Ruiterroute Teut Zonhoven

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xAnthea

Ruiterroute Teut Zonhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-17 17:32

Hallo,

In augustus ben ik van plan om naar Zonhoven te rijden. De Teut zou een mooi gebied zijn en er zou een ruiterroute van 25km zijn, maar als ik op Maps zie lijkt het alsof we de hele tijd op straat aan het rijden zijn :')
Deze route heb ik gevonden:
https://www.routeyou.com/nl-be/route/vi ... e/zonhoven

Rijden we ook langs de heide? We zijn er eind augustus dus het zou wel leuk zijn als we de heide even passeren aangezien deze dan mooi in bloei staat :D
En waar kunnen wij parkeren? Als beginpunt geeft die website een industriezone aan, maar ik zie niet direct waar we kunnen parkeren.

Alvast bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 18:52

Ik heb er jaren geleden regelmatig gereden maar toen waren er nog geen ruiterroutes :+ (is 8 tot 10 jar geleden). Reed toen wel over de heide maar dan moest je veeroosters over dus denk niet dat het de bedoeling was :P Weet nu ook niet hoe ze de routes gelegd hebben, zit nu op mobiel maar als ik straks of morgen op de laptop zit wil ik wel eens even kijken voor je als je wil. De Holsteenbron is wel leuk als pauzeplek ;)

Elfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 19:21

Ik heb er een jaar of twee terug ook gereden. Wij verbleven een weekendje bij 't Hof Masy. De eerste dag zijn we rond het militair domein gereden (verder naar boven gelegen) en de tweede dag hebben wij dat rondje in de teut gereden. Was heel mooi herinner ik me nog en niet echt veel beton. Wel lange stukken met steenslag, dus hoefbescherming is wel aanbevolen.

Als je op de planner kijkt van toerisme Limburg, wordt daar ook aangegeven dat er veel minder verhard is dan op die route die jij linkt.

https://www.routeyou.com/user/planner/94933/ruiterparadijs-limburg

En als ik het me goed herinner is dat stuk tussen knooppunt 111 en 113 ook geen beton.

Wij hadden ook een stop bij camping Holsteenbron.

Yvette01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 18:04

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-17 20:15

[***] schreef:
Ik heb er jaren geleden regelmatig gereden maar toen waren er nog geen ruiterroutes :+ (is 8 tot 10 jar geleden). Reed toen wel over de heide maar dan moest je veeroosters over dus denk niet dat het de bedoeling was :P Weet nu ook niet hoe ze de routes gelegd hebben, zit nu op mobiel maar als ik straks of morgen op de laptop zit wil ik wel eens even kijken voor je als je wil. De Holsteenbron is wel leuk als pauzeplek ;)

Ah ja je mag het altijd eens bekijken! :D

@Elfie en Yvett01: bedankt voor de info! Ik kijk het zeker eens na :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 21:08

Sorry, was het even vergeten :+
Je gaat gewoon de ruitterroute volgen neem ik aan? Die lagen er in mijn tijd nog niet..

Vanaf welk punt wil je vertrekken? Als je bv. in de buurt van 110 wil vertrekken dan kan je ook parkeren op de parking bij 72 en van daaruit rijden .. Geen idee of je daar zomaar met een trailer mag staan maar lijkt me van wel (is op recreatiedomein Kelchterhoef). Hengelhoef heb je ook een parking en daar komt de route ook langs (tussen 110 & 112).

Als je vanaf 110 richting 112 rijdt dan veronderstel ik dat je in het bos/de heide langs de baan zit. Als je het mannetje zet lijkt het alsof je langs de weg moet, maar de route loopt eigenlijk een stukje daarnaast, in het bos zeg maar. Hier kan je het op zien (het bruine is waar je met je paard rijdt, het blauwe is gewoon de weg) :
Afbeelding

Dan ga je de bossen in bij Hengelhoef, dat pad is wel een betonpad maar daar komen in principe geen auto's, enkel wandelaars en fietsers ed (en soms eens een verdwaalde auto), dit volg je tot aan een industrieterrein waar je achter het terrein om rijdt via een fietspad. Je moet een straat over aan een rondpunt, maar daar zou een tunnel zijn volgens de kaart?! Die was er in mijn tijd nog niet (dat rondpunt overigens ook niet, haha). Dan is het sowieso bos tot aan 112, als je 113 ook meeneemt is dat normaal gezien ook allemaal onverhard en ook nog langs/door de heide.

Enige echte weg die je volgens mij hebt is de Waardstraat (het stuk links tussen 111 en 110) maar daar ben ik nooit geweest dus daar kan ik je niet verder helpen. Ziet er wel een drukke baan uit (denk 70 km/u) en je moet over een brug de snelweg over. Maar daar ben ik zelf dus nooit geweest.

Hoe het zit qua parkeren en of je overal gewoon je trailer mag neerplanten weet ik eigenlijk niet, vroeger reed ik daar gewoon langs en kan me niet herinneren dat ik daar trailers heb zien staan, maar dat wil niks zeggen natuurlijk. Kelchterhoef kan je trouwens achteraf ook nog een lekker hapje eten of wat drinken (Hoeve Jan, als dat nog bestaat maar daar ga ik vanuit, kan je ook nog met paard naartoe, moet die niet in de trailer ;) ), Hengelhoef weet ik niet goed..

Als er nog vragen zijn hoor ik het wel, dit is van wat ik zo met het kijken naar de kaart en in mijn herinneringen kan bovenhalen :Y)

Thea_Ste

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 21:17

He, die route rij ik met mijn ogen dicht! :D Mijn paardje staat namelijk aan de teut.
Mooie route, maar inderdaad voor paarden met zwakke hoeven zijn schoenen of een ijzer aan te raden. mijn merrie haar hoeven zijn vrij sterk, die doet het zonder.

De route hierboven is mooi beschreven. Het stuk van de waardstraat ken ik wel. is in principe een kort stuk maar je moet over de E314 rijden (brug) en er wordt wel goed doorgereden. Te doen met verkeersmak paard :j

trailer kan je in zonhoven parkeren op de parking van de teutseweg of aan de camping van de holsteenbron (holsteenweg).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 21:22

Ohja, hoefbescherming is inderdaad wel een dingetje :j Geldt eigenlijk voor alle 650 km aan ruiterroute hier .. Ze zeggen wel onverhard en dat is het in theorie ook (het is geen betonbaan) maar alles is wel zo gemaakt dat er je er ook makkelijk met een koets overheen kan, dus het zijn geen zanderige, zachte bospaadjes (uitzonderingen daargelaten). Als er paden te mul/zacht worden dan gooien ze er meestal steenpuin overheen ed. Hier aan deze kanten toch, geen idee hoe het met de rest zit, haha.

Dacht dat ze wilde pauzeren bij de Holsteenbron halverwege, dus vandaar dat ik met mijn parkings aan de andere kant zit ;) Maar geen idee dus of daar regels rond zijn...

Ik heb nooit zo om alles heen gereden, wij gingen altijd via de golf de heide op en dan via een tunnel onder de autosnelweg naar de andere kant en dan zo overal tussendoor naar de Holsteenbron. Maarja, dan had je dus veeroosters :P En ook geen idee of die tunnel enzo er nog is. Of we reden dus langs de andere kant en dan heb je wel het pad waar nu ook de route ligt, langs Hengelhoef en achterom het industrieterein.

Thea_Ste

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 00:32

Die tunnel is nu niet meer bereikbaar voor ruiters. Vroeger wel, maar ik denk al lang niet meer. Woon nu 3 jaar in zonhoven, nooit onder gekunnen, ik denk dat die er ook niet meer is, maar heb er wel van gehoord.
Als je de dag van vandaag echt de "grote toer" wilt doen moet je via de brug over de e314. Dan naar links een hele lus tot aan de golfclub, dan kom je op hengelhoef uit, dan heb je een stukje afgesloten fietspad langs essers waar je op moet, dan kom je op molenheide, dan de camping en dan het stuk van de teut zelf :-) ik kan die knooppunten niet onthouden :-P

A oké, verkeerd gelezen wat parking betreft dan, als je wilt pauzeren bij de holsteenbron. Dan vallen mijn opties weg want die zijn er zogoed als direct aan :-P

Het is trouwens wel de moeite hoor. Je komt bos tegen, heide, op de teut is ook een leuke vijver waar je in kunt met je paard. Ja er zijn wel stenen en je komt beton tegen. Maar ook heel mooie stukken waar je echt met je paard kunt galopperen!