Buitenrijden samen met een mountainbiker, tips?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wiwabalia

Berichten: 4693
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Buitenrijden samen met een mountainbiker, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-19 14:39

Beste mede-bokkers!

Wie heeft er ervaring met het buitenrijden samen met een mountainbiker?

Ik heb niet altijd een buitenrijmaatje en mijn vriend en ik kwamen op het idee omdat je dan net iets flexibeler bent. Voordeel lijkt mij dat je dan last-minute kan kiezen om wel of niet te gaan zonder dat je met een ander afgesproken hebt die al op je staat te wachten met de trailer.

Daarnaast lijkt het ons leuk om dit met zijn 2en te doen.
Om dit te ervaren gaat mijn vriend dan in het begin een mountainbike huren.

Wie heeft hier ervaring mee? Iemand tips & tricks?
En welke gebieden zijn hier uitermate geschikt voor?

Doubtless

Berichten: 8482
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 14:54

Het is afhankelijk van waar je gaat rijden lijkt me. Jij mag met paard niet op mtb routes komen en hij zal niet op alle ruiterpaden even makkelijk kunnen (mogen?) fietsen. Daarnaast is verschil in tempo soms wel lastig. In volle galop kan de fietser jou niet bijhouden en tijdens het stappen is het niet lekker fietsen.

Er is op bokt al meer over geschreven!

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 14:55

Neem eens contact op met bokker Dilan met paard Titane. Toen zij begon met buitenrijden ging haar vriend ook vaak op de fiets mee. Zij rijdt zo te zien in een mooie en geschikte omgeving.

Wiwabalia

Berichten: 4693
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-19 15:10

Maflinger_S schreef:
Neem eens contact op met bokker Dilan met paard Titane. Toen zij begon met buitenrijden ging haar vriend ook vaak op de fiets mee. Zij rijdt zo te zien in een mooie en geschikte omgeving.


Leuk, zal haar eens contacten! :)

Evelien4

Berichten: 932
Geregistreerd: 14-05-06

Re: Buitenrijden samen met een mountainbiker, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 15:16

Yes ik heb er ervaring mee! mijn vriend gaat vaak mee met de MTB. Zoek een goed bos uit, want veel paarden paden zijn te mul voor de MTB en andere paden zijn weer te hard voor je paard waar de MTB weer fijn te fietsen is.

Wij gaan vaak naar Ede, (paardenpad met fietspad ernaast) of naar Kootwijk (radio kootwijk).

pjerJarig
Berichten: 1578
Geregistreerd: 18-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 15:16

Hier gaat mijn man ook af en toe op de fiets, step of ligfiets mee naast het paard. Puntje om rekening mee te houden is de staat van de (bos)paden, te mul of te blubberig is echt niet fijn voor hem. Meestal nemen we dan een andere route langs een fietspad of in ieder geval wat hardere paden.

We hebben dit nu bij twee verschillende paarden geprobeerd en die vinden het geen enkel probleem, de ligfiets werd wel heel even raar aangekeken maar toen manlief erop ging zitten was het gelijk onderdeel van de kudde en dus prima.
Enig puntje is dat beide paarden zich wel uitgelokt voelen tot racen als de fiets/step hard gaat.. dat vond ik iets minder gezien de ondergrond en het feit dat ik een rengalop niet kan uitzitten.. maar goed dat is zo gefixt.

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Re: Buitenrijden samen met een mountainbiker, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 15:25

Mijn vriend gaat wel eens mee op die manier. Lukt prima.

Wdj

Berichten: 481
Geregistreerd: 26-04-13
Woonplaats: Bunnik

Re: Buitenrijden samen met een mountainbiker, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 15:29

Als je toch gaat huren, kun je kijken of je niet een mountainbike kunt huren maar een zogenaamde Fatbike. Dat is een mountainbike met hele dikke banden. Daarmee kun je op de meeste ruiterpaden goed uit de voeten. Mijn vriend gaat zo ook regelmatig mee en dat gaat prima. Draf en galop is goed te doen, stappen moet je vriend maar af en toe vooruit rijden en foto's maken :-)

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Buitenrijden samen met een mountainbiker, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 15:33

Mijn moeder fiets heel vaak mee op gewoon een gammel ding. Gaat best goed, alleen soms moet ze even meelopen ipv fietsen bij diepe blub. En het is wel handig om het galopperen te bewaren voor een pad waar een fietspad naast is.

Wiwabalia

Berichten: 4693
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-19 15:40

Ah, dus toch meer Bokkers die dit doen. Leuk!

@ Doubtless: O, gek, ik kon bijna niks vinden. Misschien heb ik de verkeerde zoektermen gebruikt.

Ik blijf ook met ruiters buitenrijden maar met een lange tocht ben je toch een uur of 3 onderweg en we vinden het wel leuk dit samen te doen.

92smartie92

Berichten: 1149
Geregistreerd: 16-06-07

Re: Buitenrijden samen met een mountainbiker, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 15:53

Ik en mijn man doen dit ook geregeld, hij mee op de MTB of step. Als het te zwaar voor hem is dan nemen we inderdaad het fietspad of de weg. Altijd erg gezellig :) Qua tempo altijd beetje afstemmen, ene moment is hij wat sneller, andere moment ik met mijn haflinger, maar meestal rijden we gelijk op.

frankiej
Berichten: 4145
Geregistreerd: 02-06-07

Re: Buitenrijden samen met een mountainbiker, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 22:24

het schijnt wel zo te zijn dat een mountainbiker op de terreinen van natuurmonumenten niet buiten de mtb paden mag komen en dat daar ook een boete van 90 euro op staat...

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: Buitenrijden samen met een mountainbiker, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 22:38

Ik doe dat ook wel eens met mijn vader en ik vind het geweldig! De pony vertrouwt mijn vader dan volledig en als er iets eng is kruipt ze achter hem en gaat dan overal langs! Daarnaast is mijn pony heel snel en in een groep vaak erg gestrest. Met de mtb kan ze gewoon haar eigen tempo lopen. Op de mulle paden gaat mijn vader voorop om het tempo aan te geven wat hij dan kan en wij in galop er achteraan. Zo galopperen we het hele bos door en de pony vindt het geweldig! Ik geniet er zelf ook echt van!

Ir111

Berichten: 11960
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Buitenrijden samen met een mountainbiker, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 22:50

Mijn vriend gaat mee hardlopen. Hij doet dan wat interval training en loopt op het ruiterpad of er naast. Ziet er hilarisch uit denk ik, hij voorop en ik achteraan te paard! In draf goed te doen, galopperen doe ik dan meestal even niet. In stap kunnen we lekker kletsen.

Charlottemv
Berichten: 905
Geregistreerd: 05-05-15
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Buitenrijden samen met een mountainbiker, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 23:01

Doe ik ook wel eens. Er zijn ook evenementen “ride & bike” die zijn ook super.
Ik vind kootwijkerbroek leuk maar is wel zwaar op sommige plekken en omgeving Leersum is ook erg leuk.

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Buitenrijden samen met een mountainbiker, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 23:18

Mijn ex ging ook vaak mee op de mountainbike. Hier in de regio veel ruiterpaden met een fietspad ernaast, en in het bos fietste hij gewoon mee over de hardere paden. Was altijd erg gezellig, en zo was je niet alleen voor het geval er iets zou gebeuren. :j

Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Buitenrijden samen met een mountainbiker, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 23:27

Exvriendje van mijn dochter deed dit ook regelmatig. Paden in de omgeving van Epe zijn er zeer geschikt voor.

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Re: Buitenrijden samen met een mountainbiker, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 00:00

Omgeving Epe en Heerde zijn inderdaad goed te doen met fiets en paard, op veel plaatsen ligt het fietspad naast het ruiterpad. Mijn man ging zo altijd met mij mee als we een paar dagen op vakantie gingen met paard. Kootwijk kan ook, maar is voor de fietser wel wat zwaar soms.

Wiwabalia

Berichten: 4693
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-19 08:35

frankiej schreef:
het schijnt wel zo te zijn dat een mountainbiker op de terreinen van natuurmonumenten niet buiten de mtb paden mag komen en dat daar ook een boete van 90 euro op staat...


Ik denk dat het in dat geval verstandig is om de route alvast uit te stippelen, want dat is wel erg veel. We hoeven ook niet bewust de regels te overtreden natuurlijk. :)

Leuk dat het toch meer gedaan word dan ik dacht, ik ga eens kijken naar die Bike & Ride. Is dat vanuit Enjoy The Ride?

Bismarck

Berichten: 1814
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: Achterhoek

Re: Buitenrijden samen met een mountainbiker, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 08:53

Op de Holterberg zijn erg veel mountainbike paden naast het ruiterpad.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 09:06

Hier behoorlijk wat ervaring als ex-meefietser (Utrechtse heuvelrug). Geen mountainbike, dus eigenlijk altijd met een stadsfiets gedaan. Was niet op alle stukken goed te doen, maar doorgaans kon ik bijna de hele route wel fietsen. Scheelt dat we naast ruiterpaden ook wel stukjes weg meepakten, of ruiterpaden met een weg/fietspad ernaast of vlakbij. Meerdere keren op die manier boswachters tegengekomen (en die zijn op Den Treek best fel op mountainbikers), maar eigenlijk nooit commentaar gehad op het fietsen.
Paard was volledig fietsmak, dus ik had, als hij wat hoger was geweest, denk ik nog onder hem door kunnen fietsen. Hij had wel af en toe de neiging om ineens van rijstrook te wisselen (stronk rechts! plas links! gevallen tak in de berm!), dus daar moest je op bedacht zijn.

*toevoeging: wij zochten wel altijd wat stevigere paden op. Van dat losse klapzand zoals in de duinen, daar wordt niemand blij van, toch? Ik als meefietser niet in ieder geval, en ook het paard liep lekkerder op een stevig, vlak pad. Mis nog steeds het geluid van een vlotte, zuivere viertakt naast mij, met twee blije hoofden erboven.
Laatst bijgewerkt door oomens op 01-05-19 09:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 09:08

Op vakantie fietst mijn vriend altijd met mij mee met de mountainbike, je moet dan wel goeie bospaden hebben waar ook op te fietsen is.
Op echte ruiterpaden in de duinen is het bijv niet te doen, veel te zwaar.

In bossen zijn de paden vaak steviger en ook breder, of er is een fietspaadje naast, dan kun je prima iemand op de fiets mee hebben.

Canon
Berichten: 950
Geregistreerd: 09-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 09:12

Mijn vriend en ik rijden regelmatig samen in het bos (ik op paard, hij is mountainbiker) in Ede. Daar liggen veel ruiterpaden en (nieuwe) mountainbikepaden naast elkaar. Waar dat niet zo is, zoeken we de meest vaste ondergronden op de ruiterpaden. (Ook liggen er vaak gewoon verharde smalle wegen door het bos. Maarja de échte mtb'er vermijd die natuurlijk :Y) ) We hebben per ongeluk wel eens een verlaten mountainbikepad gevolgd in het laagseizoen, niet aan te raden(!) := maar ook dit ging prima samen.

Wij rijden nu al een paar jaar met gps vooraf samen bepaalde routes met paden die passen en zo loodsen wij ons ook weer naar huis. Mtb'ers hebben vaak standaard zo'n boardcomputer daarvoor aan het stuur. Dat werkt wel ideaal! :D

Wiwabalia

Berichten: 4693
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-19 10:23

Canon schreef:
Mijn vriend en ik rijden regelmatig samen in het bos (ik op paard, hij is mountainbiker) in Ede. Daar liggen veel ruiterpaden en (nieuwe) mountainbikepaden naast elkaar. Waar dat niet zo is, zoeken we de meest vaste ondergronden op de ruiterpaden. (Ook liggen er vaak gewoon verharde smalle wegen door het bos. Maarja de échte mtb'er vermijd die natuurlijk :Y) ) We hebben per ongeluk wel eens een verlaten mountainbikepad gevolgd in het laagseizoen, niet aan te raden(!) := maar ook dit ging prima samen.

Wij rijden nu al een paar jaar met gps vooraf samen bepaalde routes met paden die passen en zo loodsen wij ons ook weer naar huis. Mtb'ers hebben vaak standaard zo'n boardcomputer daarvoor aan het stuur. Dat werkt wel ideaal! :D


Mijn vriend is nogal gek van gadgets en "smart"-dingen dus dat zal die vast leuk vinden. Ik ga eens googelen voor een leuk ruitergebied.