Mijn 13-jarige draver is normaal altijd erg relaxed in de omgang, en vindt het heerlijk om een buitenrit te maken. Hij kan dan wel eens heet worden, maar is altijd goed te handelen.
Echter zijn wij vanmorgen aangevallen door een roedel honden van een uitlaatservice. We reden op een ruiterpad met aan beide zijden lage bosjes en daarnaast een voetpad. Omdat ik weet dat hier veel honden lopen, houd ik altijd in de gaten of ik veilig door kan rijden.
Bijna aan het eind van het pad liep een mevrouw met een stuk of 8 honden, waarvan enkele groten op het ruiterpad aan het spelen waren. Om ongelukken te voorkomen ben ik gaan stappen, zodat deze mevrouw haar honden bij zich kon roepen. Echter deed ze een greep naar 1 hond, en liet de rest in eerste instantie lopen.
Een witte herder rende op mijn paard af, en begon te grommen en te blaffen, waarop een bernersenner en een bruine lab mee begonnen te doen. Mijn paard schrok hier van, waarop hij een pas achteruit deed, waarna het gedrag van de honden compleet veranderde.
Ze leken zich plots als een roedel te gaan gedragen, sloten mijn paard in, en dreven het achterwaarts de struiken in. Paardlief raakte hierdoor compleet in paniek, en begon flink te steigeren.
Uiteindelijk heb ik hem zover gekregen dat we zijwaarts door de struiken weg konden komen, aangezien de mevrouw weinig tot niets deed om haar honden terug te krijgen. Pas toen we uit de kring van honden waren, liepen de honden door alsof er niets aan de hand was.
Zowel mijn paard als ik waren danig van slag hiervan, paard zelfs zo erg dat hij nu zelfs de stalhond (een oude lobbes die niets doet) heel eng vindt. Ik heb hem lekker met zijn vriend op de wei gezet, maar bij het binnenhalen een paar uur later was hij nog onrustig en angstig. Ik kon niet eens zijn halster af doen zonder dat hij de uitloop in vloog...
Ik ben van plan om hem morgen een dagje op het terrein te houden om even bij te komen, lekker longeren en de wei op, verder niets. Echter, woensdag wil ik wel het bos weer in...
Ik heb nu al knikkende knieën voor zijn reactie, zo erg overstuur is hij nog nooit geweest (zelfs niet na een gerichte aanval van een pitbull, toen was het 'hond weg, klaar')
Hoe pak ik dit aan? Een periode niet het bos in gaan is geen optie, paard wordt heel chagrijnig van bakwerk, plus ik vind dat we snel weer door de zure appel moeten heen bijten. Het liefst zou ik met iemand afspreken die een 100% paardmakke, 100% luisterende hond heeft, maar die heb ik niet in mijn omgeving (de stalhond komt het terrein niet af, plus die luistert ook niet)