Rijden tussen grote grazers in begrazingsgebieden

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Thokkadisje

Berichten: 2146
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Rijden tussen grote grazers in begrazingsgebieden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-20 23:19

Heel lang verhaal kort - ik ben heel benieuwd naar ervaringen van bokkers die te paard door begrazingsgebieden rijden met grote grazers als paarden en koeien - zowel positief als negatief.

Ik woon in Denemarken, 10 km ten zuiden van Aarhus. Aarhus is na Kopenhagen de grootste stad in Denemarken.
Het bos ligt pal aan de stad en wordt ontzettend veel gebruikt door ruiters, MTB'ers, wandelaars, natuurgenieters, hondeneigenaren, vogelkijkers, noem maar op.

Maar nu is er een kleine groep die de gemeente heeft weten te overtuigen dat het een heel goed idee is om een hek om een groot deel van dit bos te zetten, en daar grote grazers in los te laten.
Afgezien van het feit dat grote grazers wat mij betreft niks in het bos vol anemonen en esdoorn te zoeken hebben, is er vooral veel gedoe om het feit dit het bos zoveel gebruikt wordt voor buitensporters en dat de combinatie met wilde dieren niet ideaal is.

MTB'ers en ruiters in de omgeving hebben hun zorgen geuit bij de gemeente, maar zowel de gemeente als de groep die dit project aangedragen hebben wijzen constant naar Nederland en vertellen hoe succesvol deze projecten daar zijn.

Maar is dat wel echt zo? Rijden jullie zonder problemen deze gebieden in?

Lindsey_99
Berichten: 2552
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Rijden tussen grote grazers in begrazingsgebieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 23:25


ikkedus
Berichten: 3324
Geregistreerd: 24-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 23:27

Is voor mij al een tijdje geleden, maar ik vond de oerossen die in ons mini duingebied in Den Haag zijn geplaatst, vreselijk!
Ze zoeken standaard de ruiterpaden op om op of naast te gaan liggen en dan kan je er niet langs.
De meeste paarden vinden de ossen eng, dus ik heb meerdere malen ruiters op kunnen rapen of zelf noodsprongen uit kunnen zitten.
En ze gaven destijds best veel problemen met op je af komen, soms ook agressief. En dat werden ze ook wel door mensen en honden die ze niet met rust kunnen laten.
Het gebied bij ons is ook echt belachelijk klein en stampvol met wandelaars, fietsers en ruiters.
Ik rij nu niet meer in dat gebied. Niet leuk meer.

Zucchero

Berichten: 2493
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 23:35

Ik heb er nog nooit gedoe mee gehad. Vind het leuk om door dat soort gebieden te rijden, rennen of wandelen. Vandaag nog deze knapperds op de foto gezet tijdens mijn ronde hardlopen:
Afbeelding

En vorige week van wat dichterbij tijdens het wandelen:
Afbeelding

En deze ook weer tijdens het hardlopen, maar dan in een amder gebied een week of 2 geleden:
Afbeelding

Helaas zo niet even een foto vanaf mijn paard zijn rug bij de hand, maar dat heeft ook nog nooit problemen gegeven. Koeien in de wei zijn enger. :') Natuurlijk moet je wel netjes ruim voldoende afstand houden.
NB zelfs everzwijnen met jongen zijn we onderweg tegengekomen, daar zat niet eens een hek omheen. ;)

Edit: ik denk er niet lichtzinnig over: de dieren moeten niet "te wild" zijn en mensen moeten afstand houden en geen domme dingen doen als voeren. Ik heb me echt nog nooit onveilig gevoeld, maar benader deze wilde dieren met respect en dus gepaste afstand.
Laatst bijgewerkt door Zucchero op 13-05-20 23:42, in het totaal 1 keer bewerkt

tengeltje11
Berichten: 7186
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 23:41

Jaren terug reed ik nog trektochten en de groep ruiters waar ik mee reed had eens hele sérieuse problemen gehad met een hengst....
hun hadden oa een merrie die toevallig hengstig was en de vrije hengst van de grazende kudde probeerde de merrie te dekken terwijl de ruiter er nog gewoon op zat...(ruiter M van 50j, hele ervaren ruiter).... andere ruiter heeft dan de hengst met een touw op zijn hoofd beginnen slaan en daardoor is die hengst er uiteindelijk vandoor gegaan, maar die situatie was ronduit gevaarlijk!
Naar wat ik begreep is enkele tijd later die kudde met hengst afgesloten van de ruiterpaden omdat meer mensen hier last van hadden...
(Was in nl)

Thokkadisje

Berichten: 2146
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-20 23:42

Hé wat snel komen er al ervaringen binnen! Super!

Ik ben zelf wel wat gewend qua rijden tussen de dieren (beren bijvoorbeeld, dat was pas oppassen geblazen), maar daar zat geen hek omheen dus die konden gaan en staan waar ze willen.

Als het hek komt dan went iedereen daar ook wel weer aan, maar ik vond de verhalen van de gemeente opvallend positief en uit 1 bron (staatsbosbeheer). Dus ik en mijn stalgenoten zijn zeer benieuwd naar jullie verhalen :)

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: Rijden tussen grote grazers in begrazingsgebieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 23:46

Eigenlijk is ook heel bizar dat ze dit doen. Ze introduceren op deze manier juist exotische dieren die niet in het bos thuis horen wat vervolgens ten kosten gaat van de dieren die eigenlijk hier wel in het bos thuis horen.

ikke

Berichten: 37727
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 23:51

Ja, dat werkt prima, MAAR! hier in de buurt is zo'n gebied waar Spaanse runderen en paarden lopen. Maar dan hebben we het over een gebied van enkele 100-en ha waar een slordige 100 dieren lopen. Met een beetje pech (of geluk) rij je door dat gebied zonder ze zelfs maar te zien, laat staan tegen te komen.

De paarden zijn uitsluitend merries en ruinen. De runderen zijn wel stieren en koeien, maar die doen niks, behalve soms in de weg liggen. Bovendien wordt deze groep beheert. De kuddes worden gelimiteerd. Zwakke dieren worden eruit gehaald en in het geval van runderen, geslacht en verkocht (lekker vlees :j ) en de merries worden af en toe gedekt, zodat de kudde wel in stand blijft maar de hengsten worden eruit gehaald en verkocht of geruind en terug geplaatst.

Tweede belangrijke punt: er lopen maar enkele wegen door dat gebied en het ligt zo ver van de bewoonde wereld dat de wegen niet of nauwelijks gebruikt worden door sporters maar meer door dagjesmensen die grotere afstanden fietsen.
Bovendien is het omliggende bos buiten dit "reservaat" zo groot dat er nauwelijks reden is om in het reservaat te gaan sporten.

Concreet: zoals ik je verhaal lees, is wijzen naar Nederland een non-argument want jullie kunnen de dieren niet zoveel ruimte bieden dat ze de mens uit de weg kunnen gaan.

Wanneer je googled op "Maashorst" kun je waarschijnlijk wat recente stukken vinden over ongelukken die daar wel gebeurt zijn, juist omdat het gebied te klein en te druk is.

Marije_jiplover

Berichten: 25443
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 23:55

Ik rijd nu ruim 10 jaar op de Veluwezoom met in een deel van het bos ijslanders en in een ander, zeer groot deel van het bos en de vlakten een grote kudde schotse hooglanders.
Ik ervaar er geen problemen mee, zowel te paard niet als wandelend of op de fiets.

Te paard is 't alleen jammer dat er door de begrazingsgebieden zoveel hekken zijn, maar daar ben ik in die 10 jaar ook behoorlijk handig in geworden, ik hoef zelden nog van mijn paard af voor een hek.

Maar de grazers an sich leveren hier voor mij geen problemen op kwa veiligheid ofzo.
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 13-05-20 23:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaatje_S

Berichten: 1018
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 23:58

Rij hier met enige regelmaat tussen de piemontese runderen en dat gaat meer dan prima! Ook wel in gebieden met andere runderen gereden en ook dat was geen probleem. 1 keer een kudde met stieren tegengekomen, daarbij was het beter om er ruim omheen te rijden, ipv er doorheen }:0

Onali

Berichten: 18534
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 00:58

ikke schreef:
Ja, dat werkt prima, MAAR! hier in de buurt is zo'n gebied waar Spaanse runderen en paarden lopen. Maar dan hebben we het over een gebied van enkele 100-en ha waar een slordige 100 dieren lopen. Met een beetje pech (of geluk) rij je door dat gebied zonder ze zelfs maar te zien, laat staan tegen te komen.

De paarden zijn uitsluitend merries en ruinen. De runderen zijn wel stieren en koeien, maar die doen niks, behalve soms in de weg liggen. Bovendien wordt deze groep beheert. De kuddes worden gelimiteerd. Zwakke dieren worden eruit gehaald en in het geval van runderen, geslacht en verkocht (lekker vlees :j ) en de merries worden af en toe gedekt, zodat de kudde wel in stand blijft maar de hengsten worden eruit gehaald en verkocht of geruind en terug geplaatst.

Tweede belangrijke punt: er lopen maar enkele wegen door dat gebied en het ligt zo ver van de bewoonde wereld dat de wegen niet of nauwelijks gebruikt worden door sporters maar meer door dagjesmensen die grotere afstanden fietsen.
Bovendien is het omliggende bos buiten dit "reservaat" zo groot dat er nauwelijks reden is om in het reservaat te gaan sporten.

Concreet: zoals ik je verhaal lees, is wijzen naar Nederland een non-argument want jullie kunnen de dieren niet zoveel ruimte bieden dat ze de mens uit de weg kunnen gaan.



Ik heb als ruiter nooit geen probleem gehad in dit gebied. Mijn fjord reageerde niet op de paarden of runderen.

Maar 1 keer als menner ging het wel mis.
De runderen lagen aan het ruiterpad en we konden er niet langs.
Paard bouwde veel spanning op en ging er vandoor.

Dit lag dus niet zozeer aan de dieren maar aan ons en het paard.

troi
Berichten: 17044
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 09:18

Het staat en valt denk ik met de schuwheid van de dieren. Zolang die schuw genoeg zijn om bij de mensen/ ruiters weg te willen gaan gaat het vrij goed. Helaas leert de ervaring dat ze rap tam worden (mn omdat het publiek suf genoeg is om ze te willen voeren..) en dan krijg je gedoe. Ze blokkeren de paden en gaan op mensen af. Erg link! Daarom ben ik er geen voorstander van.

En om ze nu regelmatig flink bang te maken zodat ze goed schuw blijven is ook weer zo bruut :P

Ibbel

Berichten: 49310
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Rijden tussen grote grazers in begrazingsgebieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 09:25

Ik denk dat - als je met tegenargumenten wilt komen - je beter kunt focusseren op: welk beheer worden deze dieren geacht uit te voeren? Wat moet er in een bos begraasd worden?
In NL lopen de grote grazers in uiterwaarden, duingebieden en heidegebieden. Daar zit wel wat bos bij, maar ze lopen niet (uitsluitend) in (dichte) bossen. Daar slopen ze meer dan dat ze "beheren".

fannetje

Berichten: 3562
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 09:31

Ik rij een paar keer per week in het gebied achter mijn stal, waar ze ook lopen en liggen. Hier koeien, stieren, paarden (geen hengsten meer, dat werkt niet), herten, reeën, zwijnen. Soms staan de stieren wel eens in de weg en dan ga ik er omheen of een ander pad, want die van mij vindt die stieren een beetje spannend. Maar tussen de paarden en de koeien (wel even opletten waar evt het kalf is, dat je niet tussen mams en kind gaat staan) kun je gewoon door. De rest is schuw genoeg, dat ze niet dicht bij je in de buurt komen. Ik vind het juist mooi en ja je moet hekken open en dicht doen, maar daar hebben ze hier zelfs speciale paardensluitingen op zitten, die je dus vanaf je paard open en dicht kunt doen. Beetje oefenen en dan lukt dat prima.
Ik denk dat het valt of staat bij het feit dat de dieren niet bijgevoerd moeten worden en er wel beheerd moeten worden, zodat je niet teveel dieren op een oppervlakte krijgt.

AppelBanaan
Berichten: 11
Geregistreerd: 14-05-20

Re: Rijden tussen grote grazers in begrazingsgebieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 09:46

Ik ben een keer op buitenrit geweest met mijn verzorgfries.
En we kwamen Schotse hooglanders tegen, nou daar was hij zo niet fan van doodeng vond hij ze.

Ze bleven mooi op afstand gelukkig en we konden rustig doorrijden op ons pad.

ikke

Berichten: 37727
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 09:58

Ibbel schreef:
Ik denk dat - als je met tegenargumenten wilt komen - je beter kunt focusseren op: welk beheer worden deze dieren geacht uit te voeren? Wat moet er in een bos begraasd worden?
In NL lopen de grote grazers in uiterwaarden, duingebieden en heidegebieden. Daar zit wel wat bos bij, maar ze lopen niet (uitsluitend) in (dichte) bossen. Daar slopen ze meer dan dat ze "beheren".

Dat is niet overal het geval, Ibbel, maar je ziet daar inderdaad wel de schade van aan het bos. Dat is niet te missen.

Helaas is mijn schoonvader er niet meer. Hij had die actiegroep moeiteloos boven de enkels afgezaagd met echte argumenten en keihard bewijs voor bovenstaand.

Kaka

Berichten: 4828
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: Rijden tussen grote grazers in begrazingsgebieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 10:18

In het duingebied lopen geiten, schapen, hooglanders en exmoor pony’s, of er stieren lopen weet ik niet, maar zeker wel hengsten. Noch te paard, noch op de fiets, noch hardlopend of wandelend heb ik ooit problemen met deze dieren gehad. De koeien hebben nog wel eens de neiging om op het ruiterpad te staan. Dat vind ik zelf best spannend maar het paard meestal nauwelijks. Ze wennen er aan. De dieren doen ongestoord hun ding.

Maar de dieren worden wel strak beheerd. Als er eentje het op zijn heupen krijgt en bezoek lastig valt, eindigt deze vrij snel als biefstuk. Die je weer kunt kopen bij uitspanningen in het duingebied. Erg lekker, kan ik je vertellen.

Hier zijn ze geïntroduceerd om de ondergroei terug te dringen en daar slagen ze goed in.

LoveBodin

Berichten: 4375
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 10:31

Marije_jiplover schreef:
Ik rijd nu ruim 10 jaar op de Veluwezoom met in een deel van het bos ijslanders en in een ander, zeer groot deel van het bos en de vlakten een grote kudde schotse hooglanders.
Ik ervaar er geen problemen mee, zowel te paard niet als wandelend of op de fiets.

Te paard is 't alleen jammer dat er door de begrazingsgebieden zoveel hekken zijn, maar daar ben ik in die 10 jaar ook behoorlijk handig in geworden, ik hoef zelden nog van mijn paard af voor een hek.

Maar de grazers an sich leveren hier voor mij geen problemen op kwa veiligheid ofzo.


Hier ook. Nooit problemen gehad. Mijn paard vindt ze soms wel weer even eng, maar hij vindt de zwijnen een heel stuk enger :j .

En ja, ze liggen weleens op het pad. En kuddes, zeker met kleintjes, kan je natuurlijk niet doorkruisen. Dus dan is het of wachten, of er omheen.

Kinke

Berichten: 20619
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Rijden tussen grote grazers in begrazingsgebieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 10:35

Runderen waarderen mensen die met honden wandelen meestal niet zo. En echt gevaarlijk wordt dat indien er kalveren in de kudde lopen. Het blijft sowieso uitkijken. Er zijn altijd van die sukkels die de dieren willen aaien, da's vragen om problemen.

Thokkadisje

Berichten: 2146
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-20 10:31

Ibbel schreef:
Ik denk dat - als je met tegenargumenten wilt komen - je beter kunt focusseren op: welk beheer worden deze dieren geacht uit te voeren? Wat moet er in een bos begraasd worden?
In NL lopen de grote grazers in uiterwaarden, duingebieden en heidegebieden. Daar zit wel wat bos bij, maar ze lopen niet (uitsluitend) in (dichte) bossen. Daar slopen ze meer dan dat ze "beheren".


Dat is interessant, ze komen hier namelijk uitsluitend in het bos te lopen.

Ik hoef dit project niet persé om zeep te helpen, maar als paardeneigenaar zet ik een hoop vraagtekens bij dit project. De planten die hier ze hier weg willen laten grazen zijn giftig voor paarden. Het argument is dat paarden die dus niet eten, en doen ze dit wel dan is het natuurlijk selectie (domme paarden gaan dood). In een gebied waar genoeg andere planten te eten zijn, zie ik daar de logica nog wel van in. Maar er is hier in het bos geen gras, en dus zullen de dieren de giftige planten moeten eten. Niet omdat ze dom zijn, maar omdat ze anders omkomen van de honger.

Maar dit ging over het rijden tussen de grazers, en daar zijn een aantal positieve reacties op gekomen. Super fijn!

Inmiddels hebben we voor elkaar dat de buitensporters die het bos het jaar rond gebruiken (en niet alleen als de zon schijnt) uitgenodigd worden voor de volgende workshop. Dat is een stap in de goede richting.
Jullie ervaringen kan ik dan meenemen om het voor ons hier mogelijk te maken om gebruik te blijven maken van de natuur, met of zonder de grazers.

Yvette01
Berichten: 406
Geregistreerd: 05-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 17:51

[quote="Thokkadisje"]Heel lang verhaal kort - ik ben heel benieuwd naar ervaringen van bokkers die te paard door begrazingsgebieden rijden met grote grazers als paarden en koeien - zowel positief als negatief.

Eind 2018 heeft Ruiteren&Mennen een enquête over dit onderwerp afgesloten.

https://www.ruiterenenmennen.nl/N370-Ui ... ieden.html

eilleen333

Berichten: 12859
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 17:56

tengeltje11 schreef:
Jaren terug reed ik nog trektochten en de groep ruiters waar ik mee reed had eens hele sérieuse problemen gehad met een hengst....
hun hadden oa een merrie die toevallig hengstig was en de vrije hengst van de grazende kudde probeerde de merrie te dekken terwijl de ruiter er nog gewoon op zat...(ruiter M van 50j, hele ervaren ruiter).... andere ruiter heeft dan de hengst met een touw op zijn hoofd beginnen slaan en daardoor is die hengst er uiteindelijk vandoor gegaan, maar die situatie was ronduit gevaarlijk!
Naar wat ik begreep is enkele tijd later die kudde met hengst afgesloten van de ruiterpaden omdat meer mensen hier last van hadden...
(Was in nl)



Ik zag toevallig vandaag op FB een video van mensen die belaagd worden door een tinker hengst. Levensgevaarlijk. Ruiters en paarden proberen hem weg te krijgen, maar hij staat gewoon tegen ze op te steigeren. Scheelt dat de ruiters uit het filmpje echt onwijs brave paarden hadden (UK was het dacht ik).
Ik hou er zelf niet zo van. Niet echt ervaring mee, maar bovenstaande scenario’s weerhouden mij er ook van. Wat ga ik doen als een rund of paard mij ineens aanvalt? Dan sta ik daar mooi in mijn uppie.

Maar ik ken ook heel veel mensen die het wel doen, dus het gaat meestal goed denk ik dan :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110972
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Rijden tussen grote grazers in begrazingsgebieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 18:03

Hier lopen runderen (diverse groepen en rassen) en jonge IJslanderhengsten in het natuurgebied. Dat gaat prima.
De IJslanders zijn wel heel nieuwsgierig, maar wanneer je afstand houdt is er niets aan de hand. De koeien laten je eigenlijk altijd wel met rust, zelfs wanneer ze kalfjes hebben.

Femke_Tweety

Berichten: 12067
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 18:08

Ooit bijna een ongeluk gehad door hooglanders. 2 man te paard, hooglanders op ruiterpad. Om willen keren, achter ons op dat moment inmiddels ook van die dieren, fie waren er nog niet toen we daar langs kwamen.
En dan móet je er op een gegeven moment wel kort langs, ofwel de ene kant, ofwel de andere kant.
Het paard voorop ging nog, maar de koeien stonden op, en kwamen tussen onze twee paarden terecht.
Boze hooglanders en onze paarden in de stress. Gescheiden door boze koeien met jonge kalveren.
Nope, niet lollig.
Is al een jaar of 25 terug gebeurd.
Is uiteindelijk goed gegaan, maar dat was combi van mazzel, relatief brave paarden en relatief handige ruiters.
Maar dat scheelde echt niet veel toen.

Ik heb er heilig respect voor in ieder geval.

Thokkadisje

Berichten: 2146
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-20 20:31

@Yvette01: Bedankt voor de link! Die had ik nog niet gevonden.

@Eilleen333: Ik heb het filmpje gezien, dat is inderdaad 1 van de dingen die je echt wilt voorkomen! Dit is ook voorgelegd aan de groep die de paarden los wil laten in het gebied, en die wisten niet dat hengsten zo konden reageren. Daar kwam een vaag antwoord vanuit Nederland op dat de merries hun hengstveulens leren weg te blijven van tamme paarden.
Ik ben inmiddels heel benieuwd wie deze informatie doorspeelt aan Denemarken. Ik wil graag eens met hem/haar om de tafel :D

Die Ijslanders lijken mij een opfok project? Ik heb zelf een jonge hengst in een natuur opfok staan ('maar' 20 hectare, ver van de stad), maar daar zou ik echt niet doorheen rijden. Ze zijn te tam en zo'n club jonge hengsten niet te vertrouwen.

Mijn eigen ervaringen zijn dat 'wilde' paarden niet zo'n probleem zijn, zolang er geen hengsten bij lopen. Koeien en dat soort types reageren heel anders dan paarden, en paarden soms er vreemd op hun. Dus dat lijkt mij zelf wat minder geschikt.

Ik zie dat Maashorst maandag een nieuw onderzoek zal starten waar ook de recreanten naar hun mening gevraagd wordt. Dus dat houd ik zeker in de gaten.

Bedankt ook voor de andere reacties! Ik lees ze allemaal aandachtig door.