Hoe nu verder opbouwen?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kims

Berichten: 977
Geregistreerd: 29-11-04

Hoe nu verder opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-20 09:25

Bokkers, ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen!

Ik heb al eens eerder gepost over mijn E-pony. Gekocht voor de recreatie en buitenritten. Maar het blijkt een enorm onzekere merrie te zijn, met wel een dominant karakter. Lastige combi.

We zijn van héél ver gekomen. Ik heb me gestort op het grondwerk. Geleerd elkaar te vertrouwen. En ik kan nu na ruim een jaar zeggen dat ze mij 100% vertrouwt, en ik haar.

Ik heb eindeloos veel buiten gewandeld met haar. Van piafferen, mij meetrekken, half op me springen naar nu: al vraag ik haar een brullende leeuw te passeren, ze zou het zo voor me doen <3 . Ik ben dit gaan uitbouwen naar halverwege de rit er even op zitten zodat ze "alleen" staat. Nu na enkele weken een super resultaat. Op het bekende rondje van ons kan ik haar onder me houden. Op het wegspringen en hertengehuppel na. Ik heb ook echt het vertrouwen dat ze niet op hol zou slaan. Ik kan haar in enge situaties stilzetten, laten kijken en weer doorgaan.


Tot zover de successen.

Ik wil het uitbouwen naar onbekende stukken. En hier loop ik vast. Want zodra ze doorheeft dat we niet richting het bekende rondje gaan gaat haar tempo er volledig uit. Ze druk de rug weg, blijft achterom kijken en gaat in tempo vervolgens heel hard terug. Ze staakt, wil omdraaien. Daarbij kauwt ze hysterisch op haar bit (spanning). Als ik er afspring en ernaast ga lopen ontspant ze weer vlot. Niks aan het handje.
En nu mijn vraag: hoe kan ik de relatieve ontspanning op het bekende rondje ook op onbekend terrein krijgen? Blijven doorgaan ondanks de spanning? Is dat wel eerlijk voor haar dat ik continue van haar vraag om enorm in de stress te gaan? Of moet ik ermee stoppen omdat het niet goed is voor onze vertrouwensband? En ze buitenrijden alleen maar negatief gaat associëren? Want ze vindt het gewoon echt niet leuk. (het bekende rondje vindt ze overigens wél super!). Maar hoe dan wél verder?

Ik kies misschien niet de gemakkelijkste weg door alleen op pad te gaan met haar. Maar ik wil niet afhankelijk worden van anderen om op buitenrit te kunnen. Ik ben al wel een paar keer met haar op buitenrit gegaan achter een ander paard aan. En dan is er dus helemaal niks aan de hand. Ze volgt. Maar het samenrijden met anderen is niet makkelijk te organiseren voor mij.

Hoe nu verder??

LienC

Berichten: 984
Geregistreerd: 25-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 09:30

Kan je de nieuwe route niet één keer met een ander paard rijden? Met een beetje geluk kan je de tweede keer dan alleen het rondje doen. Dan heeft ze minder stress en ik denk dat het voor jou ook fijner is (met een gestresst paard op pad is niet echt leuk). :)

Of een klein stukje wandelen en dan opstappen?
Laatst bijgewerkt door LienC op 25-06-20 09:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Bernoe

Berichten: 1507
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 09:33

Ik zou zeggen vanaf nu 'onbekende' rondjes gaan wandelen en als dat prima gaat daar ook halverwege opstappen?
Ik geloof eerlijk gezegd niet zo in bekende en onbekende rondjes, maar denk dat dit komt omdat jij weet dat het bekende rondje goed gaat en daardoor ontspannen bent. Ik herken het ook wel, als het druk is op de weg neem ik meteen het zandpad hier omdat ik mij anders druk ga maken dat er veel groot verkeer langs komt. Yerwijl als ik op de terugweg ben en zelf ook ontspannen ben, groot verkeer echt niks uitmaakt....
Het gaat erom dat jij zelf vertrouwen krijgt en daardoor dus haar leider kan zijn.
Succes!

MoOtJuHh

Berichten: 963
Geregistreerd: 18-11-05
Woonplaats: 020

Re: Hoe nu verder opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 09:48

Kan er niet iemand mee op de fiets? Dat ze daar al een beetje steun aan heeft? Dan rij je toch stukken alleen gezien de fietser niet elke pas naast haar is en dan kun je dat afbouwen. Daarnaast is dat misschien well gezellig voor jou en gemakkelijker te organiseren

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Re: Hoe nu verder opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 10:31

Je kunt ook een middenweg pakken zoals bijv wandelen aan de lange teugel waarbij je op de plek loopt waar je normaal zou zitten, dus achter haar schouder. Dan kun je makkelijk wisselen naar een positie verder naar voren als het even spannend is, en verder leert ze geleid te worden vanuit de 'rij' positie als het ware. Bij mijn onzekere paard heeft dat goed geholpen. Ik ben steeds een stukje verder naar achteren gegaan. Wel eerst (jullie beiden) de techniek aanleren op bekend terrein of zelfs in de bak natuurlijk.

Fortitude

Berichten: 3094
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 11:05

Mijn paard werd toen ze jong was ook echt debiel als we alleen een onbekend rondje maakten. Alles eng, helemaal in de stress. Ik ben toen aangehaakt bij een stalgenootje met een lieve, oude Fjord. We gingen 1x in de week een flink stuk buiten rijden en namen de meest bijzondere routes. Doordeweeks ging ik dan nog een keer zelf, in het begin maar heel kort en dan steeds een stukje verder kijken of ze dat ok vond. Als we dan net iets verder waren gekomen zonder stress, dan gingen we weer lekker terug.

Inmiddels interesseert het haar niks meer waar we heen gaan en of we alleen of met een ander gaan, als ze maar mee mag :D

Natuurlijk snap ik dat het organiseren lastig is en het vervelend is om (in het begin) afhankelijk te zijn van een ander. Ik heb daarin mazzel gehad! Is er niet een optie om eventueel iemand lopend of op de fiets mee te nemen?

Of kun je misschien een mini stukje nieuw pakken en dan de standaard route nemen? (En dat steeds verder uitbouwen)

Kims

Berichten: 977
Geregistreerd: 29-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-20 13:42

LienC schreef:
Kan je de nieuwe route niet één keer met een ander paard rijden? Met een beetje geluk kan je de tweede keer dan alleen het rondje doen.


Al geprobeerd inderdaad :j Het rondje achter iemand ging zonder problemen. De dag erna zelf gereden en toen ging het niet.


Bernoe schreef:
Ik zou zeggen vanaf nu 'onbekende' rondjes gaan wandelen en als dat prima gaat daar ook halverwege opstappen?
Ik geloof eerlijk gezegd niet zo in bekende en onbekende rondjes [...]
Het gaat erom dat jij zelf vertrouwen krijgt en daardoor dus haar leider kan zijn.
Succes!


Als ik ernaast wandel op de meest vreemde onbekende stukken loopt ze overal zó langs. Niks is te eng.
Ik denk oprecht wel dat ze het bekende rondje kent. Maar halverwege opstappen is indd ook weer een goed idee. Eigenlijk net zoals ik het 'bekende'rondje heb opgebouwd.



MoOtJuHh schreef:
Kan er niet iemand mee op de fiets? Dat ze daar al een beetje steun aan heeft? Dan rij je toch stukken alleen gezien de fietser niet elke pas naast haar is en dan kun je dat afbouwen. Daarnaast is dat misschien well gezellig voor jou en gemakkelijker te organiseren


Gedaan inderdaad! En daar had ze wel iets steun aan. Enkel problematisch als het ruiterpad van het fietspad afweek. Dan schoot ze direct in paniek.


Fortitude schreef:
Mijn paard werd toen ze jong was ook echt debiel als we alleen een onbekend rondje maakten. Alles eng, helemaal in de stress. Ik ben toen aangehaakt bij een stalgenootje met een lieve, oude Fjord. We gingen 1x in de week een flink stuk buiten rijden en namen de meest bijzondere routes. Doordeweeks ging ik dan nog een keer zelf, in het begin maar heel kort en dan steeds een stukje verder kijken of ze dat ok vond. Als we dan net iets verder waren gekomen zonder stress, dan gingen we weer lekker terug.

Inmiddels interesseert het haar niks meer waar we heen gaan en of we alleen of met een ander gaan, als ze maar mee mag :D

Natuurlijk snap ik dat het organiseren lastig is en het vervelend is om (in het begin) afhankelijk te zijn van een ander. Ik heb daarin mazzel gehad! Is er niet een optie om eventueel iemand lopend of op de fiets mee te nemen?

Of kun je misschien een mini stukje nieuw pakken en dan de standaard route nemen? (En dat steeds verder uitbouwen)


Ohh ik zou dolgraag zo'n paard in de omgeving willen hebben! Maar helaas die luxe dus niet. Maar ministukjes en uitbouwen; ga ik doen, dankje

Anoniem

Re: Hoe nu verder opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 23:19

Herkenbaar! Mijn paard is super braaf op buitenrit in ons standaard bos. Dan kun je je prima 1,5 uur vermaken. Maar het lijkt mij heerlijk om zo 3 uur alleen op pad te kunnen. Maar ook hier gedraagt mijn paard zich anders. Ze komt terug in tempo, geen reactie op been, kouwen op het bit, op eieren lopen en omdraaien af en toe. Ze gaat niet rennen of dergelijke. Dat scheelt weer, maar ze is wel gespannen. Keer op keer hou ik het niet vol om echt door te zetten en deed ik algauw elke week het standaard rondje weer. Ook in het standaard rondje was 'n stukje wat ze niet fijn vond, hier loopt ze inmiddels wel goed door, ik denk omdat ik er gewoon vaak langs ben gegaan. Dus ik heb besloten om het morgen opnieuw te gaan proberen. Gewoon lekker op pad en op momenten dat ik merk dat ze echt onzeker wordt stap ik af en wandelen we verder. :o

Overigens is mijn paard geen jonkie meer, 18 jaar, dus ook op deze leeftijd kan het voorkomen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20041
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Hoe nu verder opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 23:24

Wat ik vaak deed was de heenweg wandelen en dan halverwege opstappen. Ze kreeg vanzelf meer zelfvertrouwen en toen was ernaast lopen niet meer nodig.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 23:50

Ik ga volgen. Heb zo'n zelfde merrie. Tot een bepaald punt prima, maar daarna erg achterdochtig dat iemand in de achtervolging zit. Nieuwe stukken is bij haar ook altijd veel spanning de eerste 30 keer ofzo. Hoop dat ik hier nog wat tips voorbij zie komen en motivatie. Ik ga trouwens ook meestal alleen. Met een andere paard gaat het alleen maar slechter(niet de juiste combinatie voor ons). Naast lopen doe ik trouwens niet omdat ik bang ben dat als ze dat gaat ze er in haar eentje in paniek vandoor gaat. Zolang ik erop zit heb ik er altijd nog wel voldoende bij me kunnen houden. Het onzekere langzame lopen en zigzaggen stoor ik me het meest aan bij haar.
Terug weg gaat bij ons prima trouwens. Merk je dat dat bij die van jouw ook beter gaat?
En die van mij blaast heel makkelijk als iets te spannend is.

Twijfel zelf ook weleens of het eerlijk is. Maar ik heb juist bij haar wel het idee dat ze het heel leuk zou vinden als ze haar spanning eens van zich af zou kunnen zetten. De terug weg gaat altijd zo fijn dat ik nog steeds goede hoop heb dat we ooit een echt ontspannen rit kunnen maken. Vooral volhouden denk ik. Hoe oud is die van jou?

Anoniem

Re: Hoe nu verder opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 23:54

Terug weg gaat hier inderdaad ook heel vlotjes. Ik ga opzoek naar 'n buiten rij maatje waar ik elke week een rit mee wil maken.

Idd het hele langzame op eieren lopen pas is erg vervelend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 10:59

Wij gaan het straks weer proberen! :j

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 15:02

AmoorM schreef:
Wij gaan het straks weer proberen! :j


Succes.