Paard loopt als een giraffe op wandeling

Moderators: petraaken, A_nouk, C_arola, Dyonne, SayaJones, Nicole288, Apple, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Laibadji

Paard loopt als een giraffe op wandeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-18 07:27

Dag Bokkers,

Mijn paard is op buitenrit nogal angstig. Hij ziet overal zaken waar hij van schrikt.
Wanneer we thuis onze dressuur trainen loopt hij niveau M. Hij kan mooi voorwaarts neerwaarts, gebruikt zijn rug, doet zij gangen, is aan het been....

Echter op wandeling is hij zo bang dat hij verandert van dressuurpaard in giraffe. :(:)

Ik ga telkens mee met de koets wandelen en wanneer hij hier achter mag, is hij met 2 vingers te rijden. Jammer genoeg is onze pony in de koets een a ponietje waardoor onze gang te groot en te snel is. We gaan dus al gauw voor de pony rijden omdat we sneller zijn.

En dan start zijn oe ah gedrag. Ik probeer hem technisch te rijden en af te leiden door te wijken, schouder voor, schouder binnenwaarts... Te rijden. Dit helpt af en toe maar niet lang. Want dan ziet hij een grassprieten, dan een boom, dan denkt hij dat hij 4m breed is en niet door kan.

Ik zit 100% op mijn gemak (eindelijk, heeft een poos geduurd maar we zijn er) en ik krijg hem overal door en over. Ondanks zijn angst doet hij alles en blijft mooi bij mij. (topper!)
Enkel loopt hij de hele wandeling als een giraffe. Hoofd in de lucht en rug weggedrukt. En dit zou ik toch anders willen zien.

Ik rij nu met een martingaal die veel te groot is (het is het gedacht dat telt ;))
Ook heb ik van de paarden tandarts zijn bit moeten veranderen. Dit is geen succes. Ik ben van dubbel gebroken naar een enkel gebroken bit gegaan. Mijn bit was van maat te groot dus kleinere maat maar man mzn man wat is hij hard nu.

Dus op de planning staat terug nieuw bit aankopen dat paard wel fijn vindt en kleinere martingaal die kan inwerken. Oh ja en oefenen oefenen oefenen.

Hebben jullie nog ideetjes?

pateeke

Re: Paard loopt als een giraffe op wandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 07:36

Angsttraining. Leer je paard ontspannen, ook wanneer er voor hem enge zaken zijn.
Begin op de grond en ga later door naar het rijden.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 07:48

Heel herkenbaar, zeker als we eerst ergens achter lopen en daarna voorop. Dan gaan de ogen op stokjes.
Bij ons helpt het om voorop te starten, de eerste keren was het nogsteeds :wow:
Maar dat werd bij ons na verloop van tijd minder. Al blijft hij altijd goed opletten.

Dankjewel Koos en Lub voor de mooie jaren.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-18 10:22

Het grappige is dat hij thuis naar niks of weinig kijkt. Ook op straat is hij betrouwbaar auto's, bussen, tractoren... Het doet hem weinig.

We zijn ook langs een minituurvliegplein gepasseerd met vliegtuigjes zoement boven ons hoofd maar neen dat is niet erg *zucht* maar o wee mensen en geparkeerde auto's daar moet ik mijn hoofd voor in de lucht gooien wat dat is heel naar!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 10:26

Gewoon veel oefenen is meestal toch de beste oplossing :j

Eerst lekker elke week een paar keer samen wandelen dus ernaast, dan heeft hij steun aan jou.
Daar worden ze stoer van.

PAARDVRIENDELIJKE ZADELS EN RUITERSPORTARTIKELEN ONLINE SHOP www.fijn-zadel.nl NU GRATIS VERZENDEN VANAF 50 EURO.
Heb je een vraag over een Barefoot-zadel? Kijk eerst even *HIER* Barefoot Nederland - alle nieuwtjes op FACEBOOK
KASSA-koopjes: Slowfeeder hooinetten 20mm te koop *\o/* Klik hier

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 10:31

Eigenlijk doet hij het al heel braaf, hij luistert en hij blijft bij je. Heb je eventueel nog mogelijkheden om met een groter paard buiten te rijden? Inderdaad veel oefenen en doen, maar eerlijk gezegd er zijn ook paarden die altijd zo kijkerig en nerveus blijven...

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 10:34

Ik zou oefenen op de grond met lengtebuiging vragen zonder je paard aan het hoofd te zitten.

Je geeft aan dat ze onder het zadel wel in een correcte houding loopt, doet ze dat ook aan de hand? In stilstand kun je ook oefenen dit te vragen. Lijntje ietsje naar beneden door voorzichtig met druk te werken, los zodra ze iets zakt want je zoekt naar ontspanning. Het moet een gewoonte worden. Je kan lijncontact dan zelfs afbouwen door een handgebaar.

Waar ik ook aan denk is dat je haar wil aanmoedigen na te denken. Dus ipv rennen zintuigen gebruiken (voelen met de neus, ruiken, kijken). Je kan dan ook denken aan oefenen met het aanraken van de dingen die ze spannend vind.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 10:38

Je geeft zelf de oplossingen al hoor TS !!!
Een goed passende martingaal, veel oefenen en lekker nageeflijk rijden buiten....

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 11:05

Dit is geen fysiek ding, dit is mentaal. Als je er een martingaal aan hangt is t misschien ok voor het oog, maar je helpt het paard er niet mee.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 11:36

swartbeessie schreef:
Dit is geen fysiek ding, dit is mentaal. Als je er een martingaal aan hangt is t misschien ok voor het oog, maar je helpt het paard er niet mee.

Inderdaad. Die martingal geeft net nor meer druk aan je paard op momenten at hij het moeilijk heeft. En meer druk zorgt voor minder ontspanning en juist meer opwinding. haal die druk ervan af en leer je paard ontspannen bij voor hem enge zaken door gewoon veel te oefenen

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 11:39

het is ook niet of of, het is beide. Martingaal zorgt er voor dat je op een nette manier teugelgebruik kan behouden indien nodig, en het oefenen zorgt er voor dat de klachten verminderen.

Kom maar op met die kerstmuts op mijn hoofd!

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 11:41

Meters maken, tot alles gewoon wordt. En wat denk ik ook helpt is met een ander (relaxed) paard samen gaan, dus allebei onder het zadel.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie