Zijn hier ook wandelaars ipv ruiters/menners?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dorien66

Berichten: 1659
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 23:47

Ik wandelde ook veel met mijn rijpaard-merrie, gewoon omdat we het leuk vonden, het goed was voor onze band en inderdaad omdat het even snel kon. Paard uit de wei, kleine check en wegwezen.

mvdbijl

Berichten: 3682
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: Zijn hier ook wandelaars ipv ruiters/menners?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 23:49

Wij hebben mini paardjes en gaan daar ook gerust hele einde mee lopen. In de trailer en naar zee of naar een bos. Ze vinden het ook heel leuk en ontspannend..

AnnemiekvM

Berichten: 8255
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Zijn hier ook wandelaars ipv ruiters/menners?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 00:21

Ik wandel graag met Tommie.
Op het moment wat minder, omdat het vaak donker is als ik op stal kom. Maar zodra de klok weer verzet wordt ga ik een stuk vaker wandelen.

Anoniem

Re: Zijn hier ook wandelaars ipv ruiters/menners?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 00:24

Wauw, super leuk al die reacties! Had altijd zo'n beetje het idee van "ik zal wel alleen zijn, hier en daar misschien iemand met een shet :+ " maar dat valt precies goed mee :D Heel fijn!

Misschien moeten we toch echt een boktwandelpaardenclub gaan oprichten :Y) Haha.
Zou het jullie leuk lijken om alles te gaan tracken en bij te houden in een soort challenge (zoals de endomondo bokkers-bokaal) ?

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Re: Zijn hier ook wandelaars ipv ruiters/menners?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 00:34

Leuk idee die Endomondo challenge *\o/*

Ik wandel ook veel met mijn fjord. Goed voor de band en ook voor mijn conditie :j
Ook ik krijg regelmatig commentaar, van ga je er niet opzitten tot gaat het wel goed met het paard?

Oh ja, mijn man wil geen hond, dus het is ook een beetje een surrogaat hond

kwii
Berichten: 1747
Geregistreerd: 23-04-08

Re: Zijn hier ook wandelaars ipv ruiters/menners?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 00:36

Wandel trektocht met pony, jep!
Afbeelding

Anoniem

Re: Zijn hier ook wandelaars ipv ruiters/menners?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 00:39

Yes! Tell me more, haha.
Hoelang ben je gegaan? Welke afstanden? Waarheen? Hoe heb je de route bepaald? Ik wil alles weten :P

Als er meer voor zo'n challenge-idee zijn ga ik even kijken hoe ik dat kan doen, want daar heb ik nog geen idee van. Lijkt me wel fijn, doe wel mee met de anderen maar echt alleen puur voor het wandelen lijkt me ook wel leuk. Hoewel je dat natuurlijk niet kan controleren maar het is toch maar voor de lol ;)

Onali

Berichten: 18495
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 00:49

Ik wandel voor het goede doel via een app, zijn weliswaar Amerikaanse goede doelen maar ze zijn in elk geval gecontroleerd dus ik weet dat het geld goed terecht komt (iemand sponsort je miles/ kilometers)

De app heet Charity Miles, kan je downloaden en het enige wat je hoeft te doen is hem aanzetten en een goed doel uit kiezen. De app registreert hoeveel miles je hebt gedaan, omdat iemand je sponsort levert dat geld op en je hebt geld verdiend voor het goede doel van jouw keuze. Dieren, kanker, autisme, honger, schoon drinkwater, veteranen en heel wat meer. Ben je wat fanatieker dan kan je je aanmelden bij een groep (ik zit bij de HRC Ravenclaw en de GeekdOut Running club, ja ik ben een nerd) Nee, je hoeft niet hard te lopen :P je kan gewoon wandelen, hardlopen of fietsen.

Ook gebruik ik de app Relive in combinatie met Endomondo. Relive maakt een 3D presentatie van je route. Plus je kan gemaakte foto's erin zetten.

kwii
Berichten: 1747
Geregistreerd: 23-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 01:03

Ik ben in de zomer van 2016 op trip geweest, dus exact weet ik het niet meer.
Mijn startpunt was Scharmer in Groningen. Van daar uit ben ik naar een camping in Noordlaren gelopen over appelbergen.
De tweede camping was in Balloo, daar heb ik 2 nachtjes gestaan. (Ballooerveld)
Daar op volgende camping lag in Amen. Hier heb ik 3 nachten gestaan dacht ik. In eerste instantie zou dat 1 nachtje zijn, maar mijn vervolgadres reageerde niet op telefonisch bericht. Ik durfde het er niet op te gokken en ben lekker gebleven. (bos rondom radio sterrenwacht hooghalen)
Het laatste adres was aan het Dwingelerveld, om daar te komen zouden we dan 30KM moeten lopen. We zijn er aan begonnen maar toen het weer betrok heb ik de alarmlijnen ingeschakeld en zijn we opgehaald. Omdat de pony zich ook niet meer op en top voelde zijn wij destijds gewoon lekker naar huis gegaan.

Ik probeerde max 15KM op 1 dag te lopen, zeker omdat het de eerste keer was. Dat is echt absoluut niet gelukt, en we hebben veel meer gedaan :+

De route bepaalde zichzelf, want ik heb gezocht op campings waar ik kon staan met pony. Ik had wel als eindpunt het Dwingelerveld in gedachten. Ik woon namelijk nu in Emmeloord, dus dan zou ik van het oude adres naar het nieuwe adres lopen. (laatste stukje met de trailer, bij gebrek aan campings)
Via googlemaps heb ik een streetview gebruikt om in te schatten of ik er langs kon. Ik ben dus wel direct op dag 1 een wildrooster tegen gekomen, dus dat werkt niet perfect. :=

Tijdens het lopen zelf gebruikte ik gewoon de fietsbordjes, of aanwijzingen van mensen uit de omgeving. Wat super leuk is! Zo werd ik onderweg op de foto gezet voor een plaatselijke krant, kreeg lekker glas ranja aangeboden. En liep daardoor een stuk van het Pieterpad.

Helaas staat deze pony nu terug in Groningen, en nu heb ik een rijpony maar daar wandel ik zeker wekelijks mee.. Niet bijzonder veel, max 8KM.

Grootste tip voor een trektocht: Check je bepakking. Dag 1 knapte direct de bepakking van de pony af doordat ze tegen een boom knalde, en de tentstokken braken doormidden tijdens het opzetten van de tent := Dag 2 bleek tent 2 ook niet goed te zijn! Daarna moest mijn hulplijn mijn nieuwe tent meeslepen naar volgende camping, want die was te zwaar voor de pony.

Het was echt een mega leuke ervaring en zou het, dan iets beter voorbereid zo weer doen!
Als je vragen hebt over hoe ik bepaalde dingen heb aangepakt, vraag maar raak. Voor de rest ga ik lekker meelezen in dit topic. Super leuk al die wandelpaarden :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 01:06

@ Onali : Je wandelt dan samen met je pony/paard voor het goede doel? Leuk :j


@ kwii : super leuk zeg! Hoeveel km heb je ongeveer in totaal gedaan? Heb je daar nog een idee van?
Ik zou het zelf zonder bepakking doen :P In de zin van zonder tent ed. Hier zijn namelijk paardvriendelijke B&B's genoeg dus ik zou dan gewoon van B&B naar B&B wandelen, met onderweg lekker lunchen in een cafeetje enzo (en voor pony onderweg wat graaspauzes) ;) Maar heb nog geen plannen, ben ze al jaren aan het maken maar voorlopig nog niks gelukt.

Was je ook helemaal alleen trouwens? Of liepen er mensen met je mee?

kwii
Berichten: 1747
Geregistreerd: 23-04-08

Re: Zijn hier ook wandelaars ipv ruiters/menners?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 01:16

[***], ik heb het even voor je opgezocht. Dit schreef ik aan het einde:

Vandaag onze laatste etappe gelopen, we zouden éigenlijk nog een paar nachten bij het dwingelerveld doorbrengen. Maar Roza is moe, en ik ben ook moe. Ik heb er voor gekozen om naar huis te gaan, kunnen we allebij nog even op ons eigen stee slapen voor de grote verhuizing zondag ;)
Ik heb zo'n 90km gelopen in 5 dagen, Roza zo'n 65!

Ik heb een deel samen, en een deel alleen gedaan. Twee dagen liep mijn vriend mee, en 1 dag liepen mijn oma en moeder me tegemoet. Door het breken van de tent eigenlijk, anders had ik na die 2 dagen de rest zelfstandig gedaan.
Zonder bepakking scheelt al heel veel! Zou denk ik wel kijken of je dat wat je meeneemt toch op je paard kan plakken, dat loopt wel heel makkelijk. (lui :o ) Behalve telefoon, noodnummers, geld, dat kan je beter op je lijf dragen :D Of natuurlijk iemand op en neer laten rijden, nog makkelijker :):)

Anoniem

Re: Zijn hier ook wandelaars ipv ruiters/menners?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 01:28

Toch netjes!
Heb 2 jaar terug (denk ik) wel eens met een longeersingel gewandeld met een zadeltas op met dingen in en een flessenhouder eraan etc. Was wel fijn :j Dus als het echt grote tochten worden wil ik dat weer op die manier doen. Pony mag wel íets doen :P

Denk dat het mij ook zelf meer rust gaat geven, mentaal gezien, als dat rijden niet meer moet en ik me wel ergens op kan focussen. Stond vandaag nog tegen een stalgenoot te vertellen hoe leuk het zou zijn als ik, nadat die van mij achter 10 jaar ofzo er niet meer zijn, een gewoon paard zou hebben, wat jonger & helemaal gezond zodat je gewoon kan rijden. En toen ging ik daarna met de pony's wandelen en dacht ik: eigenlijk .. is dit ook helemaal prima.

kwii
Berichten: 1747
Geregistreerd: 23-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 01:35

[***] schreef:
En toen ging ik daarna met de pony's wandelen en dacht ik: eigenlijk .. is dit ook helemaal prima.


Dit heb ik ook... Lekker samen hoofd leeg maken, iets doen wat we beide leuk vinden. Als ik of mijn pony geen zin heeft, dan stap ik gewoon niet op en loop ik een rondje door ons 'bos'. Daar worden we veel gelukkiger van.

Pauline
Berichten: 12189
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Zijn hier ook wandelaars ipv ruiters/menners?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 02:25

Hier ook, heerlijk, stukken lopen en dan een tevreden grote neus in mijn nek. <3
Soms is het een paar km en soms wat langer. Gewoon omdat het fijn is, het maakt je hoofd leeg en het is geen gedoe met zadelen enzo.

Mira283

Berichten: 3527
Geregistreerd: 15-11-11
Woonplaats: Naast mijn buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 02:51

Wandel hier ook veel met mijn mini in de zomer met mooie weer ook wel, op mijn oude stal had ik wel blokjes van een uur of ook wel langer. Of los in het bos in de buurt, over de dijk heerlijk. En dan met of zonder lange lijnen of tuigje op. Wil het bij de nieuwe stal weer gaan oppakken eerst maar een beetje conditie weer kweken ook voor mij haha. Heb via Facebook kleine zadeltasjes gescoord dus die gaan van de zomer ook mee voor drinken kan de pony mooi mee slepen

Onali

Berichten: 18495
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Zijn hier ook wandelaars ipv ruiters/menners?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 09:08

@Kwii wat gaaf joh

@[***] ja ik zet de app altijd aan, maar de meeste kilometers maak ik met mn shet.

Gambler21

Berichten: 557
Geregistreerd: 13-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 09:49

Wat een leuk topic! Door heel veel blessureleed zijn wij een jaar of 2 geleden ook begonnen met steeds meer wandelen, nu wandelen we een keer of 4 per week. De afstanden wisselen ergens tussen de 6 en 15 km. Vaak gaat mijn vriend ook mee. Ik word er regelmatig om aangesproken en/of raar op aan gekeken, dus fijn te lezen dat er meer zijn die voornamelijk wandelen.

evienne
Berichten: 7
Geregistreerd: 22-05-11

Re: Zijn hier ook wandelaars ipv ruiters/menners?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 10:39

Ik ga het weer oppakken. Vanwege stalkende ex kwam ik niet graag meer op straat maar daarvoor vond ik het heerlijk om met mijn minishet te lopen. Zadeltassen om en samen boodschappen doen, zo leuk. Ze maakt zo lief contact met kinderen dat er soms ook eentje even op mocht zitten. Obstakels opzoeken, hoe spannender hoe leuker ze het vond, los meelopen, hardlopen, en na al dat "harde werk" nog even het gras in mijn achtertuin maaien, dat ga ik me niet meer af laten pakken :)

silvericathy

Berichten: 1925
Geregistreerd: 08-09-09
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 12:02

Ik heb sinds half oktober Nova in mijn bezit... Daarvoor had ik een ander paard, maar buiten dat er geen klik was , ben ik er ook achter gekomen dat ik het heerlijk vind om te wandelen... Mijn vorige paard was daar voor mij te groot(157 volgens paspoort, maar denk dat ze inmiddels de 160 gepasseerd was) voor en te onvoorspelbaar bij passeren weides met andere paarden...
Dat paard dus verkocht en bewust gekozen voor een kleinere pony (135)
Die ook gewoon lekker koel in het koppie is.

Ondanks dat er weinig fit in de pony zat toen ik bij haar ging kijken was er wel meteen een klik.
Ze bleek helaas hevige bloedworm te hebben en was flink aan de diarree..ze had een hele dikke buik en voor de rest totaal geen bespiering.
Ik wandel regelmatig met haar, in het begin een klein blokje maar van de week zijn we bijna drie uur weg geweest... Ze is geen snelle pony, maar wel echt super braaf. In de drie uur, door druk verkeer, vrachtwagens die langs reden maar ook lekker door het bos. Ze is maar een keer geschrokken, doordat een fietser met klapperende fietstassen vlak achter ons van de stoep af kwam, met als gevolg dat ze opeens schuin stond en keek naar waar het geluid vandaan kwam..

Voor het idee.. zo zag ze eruit

Afbeelding

Twee weken, na flinke wormkuur:

Afbeelding

En deze foto is van twee weken geleden:

Afbeelding

Daarnaast staat er sinds eind november iemand bij ons in de wei met een jonge haflinger..lief beestje maar super onzeker. De eigenaresse heeft er in het verleden vaker problemen mee gehad dat ze alleen ging wandelen en het teveel indrukken werden voor de pown en die trok zich dan los en rende naar huis toe.
Ik ga regelmatig samen met haar wandelen, Nova is een pony die zich vrijwel nergens druk over maakt en daardoor kan de haflinger ook wat meer rust in het koppie vinden. Sinds dat we samen gaan is ze minder onzeker. Eigenaresse kan nu ook alleen gaan en dat gaat ook steeds beter.

Elisa2

Berichten: 37551
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Zijn hier ook wandelaars ipv ruiters/menners?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 12:30

Ja ik ben ook "noodgedwongen" een wandelaar geworden met paard, nu in de winter ga ik niet. Maar de rest van het jaar wandel ik graag een uurtje door het bos met de paarden. Of soms een rondje om de kerk op zondag.

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Zijn hier ook wandelaars ipv ruiters/menners?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 14:01

Ja, hier nog een wandelaar! Staat wel op laag pitje laatste tijd. Ik heb een 'groot' paard dus krijg vaak opmerkingen naar m'n hoofd geslingerd, dat je er toch op hoort te zitten enzo. Maar lekker niks van aantrekken.

anjali
Berichten: 15178
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 14:13

Paardenfan25 schreef:
Leuk idee die Endomondo challenge *\o/*

Ik wandel ook veel met mijn fjord. Goed voor de band en ook voor mijn conditie :j
Ook ik krijg regelmatig commentaar, van ga je er niet opzitten tot gaat het wel goed met het paard?

Oh ja, mijn man wil geen hond, dus het is ook een beetje een surrogaat hond

Met een vorige nu overleden pony deed ik het ook vaak als surrogaat-hond.Die was echt heel braaf met wandelen en ik liet hem dan kruiden zoeken in de berm.(ja,ik weet voldoende van giftige of niet-giftige planten).Deze pony kon ook gereden worden maar daar had ik niet altijd zin in,en vanwege diefstal van ons zadel zat ik ook langere tijd zonder passend zadel.

martine096
Berichten: 457
Geregistreerd: 25-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 14:15

Ik wandel vaak met een paar shetlanders (niet allemaal tegelijk hoor ;) ).Soms wel 2 uur of langer. Tussendoor doe ik vaak wat grondwerk oefeningetjes, lange lijnen, creatief gebruik maken van obstakels in de omgeving (bv boomstammetjes of heuveltjes) en een paar vrijheidsdressuur kunstjes.

CoRiNa1983

Berichten: 1769
Geregistreerd: 24-12-06
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Zijn hier ook wandelaars ipv ruiters/menners?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 14:20

Ik ga ook geregeld wandelen met mijn paard. Nu omdat de rijbak vaak te nat is om te longeren of te rijden en ik alleen erop naar buiten ga als er iemand bij is.
En ook omdat het soms erg koud is om erop te zitten en met meewandelen blijf je zelf ook warmwr

Caily

Berichten: 12519
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 14:25

Ik wandel ook! Nu ook bezig met beleren dus uiteraard ook erop. Maar voornemen is toch wel ook ernaast te blijven lopen



Afbeelding


Afbeelding