Sommigen kennen me al, anderen nog niet. Sinds april heb ik een 4 jarig kwpn paard, Legend. Door de maanden heen, is het echt mn maatje geworden. We hebben de nodige struggles gehad rijtechnisch gezien, maar daar zijn we ontzettend sterk uitgekomen.
Met zijn 1.80 is Legend al vrij groot, daarom is het voor hem erg prettig om met regelmaat even lekker de benen te strekken op de mooie lange zandpaden in het bos, die we bereiken door praktisch gezien 200meter van stal te rijden. Maar daar komen we gelijk bij ons grootste, onopgeloste knelpunt.
Aan het begin- en aan het eindpunt, staat een grote koeienstal. Nu zijn de koeien in de stal waar je op kijkt (op de een of andere rare manier) totaal geen probleem, kijkt niet op of om. Het loeien geeft hij ook niets om. Maar de koeien in de wei is een heel ander verhaal.. Liggend, stilstaand of bewegend, allemaal even eng. Eng is een understatement.. Hij raakt in blinde paniek en kan niets anders als rennen.
Afleiden, hoofdje naar binnen en laten kijken, hoofd naar buiten en niet laten kijken, stap, draf, galop, het maakt allemaal geen verschil. Vorige week in ons bekende bos ben ik afgestapt en heb ik hem er langsheen geleid, dit ging eigenlijk super goed.
Gister ging ik op dagtocht, en zo dom als ik ben heb ik de route niet op voorhand gecheckt. Eindstand, 9 weilanden met dicht aan de weg staande koeien, echt het horror scenario als ik met legend op pad ga. Het 1e pad was al vreselijk, een pad van zon 2 meter breed, met links EN rechts koeien, ik dacht ik stap af en begeleid hem.. Dit ging helaas mis, blinde paniek en weg was hij. Het fijne is dat hij direct weer terug kwam, maar dit probleem deed zich meerdere malen voor.
Het stomme is, dat hij in het bos zo gigantisch kan genieten en eigenlijk, met zijn 4jaar,super stoer voorop loopt de hele weg met de ervaren, oudere paarden achter hem, hik is nergens bang voor.. Behalve voor koeien.
Ik heb de koeien clinic overwogen, maar op dit moment, twijfel ik oprecht of ik daar heelhuids vanaf kom,zijn angst is echt oprecht en zeer groot.
Hij is bij ons op stal geboren en er is nooit iets gebeurd met koeien. Ons 3e buitenrit is hij wel ontploft bij een weiland met koeien, de koeien stonden aan het pad en er stond een water kanon op de wei aan de rand, hij keert om en zet hem op standje turbo terug naar huis. Het duurde een half uur maar heb hem er uiteindelijk langs gekregen, wel met als resultaat een bom onder me de rest van de rit. Eigenlijk gaat dat veel beter, we kunnen ontspannen buiten en jk kan met een lange teugel rijden.. Maar die koeien blijft een hele grote stress factor en maakt het op wegen gewoon echt gevaarlijk.
Wie kan mij helpen