Zijn hier ook wandelaars ipv ruiters/menners?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Zijn hier ook wandelaars ipv ruiters/menners?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 21:15

Zijn er mensen die enkel met hun paard/pony wandelen ipv rijden/mennen?
Hoe vaak trek je er op uit? En wat doe je qua afstanden?

Ik heb volgens mij ooit eens iets gelezen van iemand die een trektocht heeft gedaan al wandelend met haar pony. Zijn er meer fanatiekelingen?

Ik loop de laatste tijd meer er naast dan ik erop zit (van november tot nu heb ik er 3x op gezeten) en begin steeds meer te denken om het rijden maar te laten voor wat het is, ik vind het wel prima zo en heb het idee dat de pony's het ook wel leuk vinden. Momenteel lopen we nog een beetje rond de kerktoren omdat het weer niet altijd zo leuk is om er uren op uit te trekken, maar ik wil wel kijken hoe ver we het kunnen uitbouwen. Wil ook de lange lijnen weer eens uit de kast trekken, is ook altijd een fijne manier om het net wat anders te doen.

Dus ben eens benieuwd wie veel wandelt, wat je dan doet en hoe je het opgebouwd hebt.
Zouden we een boktpaardenwandelclub kunnen oprichten? :P

E_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 21:19

Mijn paardje is nu verkocht, maar daarvoor wandelde ik erg veel met haar. Dit ging van 5 a 10 km tot uitschieters van 35 km. We deden zo nu en dan ook kleine stukjes draven tussendoor, maar pony lief had een vrij hoog tempo in de draf dus dit kon ik geen kilometers volhouden haha. Ze vond het ook erg leuk, maar ik had wel iemand anders die er 1 keer in de week op reed voor wat afwisseling.

Ik heb het op gevoel wat opgebouwd. Ze werd al fanatiek aan de longe getraind voordat ik begon met wandelen dus de conditie was er wel. Je merkt vaak wel aan je beestje wat te gek is en wat kan.

Super leuk dat je ook wilt wandelen met je pony. Ik wandel nu veel met de pony van een goede vriendin en ik vind het super leuk om te doen en ook heel goed voor je conditie.
Laatst bijgewerkt door E_C op 03-02-18 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 21:19

Ik wandel vaak zat met ze, lange lijnen, gewoon aan het halster met touw, en soms stukken gewoon los (nooit zonder halster en touw om).

Altijd leuk, en scheelt weer tijd met zadelen of optuigen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 21:26

khirshanta schreef:
Altijd leuk, en scheelt weer tijd met zadelen of optuigen

Dat dus :')
Klinkt stom, maar de laatste tijd heb ik echt iets van "nu opzadelen om een half uur te gaan stappen, waarom? Is meer werk en ik krijg het alleen maar koud als ik erop zit, ik wandel wel" :')

Wauw EstherCosta, 35 km, dat is inderdaad mooi!
Wordt het dan niet saai als je zo lang, alleen, naast je paard loopt? Hoewel dat waarschijnlijk hetzelfde is als alleen gaan rijden, haha.

Voor mij zijn er diverse redenen om het wandelen uit te gaan bouwen. De pony's zijn niet meer van de jongste en ondanks dat ze op zich nog wel gereden kunnen worden (zeker stappen) vind ik het toch niet altijd fair om erop te gaan zitten om de 1 of andere reden. Daarnaast is wandelen voor mezelf ook super goed, heb bekkenproblemen en ik mag op zich wel rijden maar ik mag geen onverwachte klappen moeten opvangen ... :+

Maar ik ben wel iemand die houdt van afstanden en mijn grote droom is ooit een trektocht (al is het maar een paar dagen) dus daarom kroop ik steeds terug in het zadel na de winterstop. Maar nu zit ik te denken: die trektocht kan ik op zich ook wandelen. Kan pony mooi de "bagage" dragen en ik moet geen schrik hebben voor de onverwachte klappen of andere strubbelingen die met rijden kunnen voorkomen. En het lijkt me wel wat :j

minikatje

Re: Zijn hier ook wandelaars ipv ruiters/menners?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 21:30

Pony en ik lopen 2x per week een rondje van 10/20 km. Op dit moment heb ik helaas niet meer tijd vanwege de vroege schemer.

xxwienekexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 21:32

Ik vind het, vooral als het wat langer licht is, heerlijk om einden te lopen met mn paardje, als afwisseling van het standaard trainen/spelen/buitenrijden :D Ik merk dat we hierdoor naast dat ze fijner is in de hand (wat toch weer handig is op mn wedstrijden) ook een gigantische band op aant bouwen zijn :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 21:36

Mooi minikatje! :j
Dan ben je 2 tot 4u onderweg neem ik aan?

@ xxwienekexx : dat laatste merk ik ook :j Heb op zich wel een goede band met de pony's maar nu we meer wandelen dan rijden is het precies toch anders. Doe daarnaast ook wel grondwerk ed maar nu ik er zo weinig op zit heb ik het idee dat ze het nog fijner vinden ofzo, meer samen zeg maar.

E_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 21:38

-
Laatst bijgewerkt door E_C op 24-09-22 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 21:39

Hier ook een pony wandelaar.
Mijn ruin is met pensioen dus die mag af en toe mee voor een kleine wandeling.

Mijn merrie rijd ik nog wel maar we wandelen voor de afwisseling en het vertrouwen. Tussen de 5 en 8 km tot op heden met uitschieters naar 12km.

Mijn doel voor dit jaar is meer en verder wandelen. Zo wil ik zodra het beter weer wordt ook eens naar het boscafe wandelen. Route is dan variërend van 16km heen en terug tm wel 30km heen en terug.

Opbouwen doe ik niet want mijn merrie heeft een top conditie (ritten onder het zadel van gemiddeld 30km)
Mijn ruin kan niet veel verder meer dan max 5km. Maar meestal komen we nog geen eens aan de 3km helaas.

Ben overigens de opmerkingen van voorbijgangers dat ik er op moet gaan zitten of de vraag of ik mijn hond uit aan het laten ben, wel een beetje beu :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 21:43

Lijkt me ook heerlijk om gewoon 20 - 30 km samen op pad te zijn :j Picknick mee, pauze onderweg, naar een cafeetje wat eten/drinken, ... Super :j

Ligt een heel mooi gebied (inclusief leuk cafeetje :P ) op een dikke 10 km van stal (ligt er een beetje aan hoe je wandelt), lag vroeger dichterbij maar met de verhuis nu dus een stukje verder. Ben al elk jaar aan het zeggen dat ik er naartoe wil rijden, nog nooit geraakt. Het rijden is vaak zo'n drempel om diverse redenen, en mijn gezondheid gaat er ook niet op vooruit. Dus misschien moet ik gewoon anders denken en gaan we er al wandelend voor, moet best kunnen .. Op het gemakje zo'n 20 km op een mooie dag, waarom niet!

De andere zal wel wat beperkter zijn qua rondjes, hoewel ik eigenlijk nog maar weinig geprobeerd heb dus wie weet ;)

Opmerkingen heb ik tot nu toe nog maar weinig gehad eigenlijk, maar daar kan ik misschien binnenkort dan ook over meepraten :+

xDaim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 21:45

Met mijn shetje heb ik gemend, maar door een ongeluk (waardoor ik men-vrees heb gekregen) wandel ik bijna alleen maar met haar. Per dag niet zoveel, zo’n 5/7km, maar vaak wel 4 keer per week. Ik probeer meestal 1 dag in de week een lange wandeling te doen naar strand of duin (10 km).

Naast wandelen doen we overigens ook nog veel andere leuke dingen aan de hand (dressuur a/d hand, rechtrichten e.d. en zo nu en dan wat longeren). Ik zou het echt voor geen goud willen missen, geef mij maar zo’n heerlijk kleintje, ik geef gewoon echt totaal niet om rijden. :)

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 21:47

Ja hoor, mijn vriend is te groot voor mijn pony, maar die ging - toen hij tussen jobs zat - elke dag uren met haar lopen. Haalde de lokale facebookpagina's regelmatig :')
Doen het nog steeds heel veel gewoon omdat het leuk is (en ik vaak te lui om te zadelen :o ). Wij nemen wel elke hindernis die we zien; dus trappen; fietspoortjes; kinderspeeltoestellen... 't mot wel een beetje leuk blijven :j *\o/* Meestal tussen de 2u en 3u aan een stuk, met af en toe een graaspauzetje.
Laatst bijgewerkt door Hoppit op 03-02-18 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 21:49

Ja hier iemand die veel wandelt. Elano wordt in april 3 dus rijden wordt hem nog even niet. We wandelen en fietsen heel wat kilometers! Over straten, wegen, duinen, strand, parken alles is leuk. :D

Op het moment wandelen we om de dag 10 minuten. Wil dit in totaal 2 weken doen en dan kijken wat ik daarna ga doen en hoe hij zich voelt etc. Het gaat iig weer de goede kant op dus hopelijk gaat het alleen maar steeds beter worden. Kunnen we straks weer heel wat kilometers maken. :):)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 21:59

Fijn al die reacties! Toch best al wat fanatieke wandelaars als ik het zo lees!
Houden jullie de wandelingen ook bij in bv. Endomondo of iets anders?

En Hoppit, daar willen we natuurlijk wel foto's van! ;)

xxwienekexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 22:02

Ik vind zo'n stappenteller altijd leuk, dan voel ik me weer goed bezig haha XD
Wandelen is sowieso wel een hobby van me, als ik vrij heb loop ik altijd graag :D

Endomondo heb ik op mn oude telefoon een tijdje gehad, op deze nieuwe nog niet geïnstalleerd :)

Inderdaad leuk om van iedereen te zien dat ze lekker wandelen, en leuk [***] dat jij hetzelfde ervaart :D
Laatst bijgewerkt door SayaJones op 22-02-18 10:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam veranderd

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 22:09

Naja; you'll get the idea :D Wij zijn uiteraard van die eikels die helemaal wous zijn van hun eigen knol en houden de facebookvervuiling bij op haar eigen pagina :o nl ¨Dora the Warrior Pony¨ (dat is btw ook haar sportnaam, die heb ik officieel veranderd :D :D :D )
Ze kan ondertussen heel erg goed traplopen (snel genoeg meelopen of zij staat boven je :') ) en is enorm bendy in hele strakke voetgangerspoortjes; daar storen wij ons dus ook absoluut echt niet aan 8-) Filmpjes daarvan staan op de FB pagina :')

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 22:18

Oooh, wat heerlijk <3
Zou die van mij ook nog geweldig vinden :j Traplopen is al geen probleem, speeltuinen nog niet geprobeerd *gaat op zoek naar speeltuinen in de buurt* O:)

Ik hou trouwens alles bij met mijn Garmin-horloge en zet het dan later in Endomondo, vind ik wel fijn om te zien wat we per maand doen enzo :)

xxwienekexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 22:22

Wat een geweldige foto's :D Als mijn vriend dat ooit doet val ik neer van schrik xD Vriendlief heeft helemaaal niks met paarden (maar met auto's, dus we zijn beiden t liefst de hele dag bezig met onze hobby) :P

Riddles

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 22:22

Te groot voor 1 van mn mijn pony's, dus we wandelen al jaren, dagelijks. Rijden doe ik niet, vind ik niet leuk :') . Maar wandelen over het strand vinden we beide heerlijk.

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 22:25

Gewoon doen! De key zit hem vnl in het er niet van uit gaan dat iets niet kan. Leren dat dingen rustig kunnen zonder in paniek te raken, over dingen heen stappen zonder noodsprongen etc. Ieder verklaart ons voor gek met die poortjes of toen we onder dat net doorgingen, maar is nooit een issue geweest. Bij dat blauwe ding met band had ik dus een duw er aan gegeven; piepte verschrikkelijk, maar gewoon lekker er onder door.

Ik houd - als ik er ook bij ben - ook in Endomondo bij; maar dan als wandelen.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 22:30

Hier werd er ook altijd veel gewandeld, ponylief was niet altijd fit genoeg om gereden te worden, dus dan maar gewoon lekker er naast! Hij werd er ook altijd een stuk fijner in de hand van. Wel moest meneer altijd voorop lopen, anders vond 'ie 't niet leuk :+ We wandelden meestal 1-2 uurtjes door het bos, of een kort blokje om over de straat.
Afbeelding
Afbeelding

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 22:46

Meld zich!

Ik rijd al jaren niet meer, maar wandel.
Ben bezig met grotere afstanden (heb het bos wel gezien in de directe omgeving) en veel technieken. Dus heuvel op en heuvel af, boomstammen klimmen en hij mag het lekker zelf uitzoeken. Ik help hem niet.

https://www.instagram.com/p/BZmDyTtHkKx/

https://www.instagram.com/p/BYn0ueFnpoz/

Ik wandel korte stukjes met zowel fjord als shet, maar de echte 'trainingen' doe ik alleen met mn shet.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 23:28

Hier wordt ook regelmatig gewandeld; om dezelfde redenen als bij TS: oudere pony die niet meer vol in het werk staat, het spaart tijd, ik heb zelf rugproblemen,... Dus minstens een keer per week, soms ook vaker, ga ik te voet met hem op pad.
Het is inderdaad erg goed voor de onderlinge band, te vergelijken met grondwerken. En voor het hersenwerk en de seniorenfitness gaan wij ook regelmatig "offroad": boomstammen, traplopen, heuveltjes op en af,... Dat vind mijn pony trouwens super leuk om te doen. Je ziet hem er enthousiast van worden. :) En het is ook nog eens goed voor zijn ruggebruik.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 23:29

Ik heb in blessuretijden wel ontzettend veel met mijn pony gewandeld.
Zaten vlakbij bos,dus we kenden elk paadje daar en gingen ook gewoon,dwars door het bos,veel leuker!
Doe het nu niet meer, maar pony is nu 25,merk dat rijden eigenlijk toch wel wat moeite gaat kosten.
dus neem me elke keer voor dat we weer gaan wandelen.
Moet het alleen wel goed weer zijn...en dat is de laatste tijd wel een dingetje :+

Maar dit topic inspireert me wel weer enorm om te beginnen.
Zou ook erg gezond voor mezelf zijn al die extra beweging!
Laatst bijgewerkt door ellepel op 03-02-18 23:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 23:32

Ja hier nog eentje! Nu geen eigen pony meer, maar met mijn verzorgpaard wandel ik ook echt heel erg graag! Met mijn vorige pony liep ik zo 20 tot 30 km. Heerlijk is dat! Ik studeer bos en natuurbeheer en daarvoor moet ik veel op pad dus met paard is het alleen maar leuker :)