Paard bang voor mensen in de verte op open vlaktes

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ninaphilo

Paard bang voor mensen in de verte op open vlaktes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-20 18:34

Hoi allemaal,

Ik heb een heel leuk bijrijdpaard, Bolero, waar ik vaak buitenritjes mee maak. Dat vindt hij echt het aller leukste om te doen. Enige probleem is dat hij open vlaktes heel spannend vindt. Maar wanneer er een mens aan de andere kant van de vlakte loopt, en dus een klein stipje is geworden, vindt hij het pas echt DOODeng.
Stil staan, hoofd 3 meter omhoog en helemaal gespannen. Af en toe komt er een bizar harde bries/knor uit en wanneer er eindelijk weer beweging in komt wil hij het liefste weggalopperen. Meestal ga ik er naast lopen (wordt hij meestal iets zekerder van dan wanneer ik er op blijf zitten) en dan gaat hij bijna een soort piafferen.

Het hoeft niet eens bij een geheel kale vlakte te zijn. Hier in de buurt is de Eng, een stuk met weilandjes en dorpstuintjes enz. Daar heb je ook een redelijk breed zichtveld en daar lopen vind hij wel redelijk spannend maar hij doet niet enorm angstig. Maar wanneer hij dan in de verte een mens ziet fietsen of lopen is het weer pure paniek. Het rare is wel dat hij daar bijvoorbeeld wapperende plastic zeilen in dorpstuintjes totaal niet eng vindt.

Mensen in de verte op bospaadjes is ook even alert kijken, soms kort stilstaan, maar daarna loopt hij wel weer prima rustig door. Hij is sowieso veel zelfverzekerder en kalmer in het dichte bos.

De combinatie van open zichtveld + mensen in de verte is dus zo lastig. Ontspanningsoefeningen die ik met grondwerk doe werken totaal niet. Als ik zijn hoofd omlaag vraag, doet hij dat wel braaf maar gooit hij hem in een miliseconde weer omhoog alsof hij Bo airlines is. :+ Buiging in zijn lichaam vragen zit er al helemaal niet in, dat hele lichaam wordt een blok beton.

Hier gingen mensen aan de andere kant van het veld bij de bomen heen en weer lopen (geen idee waarom, waren vast verdwaald) dus ik kon zo'n 10 minuten met hem blijven staan. Deze foto snel gemaakt toen hij iets leek te ontspannen (en toen we verder konden lopen zag hij weer een ander mens aan de andere rand van het veld en begon het hele gedoe opnieuw).
Afbeelding

Ik weet niet zo goed hoe ik hem hier mee kan helpen. Hij ziet er stoer uit maar is echt een schijtluis :'). Hij lijkt totaal niet te snappen dat het gewoon mensen zijn (hij vindt mensen super gezellig juist) en ik kan ook niet even rustig er naartoe stappen om hem dat te laten zien. Dat is namelijk normaal een aanpak die ik gebruik wanneer hij objecten eng vindt.

Enige dingen die ik nu kan bedenken is om iemand mijn eigen bomproof ponytje mee laat nemen tijdens wandelen/rijden en dat die dan het goede voorbeeld kan geven. Ze staan bij elkaar en zijn ook vriendjes. Of iemand die ik ken rond het veld te laten lopen en dan naar mij en Bo, zodat hij snapt dat het 'stipje in de verte' een mens is.

Heeft iemand hier ook ervaring mee? Of tips?

ninaphilo

Re: Paard bang voor mensen in de verte op open vlaktes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-20 13:33

Niemand?

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 13:36

Persoonlijk bij zoiets zou ik het paard bezig houden, wat meer dressuurmatig werken. Je zegt dat het op een open vlakte is, kun je dan wat rondjes daar gaan draven? Rijd wat achtjes en schakel veel. Op die manier kun je ook naar het enge 'object' toe rijden. Moet allemaal wel net de ruimte voor zijn natuurlijk.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 13:38

Door er af te stappen bevestig je hem in z'n 'angst' naar mijn idee.
Hij zou er van mij naartoe moeten, al is het in z'n achteruit. Zou vragen of een vriendin van je te voet die persoon in de verte wil spelen zodat je hierop kunt oefenen.

IsabelleN

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 14:06

Het lijkt erop of jij er minstens net zoveel aandacht aan besteedt als het paard. Een paard is 'gemaakt' om alles in de verte te scannen, daarom zitten de ogen ook aan de zijkant van het hoofd. In het paardenbrein kan het namelijk een roofdier zijn dat het op hem gemunt heeft. Als jij het gedrag van je paard negeert en 'gewoon' stevig doorrijdt, desnoods hem even extra rond en diep instelt (dan ziet 'ie letterlijk minder!) zul je zien dat het gedrag afneemt. Veel succes in elk geval!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 14:17

Vaak gebeurt er en keer iets en dan de volgende keer is de ruiter ook alert. Dan worden er onbewust toch spieren aangespannen door de ruiter en zo kom je in een cirkel terecht. Maar kost wel wat moeite en soms ook wat lef om het af te leren. Want je weet dat hij er misschien vandoor kan stuiven bij een stipje in de verte en je neemt dan de teugels al op maat {paard heeft ze trouwens al veel eerder in de smiezen) en tja, dan denkt je paard, opletten. Probeer maar eens gewoon met een vriendje erbij, gewoon babbelen naast elkaar en het liefst bij mooi weer = veel wandelende mensen.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 14:18

Iemand meenemen om hem te laten zien dat het maar een mens is lijkt mij een goede aanpak.
Ik werk zelf buiten met afleiding in de vorm van koekjes, mijn paard is een koekiemonster en dat werkt bij haar altijd heel goed. Ik laat ook wel altijd toe dat ze even mag stil staan om te kunnen kijken, maar echt geen 10 minuten.

Ziet je paard niet goed? Wordt hij daarom zo nerveus?
Doet hij hetzelfde bij fietsers ed?

Kan je, in plaats van in een rechte lijn, in een bocht lopen om op hetzelfde punt uit te komen? Zou dat helpen?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 14:22

Ik ken het. En helemaal eens met de vorige 'sprekers': houd hem bezig. Pasje opzij, volte, achterwaarts en weer naar voren. Zorg dat ie z'n kop bij jou moet hebben en niet alle tijd heeft om te focussen op iets wat heel ver weg is. Wees resoluut en zorg dat hij op jou vertrouwt.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 14:22

Zou het andersom gaan doen; iemand van je pony weg laten lopen totdat ie een klein stipje is. Als het nodig is, ook weer terug.

monnette1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 14:38

Heel herkenbaar hoor! Allebei mijn 2 paarden vertonen dit gedrag. De gekste spannednste dingen van dichtbij zijn normaal, maar in de verte zijn ze super alert. Ik denk dat ze het gewoon niet goed kunnen zien. Van nature zijn het vluchtdieren en hun weten niet dat er in Nederland ( bijna) geen gevaarlijke dieren voorkomen. (behalve die paar wolven dan :-) ) Vanuit de gedachte van een vluchtdier kan alles wat beweegt en niet duidelijk zichtbaar is, een roofdier zijn. Dus ik snap hun gedachte wel. Ik probeer wel dan heel duidelijk te zijn naar ze, ik geef alle hulpen heel duidelijk, ondersteund met stem. De bedoeling van mij is dan dat er geen twijfel over is dat ik de leider ben, en dat als ik zeg dat ze er door kunnen lopen dat dat ook echt veilig is voor ze. Ze blijven dan wel alert maar doen het toch wel braaf.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 14:47

Hoi! Mijn paard heeft dat ook. Wat ik altijd deed was gewoon rustig blijven zitten en niet afstappen hoor, dan kreeg mijn paard echt de indruk dat er wat aan de hand was. Dan wordt het vaak elke keer opnieuw weer een dingetje. Ik snap wel dat je er even af wil, zo’n opgespannen paard kan mij soms ook nog onzeker maken. Wat mijn paard heel erg hielp was rustig praten, vaak hoor je wel eens dat zingen ook zou helpen omdat je dan je eigen spanning kan laten wegvloeien door je ademhaling. Ik deed mijn paard dan altijd veel aaien en steeds blijven aanmoedigen om voorwaarts te gaan. Ze mag wel even een halve minuut ofzo als een standbeeld kijken van mij, maar als mijn hulp er is moet ze daar wel op reageren. Dus als ze dat niet doet geef ik stemhulpen of zelfs een tikje met de zweep. Als ze dan wat vooruit ging, hoe klein het stapje ook was, ging ik heel uitgebreid belonen en dan herhaalde ik alles tot ze weer verder liep. Uiteindelijk heb ik nu een paard wat even kijkt, soms wat verbijsterd kijkt naar die wandelende stipjes in de verte, maar wel gewoon doorloopt. Succes!

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 15:52

Zijn zijn ogen wel eens nagekeken?

ninaphilo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-20 16:08

Bedankt voor alle reacties! Ik zal even op de meeste dingen algemeen antwoorden, aangezien sommige dingen vaker worden genoemd.

Of hij het niet goed kan zien, geen idee. Hij herkent het in ieder geval niet als 'mens'. Bij fietsen in de verte heeft hij dit ook, maar dit moet dan écht ver zijn. Fietsen die gewoon op het fietspad aankomen en langs hem komen vindt hij niet eng, hij is verder ook verkeersmak (behalve ligfietsen, maar dat is weer een heel ander verhaal :P ).

Dit veld is helaas landbouwgrond dus je mag alleen aan de randen lopen.. Achteruit kan hij redelijk goed dus dat ga ik dan proberen. Praten werkt wel vaak bij hem, dat ga ik combineren met het aan het werk zetten. Voor zover dat kan, de paden rondom het veld zijn niet zo breed.

Praten werkt wel redelijk bij hem, dat ga ik combineren met het aan het werk zetten om zijn aandacht helemaal bij mij te houden.

Wat betreft het afstappen, hij wordt daar wel vaak rustiger van. Als ik op hem zit lijkt hij mij juist totaal te vergeten en reageert ook niet meer op hulpen in zo'n situatie. Hij trekt dan zijn eigen plan en gaat of stilstaan of juist wegdraven en in ergste geval rennen. Het is bij hem dus een van de twee.. Om hem normaal aan het stappen te krijgen vind ik zo lastig! Ik denk dat ik toch te afwachtend ben wanneer ik er op zit, maar ik ga het blijven zitten nu wel proberen met de tips.

Over het alert zijn: Ik zit niet enorm alert er op eigenlijk (denk ik). Bo is wel een temperamentvol paardje maar voor de rest buiten heel relaxed. Hij ziet alleen dingen zo enorm snel. Bij mijn foto had ik ook helemaal niet door dat die mensen daar liepen, tot Bo het opmerkte en opeens veranderde in een briesend standbeeld.
Caily schreef:
Zou het andersom gaan doen; iemand van je pony weg laten lopen totdat ie een klein stipje is. Als het nodig is, ook weer terug.

Dit vind ik wel een goede! Ga ik onthouden!

monnette1 schreef:
Heel herkenbaar hoor! Allebei mijn 2 paarden vertonen dit gedrag. De gekste spannednste dingen van dichtbij zijn normaal, maar in de verte zijn ze super alert. Ik denk dat ze het gewoon niet goed kunnen zien. Van nature zijn het vluchtdieren en hun weten niet dat er in Nederland ( bijna) geen gevaarlijke dieren voorkomen. (behalve die paar wolven dan :-) ) Vanuit de gedachte van een vluchtdier kan alles wat beweegt en niet duidelijk zichtbaar is, een roofdier zijn. Dus ik snap hun gedachte wel. Ik probeer wel dan heel duidelijk te zijn naar ze, ik geef alle hulpen heel duidelijk, ondersteund met stem. De bedoeling van mij is dan dat er geen twijfel over is dat ik de leider ben, en dat als ik zeg dat ze er door kunnen lopen dat dat ook echt veilig is voor ze. Ze blijven dan wel alert maar doen het toch wel braaf.

Die wolf zat hier wel in de buurt :')
Hij heeft de eerste jaren van zijn leven in Frankrijk geleefd en ook vooral buitenritten gemaakt. Misschien is hij daar toch iets spannends tegengekomen in de verte.

Als het weer het toelaat ga ik maandagochtend naar het veld met Bo en mijn vader en pony gaan mee. Ik wilde eerst er naast gaan wandelen maar het lijkt me toch goed om meteen de tips te kunnen gebruiken en er dus op te gaan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 18:14

Vrij normaal gedrag voor paarden (in opleiding), er zijn heel veel paarden ontzettend alert op mensen op afstand tot snurken en staart opleggen aan toe. Nog mooier wordt het als ze een reflecterend hesje aanhebben. Zo vinden paarden ook tegenopkomende joggers op jonge leeftijd nog heel raar want die rennen blijkbaar weg voor iets gevaarlijks (zo interpreteer ik dat in iedergeval).

Waar het mis gaat is dat hij blijkbaar „vergeet“ dat jij er nog op zit. Pasje schoudervoor, aandraven, paar overgangen en het paard hoord weet bij jou te zijn. Als dat niet zo is, mist er een stuk basisvertrouwen of basisopvoeding.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 18:42

mijn ruin heeft dat ook altijd gehad.
ooit echt panisch bang geweest voor iemand die vanuit de verte kwam aanlopen naast een fiets.
pas toen ik iets naar die persoon riep en die persoon antwoordde ontspande hij en wist dat het een mens was.
als je er liever naast gaat,gewoon doen hoor.
je paard ziet gewoon niet wat het is....
bij die van mij helpt het toch wel om hem gewoon gerust te stellen en hem te vertellen dat het een knappe pony is en geduld te hebben!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 18:48

Ik denk dat je heel wat nuttige tips krijgt...

Maar echt... Bo Airlines... _/-\o_

_O-

jacqdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 20:00

ellepel schreef:
mijn ruin heeft dat ook altijd gehad.
ooit echt panisch bang geweest voor iemand die vanuit de verte kwam aanlopen naast een fiets.
pas toen ik iets naar die persoon riep en die persoon antwoordde ontspande hij en wist dat het een mens was.
als je er liever naast gaat,gewoon doen hoor.
je paard ziet gewoon niet wat het is....
bij die van mij helpt het toch wel om hem gewoon gerust te stellen en hem te vertellen dat het een knappe pony is en geduld te hebben!

Het is dan ook een no go om naast je fiets te lopen..... maar wel een herkenbaar dingetje. Mijne snapt ook niets van mensen op afstand,pas als ze gedag zeggen heeft hij zoiets van oohh oke,het zijn mensen... Gelukkig snapt hij dat als ik gedag roep dat het prina is en inmiddels maakt het niet uit of die mensen gedag terug zeggen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 20:21

Als de aandacht van paarden echt heel erg anders is dan probeer ik niet buiging ofzo te vragen, maar meestal de flanken en achterhand te bewegen. Een prik in de flanken helpt meestal.

Ik heb trouwens wel 1 keer zo'n reactie op iets op afstand meegemaakt, toen ze in de verte iets aan het doen waren met groot materieel. Mensen en paarden op die afstand zijn niet zo raar, maar dit was het blijkbaar wel.
Paard was niet eens bang ofzo (en zeker niet voor groot materieel als het dichtbij is), maar helemaal gefascineerd. En dat ging ook niet zomaar over. Ik dacht na het rijden (dat ik maar in de binnenbak heb gedaan, want ontspannen was het in elk geval niet), laten we even gaan kijken... maar dat veranderde eigenlijk niks. Paard leek ook uit steen gehouwen haast.
Uiteindelijk omgedraaid naar stal (en toen werkte het dus goed om de achterhand om te zetten om de aandacht weer bij mij te krijgen), daarna ging ze makkelijk mee maar was ze er toch nog steeds mee bezig, want na een paar passen mee ging haar hoofd ineens weer omhoog, keek ze weer om, 'daar is iets!'

Ik weet dus alleen niet of het helpt op lange termijn, want ik geloof niet dat ik iets vergelijkbaars ben tegengekomen.

ninaphilo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-20 11:35

Hesjes zijn inderdaad soms ook wel een dingetje hier.

Praten met mensen die hij eng vindt werkt hier ook! : Om toch even het te hebben over de ligfiets situatie in mijn beginpost, dat is iets wat hij in het verkeer wel heel eng vindt. Een keer kwamen we een ligfiets tegen die ons wilde inhalen, dus Bo begon weg te draven/rennen. Uiteindelijk kon ik hem stil zetten en ben ik afgestapt (leek toen toch het beste te werken) en gewacht tot de ligfiets weer in beeld was. Toen heb ik ook aan die meneer gevraagd of hij wilde praten, omdat Bo niet door had dat hij een mens was.
Leek te helpen! Hij was veel rustiger en wilde niet meer wegrennen, maar 100% vertrouwde hij het nog niet. Probleem is dat mensen in de verte niet zo makkelijk mee te communiceren zijn. Dan moet ik toch eerst dichterbij zien te komen.

Achterhand omzetten om de aandacht weer bij mij te krijgen is wel een goede. Want buiging aan de voorkant is op dat moment bijna onmogelijk omdat hij zo gefocust is op die mensen en er naar wil blijven kijken.

ninaphilo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-20 17:08

Update *\o/*

Vandaag zijn mijn vader en ponytje mee geweest naar het veld. En wat ging het goed!! Ik zat de hele tijd op Bo.

Naast het betreffende veld is nog een veld, die je goed kan zien door de bomenrand door. Daarop was in de verte een giertanker en nog een soort vrachtwagen aan het rijden. Dit was ook iets wat hij echt wel eng zou vinden, zo in de verte. Om het nog spannender te maken liep er ook een mens aan die kant van het veld.

Maar omdat mijn vader voorop liep met mijn ponytje ging het prima! Mijn pony geeft daar echt niets om, geweldig dier. Bo ging wel even stilstaan om te kijken maar ik kon hem makkelijk weer rustig vooruit krijgen omdat mijn vader met mijn pony gewoon doorliep en hij er achter aan wilde.
Na een rondje gingen we splitsen, ik ene kant van het veld en vader met pony de andere kant. Gingen ze naar elkaar hinniken, beide niet zo ontspannen :') . Maar ik vond het een goede oefening, want ik merkte dat Bo het even spannend vond om weer alleen te gaan maar na wat aanmoediging van mij ging hij netjes rustig door in stap. Toen ze bij het eind van het veld elkaar weer ontmoette waren ze beide wel heel opgelucht. Die twee begonnen meteen te snuffelen en kropen zowat tegen elkaar aan. Alsof ze elkaar een jaar niet hadden gezien _O-

Daarna weer een rondje gelopen en ik voorop met Bo. Aan onze rechterkant de giertanker, aan onze linkerkant liep een mens met 2 honden in de verte. En wat deed hij het goed! Lang teugeltje, briesen, helemaal relaxed. Zelfs toen de giertanker opeens een harder geluid begon te maken.

Wel toen we net klaar waren kwam er een hinnikende ijslander aanlopen waardoor Bo wat onrustig werd.. Toen zijn we omgekeerd en nog een keer het pad naast het veld uitgelopen om het goed af te sluiten. Toen we net op het pad liepen stak die persoon in galop het veld over.. :\ (er is 1 looppad dwars door het veld gemaakt door wandelaars) Gelukkig reageerde Bo daar niet heel erg op, maar ik vond het niet zo sociaal. Ook omdat die persoon echt wel had kunnen zien dat Bo onrustig werd van haar pony. Maar oke, uiteindelijk toch goed kunnen afsluiten.

Toen gezellig samen naar huis gewandeld
Afbeelding

Ik weet dat hij snel leert, maar dit ging boven verwachting goed!
Volgende keer ga ik weer alleen het bos in en heb ik afgesproken met mijn vader dat hij dan bij dat veld moet lopen. Dan herkent Bo hem niet meteen en kunnen we kijken hoe hij dan reageert.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 18:21

Wat fijn dat het zo goed ging.
Ik heb inderdaad bij een jong paard ook eens iemand meegenomen die overal ineens ‚opdook‘ uit het hoge gras, uit het bos, erachteraan kwam rennen etc.
Dat hielp prima.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 21:49

Heb je zijn ogen wel eens na laten kijken? Die van mij had dit ook en werd erger. Die bleek heel slecht zicht te hebben.