Ik heb een keurig opgevoed paard wat weet wat wijken voor druk is, heeft ook altijd keurig stil gestaan aan haar halster bij het poetsen, wassen en opzadelen. Echter de laatste drie weken hangt zij met grote regelmaat in haar halster. Ik vind dit niet alleen zeer vervelend voor haar, maar ook voor mij als eigenaar.
Op het moment dat ik haar vastzet (of kort na het vast zetten) draaien haar ogen weg en hangt ze zonder enig aanleiding daar toe in het halster. Dit is voor haar echt gedrag wat zij nooit eerder vertoonde en wat mij ook totaal overrompelt.
Ik hoef haar, als zij hangt, echt niet een pets op haar kanis te geven en evenmin zal een bezem achter haar billen gaan helpen. Dit zal eerder een averechts effect geven dan een helpende. Zij is ook echt in paniek als zij hangt. Zij heeft zichzelf nog niet los kunnen trekken, maar hangt wel dusdanig in het halster dat zij zowat op haar billen zit.
Nu zou ik haar natuurlijk los kunnen laten staan, maar eigenlijk vertik ik het om haar op die manier haar zin te geven. Zij zal toch gewoon vast moeten kunnen staan zoals zij dat voorheen ook altijd gedaan heeft.
Ik ben in gedachten alles na gelopen om te ontdekken wat haar zo triggert als zij vast staat, maar kan geen aanleiding vinden. Ik vind het zo raar

Iemand van jullie mss een soort gelijke situatie met jouw paard? Zou jij je ervaring willen delen en ons mss daarmee kunnen helpen? Wel graag op vriendelijke wijze aub.