Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Speedster schreef:BMHP schreef:Wat ik uit eerdere pôsts heb begrepen mag je als dagtoerist per paard de grens over zonder dat je dat via de NVWA met een keuring aanmeld.
Is dit ook toevallig ergens zwart op zit te vinden?
Delphi2 schreef:Officieel moet je altijd een gezondheidscertificaat hebben als je de grens overschrijdt tussen NL en Duitsland, ook voor een buitenritje van een paar uur. Wij overschrijden ook regelmatig de grens en zijn gelukkig nog nooit iemand van de NVWA tegengekomen, ook binnen mijn kennissenkring niet,maar dit zou dus wel kunnen.
Delphi2 schreef:In Duitsland schijnt er wel aparte regelgeving te zijn indien je de grens over gaat voor recreatieve doeleinden, wedstrijd of kliniekbezoek mits je binnen 24 uur terug bent. In NL is helaas geen uitzondering hiervoor.
rina schreef:Nope de gezondheidsverklaring ben je ALLEEN maar nodig als je met een trailer of vrachtauto je paard vervoerd over de grens. NIET rijdend. Is een gat in de wetgeving. Laat je daardoor dus niet gek maken.
Dit hebben wij tot in de puntjes uitgezocht omdat een kennis van me ruitertochten te paard organiseerde die ook over de grens gingen.
rina schreef:Delphi2 schreef:Officieel moet je altijd een gezondheidscertificaat hebben als je de grens overschrijdt tussen NL en Duitsland, ook voor een buitenritje van een paar uur. Wij overschrijden ook regelmatig de grens en zijn gelukkig nog nooit iemand van de NVWA tegengekomen, ook binnen mijn kennissenkring niet,maar dit zou dus wel kunnen.
Nope de gezondheidsverklaring ben je ALLEEN maar nodig als je met een trailer of vrachtauto je paard vervoerd over de grens. NIET rijdend. Is een gat in de wetgeving. Laat je daardoor dus niet gek maken.
Dit hebben wij tot in de puntjes uitgezocht omdat een kennis van me ruitertochten te paard organiseerde die ook over de grens gingen.Delphi2 schreef:In Duitsland schijnt er wel aparte regelgeving te zijn indien je de grens over gaat voor recreatieve doeleinden, wedstrijd of kliniekbezoek mits je binnen 24 uur terug bent. In NL is helaas geen uitzondering hiervoor.
En dit is alleen maar een gedoogbeleid. Off moet je daarvoor dus WEL een gezondheidsverklaring hebben. En die geld zowel voor de NL kant als de DE kant.
Het wel of niet een kenteken te paard nodig is, ligt eraan waar je gaat rijden in Dld. Hier in het noorden (Niedersachsen) is geen kenteken nodig, in NRW wel op veel plekken. En daarop kan je wel beboet worden als je die niet hebt.
Speedster schreef:BMHP schreef:gedoog beleid, voor mensen die per paard de grens overschrijden
Dat gedoogbeleid schijnt er dus (in ieder geval sinds kort) niet (meer) te zijn. Ze beboeten je kennelijk gewoon op een buitenritje.