Trektocht met eigen paarden, waar?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Trektocht met eigen paarden, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-18 20:42

Afgelopen zomer hebben we met onze paardjes een heerlijke vakantie in Drenthe gehad. Op de meeste campings daar zijn paarden welkom, zodoende zijn we van camping naar camping getrokken en kunnen we nu oprecht zeggen bijna heel Drenthe vanaf de paardenrug gezien te hebben. :D

Dit jaar willen we graag weer! En dan een andere mooie plek ontdekken.

We zoeken een gebied met veel natuur en mooie (brede zand)paden. Overnachten doen we het liefst in een trekkershutje, of een ander simpel huisje. Liever geen luxe b&b a 100 euro per nacht of meer. De paarden staan s'nachts het liefst op de wei. Een paddock kan ook. Accommodaties waar ze op stal moeten slaan we sowieso over.

We willen ongeveer 14 dagen gaan, en dan steeds 3 a 4 dagen op een plek door brengen. Liefst niet meer dan 20 a 30 km tussen de overnachtingsplekken in elke keer.

Ik heb al naar belgisch limburg gekeken maar op de website zie ik voor mijn gevoel vooral duurdere overnachtingen. Wie weet er nog leuke plekjes?

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 20:56

Wat dacht je van de Veluwetrail? :) Daar is de trail juist op bedacht
Bijvoorbeeld van Otterlo (overnachten bij de kleine pol) naar Arnhem(de maesberg) , naar Laag soeren(camping boszicht) apeldoorn (de cantarel) en weer naar otterlo. Voldoet ook aan je wensen wat betreft afstand.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-18 21:00

Rachel_x schreef:
Bijvoorbeeld van Otterlo (overnachten bij de kleine pol) naar Arnhem(de maesberg) , naar Laag soeren(camping boszicht) apeldoorn (de cantarel) en weer naar otterlom

Die zouden we eigenlijk vorig jaar gaan doen, ik heb het boekje nog liggen. Echter kon ik op een groot deel van de trial geen overnachting regelen, en zeggen deze meiden: https://www.youtube.com/watch?v=PgB0vQDaZE8 dat de trail eigenlijk niet over de mooiste paden van de veluwe gaat, en de route slecht onderhouden is. Qua bordjes en zo, dus snel verdwalen.

Nu hebben we in Drenthe wel een beetje leren navigeren met niet kloppende kaarten. (Dat is anders dan gewoon navigeren, je krijgt er gevoel voor. :') ) Dus misschien is het dit jaar wel een optie... Mits we kunnen overnachten.

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 21:02

Gypsy schreef:
Rachel_x schreef:
Bijvoorbeeld van Otterlo (overnachten bij de kleine pol) naar Arnhem(de maesberg) , naar Laag soeren(camping boszicht) apeldoorn (de cantarel) en weer naar otterlom

Die zouden we eigenlijk vorig jaar gaan doen, ik heb het boekje nog liggen. Echter kon ik op een groot deel van de trial geen overnachting regelen, en zeggen deze meiden: https://www.youtube.com/watch?v=PgB0vQDaZE8 dat de trail eigenlijk niet over de mooiste paden van de veluwe gaat, en de route slecht onderhouden is. Qua bordjes en zo, dus snel verdwalen.

Nu hebben we in Drenthe wel een beetje leren navigeren met niet kloppende kaarten. (Dat is anders dan gewoon navigeren, je krijgt er gevoel voor. :') ) Dus misschien is het dit jaar wel een optie... Mits we kunnen overnachten.
oke! Ik kijk zelf nooit naar de bordjes en routes dus dat zou kunnen. Ik rij veel in die omgeving en zou je op endomondo andere routes kunnen laten zien mocht je dat willen :) echt prachtige routes. Mocht je in augustus/september gaan dan is de Posbank echt geweldig om overheen te rijden.

Gypsy

Re: Trektocht met eigen paarden, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-18 21:05

Als het de veluwetrail word mag jij me anders persoonlijk de mooiste route laten zien, kom ik naar jou toe. :P

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 21:07

Gypsy schreef:
Als het de veluwetrail word mag jij me anders persoonlijk de mooiste route laten zien, kom ik naar jou toe. :P
helemaal prima! Ken inmiddels een aardig stuk Veluwe! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 21:11

Twente en de Achterhoek. Prachtige paden, mooi landschap....wat wil een mens nog meer?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 21:16

Gypsy schreef:

Toch is het zo: op een aantal plekken laat de Veluwetrail de mooiste paden links liggen. Daarnaast is de route, zeker in het zuiden, op een aantal plekken met hangen en wurgen doorheen gefrommeld. Dat is puur praktisch, dat deel is gewoon heel lastig te doorkruisen.

Het grootste probleem is echter dat de route rigide is. Afwijken is lastig en vergt navigatiekennis, omdat de omliggende paden niet op de kaarten staan.

Overnachtingen is echt geen probleem, maar ook daar zul je creatief moeten zijn en er een handvol telefoontjes tegenaan moeten gooien.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-18 21:31

Dat zou leuk zijn Rachel! Als nou op elk stuk van de trail zich even iemand meld om ons te begeleiden! :Y)

Safina dat ziet er mooi uit! (Even gegoogeld.) Wel ver weg voor ons. :o (Vanuit zeeland.) Maar zeker een kanshebber. :j

ikke!!! <3 <3 <3
Modena navigeert wel, maar alleen naar plekken waar ze minstens 1 keer geweest is. :z

Die overnachtigen zijn eigenlijk wel een beetje een probleem, ik wil dit jaar niet met een tent zeulen maar ik wil ook geen 150 euro per nacht neerleggen. Eigenlijk ook geen 100. :=

Ik hoop stiekem dat er straks iemand komt met een tip voor een plek die bezaaid is met trekkershutjes op paardvriendelijke campings. Een beetje zoals Drenthe maar dan ergens anders. :P

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 21:37

Gypsy schreef:
Dat zou leuk zijn Rachel! Als nou op elk stuk van de trail zich even iemand meld om ons te begeleiden! :Y)

Safina dat ziet er mooi uit! (Even gegoogeld.) Wel ver weg voor ons. :o (Vanuit zeeland.) Maar zeker een kanshebber. :j

ikke!!! <3 <3 <3
Modena navigeert wel, maar alleen naar plekken waar ze minstens 1 keer geweest is. :z

Die overnachtigen zijn eigenlijk wel een beetje een probleem, ik wil dit jaar niet met een tent zeulen maar ik wil ook geen 150 euro per nacht neerleggen. Eigenlijk ook geen 100. :=

Ik hoop stiekem dat er straks iemand komt met een tip voor een plek die bezaaid is met trekkershutjes op paardvriendelijke campings. Een beetje zoals Drenthe maar dan ergens anders. :P
camping Boszicht, maesberg en de kleine pol vallen allemaal binnen budget!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 21:38

Gypsy schreef:

Twente en De Achterhoek heb ik veel boerencampings gepakt. Gewoon even bellen en vragen. Meestal hebben ze wel een stukje land voor je. Soms moet je even stoomdraad en prikpaaltjes mee om een stukje voor je paarden af te zetten in de koeienwei. Dat is ook een voordeel van De Achterhoek: veel boerencampings.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-18 21:48

Rachel die zien er goed uit! :j Vorig jaar zat het probleem hem vooral in de dagtocht vierhouten en Epe. Daar kon ik niks vinden. Het leek ons toen zo leuk om echt heel de trail te doen maar dat gaat dus bijna niet. Maar misschien is het ook wel leuk als we die dagtochten overslaan en alleen het onderste rondje doen.

safina: Ook met huisjes/stacaravans?

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 22:18

Brabant? Belgse grens? (Oosterhout/Dorst/Chaam/enz) Veel natuurcampings en bossen vaak goed verbonden met elkaar...
Evt door te rijden naar loonse en drunense duinen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 22:27

Gypsy schreef:
safina: Ook met huisjes/stacaravans?

Ja, ook wel. Wel vaak bezet in hoogseizoen.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 22:36

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 22:39

Vleddertje1 schreef:
Brabant? Belgse grens? (Oosterhout/Dorst/Chaam/enz) Veel natuurcampings en bossen vaak goed verbonden met elkaar...

Ja, maar niet in de zomer(vakantie). Iets met steekvliegen en zo.......

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 22:43

ikke schreef:
Vleddertje1 schreef:

Dat zal toch overal zo zijn als je gaat rijden in het bos midden zomer?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 22:45

Vleddertje1 schreef:
ikke schreef:

Nee. Op de Veluwe zitten er veel minder.

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 22:47

[/quote]

Dat zal toch overal zo zijn als je gaat rijden in het bos midden zomer?[/quote]
Nee. Op de Veluwe zitten er veel minder.[/quote]

Hmm dat wist ik niet...wordt toch verhuizen dan

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-18 22:48

Dat zijn inderdaad ook mooie plekken om te rijden Vleddertje! :j

Safina: Ah we waren idd al van plan om dit jaar maar niet meer op de bonnefooi te gaan. :=

Raamzicht dat is mooi zeg! Gigantisch gaaf. Wel ver inderdaad, maar gaaf! Maar dat is wel heel heuvelachtig he? Dat zijn onze paardjes natuurlijk niet gewend. :o Verleidelijk maar ik zou echt uit moeten zoeken of de paardjes dat aankunnen.

We hebben vorig jaar toch al vliegendekens aangeschaft, dus dat maakt op zich niet veel meer uit. Maar minder is altijd fijn op zich.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 23:04

Eifelzupferd is een echte aanrader wat mij betreft. Maar inderdaad erg heuvelachtig, dat mag je niet onderschatten als je het niet gewend bent. Anderzijds: als jullie paarden in goede conditie zijn en je het aantal dagkilometers niet te hoog legt is het echt een prachtig gebied om te rijden. Wel ijzers of andere hoefbescherming voorzien, want je zit niet op zachte zandbodems.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 23:37

ikke schreef:
Vleddertje1 schreef:

Nee. Op de Veluwe zitten er veel minder.

Maar wel die hele nare. Die paardenluisvlieg.

Yavanna
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 00:14

Ciska, qua afstand is Drenthe niet zo veel korter dan Twente en de achterhoek hoor vanuit zld... Is allebei een pesteind rijden :D

Sas67

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 00:20

Twente is prachtig! Heb er veel (lange) ritten gereden en ontdek nog steeds mooie stukken en routes. Maar om er een trektocht te doen? De mooie rijgebieden worden vaak wel door het ruiternetwerk verbonden maar de tussenliggende routes zijn veelal verhard en minder mooi. Overnachtingen in het hoogseizoen wel beperkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 00:42

Belgisch Limburg is mooi :j Maar qua overnachtingen best duur :j Hoewel je dan ook een bepaalde vorm van luxe hebt en dat is op vakantie ook wel fijn. Heb eigenlijk geen idee of je ook goedkopere plekken hebt. Wat voor iets zoek je dan? Kan altijd wel eens rondkijken en rondhoren...

Wel opletten als je die kant op gaat met het dazenseizoen, dat is hier toch niet om mee te lachen dus als het voor juni of na augustus kan zou ik daar zeker naar kijken.