Steeds minder zadelmak?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Prima2Donna

Berichten: 853
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: Apeldoorn

Steeds minder zadelmak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-20 22:05

Mijn pony van 13 reageert op buitenrit steeds heftiger op 'zwaar' verkeer. Hij is nu 2,5 jaar in mijn bezit. We deden af en toe een buitenritje en dan was hij altijd wel braaf. Op dit moment rijd ik sowieso elke twee weken een buitenrit, mits het weer goed is. Trekkers en vrachtwagens waren spannend maar zoals nu heeft hij nog nooit gedaan. Eerder wilde hij liever rennen, nu draaien.

Verkeer van achter is het probleem niet, dat wil nog wel. Maar als er van voren een bestelbusje of pickup truck of gewoon een iets grotere auto met zware motor komt die niet genoeg afremt, raakt mijn pony in paniek. Ik loop altijd aan de rechterkant van de weg net tegen de berm aan (berm is hier smal en niet overal regelmatig). Als zo'n auto of busje zo ongeveer naast ons rijdt (maar dan dus de tegengestelde richting op), gaat mijn pony ineens heel snel draaien. Eerst rechtsom bijna de sloot in en dan weer naar links waarna ik weer verder kan rijden. Alleen tijdens het draaien gooit hij zijn kont op de weg, zo ver dat die bijna de auto raakt. Dan staat mijn pony dus een paar seconden helemaal horizontaal op de weg. Dat vind ik echt doodeng, wat als hij te ver draait en de auto tegen zijn achterbenen rijdt? De reactie op trekkers en vrachtwagens durf ik niet af te wachten, als die eraan komen zoek ik zo snel mogelijk een inrit. Maar daar zal hij nog extremer op reageren denk ik.

Dit doet mijn pony sinds een tijdje en hij jaagt me hiermee flink de schrik aan. Het is niet dat ik niet meer buiten durf te rijden maar als het eenmaal gebeurt denk ik wel zo van 'waar ben ik aan begonnen' -O- .

Mijn pony doet dit als ik alleen ben maar ook als mijn vader ernaast fietst. Dat mijn vader erbij is maakt voor mijn pony geen verschil. Hij is zo onzeker van zichzelf en ziet overal spoken. Schrikken doet hij trouwens zowel in de bak als buiten als er volgens hem iets 'raars' te zien is. Hij durft niet zo veel, een echte bange schijterd is het dus :') Op mij vertrouwen doet hij niet, als ik zeg dat het kan (moet!!), wil hij bijvoorbeeld echt niet over die gekke crosshindernis of het verschrikkelijke blauwe zeil. Het kost veel moeite om hem dit te laten doen, daar trainen we dan ook veel op.

Dit was dus mijn probleem en de persoonlijkheid van de pony in kwestie. Ik gok dat die twee dingen samenhangen maar ik zou niet weten hoe ik het probleem moet oplossen.

Het rare is dat de pony tot een paar weken geleden helemaal niet bang was voor busjes ofzo. Alleen trekkers of vrachtwagens. Het lijkt dus echt alsof zijn verkeersmak achteruit gaat.

Weet iemand hoe ik mijn probleem kan verhelpen? Ik vind het namelijk best eng en bijna onverantwoord om nog de weg op te gaan vanaf de manege. Het is daar boerengebied en dus veel zwaar verkeer. Tips or tricks? Alvast bedankt!

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Steeds minder zadelmak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 22:08

Als hij het enger gaat vinden, zou ik denken dat hij dus elke keer banger uit de ervaring komt ipv dapperder. Vaak kun je dat oplossen door zelf anders te reageren. Hulp daarbij is het sleutelwoord!

Berryz

Berichten: 715
Geregistreerd: 21-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 22:14

Is er voor de eerste x dat jij dit deed iets gebeurd waardoor jij meer spanning opbouwde? Heb je al eens met een ander paard meegereden en doet hij dit dan ook?

Mij klinkt het alsof jullie elkaar spanning geven. Vooral omdat het enkel gebeurt wanneer je de auto ziet komen.
Jij ziet auto, begint te stressen want "hij gaat dit doen", pony voelt jouw stress en doet wat jij vreesde. En zo blijft het maar voort gaan.

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8308
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 22:14

Doet je pony zijn hoofd omhoog als hij schrikt? Het klinkt inderdaad alsof iedere ervaring een slechte ervaring is voor de pony.

EvelienKiss

Berichten: 940
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Midden-Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 22:30

Jullie zitten met elkaar in een negatieve spiraal van elkaar bang maken. Neem les voor het buitenrijden. Zodat een trainer jou kan leren dat je paard beter luistert naar jouw been, jouw begrenzing. En zorg voor regie en innerlijke rust. Dat krijg je als je alleen nog maar in situaties komt waarover je controle hebt. Dus misschien moet je eerst weer naast het paard gaan lopen. En als er auto komt, dat je ervoor zorgt dat hij rustig en beheerst blijft staan en niet zomaar alle kanten opdraait. Doe hij dat wel in de bak trouwens? Anders ook daar oefenen met grondwerk. Ik zou ook niet op een paard durven die onbeheerst dwars over de weg gaat staan hoor. Kijk, een paard blijft een dier en het kan gebeuren dat hij schrikt en/of op hol slaat. Maar jouw verhaal klinkt meer dat je rijtechnisch het onvoldoende op kan lossen. En dat herken ik, en daarom ga ik niet op een gevaarlijke autoweg rijden.

Prima2Donna

Berichten: 853
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-20 20:50

@poes dat denk ik inderdaad ook. Hij maakt zichzelf elke keer banger. Ik reageer nu door hem direct terug te sturen en been geven zodat hij niet onverwacht achteruit loopt. Kan ik daar nog iets aan verbeteren?

@Berryz de eerste keer was geloof ik toen ik alleen op buitenrit ging. Ik schrok van zijn reactie maar zelf raak ik niet in paniek ofzo. Gewoon rustig doorrijden alsof er niks aan de hand is en hem belonen als hij braaf blijft. Ik denk niet dat er die ene keer iets speciaals is gebeurd waardoor hij nu elke keer spanning opbouwt.

@Muiz ja hij doet zijn hoofd omhoog.

@EvelienKiss ik snap wat je zegt, maar toch denk ik dat hij niet reageert op mijn spanning. Simpelweg omdat ik die spanning niet laat merken. In mijn hoofd denk ik wel kort over dat busje wat eraan komt maar qua zit en rijden verander ik niks op zo'n moment. Les voor buitenrijden is wel een goed idee, ga ik morgen even bespreken met mijn instructrice. Toen ik dit gisteren aan haar vertelde zei zij dat het een idee was om een halsverlenger om te doen tijdens buitenritten. Dan kan hij minder goed naar dingen kijken en dus minder van die kleine dingetjes schrikken. Naast mijn paard lopen doe ik liever niet omdat hij nogal dominant is en wat dat betreft niet goed naar mij luistert. Hier zijn we overigens ook al mee bezig maar het is lastig om dat nog goed te krijgen op zijn leeftijd (is al z'n hele leven zo). In de bak is hij braver dan buiten maar ook dan kan hij weleens schrikken, al is die reactie minder heftig. Dan springt hij alleen iets opzij met 4 benen.

Sweetiee
Berichten: 374
Geregistreerd: 20-11-15
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 21:05

Dit klinkt vooral als een probleem met vertrouwen in elkaar.

Je denkt zelf misschien dat jij dit niet laat merken, maar een paard merkt elk beetje spanning van jou.

Wat betreft dat je instructrice een halsverlenger voorsteld ben ik het absoluut niet mee eens. Dan ziet hij het niet meer maar hoort het nog steeds en als hij niet op jou kan of durft te vertrouwen dan zal hij alsnog schrikken en als hij dan ook nog eens zijn hoofd niet omhoog kan doen om te zien wat het is dan gaat het al gauw van kwaad tot erger en kan je pony volledig in paniek raken.

Leeftijd heeft vrij weinig te maken met wat wel en niet nog voor elkaar te krijgen is.
Het gaat vooral om goede begeleiding en ik denk dat het heel belangrijk is dat je eerst uberhaupt aan de hand dingen kan doen met hem en hem tot rust kan brengen.

''hulpmiddelen'' gaan geen enkele oplossing zijn op lang termijn, dat kan je problemen zelfs enkel erger maken.

Elk beetje ervaring onthoudt een paard. Dus als hij de vorige keer bijna is geraakt door een auto omdat hij naar zijn idee niet snel genoeg weg kon komen, dan raakt hij de volgende keer alleen maar meer in paniek enzovoort tot het eens echt fout gaat.

Ik zou voorstellen om eens onderzoek te doen naar grondwerk en om vertrouwen op te bouwen en dat in je eentje buitenrijden waar hij van verkeer schrikt eens even niet te doen om ongelukken te kunnen voorkomen.

Mijn paard schrok buiten eerst van alleen al mensen die voorbij liepen, maar door middel van wederzijds vertrouwen en een hoop grondwerk zijn wij al ontzettend ver gekomen en zijn nu enkel nog de echte serieuze dingen eng zoals wanneer een hond uit de bosje springt en op haar af rent. Dit heb ik overigens allemaal bitloos opgelost zonder enige bijzetteugel of iets in die richting.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 21:08

Op Youtube(en Facebook) staan wel veel filmpjes van Tristan Tucker, niet persee over buiten rijden, maar wel over het omgaan met "enge" dingen en de psychologie daarvan.

Het klinkt inderdaad alsof jullie in een negatieve spiraal zitten.
Als je zegt: naast hem lopen doe je liever niet, want hij is nogal dominant/luistert niet, dan is het duidelijk dat daar veel "winst" te behalen is.
En zeer waarschijnlijk is dat ook de reden dat het niet uit maakt of je vader er wel of niet bij is(hij heeft daar geen "steun" aan)
Wbt Dominantie bij paarden, mijn ervaring is dat het vrij "simpel" werkt. 1 van de 2 (eigenaar of paard) is "de baas"/"de leider" Als jij het niet bent, is automatisch het paard het.
Wanneer het paard zelf niet dapper genoeg is om (iets) spannende situaties aan te kunnen, maar ook geen leiderschap van de eigenaar(of een andere persoon op de grond) ervaart, dan moet hij het probleem zelf oplossen, en dan krijg je dit soort spannende situaties.

Ik denk dat wanneer je de filmpjes op gaat zoeken je al veel informatie gaat krijgen.
"schriktraining" (wat eigenlijk is, in een gecontroleerde omgeving spannende situaties aangaan zodat je in de "echte wereld" weet wat je moet doen) zou een hele goede ondersteuning zijn voor jullie probleem.
Voordat je daarmee aan de gang gaat zou ik wel zorgen dat je eerst zowel op de grond, maar later ook onder zadel, zorgen dat je meer controle hebt over je paard.

Berryz

Berichten: 715
Geregistreerd: 21-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 21:09

Prima2Donna schreef:
@Berryz de eerste keer was geloof ik toen ik alleen op buitenrit ging. Ik schrok van zijn reactie maar zelf raak ik niet in paniek ofzo. Gewoon rustig doorrijden alsof er niks aan de hand is en hem belonen als hij braaf blijft. Ik denk niet dat er die ene keer iets speciaals is gebeurd waardoor hij nu elke keer spanning opbouwt.


@EvelienKiss ik snap wat je zegt, maar toch denk ik dat hij niet reageert op mijn spanning. Simpelweg omdat ik die spanning niet laat merken. In mijn hoofd denk ik wel kort over dat busje wat eraan komt maar qua zit en rijden verander ik niks op zo'n moment. Les voor buitenrijden is wel een goed idee, ga ik morgen even bespreken met mijn instructrice. Toen ik dit gisteren aan haar vertelde zei zij dat het een idee was om een halsverlenger om te doen tijdens buitenritten. Dan kan hij minder goed naar dingen kijken en dus minder van die kleine dingetjes schrikken. Naast mijn paard lopen doe ik liever niet omdat hij nogal dominant is en wat dat betreft niet goed naar mij luistert. Hier zijn we overigens ook al mee bezig maar het is lastig om dat nog goed te krijgen op zijn leeftijd (is al z'n hele leven zo). In de bak is hij braver dan buiten maar ook dan kan hij weleens schrikken, al is die reactie minder heftig. Dan springt hij alleen iets opzij met 4 benen.


Een hulpteugel is iig niet de oplossing.

Het is niet omdat jij denkt dat je je spanning niet laat voelen, dat dat ook niet zo is.
Ik heb ook zo'n paard die de eerste paar keren buiten heel braaf was. Maar 1x staken bij een bepaalde plek werd meer en meer staken, ook op andere plekken, net omdat ik onder bewust spanning opbouwde. In groep bleef ik relaxed omdat er andere paarden bij zijn en is ze enorm braaf.
Ernaast wandelen is bij mijn paard de enige oplossing. Indien dit niet lukt zou ik echt grondwerk lessen nemen.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 21:15

Hem erdoor duwen kan helpen maar kan de angst ook hele erg versterken. Stel je voor dat jij gedwongen wordt om iets te doen waar je echt doodsbang voor bent. Zonder eigen keuze. Het kán dat je achteraf denkt: oh viel mee. Maar evengoed vind je het gewoon doodeng en lijkt het louter toeval dat je nog leeft. Hoe denk je dat je dan de keer erop gaat reageren?

Het i vaak een kwestie van ze te leren omgaan met angstaanjagende situaties. En daar kan hulp erg goed bij zijn!

Het kan ook dat je hem gewoon niet genoeg leiding geeft. En dan kan zo’n hulpteugel soms net dat beetje extra geven. Maar ik vind dat op baan toch gevaarlijk om mee te rijden.

BarbaLala

Berichten: 9609
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 21:21

Ik zou beginnen met aan de hand mee naar buiten nemen en gaan oefenen. Veel belonen op de juiste momenten, is voor jou wellicht ook een veiliger gevoel om er niet op te zitten in voor hem angstige en gevaarlijke situaties.

rakni
Berichten: 2985
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: op het dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 21:25

ik raad je aan om een theorie avond bij te wonen bij petra vlasblom over paardengedrag.

Prima2Donna

Berichten: 853
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Steeds minder zadelmak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-20 22:54

Dankjulliewel voor de reacties. Morgen ga ik alles nog een keer even goed doorlezen. Zitten goede tips tussen waar ik zeker wat mee kan!

19wendy80

Berichten: 167
Geregistreerd: 23-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 07:15

Succes met het oefenen en hopelijk kun je snel weer relaxt buitenrijden.

Ik volg dit soort topics graag, omdat wij (dochter en ik) ook tegen dit probleem aanlopen.
In 7 maanden dat wij ons paard hebben is het van lekker buiten kunnen rijden met soms een schrik beweging, naar een weigerend ronddraaiend en nu zelfs omhoog komend paard gegaan.
Zelfs met de paarden waar hij eerst zonder problemen mee naar buiten ging werkt het nu niet meer.
Eerste 5 min gaat goed en ineens uit het niets, gaat er iets mis.
Heeft niks te maken met verkeer of andere dingen, je stapt gewoon en ineens draait hij om en is bijna niet terug te krijgen.
En als dat al lukt, is hij niet normaal te stappen maar wil alleen in standjes draf