen "Ohh, pas op hoor, mijn paard trapt" := :P Dan is de hondeneigenaar binnen de kortste keren bij je om de hond weg te halen en aan te lijnen :D

Jorex

Berichten: 9948
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 14:24

Mijn andere pony is overigens een ander verhaal, dus daar heb ik altijd een begeleider bij die voorop fietst en ingrijpt indien een hond los loopt door de hond op afstand te houden. Die pony is als de dood voor honden doordat hij een keer flink van een blaffende grote hond is geschrokken. Die hond sprong bijna over een hek van anderhalve meter om bij hem te komen. Die hond was echt totaal niet onder controle, want hij deed dit ook bij fietsers waardoor mensen van hun fiets sprongen van schrik. Dus echt gevaarlijk, ik dacht dat de hond niet thuis was die keer, want ik zag en hoorde hem niet en hij kwam ineens vanuit het niets aangevlogen waardoor mijn pony op hol sloeg. Dus die pony haat honden nu, hij schopt ook gericht nu. :(:)

Ik kan niet echt hun grootte inzetten om de hond te intimideren, vandaar dat ik ga stilstaan, dan vinden ze ons vaak ineens een stuk minder interessant. En ik praat op de honden in indien het niet om agressieve honden gaat. Dan snuffelen ze vaak maar kort aan mijn pony en komen dan bij mij aandacht halen. Dit is mijn combinatie namelijk en met hun grootte wil ik gewoon niet op een hond afstormen, want als de hond dan al besluit aan te vallen dan legt de pony het loodje.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Jorex op 28-03-21 14:31, in het totaal 2 keer bewerkt

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: hoe handelen bij ontmoeting opdringerige hond tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 14:26

Nog nooit nodig gehad, maar als ik ga wandelen heb ik altijd een lange dressuurzweep bij voor moest er een hond op ons aflopen. Ik mep erop zonder waarschuwing in dat geval :=

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 14:28

Als een hond iets te enthousiast op m'n paard af komt vliegen, zet ik haar altijd stil en draai ik d'r hoofd naar de hond toe.
De meeste honden remmen dan wel af, blijven ze toch doorkomen, dan rij ik naar de hond toe.
Meestal dimmen ze dan wel in :)

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Re: hoe handelen bij ontmoeting opdringerige hond tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 14:30

Ik zet mijn paard stil en wacht op de baas. Als ik geen baas zie probeer ik hem weg te drijven. En desnoods stap ik af.

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: hoe handelen bij ontmoeting opdringerige hond tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 15:55

Ik zet meestal mijn paard even stil, vaak is dat genoeg om een hond die wil spelen de lol af te laten nemen.
Vaak haalt een baasje dan ook de hond wel terug.
Mocht dat laatste niet gebeuren en de hond opdringerig blijven, dan pas ik idd de paard-achter-hond-aan-techniek toe.

quintusgl

Berichten: 4450
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: Bij t bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 16:00

Ik zet het paard rustig stil en ik ga ook niet schreeuwen naar de baas.
Voor de hond is het een jachtspelletje , als jij door rijdt drijft hij (in zijn ogen) meer op en wordt het spel steeds leuker. Dus vandaar stil staan. Zo heeft zowel ruiter/paard als hond/baas geen frustraties en allemaal genoten van het buiten zijn

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Re: hoe handelen bij ontmoeting opdringerige hond tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 16:07

Ik neem een lange zweep mee.Daarmee dreigen is over het algemeen genoeg.

Hutcherson

Berichten: 7354
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 16:09

Ik lees even mee. Mijn ruin interesseert het niks maar mn jonkie krijgt echt moordneigingen. Denk dat zn jachtinstinct naar boven komt zodra hij een hond ziet :')

ravellie

Berichten: 3075
Geregistreerd: 01-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 16:11

Toen ik zelf nog een pony had en hem van pensionstal mee naar huis nam, reed ik altijd met zweep
Nu ik er achteraf overna denk, dat was eigenlijk helemaal niet voor het paard.
Ik nam die zweep altijd mee, onbewust, voor het geval er iets op mocht doen.

Nooit conflicten gehad.
Wel vaak honden die kwamen plakken en dan gaf ik wel aan dat er risico was op trappen en dan kwamen hondeneigenaren wel in actie om hun hond bij zich te roepen.

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-21 16:57

DiantaM schreef:
Ik zet mijn paard stil en wacht op de baas. Als ik geen baas zie probeer ik hem weg te drijven. En desnoods stap ik af.


dit is ook de methode die ik toe zou passen. dan tussen paard en hond in blijven staan en zo nodig de hond bij de halsband grijpen.

op de hond af rijden zou ik voorzichtig mee zijn en alleen in stap

misschien zijn er ook nog hondeneigenaren op bokt die vanuit hun kennis van hondengedrag hier advies over kunnen geven.

Rocamor

Berichten: 10871
Geregistreerd: 21-11-02

Re: hoe handelen bij ontmoeting opdringerige hond tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 17:52

Toen mijn oude paard nog jong was, brachten we dat soort honden terug. In draf. Vooral als je zo'n hysterische eigenaar hebt die gillend naar de hond staat te zwaaien.

Meestal kwam er wel een excuus. Indien niet, dan vertelde ik vriendelijk dat de hond in het gunstigste geval een paar tanden zou missen als mijn paard van zich af zou slaan. Dat het niet mijn schuld is dat hij of zij de hond niet bij zich kan houden...

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70549
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 18:54

Ik verplaats dit topic naar Buitenrijden, ruitervakanties en trektochten.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: hoe handelen bij ontmoeting opdringerige hond tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 18:58

Ik rij naar de eigenaar en hoop zo dat die de hond kan pakken. In het geval van nood: lang leven de menzweep. Ook wel eens met de pony in galop de hond eruit gelopen. Niet zo aardig voor de baas maar als je niet anders kan .....

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: hoe handelen bij ontmoeting opdringerige hond tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 19:10

Meestal is het hoofd van het paard naar de hond toe draaien genoeg. Ben 1x keihard van mijn paard gevallen omdat er 3 windhonden tegelijkertijd achter mijn paard aankwamen ( ik reed in een rustige draf en had ze niet gezien, kwamen van achter ineens een bocht om achter ons aan) het ging zo snel en die honden hapten alle 3 naar mijn paard en schrok zich echt een ongeluk.

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Re: hoe handelen bij ontmoeting opdringerige hond tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 19:24

We hadden vroeger een pony die nogal link was met honden, hij ging er met ontblote tanden op af. En we hadden altijd een zweep bij ons. De boerderij honden die er toen waren hadden meer schrik van hem dan andersom, gelukkig.

Evelienepien

Berichten: 3304
Geregistreerd: 18-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 20:58

Voor div situaties deed ik iig altijd paard naar hond toe draaien.
Als hond redelijk normaal aan kwam en ik zag eigenaar dan niets bijzonders, gewoon praten tegen hond en eigenaar. Eigenaar pakt hond en klaar.
Als ik hond als dolle (zonder zichtbare eigenaar) aan zag komen rennen, paard omdraaien en keihard: “terug” oid roepen. Daar verschoten ze zo van want dominantie straalt er dan vanaf dat ze meteen andere kant opgingen.
En ergste geval: zweep (maar dat is maar 1 x voor gekomen in 40 jr tijd). Had daarvoor dus wel altijd zweep bij ...

Mijn gedrag op paard was wel gewoon in bak getraind (geroep , met zweep loos meppen , omdraaien).

moniquemi
Berichten: 68
Geregistreerd: 23-11-05
Woonplaats: Hoek van Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 11:42

Een paar keer per week rij ik op het strand met mijn rustige quarter, achter honden aangaan doe ik niet meer want hij maakte er een gewoonte van en wilde achter elke hond aan. Ik heb wel gemerkt dat in de ochtend de hondeneigenaren hun hond beter onder appèl hebben. Ook schat ik het ras en de eigenaar in. Mijn grootste angst zijn vechthonden, omdat die grote schade kunnen aanrichten. Mijn tip is stoppen omkeren of achteruit lopen en tegen de eigenaar zeggen door te lopen dan volgt de hond vanzelf.
Succes met dit probleem.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: hoe handelen bij ontmoeting opdringerige hond tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 11:51

Recht erop af rijden, dan zijn ze zo weg. Eventueel paniekerig roepen dat je paard gericht schopt, dan roepen ook de "maar hij wil alleen spelen" eigenaren hun hond wel terug.

eponine
Berichten: 1598
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Brabantse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 12:07

Interessante vraag, zeker gezien het recente verhaal waarbij een paard overleden zou zijn na een beet.. ik als hondenbaas merk idd dat weglopen, zeker in draf of galop, het jachtinstinct dermate triggert dat mijn hond niet meer bereikbaar is. Ik zou het zelf fijn vinden als de ruiter zijn paard op mijn hond af zou sturen. Ook omdat ik zelf ook rijd en het dus van beide kanten zie.

Maar als ik dan afgelopen week op galder ben met mijn hond, die daar losmag. En ik zie een meisje in volle galop over het strand tussen de badgasten en honden door manoeuvreren, krab ik me toch achter mijn oren..

Dat vind ik echt vragen om problemen. Gelukkig was mijn hond al moe en stond ik op ruime afstand..

speurneusc

Berichten: 5378
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 12:11

Veel ervaring met honden, ook kneiters, ben van mijzelf vrij dominant over honden en vaak is een brul van mij en mijn houding richting hond al voldoende om ze minimaal te stoppen of weg te jagen.