Vlucht gedrag bij jong paard op alleen buiten rit.

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hunterislife
Berichten: 5
Geregistreerd: 01-08-19

Vlucht gedrag bij jong paard op alleen buiten rit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-20 16:36

Wat moet ik doen dat mijn paard zich zo danig veilig voelt dat als we alleen op buiten rit zijn dat hij mij vertrouwt en mijn leiding accepteert.

Ik ben anoniem, ik ben 16 jaar oud en woon rond de Veluwe.
Mijn paard heet Hunter en is een 5 (bijna 6) jarige draver ruin.

In het verleden (ik 14 jaar, Hunter 4 jaar) vond ik het lastig om mijn paard de leiding te bieden die hij nodig had om zich veilig bij mij te kunnen voelen. Dit heeft in het verleden tot gevaarlijke situaties geleid. Ik ben momenteel hard bezig om aan ons te vertrouwen te werken (ik 16 jaar, 5 jaar) grondwerken, veel stappen e.t.c. Wel rijdt ik om de zoveel tijd (twee/drie maanden) met 2/3 mensen op buiten rit! hierbij genieten wij allebei heel erg, alleen is hij totaal gericht op de andere paard(en) die mee zijn en stopt hij niet als ik zeg dat hij moet stoppen. maar wel is hij ontspannen.
Ook ben ik de laatste tijd bezig met hem alleen leren buiten rijden met de gedachte dat hij zich meer op mij zal kunnen richten en beter naar mij zal luisteren. maar dan komt het probleem, hij wordt heel erg bang als ik met hem naar het hek toe loop, laatst ben ik een stukje met hem gaan stappen aan de hand en is het niet zo dat hij alleen naar bosjes kijkt of naar een water sproeier, nee, het is de hele tijd dat hij in de actie staat om het op een ren te zetten. Dit vind ik zelf erg vervelend want ik wil hem de leiding bieden die hij nodig heeft, maar hoe moet ik dit beter aanpakken (ik loop al heel zelfverzekerd voor hem uit: rug recht, hoofd omhoog enzovoort) en leid hem rustig mee als er iets engs is)

Het is al een lange tijd een droom dat ik met hem samen door de bossen kan trekken en soms over een boom stammetje kan springen <3
Weet iemand mij te helpen met dit probleem??
liefs.

tamary

Berichten: 29319
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 16:56

Zadel er op en er naast gaan wandelen (zorg dus voor geschikte optoming incl. (touw)halster en lang 3-4m touw, de standaard 2m touwtjes zijn nutteloos hiervoor en longe is te lang tijdens het rijden). Als goed voelt er op, anders er naast, dus afstappen. Bij het wandelen niet alleen lopen, maar ook grondwerkoefeningen doen overal en nergens waar het maar kan. Aandacht moet bij jouw zijn, bij het rijden idem, rij figuren, overgangen, enz. Hij is (nog) te onzeker om zelfstandig door te lopen, werk geeft structuur en steun. En dat werk zorgt er voor dat hij kan blijven nadenken & zelfvertrouwen krijgen ipv in paniek te schieten.

Hunterislife
Berichten: 5
Geregistreerd: 01-08-19

Re: Vlucht gedrag bij jong paard op alleen buiten rit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-20 09:29

Bedankt voor je reactie! ik heb hier wat aan! Zou ik dit ook op het vertrouwde terrein kunnen treinen en dan zo danig als hij dit goed doet dat het dan ook goed gaat buiten het terrein? of is het echt de bedoeling dat ik dit buiten het terrein doe?

FriesWytske
Berichten: 9914
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Vlucht gedrag bij jong paard op alleen buiten rit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 09:34

Gewoon gaan rijden en niet teveel nadenken over wat er kan gaan gebeuren. Desnoods eerst kleine stukjes en die stukjes steeds meer uit gaan breiden. Zo doen we het hier. En ze kunnen allemaal alleen op buitenrit. Desnoods ga je zingen of houd je hele gesprekken tegen je paard. Maar je maakt er in je hoofd een groter probleem van dat het is. En daar reageert je paard weer op.

Ik heb genoeg ongelukken gezien met paarden die aan de haal gingen als mensen met de paarden aan de hand ze buitenrit mak wilden maken.

Kimmsel

Berichten: 835
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 09:34

Dit kun je absoluut ook op het thuis terrein gaan oefenen. Ik zou eens zoals hierboven genoemd het zadel erop leggen en hem met namr laten grazen op de erfgrens. Grazen zorgt namelijk voor veel ontspanning bij een paard. Zoals je het nu omschrijft denk ik dat hij teveel spanning opbouwt buiten en daarom wilt vluchten. Als hij ontspannen aan de erfgrens kan grazen, neem je hem een paar pasjes mee en laat je hem iets verderop grazen, en zo verder. Zo bouwt hij vertrouwen op omdat er enkel goeds gebeurd en went hij aan het weggaan bij stal/zijn kudde.

Ga niet te ver ineens, want als hij veel stress krijgt zal hij het niet als positief ervaren. Succes! :D

Sizzle

Berichten: 35757
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 09:47

Baby stapjes.
Na het rijden een rondje over de parkeerplaats stappen, dan een keertje een rondje door de wei.
Je training naar de wei verplaatsen, dan een klein grasveldje vlakbij zoeken en daar regelmatig naartoe stappen, eerst na het trainen, dan op den duur op dat veldje wat dressuuroefeningen doen.
Zo wordt het ‚erf‘ steeds groter voor het paard tot het snapt dat het niet uit maakt waar je je werk doet zolang de baas er maar bij is.

Je moet ook zelf het gevoel uitschakelen dat er zoiets is als een erfafschijding. Veel mensen brengen onbewust een onzekerheid op het paard over zodra ze het hek uit gaan. Een paard weet in principe niet dat een tuin of erf ergens ophoudt. Dat idee moet je eerst bij jezelf ‚uitzetten‘.

Hunterislife
Berichten: 5
Geregistreerd: 01-08-19

Re: Vlucht gedrag bij jong paard op alleen buiten rit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-20 11:16

Bedankt voor de hulp allemaal! nu weet ik een beetje waar ik met hem aan de slag kan gaan! ik zal het zeker in mijn training meenemen! soms heb ik wel dat ik onbewust spanning overbreng maar ik weet dit veel vaker ''uit te schakelen''. natuurlijk is hij ook nog jong maar heel hoog in het bloed zit ook weer niet. maar als nog bedankt! ik ben erg blij met jullie reacties! <3