Hoeveel kilometer max per dag

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hoeveel kilometer max per dag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 09:02

Hoi iedereen, ik hoop dat het hier goed staat.

Ik heb op mijn fb een aantal lange afstandsruiters te vriend. Ze posten vaak hun routes en sommigen maken wekelijks ritten van 70 km. Paarden zijn goed getraind en kunnen dit prima aan.

Volgens mijn osteopaat is mijn paard klaar voor ritten van 25 km, als ik tenminste halverwege een half uurtje eraf ga en hem laat ontspannen. Ik heb vanmorgen mijn ruiterroute kaart erbij genomen en de lussen in mijn buurt uitgerekend. De langste afstand die we tot hiertoe gereden hebben, gemeten met de endemondo app, is 16,8 km. Ik heb hier nog een lus van ongeveer 21 km, een verdere uitbreiding is al ineens 52 km. Ik ben absoluut nog niet van plan om die laatste afstand te rijden, weet zelfs niet of ik ooit wel die afstand wil doen. Maar stel nu dat ik volgend jaar toch eens een poging wil wagen, hoe weet ik dan of mijn paard er klaar voor is of niet?

Poekkie

Re: Hoeveel kilometer max per dag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 09:40

Ik zou toch een tussenstap maken, vind dat wel een heel grote sprong. Eventueel hartslagmeter gebruiken om te kijken of die 'kortere' rit toch wel echt 'netjes' is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 09:46

Poekkie schreef:
Ik zou toch een tussenstap maken, vind dat wel een heel grote sprong. Eventueel hartslagmeter gebruiken om te kijken of die 'kortere' rit toch wel echt 'netjes' is?

Ik vind de sprong ook te groot, maar je bent hier verplicht om op de ruiterroute te blijven, inkorten is dus echt geen optie.

Voor mij hoeven zulke afstanden ook niet perse, overweeg het alleen maar omdat ik merk dat mijn paard altijd hetzelfde rondje maar saai begint te vinden. Het kriebelt soms enorm om andere paden te nemen, maar je krijgt hier dus echt wel een boete als je niet op de ruiterroute blijft.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 10:18

Een enkel rondje van 16-21 km mag voor een goed getraind dressuur-/springpaard geen enkel probleem zijn. Langere afstanden vragen wel meer opbouw en heel belangrijk: hersteltijd.

Kan je niet opbouwen door 2 lussen te combineren?
Dat je begint de lus van 16,8 km 2x te rijden.
En/of die van 16,8 en 21 km achter elkaar aan.
Dan die van 21 km 2x rijden. Dan zit je al op 42 km.
Als je dat een paar keer gedaan hebt en het gaat goed, dat je dan die 52 km probeert.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 10:32

Ik zou beginnen met die lussen van 16,8 en 21 km af te wisselen. Tijdens de rit zou je nog een pauze kunnen inlassen. Vervolgens kun je overwegen of je de lus die je rijdt kunt uitbreiden met een stuk van de andere lus en dan verder gaan met 1 lus 2x rijden of allebei de lussen achter elkaar aan te rijden. Rust eventueel koelen tussendoor is belangrijk. Er zijn wel opbouwschema's uit de endurance te vinden op internet die je hiermee kunnen helpen.

Overigens is de hoeveelheid stress die een paard wel of niet ondervindt onderweg ook van belang. Stress vreet energie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 11:01

Afbeelding

Dit is dus de ruiterroute in mijn buurt. Ik moet een kleine 500 meter stappen voor ik daar ben. Ik rij nu de lus 111,112,113, de 2de lus is niet benummerd, maar volgt een stuk 111 richting 110 waarbij je ergens ter hoogte van de Holsteen richting de Teut kan gaan. Ik rij meestal 1 van beide kleinere lussen, wil ik toch wat langer rijden, dan combineer ik de kleinere lussen. Volg ik de route naar knooppunt 110,dan zit ik dus aan 21 km. Ik kan in de buurt van de Holsteen afbuigen naar huis, wat de route iets korter maakt. Combineren van de paden, geeft dus vrij veel overlapping van steeds dezelfde stukken. Gaat een uitdaging worden, maar is zeker niet onmogelijk.

Paard krijgt sowieso 1 dag rust na een buitenrit, doe ik de 2 lussen, krijgt hij 2 à 3 dagen rust.

Edit: het blauwe stipje is trouwens mijn startpunt thuis.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 08:33

Misschien ook even erbij vermelden hoe je paard momenteel in training staat. Een 5-jarige die pas goed en wel een half jaar regelmatig (dus niet 2x p/w een beetje rommelen in de paddock) onder het zadel is, is toch heel wat anders dan een iets ouder paard wat al een paar jaar normale buitenritten maakt en in de bak werkt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 08:40

Allegra schreef:
Misschien ook even erbij vermelden hoe je paard momenteel in training staat. Een 5-jarige die pas goed en wel een half jaar regelmatig (dus niet 2x p/w een beetje rommelen in de paddock) onder het zadel is, is toch heel wat anders dan een iets ouder paard wat al een paar jaar normale buitenritten maakt en in de bak werkt :)

Hij wordt 4 keer per week gereden en gaat minstens 1 keer per week op buitenrit waarbij 16 km geen probleem is. Gisteren trouwens met een groep buiten geweest, doel was een toer van 22 km, maar door problemen met de GPS een heel eind fout gereden waardoor er uiteindelijk 31 km op de teller stond. We hebben wel een uur pauze genomen onderweg. Paard is tot thuis fit en monter gebleven, heeft continu de kop getrokken en zweette enkel onder zijn zadel. Vanmorgen kwam hij zoals altijd in galop naar zijn ontbijt gelopen. Heb me dus voor niets zorgen gemaakt voor het uitbreiden van het aantal kilometers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 09:13

Over de afstand heb je al tips gehad maar ik vroeg me even iets af naar aanleiding van je kaartje: hoezo mag je enkel op de ruiterroute rijden? Krijg je echt boetes als je dat niet doet? Is dat omdat je dan in natuurgebied zit? Of wat is de reden erachter?

Ik heb in jouw gebied jaren en jaren gereden, maar dat was voor de ruiterroutes er waren :+ Nooit enig probleem gehad met welke paden dan ook. En je kan daar heel fijn rijden.
Ook nu, in een ander gebied, rij ik echt niet alleen op de ruiterroute, dat is niet te doen als je beetje kleinere rondjes wil doen. De (bos)paden zijn van iedereen, enkel als er staat dat je er niet in mag, of niet met paard in mag, moet je je daar natuurlijk aan houden.

Dus vandaar dat ik mij afvraag waarom jij enkel de ruiterroute kan rijden :)

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 09:18

hier heb ik vroeger vaak meerdaagse trektochten gereden.
mijn paard deed eigenlijk nooit iets,behalve dan plots mee op trektocht.
wij deden dagelijks 20-30 km,en dan enkele dagen na elkaar.
maar het was echt 80-90% stap,sporadisch eens een stukje draf opt einde van de dag soms eens een kort galopje.
wij hadden ook altijd een boel bagage mee.

mijn paard heeft daar echt nooit problemen mee gehad.
je hebt mensen die tochten maken en zodra het kan, het liefste in rengalop over de paden vliegen en een ander gaat vooral stappen.

je snapt ook wel het ene niet te vergelijken is met het ander over wat een paard zou aankunnen.

een totaal ongetraind paard kan met de vingers in de neus gewoon op het gemak 30 km stappen.als je daar 15 km van galoppeerd, ligt je paard half dood tegen 's avonds.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 10:28

"It's not the distance that kills the horse, but the speed"

Aangenomen dat je op trektocht nauwelijks boven de 7 km/u gemiddeld uitkomt (= ongeveer 3/4 stap, 1/4 draf/galop) doe je dus 3-4 uur over 25 km. Als je dat in twee stukken hakt met een uur graaspauze tussendoor (de darmen aan het werk houden is heel belangrijk, belangrijker dan wat dan ook) kan íeder paard dat 3-4 keer per week een uurtje bakwerk doet dat met twee hoefjes in z'n neus.

Als je zegt: ik wil die 25 km per dag in 2 uur rijden wordt het een ander verhaal :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 14:18

Ibbel schreef:
"It's not the distance that kills the horse, but the speed"

Aangenomen dat je op trektocht nauwelijks boven de 7 km/u gemiddeld uitkomt (= ongeveer 3/4 stap, 1/4 draf/galop) doe je dus 3-4 uur over 25 km. Als je dat in twee stukken hakt met een uur graaspauze tussendoor (de darmen aan het werk houden is heel belangrijk, belangrijker dan wat dan ook) kan íeder paard dat 3-4 keer per week een uurtje bakwerk doet dat met twee hoefjes in z'n neus.

Als je zegt: ik wil die 25 km per dag in 2 uur rijden wordt het een ander verhaal :))

Volgens mijn endemondo app zitten we gemiddeld tussen de 5 en 6 km per uur, dat zit dus wel goed.
Na een deel van de lange lus te doen gisteren, heb ik niet echt nog de ambitie om die route te rijden. Veel te veel gewone weg en kiezelweggetjes. De stopplaats ligt ook een heel eind uit de richting en je moet een paar drukke wegen over. Vond die kant helemaal niet fijn om te rijden en ga gewoon verder de buurt hier verkennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 14:21

[***] schreef:
Over de afstand heb je al tips gehad maar ik vroeg me even iets af naar aanleiding van je kaartje: hoezo mag je enkel op de ruiterroute rijden? Krijg je echt boetes als je dat niet doet? Is dat omdat je dan in natuurgebied zit? Of wat is de reden erachter?

Ik heb in jouw gebied jaren en jaren gereden, maar dat was voor de ruiterroutes er waren :+ Nooit enig probleem gehad met welke paden dan ook. En je kan daar heel fijn rijden.

Ook nu, in een ander gebied, rij ik echt niet alleen op de ruiterroute, dat is niet te doen als je beetje kleinere rondjes wil doen. De (bos)paden zijn van iedereen, enkel als er staat dat je er niet in mag, of niet met paard in mag, moet je je daar natuurlijk aan houden.

Dus vandaar dat ik mij afvraag waarom jij enkel de ruiterroute kan rijden :)

De boswachter geeft hier dus echt boetes als je niet op de route bent. Heb hem ooit gebeld, omdat mijn toegangsweg tot de heide afgesloten werd om te informeren langs waar ik op de route kon. Kreeg toen een hele preek dat ik via een foute weg naar de route ging en dat hij mij een boete zou geven als hij me buiten de route zou betrappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 12:08

Sorry, ik heb blijkbaar helemaal niet gereageerd.
Ik vraag me af of een boswachter dit wel mag of kan, hij kan dat allemaal wel zeggen maar ik weet niet of boswachters boetes kunnen uitdelen. Hier ooit controle gehad op het militair domein, door iemand van natuur en bos (die duidelijk daar de weg niet wist), wilde ook even interessant doen maar had verder echt gewoon niks te zeggen. Dus ik zou dat nog eens goed uitzoeken als je eventueel toch ergens anders zou willen rijden, zolang het niet specifiek een verboden pad is (of verboden voor paarden) lijkt me niet dat ze het kunnen verbieden. Zou leuk worden als je met de fiets alleen op de fietsroutes mag rijden als je ergens naartoe wil :+

Domino_2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 12:21

En eventueel afspreken dat iemand je na een bepaald aantal km op komt halen met een trailer? Is dat een optie? Of met de trailer naar bijv. Een punt van de 21 km lus rijden en die dan een of twee keer rijden? Of als iemand anders de trailer kan rijden een punt op de 21 km lus gaan, dat het dan bijv. 25 km naar huis is op de route

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 12:21

@[***]
De meeste boswachters zijn BOA en mogen wel degelijk boetes uitdelen en zullen ook niet schromen dit te doen.

De meeste terreinen waarop gereden wordt zijn geen openbaar gebied, zoals straten en wegen in een dorp. Je bent in principe te gast op het terrein en dient de regels die ter plekke gelden op te volgen.
Vaak zijn de paden waar je mag rijden met je paard duidelijk bepaald en aangegeven.

Vroeger kon veel meer, maar die tijd is voorbij. Er maken veel meer mensen met veel verschillende vervoersmiddelen gebruik van die terreinen en je komt er niet onder uit om dit in goede banen te leiden door het stellen van (beperkende) regels.

Als ruiter wordt je ook niet blij als in ene de locale motorcrossclub een leuk ritje heeft gepland op jouw ruiterpad bijvoorbeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 12:23

We zitten in België ;)
Hier zijn ruiterroutes en mountainbike-routes gewoon op éénzelfde pad.. net zoals dat dat ruiterroute over een gewoon fietspad of dergelijke loopt, of over straat. Is hier heel gewoon. Ook geen natuurgebieden waar je te gast bent (uitzonderingen daargelaten natuurlijk) maar gewoon openbare bossen die er voor iedereen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 10:13

[***] schreef:
We zitten in België ;)
Hier zijn ruiterroutes en mountainbike-routes gewoon op éénzelfde pad.. net zoals dat dat ruiterroute over een gewoon fietspad of dergelijke loopt, of over straat. Is hier heel gewoon. Ook geen natuurgebieden waar je te gast bent (uitzonderingen daargelaten natuurlijk) maar gewoon openbare bossen die er voor iedereen zijn.

Ik weet dat hier al heel veel mensen negatieve ervaringen hebben met deze boswachter, tegen mij was hij trouwens ook enorm onvriendelijk toen ik hem aan de lijn had. Ik neem dan ook liever het zekere voor het onzekere.
Heb ondertussen wel iemand gevonden die nog paden kent waar ik op mag en waardoor ik nog 2 andere lussen kan rijden.

Ik beschik zelf niet over een trailer en ben voor vervoer afhankelijk van anderen. Ondertussen zit ik in een groepje die met mekaar afspreken om op buitenrit te gaan. Heb voor mezelf wel beslist dat 20 km het absolute maximum is. Mijn jonkie wil niet opgeven en gaat over zijn limiet en daar voel ik me absoluut niet goed bij.

pumpina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 10:35

Als tussenweg om eventueel te trainen voor een groter rondje kun je altijd nog een stuk van de lus heen en weer doen, of het rondje 2x rijden.