paarden op hol, man rijd weg

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xwildhorse

paarden op hol, man rijd weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-18 00:05

Hoii!
Ik vroeg me af, vandaag was er een “klein” ongelukje gebeurt. We waren buiten aan het uitstappen in de polder. Met zn 3e, dit gaat normaal altijd goed. 1 paard is wat minder verkeersmak. Maar vandaag was er een man uit de straat die aan het zwaaien was met een emmer of prikkeldraad, iets waar de paarden erg van onder de induk waren ( wat ze normaal echt niet zomaar zijn) die man heeft zelf paarden & die van ons waren al wat aan het trappelen en blazen, en op dat moment worp hij het ding richting ons. Nou 1 ging er vandoor & de rest van de kudde ging mee natuurlijk. We waren dicht bij stal maar de paarden moesten een bocht om en dat gaat natuurlijk niet in volle galop. Ik viel dus in de grassloot ( wel lekker zacht) maar het andere paard is er onderuit gegleden met wond & de ruiter. Na dat we alle 3 rustiger waren zijn we terug gegaan naar de plek om het goed af sluiten en er nog eens normaal langs te gaan. Maar de man was verdwenen. Ik snap heus wel dat niemand echt rekening met je hoeft te houden met hoe onze paarden zich gedragen. Is onze eigen verantwoordlijkheid dat verwachten we ook helemaal niet. Maar is het zo moeilijk om als normale burger te vragen of alles goed gaat? De man was nergens te bekennen al weet ik wel waar hij woont. Maar ik vraag me af of het “normaal” is om na zoiets gewoon weg te gaan? En rengalop over asvalt hoor je echtwel want de andere buren kwamen meteen naar buiten om te vragen of alles goed was. is het volledig onze eigen schuld? Ik snap niet dat iemand vanavond zijn bed in gaat met een goed gevoel terwijl een van ons wel dood had kunnen zijn? Ik snap heus wel dat dat niet zijn probleem is, maar als ik iemand aanrijd ga ik toch ookniet weg?
Ik weet niet zo goed maar ben wel benieuwd naar jullie mening. Graag wel op een nette manier

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 00:17

Ik weet niet hoelang het duurde voordat jullie terug waren maar hij zal ook niet verwacht hebben dat jullie terug zouden komen. Bedoel ik zou dat toch niet verwachten dat ze terug komen en daarom 5 of 10 minuten blijven staan om te wachten. Dat is ook een beetje raar toch?
Tja je kunt ook weinig als paarden op de loop gaan als omstander.

xwildhorse

Re: paarden op hol, man rijd weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-18 00:22

Hij kon ons vanaf die kant nog zien & het zou miss 200 meter? Zijn vanaf het stuk waar hij was we zijn echt meteen terug gegaan. Laten we zeggen dat we vandaar met zn allen in 1 minuut bijna thuis waren in volle galop & het uiterlijk 2 minuten duurde voor we daar weer terug waren. Maar die man zou dus weten dat hij fout zat? Want niemand kan binnen 5 minuten zosnel ineens weg zijn?

xwildhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-18 00:26

Bovendien staat alleen onze stal, onze overburen & 200 meter veder hun huis in die straat. Dus hij kon ons helemaal meevolgen we waren niet ineens weg ofzo. Als ik een paard op hol zie slaan zou ik me echt afvragen waar die heen gaat en echt hopen dat alles goed gaat & het liefst nog gaat zoeken ook? Of ben ik de enige die zo denkt hihi

PowerPoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 00:37

Jeetje zeg, als ik die man was zou ik op z'n minst vragen hoe het gaat. Ook al wist niet of hij fout zat.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 00:39

Hoever stond die man van jullie af met dat ding te zwaaien? En hoe dichtbij kwam dat ding neer na wegwerpen?
Als de man echt dichtbij was en duidelijk kon zien dat de paarden al wat onrustiger waren vraag ik me wel af waarom hij alsnog blijft doordoen EN dat ding naar jullie richting werpt.

Als hij veraf stond (pak 10 paardlengtes als voorbeeld) dan kan het zijn dat hij gewoon niet gemerkt heeft dat de paarden al onrustiger waren en ook niet goed kon zien of het galopperen van angst kwam of misschien dat jullie ze zelf in galop gezet hebben.

Dus op zich kan je die man niks kwalijk nemen als hij niet zag dat de paarden al onrustiger waren.

Kon hij dat duidelijk wel zien (als hij dicht genoeg stond) dan vind ik wel vreemd dat hij zo ineens weg is.

xwildhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-18 00:41

Jaaa dat bedoel ik dus. Ook al was hij fout & wist hij dat niet dan waren wij echt niet boos geworden. Niet iedereen heeft verstand van paarden & ook zeker niemand hoeft rekening te houden met ons ( zou wel fijn zijn) maar is echt niet persee gevraagt. Maar dat iemand gewoon het totaal niet boeit? Een van ons had dood kunnen zijn ? En hij zou sowiezo weten dat hij fout zat want anders was hij echt niet zo snel weg. Ik vind het een beetje het zelfde als doorrijden na een ongeluk. Ookal was het misschien niet jou schuld, ik zou minstens vragen hoe het gaat. En ik snap heuswel dat hij niet helemaal naar ons komt lopen maar hij was echt gwn poef verdwenen.

Vanaf de weg die 3 meter breed is zoiets, was het 10 meter er vandaan zoiets? Hij keek ons aan. Hij liep naar ons. En hij hoorde onze paarden blazen en trappelen en ons ook praten van rustig maar. En toen bam gooide hij iets & daar gingen ze. En binnen 2 minuten waren ze weg. In zijn tuin stonden ook paarden, met een beetje verstand snapt hij ookwel dat we niet met zn drietjes in volle gallop over het asvalt galloperen zelf. En al helemaal niet als we al hardop praatte van ho maar rustig. Ik weet bijna zeker dat hij het wel wist & als ik op de zelfde plek stond & ik zou niet schuldig zijn zou ik nooit zosnel meteen weggaan, zoiets trekt iedereens aandacht.

Binnen 2 minuten was hij weg ***
Laatst bijgewerkt door C_arola op 10-03-18 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, dit kan met de wijzig knop

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 01:07

Mensen denken echt niet zover over na. Is het normaal om weg te gaan? Tja dat weet ik niet. Is die bewust weggegaan of was hij gewoon klaar en heeft hij er verder niet meer bij nagedacht?
Ik denk niet dat die meneer er verder echt bij nadenkt. Waarschijnlijk heeft het op jullie een veel grotere impact dan op hem. Jullie ervaren dat natuurlijk ook heel anders dan hem.
Denk ook dat de meeste mensen niet zo idee hebben hoe gevaarlijk het is als er een paard vandoor gaat.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 01:17

je zegt zelf toch dat hij jullie de hele weg nog kon nakijken? dat hij na 2 minuten wegwaren en jullie binnen 1 minuut thuis?

betekent dus dat hij jullie veilig heeft zien thuiskomer en wellicht de schuiver heeft gemist (als dat een hevige valpartij was geweest, hadden jullie ook niet binnen 1 minuut thuis geweest toch)..

dus ja, wellicht had het netter geweest asl hij even gecheckt had.. Maar zoals je zelf aangeeft, heeft hij jullie veilig zien thuiskomen.. Op dat moment zal hij wellicht gedacht hebben pff, dat is maar net goed afgelopen en gewoon weer zijn gang zijn gegaan.

vind 1 minuut, waarbij jij en een andere ruiter er vol naast ligt en dus even moet bekomen van de schrik en terug moet komen in het zadel wel heel erg optimistisch? vooral als je ook nog een gewond paard bij jullie hebben?

en daarna zijn jullie, nadat jullie rustiger waren terug gegaan..
uiterlijk 2 minuten nadat t gebeurde waren jullie er weer.. Rustiger worden lijkt mij niet iets wat je binnen een minuut doet na een hevige gebeurtenis..

dingen lijken snel te gaan op zo'n ogenblik.. maar met wat je verteld heeft er echt wel even langer tussen gezeten.. Je had immers ook nog die buren die gelijk aan kwamen lopen, neem aan dat je tijdens t rustig worden daaraan ook nog het verhaal hebt gedaan..
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 10-03-18 01:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 01:22

misschien, net zo'n aanname dat hij bewust weg gelopen is, had hij prikkeldraad of emmer die zich vast gemaakt had in zijn kleding, schuddend om zich te bevrijden schiet het voorwerp los richting jullie, hij haalt zijn spul en gaat naar huis. Ziet jullie de bocht om galopperen en verklaard jullie voor gek en verteld thuis dat de tegenwoordige ruiters niet weten waar ze mee bezig zijn en als idioten richting stal racen...

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 01:23

Als je weet waar hij woont zou ik gewoon eens aanbellen en vertellen wat er is gebeurd naar aanleiding van zijn actie. Dan kun je gewoon vertellen dat het goed is afgelopen, aangezien hij het heeft zien gebeuren. Dan kun je vragen wat zijn reden was, of er misschien iets is wat jullie in zijn ogen fout doen ofzo? Veel mensen praten niet meer doen iets om hun frustratie kwijt te moeten ofzo. Of misschien was hij zich er niet van bewust. Gewoon het gesprek aan gaan, dan zitten jullie ook niet met vragen :)

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 04:07

Niet zo'n drama van maken.
Je begeeft je met je paard op de openbare weg en daar kun je onvoorziene dingen tegenkomen.
Als je paard daar zo heftig op reageert is dat niet iemand anders schuld.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 07:19

Deed de man het bewust of onbewust?
Iemand die zelf paarden heeft, gaat normaal gesproken niet bewust paarden bang maken.
Misschien was de man in gedachten? heeft jullie niet gezien?

Als je denk dat hij het wel degelijk in de gaten had, zou ik zoals hierboven aangegeven er naar toe gaan, en hem vragen hoe en waarom.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 08:10

Alane schreef:
misschien, net zo'n aanname dat hij bewust weg gelopen is, had hij prikkeldraad of emmer die zich vast gemaakt had in zijn kleding, schuddend om zich te bevrijden schiet het voorwerp los richting jullie, hij haalt zijn spul en gaat naar huis. Ziet jullie de bocht om galopperen en verklaard jullie voor gek en verteld thuis dat de tegenwoordige ruiters niet weten waar ze mee bezig zijn en als idioten richting stal racen...

Ja, precies. Je weet niet waarom die man zo gehandeld heeft. Als hij jullie op hol heeft zien gaan is het behoorlijk asociaal om niet even te vragen hoe het gaat, maar misschien is de man zich van geen kwaad bewust.

xwildhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-18 10:41

Hij moest ons gezien hebben hij keek ons echt recht aan, en hoeven op asvalt hoor je heel goed vooral in een open polder. En met thuis bedoel ik de oprit. Wij hebben een oprit van ongeveer 100 meter lang. Een scherpe bocht. De oprit kan je van zijn kant zien helemaal naar boven. Hij kon ons dus niet helemaal Thuis zien komen want in volle galop kom je die bocht niet om & viel ik in de sloot & glee de andere over de grond. Dat was dus net voor de oprit. En bij het rustig worden we waren allemaal eigenlijk vrij rustig paar keer diep ademhalen & we zijn er aan de hand teruggelopen niet er op. Het gewonde paard is gelukkig geen grote wond en die zagen we ook pas onder weg daar weer heen. Omdat het dus zo dichtbij is ongeveer 200 meter kon het voor ons geen kwaad om even terug te stappen zodat de paarden voortaan daar gewoon weer langs kunnen zonder gek te doen & toen waren ze weer heel braaf. De man was weggegaan. En daarna hebben we alle paarden 1 voor 1 bekeken & onderzocht en voor de gewonde voor de zekerheid even de dierenarts bij gehaald. En zoals ik al zei ik weet bijna 100 procent zeker dat hij ons echt zag. Hij keek ons aan en de afstand was echt klein. Het geluid van onze kalmerende woorden & hard getrappel van paardenhoeven op asvalt. Dat moet hij gezien hebben. En we zijn dus tot de oprit gereden & niet helemaal naar boven. Dat heeft hij allemaal kunnen zien vanaf zijn plek

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 10:46

Zelfs al 'moeten anderen geen rekening houden met weggebruikers te paard' (ik vind eigenlijk van wel, ik pas ook mijn snelheid met de auto aan als ik een fietser nader ofzo, dus waarom niet met een paard. Als ik wandel met de honden en we kruisen een paard gaan wij netjes aan de kant wandelen, met de honden dicht en mijn ene hond die blaft op paarden leid ik af met hondensnoep... dat deed ik ook al toen ik nog geen paard had), als je ziet dat zoiets gebeurt, ga je toch kijken of je kan helpen/ of alles oké is met die persoon en dieren. Ookal heb jij er niets mee te maken of heb jij er zelf geen schuld aan, dat is toch de normaalste zaak van de wereld dat je even nagaat of alles goed is en of je kan helpen indien niet >;)

xwildhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-18 11:54

Jaa precies, ik hou ook altijd rekening met iemand op de weg. Paard fietser of iets maaktnietuit. Maar ik kan me voorstellen dat iemand denkt van jij bent buiten hou je eigen knol in bedwang is jou verantwoordlijk heid. Maar ook al waren ze niet eens van hem geschrokken maar van iets stoms als een vogel en je ziet ze er vandoor gaan dan wil je toch weten of alles goed gaat lijkt mij?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 12:06

Ilsey schreef:
Zelfs al 'moeten anderen geen rekening houden met weggebruikers te paard' (ik vind eigenlijk van wel, ik pas ook mijn snelheid met de auto aan als ik een fietser nader ofzo, dus waarom niet met een paard. Als ik wandel met de honden en we kruisen een paard gaan wij netjes aan de kant wandelen, met de honden dicht en mijn ene hond die blaft op paarden leid ik af met hondensnoep... dat deed ik ook al toen ik nog geen paard had), als je ziet dat zoiets gebeurt, ga je toch kijken of je kan helpen/ of alles oké is met die persoon en dieren. Ookal heb jij er niets mee te maken of heb jij er zelf geen schuld aan, dat is toch de normaalste zaak van de wereld dat je even nagaat of alles goed is en of je kan helpen indien niet >;)

Als de paarden van je vandaan gaan kan je te voet niet zo heel veel. En zo te lezen waren er andere mensen die toe gesneld kwamen. Dat zal hij dan ook wel gezien hebben(als hij jullie dus goed kon zien) en wellicht later aan de buren gevraagd hoe het af gelopen is. Ik snap wel dat het voor jouw misschien vervelend voelt maar persoonlijk zou ik me er niet druk om maken iedereen is anders en ziet dingen ook heel anders. Je weet niet hoe hij dit ervaren heeft.

Daarbij hoe vaak gebeurt het dat mensen bij een ongeval doorrijden ook getuigen worden later nog weleens gezocht.
Het is echt geen uitzondering dat iedereen zich bezig houdt met zichzelf. En tja dat doe je zelf als ruiter wellicht ook. Want als ik er afval is mijn prioriteit mijn paard en niet omstanders of eventueel de ruiter(als dat afgesproken is). Ik ga ook weleens met iemand samen rijden en bij ons is het zo als er iemand van het paard flikkert ga je achter het paard aan de ruiter red zich wel.

Als je het echt graag wil weten en je weet waar de man woont ga je gewoon langs en ga je vragen waarom. Persoonlijk zou ik ook niet staan wachten of er op af gaan als ik zie dat andere mensen te hulp schieten. Of het moet echt door mij gekomen zijn en ik me daar ook bewust van ben.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 12:13

Tja, je hebt mensen met fatsoen en mensen met hufterig gedrag. Dit laatste zou wel eens van toepassing kunnen zijn op deze man. Helaas, je ziet het zo vaak in Nederland. Daar ben ik pas achter gekomen toen ik hier in Frankrijk op het platteland ging wonen. De mensen zijn overbezorgd haast voor ons en de paarden. Ook al is dat totaal niet nodig het is zo lief <3 .
Dus ik denk zomaar dat hij je zeker gezien heeft en dat met die emmer gooien echt niet per ongeluk was. Dus hufterig gedrag. Jullie hebben het goed opgelost door terug te gaan naar die plek. Sorry ik kan er meer niet van maken.

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 12:19

Ja, het ligt een beetje aan de situatie...
Heb ook ooit zoiets meegemaakt en toen kwam de buurman naar buiten omdat hij wilde helpen. Pony had namelijk gesteigerd, en klapte achterover. Kon er zelf gelukkig net op tijd af springen en pony kwam er gelukkig met alleen een paar schaafwonden vanaf. Man kwam dus naar buiten om de pony te vangen maar werd keihard omver getrapt. Man helemaal boos op mij en de pony... In zo'n geval kun je het gewoon niet goed inschatten of je moet helpen of niet... Maar dat hij in jouw geval op zijn minst niet even sorry komt zeggen, ookal is het een dag later is wel een beetje aso...

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 12:29

Ah zelfs menig paardeneigenaar heeft geen enkele fatsoen in hun lijf en denken nergens bij na }:)
Onze paarden staan langs een weg waar je maar 60 mag, nu ligt deze weg richting een paardenkliniek.
Je wilt echt niet weten hoe eigenaren met trailers rakelings langs je heen scheuren met dik 80
Wij rijden op het fietspad maar dan nog rijden ze met auto en trailer over de lijn op het fietspad langs je heen.
Nu zijn die van ons ondertussen wel wat gewend, want ook auto's en vrachtwagens scheuren op die manier voorbij.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 12:54

Ik speel even advocaat van de duivel (en ik was er niet bij), maar is het handig om met paarden die er met z’n allen vandoor klappen zo op pad te gaan? Dat er eentje nog veel moet leren snap ik, maar dan is het handig om die te koppelen aan paarden die zich niet laten aansteken door de paniek/stress.

Een ongeluk kan altijd gebeuren, maar ik ga op stal ook niet mee met 1 van de paarden die geen rem heeft. Als de mijne dan ineens een toeval krijgt en mee gaat doen. normaal blijft ze prima bij me als de rest er vandoor klapt, maar ik ga het niet opzoeken.
Als die van ons schrikken van zoiets maken ze een zijsprong en met heel veel pech draven ze een stukje weg.
Ik ga alleen mee met paarden die iig op eigen erf een hele goeie rem hebben en op buitenrit niet 1 grote bonk stress zijn. De mijne doet er weinig mee, maar het is gewoon niet ontspannen en ik vind het gevaarlijk in het verkeer. Dan moeten de eigenaren eerst maar dicht bij huis oefenen, maar niet op de drukke weg.

Nou hebben wij de mazzel dat we niet aan drukke wegen zitten op deze stal, dat is natuurlijk ook een factor. Als je alleen de optie hebt om meteen een drukke weg op te gaan is het anders, maar dan is het hebben van de controle nog belangrijker.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 17:30

vind het maar apart dat een paardeneigenaar die weet dat een paard een vluchtdier is, zich zo gedraagt. Was het geen opzet?

xwildhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-18 19:33

We zijn afgestapt toen we terug liepen, zodat mocht het nog een keer gebeuren hebben we ze deze keer meteen om & bij ons. En dat is inderdaad echt een les voor mij ook dat ik ook ga opletten met wie ik op buitenrit ga. Maar het was zegmaar zo dat we ervoor met zijn 3e hadden gesprongen & dus buiten een stukje uitstappen. Dus we waren niet opweg naar buiten ofzo. En normaal gesproken gaat dat ook gewoon zonder problemen maar dat hij doorliep richting ons & het onze kant op gooide was gewoon te veel.
We hebben ons les geleerd. En hij kon trouwens niet zien of iemand ons ging helpen. Moeilijk uit te leggen maar die stalling is helemaal ombouwd met bomen dus het werd door het stuk bos gevraagt of alles goed was enzo.