Wat meenemen op dagtocht?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bokt990

Wat meenemen op dagtocht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-20 15:48

Hoi! Ik ga maandag voor het eerst een lange dag weg met mijn ijslander :) ! Ik heb er heel veel zin in alleen ik weet niet zo goed wat ik mee moet nemen. Ik denk zelf:

Eten en drinken voor mezelf
Een hoevenkrabber
Een zakmes
Wat lekkers voor mijn paard
En als het nodig is nog regenkleding

Mis ik nu nog iets belangrijks?

Ik weet alleen nog niet wat ik moet doen met het drinken voor mijn paard. Er is 1 plek waar ze drinkbakken voor paarden hebben, maar die zijn niet erg schoon. Hebben jullie hier misschien ideeën over?

Onali

Re: Wat meenemen op dagtocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 15:54

Wat is lang?
Maar evt halster en touw zodat je paard even pauze kan houden.

Bokt990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-20 15:56

Onali schreef:
Wat is lang?
Maar evt halster en touw zodat je paard even pauze kan houden.

Meer dan 5 uur gaat hij sowieso worden. Halster en touw was ik inderdaad vergeten erbij te zetten :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 16:00

Water + hooi voor je paard

Bokt990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-20 16:04

Brainless schreef:
Water + hooi voor je paard

Mijn paard mag af en toe grazen onderweg en in mijn eerste bericht staat dat ik nog niet zo goed weet hoe ik het met water voor mijn paard moet doen :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 16:06

Ik had in mijn hoofd zitten dat je mss met de trailer op pad ging.
En dat je tussendoor daar weer heen kon.

5 uur zonder te kunnen drinken vind ik te lang.

Bokt990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-20 16:09

Brainless schreef:
Ik had in mijn hoofd zitten dat je mss met de trailer op pad ging.
En dat je tussendoor daar weer heen kon.

5 uur zonder te kunnen drinken vind ik te lang.

Er staat ook in mijn eerste bericht dat er onderweg 1 plek is waar ik mijn paard kan laten drinken alleen dat die niet erg schoon is. Ik laat mijn paard sowieso nog drinken voordat ik vertrek en ik vertrek vanaf mijn huis

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 16:16

Ikzelf vind 5 uur te lang zonder te kunnen drinken.
Kun je niet eerst zelf naar de waterplaats gaan om de bakken schoon te maken en te vullen met schoon water?

Bokt990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-20 16:17

Brainless schreef:
Ikzelf vind 5 uur te lang zonder te kunnen drinken.
Kun je niet eerst zelf naar de waterplaats gaan om de bakken schoon te maken en te vullen met schoon water?

Dat gaat een beetje lastig want dat redelijk ver van mijn huis

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 16:18

Voor water zal je ofwel een waterplaats op de route moeten zoeken ofwel een auto naar de rustplaats laten komen met water.
Je kan wel een plooibare emmer meenemen indien het water voor het paard onbereikbaar is (put bvb).

Hooi ga je ook niet meeslepen.

Principe is toch dat je het paard niet letterlijk als een pakezel gaat volladen.

Halster en touw, eten en drinken voor jezelf, zijn het voornaamste. Hoevenkrabber, mes en plooibare emmer kunnen handig zijn.
Verder zo licht mogelijk bepakken. Dus rekening houden met het weer en bvb niet nog tig truien/jassen weet ik wat meeslepen 'voor het geval dat'.

Heb al meerdere keren dagtochten gereden, ook meerdaagse.
Tijdens de middagpauze was het vooral van belang dat het paard in de schaduw kan rusten. Gras en begroeiing ter plekke waren meestal voldoende om de batterijen weer op te laden.
Bij langere tochten (30+km) en zeker als het warmer was probeer ik wel altijd langs een waterpunt te rijden zodat ze kan drinken.
Indien niet mogelijk (zelden) zorg ik ervoor dat ik een waterton in de auto heb staan zodat ze kan drinken zodra we terug bij de trailer zijn en dat ik het ergste zweet kan afsponzen.
Meestal drinkt ze niet overdreven veel tijdens of vlak na de rit, tenzij het echt warm is.
Eenmaal thuis drinkt ze vaak beter.

Oh ja, zeer belangrijk puntje: telefoon en een papieren routekaart zodat je je altijd kan oriënteren, ook als de telefoon even geen bereik heeft.

En verder gewoon genieten, het is heerlijk om zo op pad te gaan.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 16:19

Ook met de auto?
Hoeveel km dacht jezelf te gaan rijden in die 5 uur?

Bokt990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-20 16:22

Thioro schreef:
Voor water zal je ofwel een waterplaats op de route moeten zoeken ofwel een auto naar de rustplaats laten komen met water.
Je kan wel een plooibare emmer meenemen indien het water voor het paard onbereikbaar is (put bvb).

Hooi ga je ook niet meeslepen.

Principe is toch dat je het paard niet letterlijk als een pakezel gaat volladen.

Halster en touw, eten en drinken voor jezelf, zijn het voornaamste. Hoevenkrabber, mes en plooibare emmer kunnen handig zijn.
Verder zo licht mogelijk bepakken. Dus rekening houden met het weer en bvb niet nog tig truien/jassen weet ik wat meeslepen 'voor het geval dat'.

Heb al meerdere keren dagtochten gereden, ook meerdaagse.
Tijdens de middagpauze was het vooral van belang dat het paard in de schaduw kan rusten. Gras en begroeiing ter plekke waren meestal voldoende om de batterijen weer op te laden.
Bij langere tochten (30+km) en zeker als het warmer was probeer ik wel altijd langs een waterpunt te rijden zodat ze kan drinken.
Indien niet mogelijk (zelden) zorg ik ervoor dat ik een waterton in de auto heb staan zodat ze kan drinken zodra we terug bij de trailer zijn en dat ik het ergste zweet kan afsponzen.
Meestal drinkt ze niet overdreven veel tijdens of vlak na de rit, tenzij het echt warm is.
Eenmaal thuis drinkt ze vaak beter.

Oh ja, zeer belangrijk puntje: telefoon en een papieren routekaart zodat je je altijd kan oriënteren, ook als de telefoon even geen bereik heeft.

En verder gewoon genieten, het is heerlijk om zo op pad te gaan.

Denk je dat 1 waterpunt genoeg is? Ik ga alleen maar stappen en draven/tölten

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 16:31

Waarschijnlijk wel.

Hoeveel km ga je doen en hoe warm wordt het?

Ik heb 2 weken geleden nog een tocht gedaan van 30km bij 25°.
We hebben toen een auto met water naar de picnicplaats laten komen en ze heeft welgeteld één halve emmer gedronken tijdens de pauze.
Bij terugkomst aan trailer ook nog een paar slokken maar echt dorst had ze niet.
Vooral de douche na afloop vond ze heerlijk en verder heeft de tocht haar niet vermoeid. Veel stap en hier en daar een klein drafje of galopje.
Denk dat we ook ongeveer 5u in het zadel gezeten hebben.

Mijn merrie is het gewend, rijd bijna altijd buitenritten van 20km en dat is dan zonder pauze en zonder drinken. Heeft ze geen last van.

De meerdaagse tocht aantal jaren geleden had ze wel meerdere drinkplaatsen nodig. We deden toen 25km per dag maar het was flink warm. Op de picnicplek was geen water maar tijdens het rijden zijn we meermaals aan rivieren of beekjes gestopt.

Op langere tochten laat ik haar ook onderweg grazen.

Bokt990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-20 16:45

Thioro schreef:
Waarschijnlijk wel.

Hoeveel km ga je doen en hoe warm wordt het?

Ik heb 2 weken geleden nog een tocht gedaan van 30km bij 25°.
We hebben toen een auto met water naar de picnicplaats laten komen en ze heeft welgeteld één halve emmer gedronken tijdens de pauze.
Bij terugkomst aan trailer ook nog een paar slokken maar echt dorst had ze niet.
Vooral de douche na afloop vond ze heerlijk en verder heeft de tocht haar niet vermoeid. Veel stap en hier en daar een klein drafje of galopje.
Denk dat we ook ongeveer 5u in het zadel gezeten hebben.

Mijn merrie is het gewend, rijd bijna altijd buitenritten van 20km en dat is dan zonder pauze en zonder drinken. Heeft ze geen last van.

De meerdaagse tocht aantal jaren geleden had ze wel meerdere drinkplaatsen nodig. We deden toen 25km per dag maar het was flink warm. Op de picnicplek was geen water maar tijdens het rijden zijn we meermaals aan rivieren of beekjes gestopt.

Op langere tochten laat ik haar ook onderweg grazen.

Ik heb geen idee hoeveel km ik ga rijden. Ik heb 1x samen met degene waarmee ik de dagtocht ga maken een rit van 4 uur met kleine lunchpauze gemaakt en een paar keer een flinke rengalop en die was 20km dus ik denk Hetzelfde of met iets meer :) het word volgens buienradar 23 graden maar ik rijd een groot deegrollen in het bos dus ik denk dat het daar wel wat koeler is

Bokt990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-20 09:08

Ik heb een oplossing gevonden voor het water! Omdat ik het zelf wel prettig vind om schoon water mee te nemen, dus nu neem ik een fles water en een bak om uit te drinken mee in mijn rugzak. Dan kan ik ze in ieder geval wat schoon water aanbieden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 09:12

Een fles water? Een paard drinkt zo 10 liter weg hè. Helemaal na inspanning.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 09:15

is er geen meertje langs de route waar je even kan stoppen? Als ik zelf een 15KM+ rit uitstippel probeer ik die ook altijd een in te plannen langs de route. Of iets van een cafétje ergens, als je dan zelf een emmer meeneemt mag je daar vast wat water pakken. Voldoende water meenemen voor je paard is een behoorlijke last (die drinken natuurlijk een heel stuk meer dan mensen) dus ook niet ideaal naar mijn mening.

Met warm weer vind ik een spons idd heel handig. Ik bond die zelf aan een touwtje en hing die aan mn D-ring, kon ik m in t meertje vanuit het zadel ff in het water plonsen en de hals een beetje koelen.

Bokt990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-20 10:37

Renee_S schreef:
is er geen meertje langs de route waar je even kan stoppen? Als ik zelf een 15KM+ rit uitstippel probeer ik die ook altijd een in te plannen langs de route. Of iets van een cafétje ergens, als je dan zelf een emmer meeneemt mag je daar vast wat water pakken. Voldoende water meenemen voor je paard is een behoorlijke last (die drinken natuurlijk een heel stuk meer dan mensen) dus ook niet ideaal naar mijn mening.

Met warm weer vind ik een spons idd heel handig. Ik bond die zelf aan een touwtje en hing die aan mn D-ring, kon ik m in t meertje vanuit het zadel ff in het water plonsen en de hals een beetje koelen.

Zie de berichten hierboven

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 10:40

Bokt990 schreef:
Ik heb een oplossing gevonden voor het water! Omdat ik het zelf wel prettig vind om schoon water mee te nemen, dus nu neem ik een fles water en een bak om uit te drinken mee in mijn rugzak. Dan kan ik ze in ieder geval wat schoon water aanbieden

Rugzak is vervelend met rijden en daarmee zit je ook je paard in de weg. Heuptasje eventueel, maar liever zadeltasje gebruiken.

Bokt990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-20 10:43

tamary schreef:
Bokt990 schreef:

Rugzak is vervelend met rijden en daarmee zit je ook je paard in de weg. Heuptasje eventueel, maar liever zadeltasje gebruiken.

Ik heb Zadeltassen voor het eten en drinken voor mezelf, maar daar past geen fles en bak voor water in. Ik heb al een keer met rugzak gereden en ik vind dat helemaal niet zo vervelend en mijn paard had er ook geen last van

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 12:41

Als je weet waar je langs gaat, is het toch niet zo'n probleem? Hier komen regelmatig ruiters langs die om water voor hun paard vragen.