Paard rustig laten galopperen buitenrit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SGorter

Paard rustig laten galopperen buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-17 17:09

Hoi allemaal,

Binnenkort ga ik met mijn verzorgpaard voor het eerst op buitenrit (natuurlijk wel heel vaak naar buiten geweest in de polder, en langs de weg, maar nog nooit echt naar het strand/bos/oid).

Het probleem is dat ze zich heeeeel erg gaat opfokken, en daar komt ook nog bij dat het een ex-renpaard is dus alleen maar HARD wilt gaan..

Nu ben ik niet zozeer bang voor de galop zelf, maar meer voor haar weer terug krijgen.

Thuis in de polder ging dat wel redelijk, maar toen ging ze ook niet heel hard..

Iemand tips?

Marije_jiplover

Re: Paard rustig laten galopperen buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 17:14

Zorgen dat ze niet zo hard gaat dat jij geen controle meer hebt.
Niet onbeperkt laten lopen, maar met gepaste rem rijden, zodat het tempo van jou blijft.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 17:15

Mooie op het strand is dat het niet zo erg is. Ze kunnen alleen rechtuit. En moe worden ze vanzelf.

Als je in een groep rijd blijven ze ook meestal bij de groep, dus dat scheelt ook.

Veel oefenen, de galop moet normaal zijn. En fok hem dus ook niet zelf op, en blijf zelf rustig. Kies dus ook plaatsen waar je goed overzicht hebt en je ook echt een stukje kan gaan. Hoe vaker je het meepakt zonder echt voluit te gaan (geen extra been geeft) hoe rustiger het wordt.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 17:16

Inderdaad... je zegt nu 'toen ging ze ook niet zo heel hard' dus moet je je niet laten verleiden dat nu wel te doen.

En moe wordt ze ook niet hoor, een echte volbloed wordt alleen maar feller als ze moe wordt dus dat heeft totaal geen zin om dat te denken. De kunst is het tempo jouw tempo te laten zijn, of dat nu langzaam of hard is. Let er ook op dat je niet gaat trekken, of haar dus laat hangen, maar als je voelt dat ze gaat pushen dat je juist af en toe je teugels wat los laat zodat ze op jou moet blijven letten. Wat ook helpt is proberen de aanspanning rond te laten, dus niet dat ze zo mooi met dat nekkie erop in haar sprong kan komen.

Zou in ieder geval even martingaaltje eraan doen, maak je het je zelf wat makkelijker mee (en haar ook).

SGorter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-17 18:01

Bedankt voor jullie reacties! Martingaal was ik idd al van plan ja :)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 18:07

Je krijgt wat je verwacht. Dus stel jezelf de vraag wat is er anders op het stand of in het bos dan in de polder of langs de weg? Het antwoord zou moeten zijn: niets. Aan jouw manier van rijden zou dus ook niets anders moeten zijn.

Adem in, adem uit, ontspan ...

b0hemian

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 17:23

Mijn ervaring is dat paarden vaak juist heter lijken te worden wanneer je ze constant terug houdt. Idd een keer op een mooi open (en veilig) stuk laten gaan en na een aantal passen eens wat terugnemen. Als je wat muller zand in de buurt hebt, is het vaak ook wat moeilijker voor het paard om keihard te gaan.

Ik sluit ook aan bij Maflinger: je krijgt wat je verwacht. Als je teveel spanning hebt is het logisch dat het paard dit gaat overnemen.
Edit: bij mij helpt heel diep zuchten vanuit de buik om de rust weer terug te krijgen goed.

b0hemian

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 22:33

En, ben je inmiddels geweest?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 12:53

Annemeik schreef:
Kies dus ook plaatsen waar je goed overzicht hebt en je ook echt een stukje kan gaan. Hoe vaker je het meepakt zonder echt voluit te gaan (geen extra been geeft) hoe rustiger het wordt.

Ehm, Annemeik, een ex-renpaard met ruimte voor zich hoef je echt geen extra been te geven om heel hard te kunnen gaan. Een paard dat graag hard gaat, en daar is deze op gefokt, hoef je niet aan te moedigen, alleen maar toestemming geven is voldoende om voluit te gaan.
Wel is het zo dat je een paard dat snelheid in de genen heeft, ook af en toe de ruimte moet geven daarvoor. Hier op de Veluwe heb je daar heel geschikte tankbanen voor, mijn oude merrie had het ook met enige regelmaat nodig om gewoon ordinair te planken dan ging ik maar naar de hei en zei "toe maar". Dan viel ze 10 cm naar beneden en zat in 3 sprongen op snelheid en vloog je met 40 km/uur over de tankbaan.
Een renpaard heeft overigens meestal goed geleerd om ook te luisteren naar aanwijzingen voor de variatie in hard/harder/hardst, dus zoek die knopjes even op je paard. Maar wat je ook doet, constante druk op het bit doet helemaal niets nuttigs. Hang eventueel een tweede set teugels aan je neusriem, zodat je ook druk op de neus kunt geven, dat is voor veel paarden een duidelijker aanwijzing.
Als je een tankbaan (of ander breed en overzichtelijk pad) uitzoekt, let dan op dat je het bij voorkeur heuvel op doet, een vlak pad kan ook, maar ga zeker niet heuvel af in galop.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 13:08

Bij mijn KPWN-merrie kwam buiten het volbloed-bloed naar boven, die wilde eigenlijk alleen maar galopperen. Mijn advies: snel buiten gaan draven, zodat ze hun ei wat kwijtkunnen. Niet in stap gaan friemelen en een rustige stap willen, die je toch niet krijgt. Wel proberen de controle te krijgen en te houden door een duidelijke ophouding met een duidelijke ontspanning daarna. Hoger tempo dan je wilt = ophouding - reactie - hulp weg. Ga wat terugzitten in je hulp dan wordt ie heel duidelijk (als dat nodig is).

Blijf rustig en probeer een beetje te lachen om het overenthousiasme van je paard, dat ontspant de situatie. Succes!

Ssuuz92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 13:32

Ik rijd renpaarden op het strand, ons trainingsgebied :D

Vooral zelf en je teugels ontspannen houden! Wel contact houden en ophouding geven wanneer nodig. Constante druk is een No Go, hoe harder jij trekt hoe harder ze zal gaan en het bit vastpakt. Probeer eerst een stukje vlak bij de duinen te galopperen als je het niet helemaal vertrouwd. Daar is het zand meestal zwaarder en kan je het even aanvoelen.

Het gaat vast wel goed komen.Gewoon lekker genieten van je rit. Het strand is ontzettend fijn om te rijden. Altijd genieten daar.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 20:13

Waratje schreef:
Ehm, Annemeik, een ex-renpaard met ruimte voor zich hoef je echt geen extra been te geven om heel hard te kunnen gaan. Een paard dat graag hard gaat, en daar is deze op gefokt, hoef je niet aan te moedigen, alleen maar toestemming geven is voldoende om voluit te gaan.

Terug gelezen, maar over het woordje ex-racepaard heen gelezen :D dat maakt idd een groot verschil