Ik heb al eens eerder gepost over mijn E-pony. Gekocht voor de recreatie en buitenritten. Maar het blijkt een enorm onzekere merrie te zijn, met wel een dominant karakter. Lastige combi.
We zijn van héél ver gekomen. Ik heb me gestort op het grondwerk. Geleerd elkaar te vertrouwen. En ik kan nu na ruim een jaar zeggen dat ze mij 100% vertrouwt, en ik haar.
Ik heb eindeloos veel buiten gewandeld met haar. Van piafferen, mij meetrekken, half op me springen naar nu: al vraag ik haar een brullende leeuw te passeren, ze zou het zo voor me doen
. Ik ben dit gaan uitbouwen naar halverwege de rit er even op zitten zodat ze "alleen" staat. Nu na enkele weken een super resultaat. Op het bekende rondje van ons kan ik haar onder me houden. Op het wegspringen en hertengehuppel na. Ik heb ook echt het vertrouwen dat ze niet op hol zou slaan. Ik kan haar in enge situaties stilzetten, laten kijken en weer doorgaan.Tot zover de successen.
Ik wil het uitbouwen naar onbekende stukken. En hier loop ik vast. Want zodra ze doorheeft dat we niet richting het bekende rondje gaan gaat haar tempo er volledig uit. Ze druk de rug weg, blijft achterom kijken en gaat in tempo vervolgens heel hard terug. Ze staakt, wil omdraaien. Daarbij kauwt ze hysterisch op haar bit (spanning). Als ik er afspring en ernaast ga lopen ontspant ze weer vlot. Niks aan het handje.
En nu mijn vraag: hoe kan ik de relatieve ontspanning op het bekende rondje ook op onbekend terrein krijgen? Blijven doorgaan ondanks de spanning? Is dat wel eerlijk voor haar dat ik continue van haar vraag om enorm in de stress te gaan? Of moet ik ermee stoppen omdat het niet goed is voor onze vertrouwensband? En ze buitenrijden alleen maar negatief gaat associëren? Want ze vindt het gewoon echt niet leuk. (het bekende rondje vindt ze overigens wél super!). Maar hoe dan wél verder?
Ik kies misschien niet de gemakkelijkste weg door alleen op pad te gaan met haar. Maar ik wil niet afhankelijk worden van anderen om op buitenrit te kunnen. Ik ben al wel een paar keer met haar op buitenrit gegaan achter een ander paard aan. En dan is er dus helemaal niks aan de hand. Ze volgt. Maar het samenrijden met anderen is niet makkelijk te organiseren voor mij.
Hoe nu verder??

Het rondje achter iemand ging zonder problemen. De dag erna zelf gereden en toen ging het niet.