Conditie opbouwen

Moderators: Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Pikkepor

Conditie opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-17 14:13

Hoihoi allemaal!

(niet zeker of dit de juiste afdeling is voor mijn topic)

De vraag
Ik wil graag de (basis) conditie van mijn verzorgpaard gaan opbouwen.

De situatie
De eigenaresse van het paard neemt hem 2-3x per week mee op buitenrit. En zij gaf laatst ook aan dat een bosritje van een klein uur (en dan ook nog voornamelijk stappen), er al voor zorgt dat het paard helemaal bezweet en moe is.
Ik merkte het in november zelf ook dat bij intensief bakwerk hij nu degene was die moe werd en niet ik!
In het najaar is er Cushing bij hem geconstateerd en daar krijgt ie inmiddels medicijnen voor. Daar kan de conditie wat van terug lopen... En vlak daarna heb ik te kampen gehad met rugklachten, waardoor rijden er even niet meer in zat.
In de tijd dat ik rugklachten had, heb ik met longeren het een en ander gedaan. Maar inmiddels kan ik weer in het zadel, dus kunnen we ook op die manier trainen.

Het doel
9 april aanstaande is er hier in de buurt een orientatierit die ik heel graag mee zou doen! De afstand bedraagt 15-20km (vorig jaar hebben we 18km gereden). En het lijkt mij dat dat wel haalbaar is (als jullie denken van niet, dan hoor ik het graag!)

Maar hoe gaan we het beste te werk?

Ik dacht zelf 1x bakwerk, 1x longeren en 1x bosrit (dan kunnen we ook daadwerkelijke kilometers meten).
En daarnaast heeft ie natuurlijk ook zijn ritjes met zijn eigenaresse nog.

Maar ik hoor graag jullie mening en tips en tricks!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 14:38

Weet je zeker dat het verantwoord is dat je gaat opbouwen?
Een uur stappen (wat de eigenaresse blijkbaar doet) is ongeveer 6 km.
Dan is het gat met een rit van 18 km wel erg groot; omgerekend is dat ongeveer een uur draf en een uur stap. Het is de vraag of het lukt dat in een maand er aan te trainen.
Je kunt voorzichtig opbouwen en kijken hoe ver je komt, maar dan moet je paard (minstens) een week van tevoren een rit van 2 uur goed aankunnen. Anders is het niet eerlijk...

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-17 14:41

Kendra schreef:
Weet je zeker dat het verantwoord is dat je gaat opbouwen?

Daarom ook mijn vraag! Hoe ga ik goed te werk.

En natuurlijk, als blijkt dat het niet gaat en 15-20km niet haalbaar is, doen we niet mee.

Volgens mij hebben we vorig jaar ongeveer 3-3,5 uur over de rit gedaan. Met een pauze van 15 minuten erin. Dus het tempo ligt niet veel hoger dan nu. Alleen de afstand wel dus.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie