Endomondo challenge: Bokkers Bokaal deel 2!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hilli

Berichten: 22949
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Endomondo challenge: Bokkers Bokaal deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 23:26

Tegen die massastart hebben meer mensen opgezien, maar 2 jaar terug was kijken naar het groeien van gras nog spectaculairder dan die massastart. De plek is wel geschikt voor zo'n grote groep in elk geval en dat scheelt een hoop.

Lein_

Berichten: 2999
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 23:54

Mooie ritten allemaal!!
Hier ook lekker genoten van het mooie weer, lekkere ritten in omgeving gemaakt en vandaag wat heuvels beklommen in Groesbeek-Mook.

@Marit op de fiets!
Ben je niet bang dat Gwen trekt oid of schrikt? Laat je haar stappen of ook draven?
Ik heb het zelf wel eens gedaan maar Pels gaat al snel te vlug voor mij :+

@Ganna heel leuk wij gaan ook naar Epe met de mega massastart Haha, wel leuk hoor!!
We zien elkaar vast daar.

Mochten er nou mensen zin en tijd hebben om kennis te maken met de endurance, ik zit een beetje verlegen om grooms :o (griep)...
Stuur dan gerust een PB :D

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Endomondo challenge: Bokkers Bokaal deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 07:17

Ik fiets ook wel graag met mijn pony's.
En we doen gewoon alle gangen, vooral veel draf en op plekken waar het mi veilig kan ook een galopje.
Ik heb ze wel altijd aan het hoofdstel met bit mee.

Voor mij is het een aanvulling op de training. Onbelast lekker tempo rondje (we draven dan heel veel).

En voor m'n senior ook een heerlijke manier om onbelast lekker rechtuit benen te strekken.
Ik neem hem ook wel eens als handpaard mee, met hetzelfde doel. Wel de lusten van een bosrit, niet de lasten van het dragen van gewicht.

Ganna

Berichten: 854
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Bijna in Utrecht. De dames in HR

Re: Endomondo challenge: Bokkers Bokaal deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 09:26

Hilli, het Bellebeest is gewoon heel slecht in met anderen lopen :') Naya ze is heel goed in met anderen lopen want alleen is ook maar zo alleen, maar ze naait zich vreselijk op. Zelfs met 5 paarden dus waar maak ik me druk om met 30 meer :+

Ik vind dat met fietsen het wel van groot belang is dat het paard goed aan de hulpen staat. Bij mijn pony's betekend dat echt dat ze een bit in moeten. Gezeur en gemiep tolereer ik niet.We stappen en draven aan de fiets en soms een galopje als ik denk dat ze genoeg in de hand staan.

zidema
Berichten: 61
Geregistreerd: 07-10-15

Re: Endomondo challenge: Bokkers Bokaal deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 10:48

Ik vind dit zo'n heerlijk topic! Ik heb nog geen paard, maar zodra ik er een heb, ben ik van plan om heeeel veel km's toe te voegen :). Voor nu geniet ik lekker met jullie mee *\o/*

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 11:07

Ganna schreef:
Ik vind dat met fietsen het wel van groot belang is dat het paard goed aan de hulpen staat. Bij mijn pony's betekend dat echt dat ze een bit in moeten. Gezeur en gemiep tolereer ik niet.We stappen en draven aan de fiets en soms een galopje als ik denk dat ze genoeg in de hand staan.

Jup dit idd.
Geldt voor die van mij ook :j

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 11:31

Fietsen lijkt me voor mijn wedstrijdpaard aan de ene kant ontzettend fijn, kan hij onbelast inderdaad kilometers maken. Maar conditie train je vooral met galopwerk, en dat ga ik niet kunnen bijhouden :))
Denk dat ik als compromis met hem ga lopen. Start to run voor mezelf en voor hem even een lekker rondje afleiding.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 11:31

Bliksem luistert niet zo naar mijn geen gemiep mening. Dat vergeet hij altijd zodra ik hem gecorrigeerd heb :') Die belandt achterop of een been tussen de spaken denk ik :=

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 11:35

Daar heb ik met de mijne dan weer geen last mee. Die durft wel eens even vrolijk doen maar weet perfect dat ie moet luisteren. Kon het echt niet permitteren in de jaren dat hij hengst was dat ie zelf even vrolijk een loopje zou nemen namelijk.

Ganna

Berichten: 854
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Bijna in Utrecht. De dames in HR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 11:35

zidema ben je ook op zoek naar een (bijrijd)paard? Kilometers maken is zo heerlijk :)

Varekaj ik ben het niet met je eens dat je conditie traint door te galopperen. Ik heb Fjorden waar ik endurance mee rijd/reed en die heb ik toch echt in draf getraind.Tuurlijk zo nu en dan een galopje maar niet zo heel veel. (Mijn oude kon een uur galopperen, met mijn nieuwe ben ik na 5 jaar op 2 km :') die vindt dat een partij ingewikkeld) Maar conditie kregen ze wel hoor, ik stapte los, draafde aan en ging pas weer stappen als we klaar waren of dat nou 5 of 40 km later was. (Uiteraard wel opgebouwd, niet zomaar 40 km uit het niets)

Blik aan de fiets, tja ik denk dat Blik gewoon 'anders' is. Haha. Maar eigenlijk denk ik dat hij het ook wel zou kunnen hoor!

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 11:37

Toch Ganna? Mij hebben ze altijd verteld dat je echte conditie traint met galopwerk namelijk.

Wij doen nu met regelmaat stukken van 2km galop, licht bergop. Afhankelijk van het weer zweet hij dan of net niet.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Endomondo challenge: Bokkers Bokaal deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 11:40

Zeker train je conditie ook in draf, maar op een gegeven moment zit in die gang voor veel warmbloed/volbloedpaarden de rek er niet meer zo in omdat de hartslag niet genoeg omhoog gaat. Daarom pak je galopwerk mee omdat de hartslag dan hoger wordt. Maar dat is wel een verschil in eenvoudigweg duurtraining/uithoudingsvermogen of ook steeds een hoger tempo kunnen rijden.
Heb je heuvels/bergen is het alweer anders omdat de hartslag in stap al zover kan stijgen als in galop op het vlakke :)

Emori

Berichten: 13117
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Fryslân

Re: Endomondo challenge: Bokkers Bokaal deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 11:42

Leuk en leerzaam om te lezen dit!

Ganna

Berichten: 854
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Bijna in Utrecht. De dames in HR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 11:50

Sorry Varekaj ik zie dat ik het verkeerd heb opgeschreven ik bedoel dat ik het er niet mee eens ben dat je enkel conditie opbouwt met galop. Tuurlijk bouw je daar ook conditie mee op! Maar met enkel draf dus ook.

Eens met Djilan met een (warm)bloedpaard zal je wellicht eerder galop mee willen pakken voor de conditie. Maar om ze op te trainen voor zeg 30/40 km lijkt me dat nog helemaal niet nodig. Daarna is de galop ook gewoon een fijne gang om de redenen die jij schrijft de hf wat hoger. En op een gegeven moment is het ook gewoon niet meer haalbaar nog meer km's in je trainingen te maken.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 12:03

Heb die info paar jaar terug ooit gehad, denk van een dressuurruiter.

Mijn doel is om makkelijk ritten van 25-30km te kunnen maken zonder dat ie dan gelijk helemaal de pijp uit is en 3 dagen moet herstellen. Die ritten zijn voor mijn paard de perfecte afleiding en afwisseling in de rest van het werk, het houdt hem soepel, vrolijk in het hoofd.
Ikzelf rij nu vooral dressuur maar het doel is terug gaan springen en dan doorschuiven naar (beginners)crossen.

Ik wil die ritten echter ook wel kunnen doen met eens een goed stuk draf of galop ertussen en niet alleen maar de grootste gedeeltes in stap. Alles wel beheerst natuurlijk. Rengalopje mag op zijn tijd maar het is niet de bedoeling dat we 30km in 1.5u gaan erdoor jagen. Iets wat ik bij veel andere fervente buitenrijders hier in de regio wel zie. Elk mogelijk paadje moet vol gas afgepeerd worden.

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Endomondo challenge: Bokkers Bokaal deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 12:45

Ik denk dat ik wat met Bliksem zou durven fietsen trouwens.
Gewoon zorgen voor een flink draftempo, ik denk dat hij dan beat normaal zou doen.

Mijn ouwe gebakkie vindt het ook evt wel gezellig langs de fiets.
Maar die moet vooral beweging krijgen, geen echte training mee.
Met Elmo lukt fietsen op een hogere gemiddelde snelheid altijd eerder dan rijdend.
Ik pak het dus wel echt als training mee, heb hier een rondje van 12 km waarbij we kort instappen en dan 10 km non stop draven (oversteken/verkeerssituaties daargelaten) en dan nog 1-1,5 km uitstappen.

xxVon
Berichten: 1110
Geregistreerd: 04-03-14

Re: Endomondo challenge: Bokkers Bokaal deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 14:40

Bente kan ook braaf lopen naast de fiets, doe dat gewoon op touwhalster. Ben dit wel pas gaan doen toen alles wandelend braaf ging en op mijn tempo dus toen durfde ik het wel aan. Heb er wel een oude fiets voor, mocht er iets gebeuren (kan altijd) is niet gelijk de dure elektrische fiets naar zn grootje ;)

Eerst trainde ik ook voornamelijk in draf, maar ben veel meer galop gaan inbouwen, niet om sneller te gaan maar om de spieren af te wisselen. De broekspieren kunnen flink verzuren van alleen maar draf.

MaritB

Berichten: 8627
Geregistreerd: 18-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 19:54

Lein_ schreef:
Mooie ritten allemaal!!
Hier ook lekker genoten van het mooie weer, lekkere ritten in omgeving gemaakt en vandaag wat heuvels beklommen in Groesbeek-Mook.

@Marit op de fiets!
Ben je niet bang dat Gwen trekt oid of schrikt? Laat je haar stappen of ook draven?
Ik heb het zelf wel eens gedaan maar Pels gaat al snel te vlug voor mij :+


@Ganna heel leuk wij gaan ook naar Epe met de mega massastart Haha, wel leuk hoor!!
We zien elkaar vast daar.

Mochten er nou mensen zin en tijd hebben om kennis te maken met de endurance, ik zit een beetje verlegen om grooms :o (griep)...
Stuur dan gerust een PB :D


Ja ze schrikt constant, daarom fiets ik er ook naast en zit ik er niet op. Aan mij heeft ze steun en het enige wat ze doet is een beetje mijn kant op komen, drukker doen of achter de fiets gaan lopen. Gwen stapt en draaft naast de fiets. Mijn vorige deed ik ook galop, die liep ook voor de fiets op smalle paadjes ;) heb daar nog wel eens een filmpje van gemaakt.
En als Gwen te vlug wordt, dan 'wiggle' ik de leadrope en dan neemt ze gas terug, net als met wandelen en rijden ;)


Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Endomondo challenge: Bokkers Bokaal deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 20:40

Dat is stoer, Marit! Ik fietste met Caj ook, tot ze er blijkbaar geen zin meer in had. Ik moest zoveel moeite doen om haar aan de praat te houden, dat ik er moeier van werd dat zij :') .

Met Barney heb ik ook gefietst, maar die was lastiger. Die stond vanuit het niwts ineens stil. Niet echt lekker op de fiets. Dus dochter mee met zweepje erachter. Ging goed, tot hij een kerr schrok, opzij sprong, fiets van mijn dochter raakte die omviel, nog een keer schrok en om mij heen sprong, waardoor hij mij van de fiets trok en ik ook languit op straat lag := . Auto achter ons stopte om te veagen of t goed ging. Dat wel. Beetje deuk in mijn ego, maar verder prima. Barney rende dwars door de boomkwekerijen, maar kwam gelukkig weer terug. Kon m zo weer pakken en we zijn verder gefietst. Maar dat was wel de laatste x meteen :D

Hilli

Berichten: 22949
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Endomondo challenge: Bokkers Bokaal deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 11:28

Varekaj, mijn ervaring is dat dressuurruiters iets heel anders bedoelen met conditie dan die je voor flinke buitenritten nodig hebt. Het gaat om kracht vs. duurconditie. Dus ik ben het om de redenen die hierboven al gegeven zijn ook niet eens met die bewering.

Fietsen met paard is fijn maar ik heb momenteel geen fiets op stal. Galop sla ik wel over, dat gaat al snel ongecontroleerd. Een constant draftempo lukt prima. Wel altijd met bit.

Froemel

Berichten: 2784
Geregistreerd: 14-05-05
Woonplaats: Remunj, binnekort Zjwame!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 15:45

Door het onderwerp fietsen, heb ik vandaag ook gefietst! Felicidade was super braaf, zelfs een galopje ging goed. Met de elektrische fiets hoef ik me dan niet helemaal kapot te fietsen..

Video :



Afbeelding

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 20:12

Ik was ook in Eersel *\o/*
Volgens de organisatie was de toerrit rond de 20 km en de orientatie rit 26km
Vraag me af hoeveel Tyrcanal fout gereden heeft :=
Afbeelding

Afbeelding

Saul

Berichten: 9654
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Re: Endomondo challenge: Bokkers Bokaal deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 20:25

Leuk spatter! heb je niet gezien.
Kom je uit de buurt ?

Wij hebben niet veel fout gereden heb de heen en terug weg van totaal 20km mee getracked ;-)

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 20:39

Ik woon net over de grens bij Weert, uurtje van Eersel af met de auto

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 20:40

Ga je 15april ook mee doen in Budel? Smokkelrally