Ik had dubbel mazzel:
a) dat mijn vakantie begon voordat een ziekte genaamd Covid19 de levens van velen over de hele wereld overhoopt gooide en
b) dat ik het grootste gedeelte van mijn reis had voltooid, voordat het begrip 'lockdown' ook Australië bereikte...
In de eerste week van mijn vakantie verbleef ik met mijn vriend Australische vriend Joel bij onze gezamelijke vriendin, Jill, die in de Blue Mountains (New South Wales) woont. Met Jill hebben we diverse prachtige ritten gemaakt

De eerste rit ging naar Berghofers' Pass, één van de eerste door pioniers aangelegde wegen over de Blue Mountains.
1.

Waanzinnig mooie uitzichten!
2.

Painthorse merrie Melody was mijn parter
3.

De tweede rit ging naar Hanging Rock (NSW), door een natuurgebied dat enkele maanden eerder was getroffen door de vreselijke bosbranden

4.

5.

Joel & Bailey bij de rand van de klif

6.

Wijds uitzicht

De derde rit ging naar een bosachtig gebied, door regen de dag tevoren waren de paden moeilijk begaanbaar en op sommige plaatsen versperd.
7.

The Blue Mountains as seen through the ears of Bailey, Melody & Mack
8.

Waar het pad werd versperd, moesten we 'bush bashen'. Hier was Joel een eventuele route aan het verkennen.
Na een verblijf van 5 dagen in de Blue Mountains, hebben Joel en ik een epic roadtrip van 3 weken gemaakt, via Canberra naar Adelaide, langs de Princess Highway naar Melbourne, vandaar naar de Snowy Mountains, de kust van New South Wales en via Sydney naar Joel's boerderij 300 km boven Sydney, Rocky Ridge Farm. Sinds de droogte en de bosbranden van 2019, die ook deze streek zwaar hebben getroffen, is er geen rundvee meer op de boerderij. Maar er zijn wel 5 paarden!
9.

De paarden van Joel, vlnr: Buddy, Grey Jack, Texie, Joe en Brown Jack
10.

Eerste ritje op de boerderij, op Appaloosa Joe
11.

Een andere rit, op Clydesdale kruising Texie.
Joel rijdt met korte broek en blote voeten

12.

Op het strand (7 km van de farm) met Texie
13.

Terugkomst van buitenrit met Grey Jack
14.
Paarden uit de 'paddock' halen voor hun eten

15.

Bijna terug op stal na een laatste rit op Rocky Ridge Farm

Terwijl ik bij Joel verbleef, kreeg ik te horen dat wereldwijd allerlei luchthavens sloten en mijn retourvlucht was geannuleerd

Gelukkig kon ik zo lang ik wilde op de boerderij blijven, ook al moest Joel voor zijn werk (ivm Covid) naar Sydney. Uiteindelijk kon ik een week later met een andere maatschappij naar huis vliegen en heeft mijn verzekering alle extra kosten vergoed.
Terugkomen in de eerste lockdown in Nederland was wel een erg ontnuchterende ervaring!

Ik prijs me gelukkig dat ik deze prachtige reis heb kunnen maken voordat Australië door Covid op slot ging. Ik hoop er gauw terug te kunnen keren!