Wie rijdt er mee naar Santiago de Compostella

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Asik

Wie rijdt er mee naar Santiago de Compostella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-20 08:05

Hallo paardenvrienden, ik ben op zoek naar een of meerdere personen die graag mee willen rijden op een lange(re) trektocht te paard. Dan kan natuurlijk Santiago zijn, maar er zijn meer mooie (pelgrimsroutes) in Europa. Juli/Augustus, of anders volgend jaar?
Oh mijn leeftijd is 58 jaar, maar jongere of oudere enthousiastelingen zijn natuurlijk allemaal welkom!

Tot kijk, Juul

pillow

Re: Wie rijdt er mee naar Santiago de Compostella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 08:57

Leuk idee. Wil je vanuit Nederland starten? Is wel 3000 km of zo. Ik zou het in maart en april doen, want in juli en augustus is het veel te warm. Bovendien is de natuur dan ook verdord en lang niet zo mooi als in het voorjaar. Een vriendin van mij heeft het 6 jaar geleden te voet gedaan. Ze is in Limburg gestart en 2 maanden onderweg geweest. Verdiep je er wel goed in over waar je met een paard kunt overnachten. Te voet valt het al niet mee, maar dan kun je nog wel in een kerk of bij een particulier terecht. Met een paard lukt dat niet. Ook zijn niet alle trajecten geschikt voor een paard, stenen of te steil en smal.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 23:02

pillow schreef:
Leuk idee. Wil je vanuit Nederland starten? Is wel 3000 km of zo. Ik zou het in maart en april doen, want in juli en augustus is het veel te warm. Bovendien is de natuur dan ook verdord en lang niet zo mooi als in het voorjaar. Een vriendin van mij heeft het 6 jaar geleden te voet gedaan. Ze is in Limburg gestart en 2 maanden onderweg geweest. Verdiep je er wel goed in over waar je met een paard kunt overnachten. Te voet valt het al niet mee, maar dan kun je nog wel in een kerk of bij een particulier terecht. Met een paard lukt dat niet. Ook zijn niet alle trajecten geschikt voor een paard, stenen of te steil en smal.

Ook met paard is het te doen; daar is best wat info over te vinden. Je bent de eerste niet met dit idee :D Het was overigens wel zo dat je niet meer met paard in de stad welkom was. Lijkt me nuttig om te weten hoe dat tegenwoordig is.

Het is overigens maar goed 2000km vanaf centraal NL
Dat maakt het nog steeds een flinke trip om in twee maanden af te leggen.

Mijn instructrice is 10 jaar geleden (of zoiets) naar zuid Frankrijk gereden en heeft daar 2,5 maand over gedaan. Dat had strikt genomen wat sneller gekund, maar om twee weken korter te reizen en er 500km meer doorheen te jagen, vergt een strakke planning, waarmee je jezelf ook best wat stress gaat bezorgen.

lideli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 05:50

Heel leuk idee :j ik wil zelf ooit een keer de Camino del Cid rijden in Spanje. Paar jaar geleden met stage al een klein stukje gedaan en ik vond het geweldig <3

Ik zou best een stuk(je) met je mee willen rijden als ik het organisatorisch voor elkaar zou kunnen krijgen met werk en eigen stal.
Ik ben 24 en heb een D en een E pony. Vooral de D pony zou hier uitermate geschikt voor zijn. Veel looplust, goeie conditie en je maakt hem nergens blijer mee dan met op buitenrit gaan.

Op Facebook is er een groep genaamd ‘Trektocht te paard’. Misschien kun je daar ook ideeen en tips opdoen :)

Edit; foto’s van Spanje
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

jooosjefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 08:46

Oeh mijn buurvrouw doet dit eens in de zoveel jaar, ik ga haar even vragen!

Asik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-20 12:05

Beste allen, nee we hoeven het wiel niet opnieuw uit te vinden. Kennissen van mij zijn ook te paard geweest. Inderdaad moeilijk met overnachtingsplekken en 's ochtends waren af en toe hun paarden zelf al op pad gegaan!
Maar zover het kan mag van mij in de natuur bivakkeren, tentje mee. Eventueel een bezemwagen voor "just in case" als iemand dat leuk vindt natuurlijk om die te rijden. Die persoon/personen zouden ook al ergens "kamp" kunnen opslaan. Ja ook ik moet natuurlijk e.e.a. regelen, werk/vakantie etc. Maar de uitdaging is wel heel erg groot. Zoals ik voorheen benoemde, het hoeft niet perse Santiago te zijn. Er zijn prachtige andere paden dus alle tips/ideeën zijn welkom! En misschien is het juist leuk een minder toeristisch/druk pad te begaan!
Groetjes!
Misschien tot ziens!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 12:51

Asik schreef:
Beste allen, nee we hoeven het wiel niet opnieuw uit te vinden. Kennissen van mij zijn ook te paard geweest. Inderdaad moeilijk met overnachtingsplekken en 's ochtends waren af en toe hun paarden zelf al op pad gegaan!
Maar zover het kan mag van mij in de natuur bivakkeren, tentje mee. Eventueel een bezemwagen voor "just in case" als iemand dat leuk vindt natuurlijk om die te rijden. Die persoon/personen zouden ook al ergens "kamp" kunnen opslaan. Ja ook ik moet natuurlijk e.e.a. regelen, werk/vakantie etc. Maar de uitdaging is wel heel erg groot. Zoals ik voorheen benoemde, het hoeft niet perse Santiago te zijn. Er zijn prachtige andere paden dus alle tips/ideeën zijn welkom! En misschien is het juist leuk een minder toeristisch/druk pad te begaan!
Groetjes!
Misschien tot ziens!

Met een bezemwagen wordt het leven echt heel simpel :j Niks mis met een bezemwagen en ik ben ook niet van het slag dat dat "nep" vind. Ik ben voor praktisch en dat kent vele vormen.

Ik heb gereisd met niks, dus alleen spullen op het paard en succes, al dan niet met pakpaard erbij. Ik heb gereisd met een voertuig dat we dan 's avonds op gingen halen maar ook dat we met drie mensen en twee paarden waren, waarbij de derde persoon het vervoer en kamp regelde. Het heeft allemaal z'n eigen charme, voor- en nadelen.

Het zijn keuzes die je maakt en die de reis jouw reis maken.
Maar zeker als je tijdsruimte krap is, zou ik kiezen voor een vorm van assistentie met een auto. Je bent dan op het paard van een hoop geregel af en dat scheelt tijd die je kunt gebruiken om de afstanden efficiënter te overbruggen.

Als je volgend jaar gaat, wellicht tot ziens.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 08:23

Twee dames zijn vijftien jaar geleden met norikers naar Santiago gegaan. Zoek even op bokt.

Whizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 09:04

Wat een superleuk idee! Ik ben helaas toos paardloos dus ik kan niet mee. Ik ben wel geinteresserd in trektochten en ik heb een tijdje het long riders guild gevolgd, dat vond ik zo luek om te lezen en mee te genieten! Ik ga dit topic ook volgen,

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 11:37

Whizz schreef:
Wat een superleuk idee! Ik ben helaas toos paardloos dus ik kan niet mee. Ik ben wel geinteresserd in trektochten en ik heb een tijdje het long riders guild gevolgd, dat vond ik zo luek om te lezen en mee te genieten! Ik ga dit topic ook volgen,

Ik kan je wel aan opties helpen om met andere paarden op trektocht te gaan.
Het verschil is dat dat tochten zijn die niet al 10 jaar uitgekauwd en voorgereden zijn.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 11:44

Wat een nare reactie.. Wellicht heeft TS een zeer persoonlijke reden o mde camino te willen rijden en dan noem jij 't een uitgekauwde route.. Moet dat nou zo?

TS, mij lijkt het ook ontzettend mooi om dit eens te doen.. Maar ondanks dat ik veel buiten rijd met mijn paarden, heb ik geen enkele ervaring met trektochten, dus ik vind voor mij persoonlijk de uitdaging nog te groot..

Maar ik volg je avontuur graag.. :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 11:57

nine1987 schreef:
Wat een nare reactie.. Wellicht heeft TS een zeer persoonlijke reden o mde camino te willen rijden en dan noem jij 't een uitgekauwde route.. Moet dat nou zo?

TS, mij lijkt het ook ontzettend mooi om dit eens te doen.. Maar ondanks dat ik veel buiten rijd met mijn paarden, heb ik geen enkele ervaring met trektochten, dus ik vind voor mij persoonlijk de uitdaging nog te groot..

Nee; ik heb het over trektochten in z'n algemeenheid. Wanneer jij een georganiseerde trektocht boekt, is alles al 100 keer uitgekauwd, gedaan en meegemaakt. Dat is gewoon een meerdaagse buitenrit.
Daar is op zich niks mis mee maar het is echt iets anders dan een reis die je vanaf scratch helemaal zelf opbouwt.

En nee, naar Santiago rijden is geen meerdaagse buitenrit want zelfs de route is constant aan wijzigingen onderhevig en zal je dus voor verrassingen stellen.

Daarnaast, wanneer je een beetje tussen de regels door leest, wil TS een reis vanaf scratch opbouwen; niet per se naar Santiago reizen al snap ik heel goed dat dat iemands wens kan zijn.
Heb je de kans, ga dan ook vooral naar Santiago want meestal krijg je zo'n kans maar een keer in je leven. Het is ook een andere tak van sport dan een week (of twee) gewoon door geplaveid NL reizen, al zijn dergelijke reisjes wel een goede voorbereiding en ook leuk. Been there, done that, got several T-shirts, but more to go.......

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 13:39

Waar kan je dan die uitgekauwde meerdaagse trektochten boeken? Ik zoek me suf en vind ze nergens. Wil graag ergens vanaf de Belgische Ardennen vertrekken, en vanaf daar tot SdC. Liefst in de late zomer of vroege herfst.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 14:08

Oakland1990 schreef:
Waar kan je dan die uitgekauwde meerdaagse trektochten boeken? Ik zoek me suf en vind ze nergens. Wil graag ergens vanaf de Belgische Ardennen vertrekken, en vanaf daar tot SdC. Liefst in de late zomer of vroege herfst.

Dat zul je echt zelf moeten doen.
Beetje googlen zal je vrij simpel aan "lotgenoten" helpen voor alle mogelijke tips maar zoals gezegd, als je naar Santiago wil, zul je dat vanaf scratch moeten opzetten.
Als commerciële organisatie is dat vrijwel niet te doen.

Ik doelde op tochten die je op heel veel plekken in de wereld kunt boeken, bijvoorbeeld, maar niet uitsluitend, bij Trailfinders.
Dat zijn vaak leuke tochten en als je een beetje kritisch bent ook goed georganiseerd maar het is een totaal andere categorie dan een trip die je zelf in elkaar timmert.

Je moet dat eigenlijk ook niet willen vergelijken. Beide hebben namelijk hun charme en eigen voor- en nadelen.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 14:27

ikke schreef:
nine1987 schreef:

Nee; ik heb het over trektochten in z'n algemeenheid. Wanneer jij een georganiseerde trektocht boekt, is alles al 100 keer uitgekauwd, gedaan en meegemaakt. Dat is gewoon een meerdaagse buitenrit.
Daar is op zich niks mis mee maar het is echt iets anders dan een reis die je vanaf scratch helemaal zelf opbouwt.

En nee, naar Santiago rijden is geen meerdaagse buitenrit want zelfs de route is constant aan wijzigingen onderhevig en zal je dus voor verrassingen stellen.

Daarnaast, wanneer je een beetje tussen de regels door leest, wil TS een reis vanaf scratch opbouwen; niet per se naar Santiago reizen al snap ik heel goed dat dat iemands wens kan zijn.
Heb je de kans, ga dan ook vooral naar Santiago want meestal krijg je zo'n kans maar een keer in je leven. Het is ook een andere tak van sport dan een week (of twee) gewoon door geplaveid NL reizen, al zijn dergelijke reisjes wel een goede voorbereiding en ook leuk. Been there, done that, got several T-shirts, but more to go.......

Ah dat verklaart wat meer, dan heb ik je verkeerd begrepen, excuses.. :)

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 15:48

http://www.route-dartagnan.eu/

Misschien heb je hier wat aan? D’artagnan was 1 van de drie musketiers, geboren in de buurt van Toulouse en gestorven in de buurt van Maastricht. Daarom wordt er een ruiterroute opgezet tussen die plaatsen, maar het is geloof ik nog niet helemaal af.