Ik moet het toch even van me afschrijven. Ik was vandaag per toeval tegelijk op stal met twee stalgenoten die ook een buitenrit gingen maken, ik sloot me bij ze aan want "ze gaan toch maar rustig" (zij hebben grote hete paarden en ik heb een koele kikker pony, dus wat voor hen rustig is gaat voor ons op normaal tempo, haha).
We gingen bij een galop pad dan toch even galopperen, maar wel maar de helft (de andere helft is achter een scherpe bocht, voor deze bocht zouden we stoppen) en ook maar rustig, want een van de ruiters was herstellende van een blessure.
Nou, prima... Totdat ze toch met een rotgang daar naar boven knallen en keihard om de bocht vliegen en door knallen... Ik stond echt doodsangsten uit. Ik ga 99% van de tijd alleen op buitenrit en daar zit ook vaak een stevige galop of rengalop tussen, maar dit sloeg alles. De voorste kreeg haar paard niet gestopt voor de bocht en we knalden door, en mijn merrie liet zich nauwelijks nog remmen. Ik was nog maar een passagier, ik had zo goed als niks meer te zeggen

Nu geef ik mijn merrie hiervan echt niet de schuld, zij volgt haar instinct en is als het erop aankomt en als we alleen zijn echt doodbraaf.
Toen we het galop pad weer terug stapten gaf ik aan dit echt niet grappig te vinden, en lachten ze het af met de woorden "ach, het is goed voor ze om eens flink de benen te strekken".
Ik kan me hier echt niet in vinden. Als mijn merrie haar ei kwijt moet dan doet ze dat maar in de wei, en ook als ik erop zit kunnen we lekker gas geven, maar ze heeft ALTIJD te luisteren als ik stop zeg. Ik vind het echt een verschrikkelijk gevoel als je die knop om voelt gaan en ze niet meer te houden zijn.
Maar ben ik hier nou zo "anders" in? Vele anderen op stal vinden het geweldig als ze hun paarden neus aan neus kunnen laten racen en absoluut geen controle meer hebben tot (hopelijk) het einde van het galop pad...
Wat vinden jullie over dat ongecontroleerde rennen, of "Fetzen lassen" zoals de Duitser het zegt? (ik ken er geen Nederlands woord voor en dat beschrijft het het beste).