Van heerlijk buitenrijpaard naar schikachtig

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Brendatil

Van heerlijk buitenrijpaard naar schikachtig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-17 21:41

Ik heb mijn paard sinds 1 jaar. Ze is 9 jaar en was alleen zadelmak, maar niet doorgereden toen ik haar kocht. Ik ben gelijk met haar naar buiten gegaan. Ze was schrikachtig, voor alles bang maar door gewoon door te zetten en te blijven gaan, werd ze steeds makkelijker en betrouwbaarder.
Onlangs hebben we 2 incidenten achter elkaar gehad die haar vertrouwen naar het 0punt hebben gebracht. Allereerst was het de eerste mooie zomerdag, warm en wij lopen altijd langs een recreatiewater, waar nu plotseling allemaal bootjes en waterfietsen in rondgingen. Dit vond ze ontzettend spannend, want had ze nooit eerder gezien daar. Het bijzondere van mijn tinker is dat ze altijd alles onthoud, dat kan handig zijn maar bij minder leuke dingen is dat dus niet zo handig. Als er iets nieuws is in een bekende omgeving dan is ze makkelijk van slag.
Na de bootjes, kwamen we bij een brug onder de weg, waar we altijd probleemloos onder door gingen. Nu waren er echter allemaal jongeren vanaf aan het springen, er stonden heeeel veel fietsen, een radio en een enorme visserstent (daar heeft ze altijd al angst voor, vraag me niet waarom).
Ze werd 1 grote spierbonk, maar met wat overtuiging heb ik haar met veel geblaas en spanning aan de hand, onderdoor gekregen. Eenmaal eronderdoor was er niks meer aan de hand, althans dat dacht ik.
De eerstvolgende rit, is ze mega- geschrokken van een hond die heel plotseling uit het hoge gras op haar af kwam gestormd blaffend en wel. We lagen bijna samen in de vaart.
Na deze rit, is ze veranderd in een soort tikkende tijdbom. Er is op veel momenten veel spanning, ze springt continu opzij als we bijv. langs de vaart of een slootje rijden, het is om gek van te worden.
Ik heb ze bewust op rust gelaten tijdens mijn vakantie om te resetten, en het is wel iets verbeterd, maar nog lang niet op het niveau waar we waren.
Ik krijg ook de angst voor vliegers, drone's en vissers (met name de tenten) niet uit haar getraind.
Wie weet hoe lang ik geduld moet hebben voordat we weer wat meer rust krijgen na deze incidenten, en hoe kan ik haar van haar opgelopen angst afhelpen? We gaan nog steeds naar buiten, maar ik merk bij mezelf dat ik zelf ook wat angst krijg, door dat continue opzijspringen van haar.

Sim

Re: Van heerlijk buitenrijpaard naar schikachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 21:52

Een maatje meenemen waar ze zich aan op kan trekken. Een paard die het klappen van de zweep kent en niet op of om kijkt van rare dingen. Als dat niet mogelijk is zou ik schriktraining met hem gaan doen.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 22:08

Aan de hand gaan wandelen? En zij onthoudt alles, maar jij ook. Dus beide spanning. Stapje terug en opnieuw vertrouwen opbouwen

Brendatil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-17 12:23

Sim schreef:
Een maatje meenemen waar ze zich aan op kan trekken. Een paard die het klappen van de zweep kent en niet op of om kijkt van rare dingen. Als dat niet mogelijk is zou ik schriktraining met hem gaan doen.

Punt is dat zij nu juist altijd het maatje was... oftwel de makkelijke buiten. De rest is allemaal minder makkelijk.
Schriktraining doen we idd binnenkort.

Guusje113

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 19:24

Schriktraining is inderdaad een goed idee.

Ik snap dat jouw spanning ook begint toe te nemen, maar ik zou toch proberen te onderzoeken hoe je zelf deze spanning af kan nemen (ik ging vroeger bijvoorbeeld zingen om mijzelf af te leiden). Dit zal een hoop schelen. Verder heeft ze misschien de eerste tijd behoefte aan iemand die met haar mee loopt (jij of iemand anders terwijl jij er op zit).

anjali

Re: Van heerlijk buitenrijpaard naar schikachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 19:42

Als jij nu schrikachtig geworden bent dan breng je dat op haar over.Maar ja,ik snap wel dat je niet op bevel kunt ontspannen! Ik zou enkele stappen terug gaan en eerst kleine ritjes maken op bekend terrein waar niets engs is. En dan,als dat goed gaat,weer uitbreiden.Maar altijd eerst aan jullie beider veiligheid denken.