Mooiste buitenritten van NL verzamelen!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

November108

Mooiste buitenritten van NL verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-20 11:15

Hoi Bokkers,

Aangezien ik vorige week mijn BE-rijbewijs heb gehaald en dit weekend mijn Volkswagen Tiguan als auto voor de trailer, heb ik dit jaar oneindige mogelijkheden op pad te gaan met mijn paard :D

Op Bokt en andere sites zie ik overal wel losse locaties staan. Vaak gaat het dan ook over plaatsen waar je een paard kunt huren of is er weinig informatie. Daarom lijkt mij het leuk een verzameling te maken met wat extra informatie. Zoals welke locatie ga je rijden, vanaf waar start je, waar parkeer je je trailer, is er mogelijkheid je paard ergens af te spoelen in de zomer etc etc.

Mocht er zoiets al bestaan, mijn excuses!

Om af te trappen:

Mijn favoriet tot nu toe:
Loonse en Drunense duinen. Ik start dan bij Natuurpoort van Loon, daar is veel parkeergelegenheid. Je kan er een GPS huren en na het rijden mag je gebruik maken van de wasplaats om je paard af te spoelen (bijvoorbeeld in de zomer). In het dazenseizoen wel goed insprayen!

En strandrit heb ik gemaakt in Katwijk aan Zee. We hebben geparkeerd op Parkeerplaats de Noordduinen, vanuit daar loop je direct het strand op. Op zondag ook nog gratis parkeren :D. In de winter deze rit gemaakt dus weet niet hoe het zit met de toegangstijden te paard in de zomer. Verder is het een parkeerplaats natuurlijk dus geen faciliteiten, wel een manege in de buurt.

Wie volgt met mooie plaatsen? :D

Gimmick11

Re: Mooiste buitenritten van NL verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 11:43

Jaaa de drunense duinen staan op 1 bij mij.
En daarna komt De cantharel
In doorn kun je ook mooi rijden. Moet ik ff opzoeken waar ook al weer.
Ik gebruik trouwens de app Topo gps op mijn telefoon, en raak zo nooit de weg kwijt.

bliksemflits

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 11:49

Genietput Havelte staat heel hoog op mijn lijstje!
En ik rij graag in de bossen van Putten, Speulderbos uit m'n hoofd :)

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 11:54

Den Treek/Henschoten (Woudenberg, Leusden) is schitterend.

De Hoge Vuursche ook, kan mooi gecombineerd met landgoed Pijnenburg.

En natuurlijk de Soesterduinen.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 11:55

De Ginkelse heide bij Ede is ook super gaaf om te rijden. Als je parkeert bij de schaapskooi tegenover juffrouw tok kun je een mooi rondje maken en lunchen bij pannenkoekenrestaurant de pannoramahoeve. Daar hebben ze een paddock waar je je paard in kunt zetten.

Als je aan de kant van juffrouw tok parkeert, dan kun je zonder de N weg over te steken heerlijk rijden en pauzeren bij boerderij mossel. Daar hebben ze een aantal stallen waar je je paard in kunt zetten, soms is er ook een weide open waar je je paard in kunt zetten.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 12:00

Veluwezoom. Parkeren kan (bijvoorbeeld) bij parkeerplaats de Bosrand op de Posbank of De Elsberg in Laag Soeren en van daaruit kun je uren rijden. Leuke optie: pannenkoeken eten bij de Carolinahoeve. Je kunt daarheen rijden met je paard en er is plek om 'm aan te binden.

Missbambie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 14:51

Leersumse veld weleens geweest? prachtig rijden. Hilversum vliegveld kun je ook prachtig rijden. Ik ging ook weleens naar Wassenaar toe maar dan ben je lang onderweg.

Ik heb met Villa pardoes die rit van Loense en drunse duinen gereden maar heel eerlijk? prachtig omgeving maar het zand is daar zwaar TE zwaar voor de paarden.

Anders een keer in Noord holland gaan rijden prachtige omgegeving en veel rij mogelijkheden

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 14:54

Ik zelf rijd in Schoorl maar dat is alleen voor de geoefende paarden want het is daar niet geweldig onderhouden en giga zwaar. Wél een prachtige omgeving. Ernaast zit Bergen (aan zee) en dat is betaald Pwn gebied, ziet er een stuk netter en mooier uit nog.

lideli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 15:01

Westenschouwen in Zeeland is ook erg leuk, daar kun je bos met strand combineren.
In het bos kun je ook hertjes spotten, die zijn het gewend dat er paarden komen.
Parkeren kan gratis. Vanaf de parkeerplaats loopt er een pad direct het bos in.
Bij de parkeerplaats zijn toiletten.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 15:13

De Lemelerberg, by far mijn favoriet, de Sahara in Ommen en alles daar in de buurt. Holterberg is ook fantastisch! Heel anders dan de Veluwe weer.

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 15:20

De Ermelose Heide is mijn vaste prik! Gratis parkeren, 10 minuutjes stappen door een naaldbos en dan stap je zo de heide op! Paden zijn altijd top zowel in de zomer als winter. In september blijft het natuurlijk het mooiste als het helemaal paars kleurt
Afbeelding

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 15:26

Ik woon zelf op de Veluwe en we zijn daar erg verwend met buitenrijden, maar ik vond het Drents Friese wold ook echt geweldig buiten rijden!

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 15:34

Schaapskooi Heerde/Epe. Parkeren aan de overzijde van de straat tegenover het koffietentje. Je stapt daar zo het ruiterpad op.

Verder rijd ik altijd en heel graag in de bossen van Schoonloo en verder. Ik parkeer buiten het zomerseizoen om bij het Loomeer. Bijna alle paden zijn voor paarden toegankelijk.

kristelhans schreef:
De Lemelerberg, by far mijn favoriet, de Sahara in Ommen en alles daar in de buurt. Holterberg is ook fantastisch! Heel anders dan de Veluwe weer.

Heb jij routes van deze gebieden? Dit is ook beide vlak bij mij en ik zou hier erg graag eens gaan rijden!

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 15:35

Texel, en dan t hele einland bijna. T strand, t bos en de heide. Ik geniet er altijd van, al is t voor mij normaal geworden

CharlotteBM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 15:49

Ik ga dit topic zeker volgen!! Kijk vaak op internet (ruiterenmennen bijv) maar er gaat niets boven ervaringen en foto's van medebokkers! :j
Ik heb het mega grote geluk dat mijn bijrijd-Fries echt naast de Kootwijkse bossen ligt. Ik stap er zo heen en zit in de eindeloze (prachtige!) bossen en het kootwijkerzand.
Ik ga het bos in via een hek dat ik vanaf t paard open kan doen, deze ligt echter aan een N-weg, dus niet veel ruimte om trailer neer te zetten.
Kan eventueel aan de overkant van de weg maar verder dus geen gelegenheden in de buurt.

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 16:00

Montferland :D
Je kan op veel plekken parkeren. Parkeerplaats Bergherbos is fijn als je niet meteen wilt klimmen, Hettenheuvel is fijn als je juist wel meteen de hoogte in wilt.
Montferland is een van de meest heuvelachtige gebieden van Nederland en heeft een knooppuntensysteem zodat je redelijk zonder verdwalen het bos rond komt, maar je hebt wel een Natuurmonumenten-vergunning nodig (dezelfde die je ook nodig hebt voor Loonse Drunense duinen & Veluwezoom).

Daarnaast ben ik verwend genoeg dat ik ook zo rijdend naar de Ginkelse hei kan :D

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 16:02

kristelhans schreef:

Lemelerberg rijden wij ook wel eens maar is zo jammer dat dit maar 1 route echt is over de berg, die is niet heel fijn meer qua stenen en greppels vind ik.

Holterberg is heerlijk, gewoon via routenetwerk Twente een route uitzetten en rijden maar, heerlijk, starten vanaf de parkeerplaats bij de Schaapskooi in Haarle of vanaf camping Noetsele in Nijverdal.

Hellendoornse berg is ook fijn, maar dan moet je de weg weten.
Rij ik wekelijks, dus voor de liefhebbers, welkom om een keer mee te rijden!

November108

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-20 16:44

Yes wat leuk al die reacties! Fijn om jullie ervaringen te lezen. Ik ga stuk voor stuk alles bekijken *\o/*
De Ermelose heide ziet er prachtig uit. Ik ben echt alleen op mijn 2 genoemde plaatsen geweest, maar nu kan ik overal heen als het weer binnenkort wat mooier is.

Qua afstanden maakt het mij niet uit hoor, woon zelf in het midden van Nederland en vind het niet erg een stukje te rijden. En het is voor iedereen denk ik leuk om zo'n verzameltopic te hebben met mooie locaties :D

@Missbambie het duinzand is ook echt heel erg zwaar, ik heb zelf de GPS gevolgd en dan pak je nauwelijks het zand mee. Wel de randen waar het pad meer grip heeft door de begroeiing eromheen en natuurlijk door het bos. Het fijne vind ik dat ik er de keren dat ik er was bijna niemand ben tegen gekomen. Ik hou van het gevoel dat je midden tussen de bomen rijdt en alleen op de wereld bent met je paard :D

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 16:45

Ermelo is een aanrader. Makkelijk aan te rijden en te parkeren en je kunt er uren rijden! :D

Andere stukken van de Veluwe zijn ook prachtig. Hoenderloo, Epe, Otterlo. De Hoge Veluwe in is ook de moeite waard, maar daar moet je wel voor betalen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 16:47

Ede en Bennekom zijn hier al genoemd.
Wekeromse Zand, wel erg kort, maar zeker de moeite waard.

Ik zat zelf ook al eens hier over na te denken. Volgde een tijdje een kerel op YT die elk weekend een ander trail ging mountainbiken en dan de positieve en negatieve kanten vertelde.
Is natuurlijk ook leuk om dat met ruiterroutes te doen.

Let trouwens wel op dat je voor Doorn en Den Treek een penning nodig hebt.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 16:48

Veluwezoom ook, daar heb je een penning van Natuurmonumenten voor nodig :j

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 10:32

Heerlijk topic, ben ook een echte buitenrijder.
Ik ga graag naar het Leersumse veld, loonse en Drunense duinen en verschillende plekken op de Veluwe.
Vind rondje radio Kootwijk ook erg mooi.
Eind maart zit ik weer heerlijk vier dagen met paard op de Veluwe bij Apeldoorn, vier dagen alleen maar paardenvitamine haha

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 10:35

Unseen schreef:
Schaapskooi Heerde/Epe. Parkeren aan de overzijde van de straat tegenover het koffietentje. Je stapt daar zo het ruiterpad op.

Verder rijd ik altijd en heel graag in de bossen van Schoonloo en verder. Ik parkeer buiten het zomerseizoen om bij het Loomeer. Bijna alle paden zijn voor paarden toegankelijk.

kristelhans schreef:

Heb jij routes van deze gebieden? Dit is ook beide vlak bij mij en ik zou hier erg graag eens gaan rijden!

Ik kan je wel 2 parkeerplaatsen aanwijzen op de Lemelerberg op Maps, daar kun je rondrijden met je trailer en stap je zo het ruiterpad op. Bij de Sahara is ook een enorme rondrijd parkeerplaats en het ruiterpad begint daar ook, is prima te volgen als je even je endomondo oid aanzet, vind je je auto altijd weer. :)

November108

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-20 10:58

Leuk al die nieuwe plaatsen en info!
@kristelhans parkeerplaatsen zijn altijd handig om te weten :D

Ik heb even een samenvattende lijst gemaakt van wat hierboven is benoemd, volgens mij heb ik iedereens info erin verwerkt. Aanvullingen zijn zeer welkom!

Citaat:
Loonse en Drunense Duinen
Start bij Natuurpoort van Loon, daar is veel parkeergelegenheid. Je kan er een GPS huren en na het rijden mag je gebruik maken van de wasplaats om je paard af te spoelen (bijvoorbeeld in de zomer). In het dazenseizoen wel goed insprayen!

Strandrit Katwijk aan Zee
We hebben geparkeerd op Parkeerplaats de Noordduinen, vanuit daar loop je direct het strand op. Op zondag ook nog gratis parkeren. In de winter deze rit gemaakt dus weet niet hoe het zit met de toegangstijden te paard in de zomer. Verder is het een parkeerplaats natuurlijk dus geen faciliteiten, wel een manege in de buurt.

De Cantharel

Genietput Havelte

Speulderbos

Den Treek
Penning nodig

Hoge Vuursche (i.c.m. landgoed Pijnenburg)

Soesterduinen

Ginkelse Heide (Ede)
Als je parkeert bij de schaapskooi tegenover juffrouw tok kun je een mooi rondje maken en lunchen bij pannenkoekenrestaurant de pannoramahoeve. Daar hebben ze een paddock waar je je paard in kunt zetten.

Als je aan de kant van juffrouw tok parkeert, dan kun je zonder de N weg over te steken heerlijk rijden en pauzeren bij boerderij mossel. Daar hebben ze een aantal stallen waar je je paard in kunt zetten, soms is er ook een weide open waar je je paard in kunt zetten.

Veluwezoom
Parkeren kan (bijvoorbeeld) bij parkeerplaats de Bosrand op de Posbank of De Elsberg in Laag Soeren en van daaruit kun je uren rijden. Leuke optie: pannenkoeken eten bij de Carolinahoeve. Je kunt daarheen rijden met je paard en er is plek om 'm aan te binden. Penning van Natuurmonumenten nodig.

Leersumse Veld

Hilversum vliegveld

Bergen aan Zee
Betaald Pwn gebied

Westenschouwen, Zeeland
Daar kun je bos met strand combineren.
In het bos kun je ook hertjes spotten, die zijn het gewend dat er paarden komen.
Parkeren kan gratis. Vanaf de parkeerplaats loopt er een pad direct het bos in.
Bij de parkeerplaats zijn toiletten.

De Lemelerberg
Maar 1 route echt is over de berg, die is niet heel fijn meer qua stenen en greppels vind ik.

Sahara, Ommen
Gewoon via routenetwerk Twente een route uitzetten en rijden maar, heerlijk, starten vanaf de parkeerplaats bij de Schaapskooi in Haarle of vanaf camping Noetsele in Nijverdal.

Holterberg

Ermelose heide
Gratis parkeren, 10 minuutjes stappen door een naaldbos en dan stap je zo de heide op! Paden zijn altijd top zowel in de zomer als winter. In september blijft het natuurlijk het mooiste als het helemaal paars kleurt. Makkelijk aan te rijden en te parkeren en je kunt er uren rijden!

Drents Friese Wold

Schaapskooi Heerde/Epe
Parkeren aan de overzijde van de straat tegenover het koffietentje. Je stapt daar zo het ruiterpad op.

Bossen Schoonloo
Ik parkeer buiten het zomerseizoen om bij het Loomeer. Bijna alle paden zijn voor paarden toegankelijk.

Texel

Kootwijkse bossen en Kootwijkerzand
Geen gelegenheid voor het parkeren van de trailer

Montferland
Je kan op veel plekken parkeren. Parkeerplaats Bergherbos is fijn als je niet meteen wilt klimmen, Hettenheuvel is fijn als je juist wel meteen de hoogte in wilt.
Montferland is een van de meest heuvelachtige gebieden van Nederland en heeft een knooppuntensysteem zodat je redelijk zonder verdwalen het bos rond komt, maar je hebt wel een Natuurmonumenten-vergunning nodig (dezelfde die je ook nodig hebt voor Loonse Drunense duinen & Veluwezoom).

Hellendoornse Berg
Hier moet je de weg weten.
Als iemand een keer mee wilt rijden, kan je contact opnemen met MarliesV!

De Hoge Veluwe
Wel tegen betaling.

Wekeromse Zand
Erg kort maar de moeite waard

Radio Kootwijk

bliksemflits

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 11:39

Toevoeging: Soesterduinen heb je ook een penning nodig :)