Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

daar kan ik een boek over schrijven. Inmiddels weten de wielrenners hier uit de buurt dat ze vooral niet te veel herrie moeten maken en ruim dienen te passeren.
.Zo dicht achter mijn paard langs rijden dat haar staart in zijn wiel zat. Automobilist die zo dicht passeerde dat ze haar spiegel kapot reed op mij steigbeugel.xJitskee schreef:Tja het is ook lastig... Zelfs ik vind het niet prettig om een ruiter/paard in te halen, terwijl ik wel veel ervaring heb met paarden. De één wil liever dat je er met 20 km langs rijdt, de ander heeft liever dat je wat harder rijdt zodat je sneller weg bent. Een ander wil liever dat je ruim passeert en over de bermstenen rijdt, weer een ander heeft liever dat je niet over de bermstenen rijdt en dan met wat minder tussenruimte passeert. Weer een ander wil liever dat je inhaalt op een smalle weg omdat zijn paard het niet prettig vindt als er iemand achter blijft rijden, waar weer een ander liever heeft dat je er achter blijft rijden. Om dan nog maar niet te spreken over alle onopgevoede paarden die naar buiten gaan terwijl ze hier nog helemaal niet klaar voor zijn.
Voor iemand die geen verstand heeft van paarden is het natuurlijk helemaal abacadabra. Ik snap dan ook wel dat sommigen het niet meer weten. Wat natuurlijk niet goedpraat dat je er langs gaat en extra gas geeft.. Maar ik denk dat het grotendeels toch ook wel onwetendheid is.

Gini schreef:Het verbaast me wel op welke plekken mensen allemaal een ritje met hun paard gaan maken. Op sommige wegen zou ik zelfs niet met mijn hond gaan wandelen of met mijn metekindje gaan fietsen, waarom dan wel je paard in die gevaarlijke situatie plaatsen?
Bv. op wegen waar vrachtwagens rijden en waar je zelf met je paard niet minstens 3 meter de berm in kunt, moet je gewoon niet willen rijden. Want de vrachtwagen uit het filmpje minderde echt wel vaart, maarja, smalle weg, geen berm, dan kom je gewoon gevaarlijk dicht bij het span bij het inhalen. Is dat de schuld van de vrachtwagenchauffeur? Had die vrachtwagen de hele weg achter het span moeten blijven tuffen?
Natuurlijk is er roekeloos rijgedrag, het aantal verkeersslachtoffers vermindert wel, maar is nog altijd jammerlijk veel te hoog. Blijf daar met een paard ver van weg.
Daarnaast zijn zelfs de regels die je opstelt niet algemeen geldend. Ik haat het bv. wanneer een auto achter mij traag blijft rijden. Ik heb liever dat die inhaalt, telkens dat optrekken daar word ikzelf kriegel van, die spanning bij mij zal dan overslaan op mijn paard en bam, paard wordt onrustig. Is de weg te smal om in te halen en kan je als ruiter nergens uitwijken...waarom heb je in godsnaam die weg gekozen?
) Mij lijkt het dat je op een 60 km weg, echt niet de paarden of fiesters met 80 of meer rakelings hoeft te passeren en ook hoef je niet als je er achter rijdt en er langs wilt, maar er tegenliggers zijn te gaan toeteren, ik kan daar nergens heen (ja, hek op, of kanaal in, beiden geen optie). Spiegels die je voet raken te over. Idioten die expers langzaam naast je gaan rijden en dan vol op de claxon rammen voor de grap en tegelijkertijd met zijn allen uit het raam gaan gillen (zat al een keer klaar met zweep toen er weer iets verdacht langzaam langs kwam, was het de politie, die kwam vertellen dat we netjes verlicht waren
oeps). Je paard waar kinderen die naar de hockey gingen op spugen of een ram geven. lissisanne schreef:xJitskee schreef:Tja het is ook lastig... Zelfs ik vind het niet prettig om een ruiter/paard in te halen, terwijl ik wel veel ervaring heb met paarden. De één wil liever dat je er met 20 km langs rijdt, de ander heeft liever dat je wat harder rijdt zodat je sneller weg bent. Een ander wil liever dat je ruim passeert en over de bermstenen rijdt, weer een ander heeft liever dat je niet over de bermstenen rijdt en dan met wat minder tussenruimte passeert. Weer een ander wil liever dat je inhaalt op een smalle weg omdat zijn paard het niet prettig vindt als er iemand achter blijft rijden, waar weer een ander liever heeft dat je er achter blijft rijden. Om dan nog maar niet te spreken over alle onopgevoede paarden die naar buiten gaan terwijl ze hier nog helemaal niet klaar voor zijn.
Voor iemand die geen verstand heeft van paarden is het natuurlijk helemaal abacadabra. Ik snap dan ook wel dat sommigen het niet meer weten. Wat natuurlijk niet goedpraat dat je er langs gaat en extra gas geeft.. Maar ik denk dat het grotendeels toch ook wel onwetendheid is.
Gewoon rustig, met een gelijkmatige snelheid en met minstens een meter tussenruimte passeren lijkt me gewoon algemeen gelden. Volgens mij krijg je dat zelfs geleerd met je theorie voor je rijbewijs.
)