Ik rijd bijna altijd alleen, en hij is dan ook heel makkelijk terug te nemen. Normaal kan ik hem op stem en zit (terug) rijden in stap draf en galop. Een simpele hooo is genoeg. Ik weet dus ook niet zo goed hoe ik dit 'probleem' op moet lossen wanneer ik alleen rijdt, dan is er namelijk niks aan de hand.
Wanneer ik samen rijdt is hij in stap en draf makkelijk, maar in galop wil hij naar voren en blijven. Zodra ander paard in de buurt komt zet hij het op een rennen. Ik kan overigens makkelijk dravend naast een galloperend paard rijden, dan hoeft hij niet 'mee te doen' en vanuit draf heb ik hem zo terug.
Nu gallopeer ik dus gewoon zelf niet met andere paarden erbij, tenzij ik weet dat de ander zijn paard heel goed onder controle heeft en niet gaat proberen in te halen. Wanneer mijn paard merkt dat er geen competitie is kan ik hem na een kort sprintje terug nemen. Ik vraag me af hoe kan ik dit gaan oefenen? Het is niet heel belangrijk maar wel leuk, als normaal galloperen met andere gewoon lukt. Hij gaat er overigens niet paden lang vandoor, voor het einde van het pad heb ik hem wel terug. Maar heb liever het hele pad controle

Ik rijd hem bitloos met rambo multi bridle. Heb hem ook wel met hack gereden maar een sterker hoofdstel is geen oplossing heb ik het idee.