Paard op hol rent richting huis

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rocamor

Berichten: 10865
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 20:14

Elpharo schreef:
Hoi hoi, heb alles ook es door zitten lezen en wat Nine zegt, ben ik het wel mee eens. Ik heb een ruin die ook in de stress kan schieten buiten. Hij is nu 17 en toen hij 4 was reed ik een keer met een meisje op met een schimmel. Ik vroeg haar hoe oud die van haar was en of hij altijd zo braaf was geweest. Ze lachte en zei...nou nee! En gaf me de beste tip ooit. Als je paard iets eng vindt, stap af, loop erlangs en stijg weer op. Ga niet het gevecht aan, maar help hem. Er komt een dag dat hij zegt....aaah joh baas, blijf maar zitten, ik kan dit wel. En tegen de tijd dat hij 16 is lach je erom. En het werkte. Beste tip die ik ooit gehad heb! Tuurlijk heb ik wel es verkeerd gereageerd, maar het werkte alleen maar tegen me. Dus ja, ik ben dus juist groot fan van afstijgen. Maar iedereen lost het op op zijn/haar manier en er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden tenslotte!

Fijn dat je instructeur mee gaat. Hopelijk kan hij of zij je helpen op die momenten.

Afstappen en haar dan berispen heeft geen zin, zou ik niet nog een keer doen. Ze heeft dan geen idee wat er was en het vertrouwen dat ze zou moeten krijgen door jou (of wie dan ook naast haar staat) wordt dan teniet gedaan...

Succes hoor, komt vast goed!


Híer ben ik het volledig mee eens. En ik wilde nu dat ik die tip 18 jaar geleden gekregen had. Had mijn paard en mij veel geholpen.

Ts, als je paard onzeker is onder het zadel en je makkelijker volgt aam de hand. Zie je paard dan eens als een klein angstig kind. Zo'n kind dat achter de rokken van zijn moeder overal meeloopt, maar als ie voorop loopt, dan overal spoken ziet en terug wil achter de veilige rokken van zijn moeder.

Stel dat mama boos wordt omdat het kind niet bij een tarantula wil kijken. Wel vanachter de rokken, maar niet vooraan staand.

Hoeveel zin heeft het dan als de moeder het kind naar voren duwt? Of begint te schreeuwen. Of gaat slaan of schoppen?

Mijns inziens werkt dat niet. Wel werkt het als moeder de veilige haven is en blijft en het kind uitnodigt om steviger in zijn schoenen te gaan staan.

Bovenstaande enkel van toepassing op een onzeker dier. Maar het onderscheid tussen een onzekere en een dominante grapjas merk je wel.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 23:45

Annem84 schreef:
Wat je vaak merkt is dat paarden onzeker zijn buiten, als je als ruiter dan ook onzeker reageert of twijfelt neemt je paard het over want als de ruiter het al niet vertrouwd waarom zou je het als paard dan wel vertrouwen in een vreemde omgeving.

Begin eens met rustig opbouwen. Door bijvoorbeeld eerst ij de bak te werken en dan buiten uit te stappen. Deze rondjes maak je dan steess groter en het bakwerk minder.

Wat hierbij belangrijk is, is dat je zelf heel kalm en rustig blijft en vooral heel duidelijk. Bij de eerste minimale twijfel naar voren rijden. Desnoods een tikje erbij. Maar je gaat hierbij wel door tot je het gevoel hebt dat je weer ontspannen stapt. Zo breid je je ronde steeds uit.

Laat de spanning niet te ver oplopen maar probeer dit voor te zijn en let hierbij op alle minimale tekenen die je paard geeft stel hem gerust maar wees wel duidelijk. Omdraaien is geen optie hup naar voren.

Dat is echt een kwestie van zelfvertrouwen en duidelijkheid.

Succes!


Dit klinkt misschien als een goeie tip en zo zou ik het vroeger waarschijnlijk ook gedaan hebben. Maar probeer dit beeld eens vanuit het paard te bekijken.

Hij wil niet meer. Hij wilt terug. Baas geeft meer been. Misschien zelfs een tikje. Dat maakt “hier zijn” nóg minder leuk en “ergens anders” zijn wordt dan nóg aantrekkelijker. “Ergens anders”, daar was hij al over aan het nadenken, dus met been geven en misschien een tikje bevestig je dus het gevoel dat hij “hier” echt weg wilt.

In dat geval LAAT je hem terug gaan naar huis. Eventueel stap je af als je bang bent dat hij terug rent.

Als je dan thuis komt, zet je hem aan het werk in de bak. En gaat daarna weer opnieuw buiten rijden en laat je paard volledig met rust. Zodra hij weer terug wilt LAAT je dat weer toe (of je gaat voordat hij het aangeeft gewoon terug) en ga je thuis weer wat werken in de bak. Daarna weer naar buiten en geef je hem weer rust (geen been, geen teugel, lekker sjokken). En dat herhaal je een paar keer. Vanzelf bedenkt hij zich dat hij toch niet zo graag terug hoeft naar huis en dat moment dat hij gaat twijfelen komt dan niet meer.

Warwick Schiller noemt dit de “50 foot trail ride”. Veel paarden komen maar enkele meters ver voordat ze omdraaien en thuis weer aan het werk gezet worden. Maar door herhaling en geduld kom je letterlijk een heel eind ;)

Momo94
Berichten: 1113
Geregistreerd: 05-07-18
Woonplaats: Oss

Re: Paard op hol rent richting huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 12:40

Les nemen met iemand erbij? Of iemand met heel veel ervaring jou paard laten rijden om te zien en te voelen waar eventueel het probleem ligt?

mirim

Berichten: 4409
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Paard op hol rent richting huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 12:51

Mijn tip klinkt misschien heel raar , maar het is wel een tip wat eigenlijk altijd werkt :
Laat je paard op een buitenrit lopen met een lange teugel !
Bij situaties waarbij dit even niet kan, pak je rustig de teugels even op maat en legt voorzichtig je been even aan.
Na deze situatie weer lang.
Laat je paard maar kijken , ga zelf een liedje zingen en ONTSPAN.
Je hoeft niet alles wat een paard doet uit te leggen of te willen verklaren.
Wij kunnen nevernooit precies weten wat er in het dier omgaat, maar anticipeer op tijd op het gedrag van je paard.
Blijf rijden , opletten en ontspannen.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 12:58

mirim schreef:
Mijn tip klinkt misschien heel raar , maar het is wel een tip wat eigenlijk altijd werkt :
Laat je paard op een buitenrit lopen met een lange teugel !
Bij situaties waarbij dit even niet kan, pak je rustig de teugels even op maat en legt voorzichtig je been even aan.
Na deze situatie weer lang.
Laat je paard maar kijken , ga zelf een liedje zingen en ONTSPAN.
Je hoeft niet alles wat een paard doet uit te leggen of te willen verklaren.
Wij kunnen nevernooit precies weten wat er in het dier omgaat, maar anticipeer op tijd op het gedrag van je paard.
Blijf rijden , opletten en ontspannen.

Daar moet je echt wel het paard voor hebben, anders werkt dat echt niet.
Met die van mij eindig je heel snel weer op stal. In de tijd dat jij de teugel oppakt staat hij al weer voor zijn box. :+

Bloodymary
Berichten: 4537
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Paard op hol rent richting huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 13:20

Wel apart dat het paard dit doet, omdat ze eigenlijk weg rent van de andere paarden. Zou wel fijn zijn als je zou weten waarom ze het doet.
Mijn paard kan dit gedrag bijvoorbeeld hebben als ik alleen buiten zou gaan. Hij heeft vreselijk last van verlatingsangst en kan niet alleen zijn. Met andere paarden er bij is hij super om buiten te rijden, gaat dan ook gewoon voorop en overal langs.
Maar dat speelt bij die van jou dus niet, want dan zou ze niet wegrennen bij de rest.

mirim

Berichten: 4409
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 13:27

Sunnda schreef:
mirim schreef:
Mijn tip klinkt misschien heel raar , maar het is wel een tip wat eigenlijk altijd werkt :
Laat je paard op een buitenrit lopen met een lange teugel !
Bij situaties waarbij dit even niet kan, pak je rustig de teugels even op maat en legt voorzichtig je been even aan.
Na deze situatie weer lang.
Laat je paard maar kijken , ga zelf een liedje zingen en ONTSPAN.
Je hoeft niet alles wat een paard doet uit te leggen of te willen verklaren.
Wij kunnen nevernooit precies weten wat er in het dier omgaat, maar anticipeer op tijd op het gedrag van je paard.
Blijf rijden , opletten en ontspannen.

Daar moet je echt wel het paard voor hebben, anders werkt dat echt niet.
Met die van mij eindig je heel snel weer op stal. In de tijd dat jij de teugel oppakt staat hij al weer voor zijn box. :+


Dat kan , ik geloof je direct.
Maar het is meer regel dan uitzondering dat het paard ontspant en rustiger loopt bij lange teugel.
Bij mijn paarden ( en dat zijn er in de loop der jaren al aardig wat geweest) werkte het altijd, op één na.
Dus ik zie het toch meer als uitzondering dat het niet werkt.
Ook bij mijn lesklanten gaf ik dit mee, met enkel positieve ervaringen.

wend2009

Berichten: 148
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 13:31

Ik zou bij de basis beginnen.
Vertrouwen winnen misschien een schrikpacours in de bak.
Zodat er ook wederzijds vertrouwen en respect is

StefanieLisa

Berichten: 2
Geregistreerd: 31-07-18
Woonplaats: Alkmaar

Re: Paard op hol rent richting huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 18:12

schrikparcours in de bak lijkt me ook de beste optie.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Paard op hol rent richting huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 18:33

Inderdaad zoveel mogelijk naar voren blijven rijden, ik heb altijd een slof om als ik naar buiten ga. Gebruik hem bijna nooit trouwens maar is altijd fijn voor het geval dat. Als je een slof niet fijn vind kun je ook een thiedeman teugel gebruiken, dan heb je net iets meer te zeggen als je paard aan de kletter gaat.

Milord

Berichten: 603
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Op de Trein van het Leven onderweg naar Overal en Nergens, Dromenland en halte Thuishaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 19:09

Amyxxdh schreef:
Hey! Ja ontspannen is ook voor ons het belangrijkste, ze is overigens wel een echt merrie en heel stellig dus als ze er niet langs durft dan gaat ze ook echt niet. Ik wil ook geen gevecht meer met haar aan omdat ik dat gewoon niet kan winnen en ze er alleen maar meer van gaat stressen (en veiligheid). Ik wil het ontspannen proberen op te
lossen en laten zien dat het niet eng is, is het een idee wanneer ze echt niet er langs wil om er naast te gaan en er samen langs te lopen? Ik weet dat het normaal gesproken afstappen niet goed is maar omdat dit nu de enige manier is om haar wat vertrouwen mee te geven omdat ik gewoon echt niet wil dat het vandoor kletteren weer gebeurd. ik kijk overigens binnenkort ook even samen ernaar met mijn instructeur, helaas is dit maar 1x in de twee weken en ben ik binnenkort ook nog is op vakantie.


Je geeft aan dat ze aan de hand nu prima ontspannen en vol vertrouwen meeloopt. Als je zeker weet dat het spanning, angst of een vertrouwensprobleem is kan je prima afstappen naast haar meelopen dat geeft juist weer vertrouwen omdat ze dan kan zien dat jij er ook gewoon langs of zelfs naartoe loopt en misschien zelfs aanraakt. Doe dit wel al bij de eerste tekenen en niet wachten tot de spanning al te hoog is.

Even Kort hoe ik dat ervaren heb:
Mijn vorige paard (ruin) was nergens bang voor, als die ging "klieren" (wat een paard in mijn ogen niet kan) dan was het puur omdat ie niet wilde. Afstappen was dan ook paard kwijt want dat was het moment om zich los te trekken en richting huis te gaan, daarom bleef ik er altijd op. Als ie er dan vandoor ging was ik tenminste mee ipv km's zelf te moeten lopen naar stal. Gelukkig is dat maar een enkele keer voorgekomen.

Mijn huidige merrie daarentegen was in het begin echt bang van alles buiten, ook omdat ze ineens een nieuwe baas had die alles anders deed dan normaal en ze ook weg was uit haar bekende omgeving. Ik was al heel blij als ik de oprit van stal af kon binnen 1 uur. Op een gegeven moment afgestapt omdat het gevaarlijk werd en ze werd gelijk rustiger. Hiervan gebruik gemaakt om langs het obstakel te lopen en een km verder was ze weer rustig. Rustig weer opgestapt en naar stal gereden. Maanden met lopen op de heenweg en rijden op de terugweg volgden. Steeds een groter rondje en steeds iets eerder opstappen voor we op de terug gingen. Uiteindelijk kon ik al vlak na het hek opstappen en het hele rondje rijden. Nu nog als het spannend wordt, doe ik weer even afstappen. Laten zien dat ik er ben en dat het niet eng is en weer erop gebeurt nu nog af en toe.

Dus ja afstappen en even vanaf de grond begeleiden is een prima alternatief. Beter dan een gevecht aangaan wat je toch niet wint en weer een negatieve ervaring voor jou en haar oplevert.