Mijn paard is op buitenrit nogal angstig. Hij ziet overal zaken waar hij van schrikt.
Wanneer we thuis onze dressuur trainen loopt hij niveau M. Hij kan mooi voorwaarts neerwaarts, gebruikt zijn rug, doet zij gangen, is aan het been....
Echter op wandeling is hij zo bang dat hij verandert van dressuurpaard in giraffe.

Ik ga telkens mee met de koets wandelen en wanneer hij hier achter mag, is hij met 2 vingers te rijden. Jammer genoeg is onze pony in de koets een a ponietje waardoor onze gang te groot en te snel is. We gaan dus al gauw voor de pony rijden omdat we sneller zijn.
En dan start zijn oe ah gedrag. Ik probeer hem technisch te rijden en af te leiden door te wijken, schouder voor, schouder binnenwaarts... Te rijden. Dit helpt af en toe maar niet lang. Want dan ziet hij een grassprieten, dan een boom, dan denkt hij dat hij 4m breed is en niet door kan.
Ik zit 100% op mijn gemak (eindelijk, heeft een poos geduurd maar we zijn er) en ik krijg hem overal door en over. Ondanks zijn angst doet hij alles en blijft mooi bij mij. (topper!)
Enkel loopt hij de hele wandeling als een giraffe. Hoofd in de lucht en rug weggedrukt. En dit zou ik toch anders willen zien.
Ik rij nu met een martingaal die veel te groot is (het is het gedacht dat telt

Ook heb ik van de paarden tandarts zijn bit moeten veranderen. Dit is geen succes. Ik ben van dubbel gebroken naar een enkel gebroken bit gegaan. Mijn bit was van maat te groot dus kleinere maat maar man mzn man wat is hij hard nu.
Dus op de planning staat terug nieuw bit aankopen dat paard wel fijn vindt en kleinere martingaal die kan inwerken. Oh ja en oefenen oefenen oefenen.
Hebben jullie nog ideetjes?