paard schrikt van auto's etc alleen onder het zadel

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

NSV_fan

paard schrikt van auto's etc alleen onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-17 10:32

mijn paard is nog niet super lang onder het zadel beleerd(sinds oktober vorig jaar) . Daarvoor was hij wel veel in de hand geweest en is bekend met slepen, en werk in het tuig. ook is hij daar bekend gemaakt met verkeer, auto's trekkers, bussen en motoren.
Nu is hij sinds hij bij mij is ook veel buiten geweest; veel door het dorp en verkeer wandelen (aan de hand en met lange lijnen). Nu merk ik sinds kort dat hij bij passeren van auto's en ander gemotoriseerd verkeer sckrikkerig doet. De ene keer springt hij opzij van t verkeer af, maar een andere keer besluit hij naar het passerende verkeer toe te springen. Nu doet hij dit aan de hand niet dan volgt hij keurig en verblikt of verbloosd niet.
Daar komt dus ook mijn vraag hoe ik dit kan oplossen zodat we wel veilig onder de man buiten kunnen blijven rijden. Wij wonen in de omgeving van veel smalle dijken dus ruim opzij gaan voor passerend verkeer is erg lastig. Daarbij wil ik gaag dat hij leert dat als hij rustig doorstapt er niets aan de hand is.

alle tips zijn welkom.

Gezelligheid kent geen tijd ;)

elenaMM77

Re: paard schrikt van auto's etc alleen onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 10:38

kilometers maken..

vooral veel omkijken.. als het goed is kun je het verkeer al van verre zien aankomen en is er voldoende tijd om een oprit van een huis te bereiken.. daar gewoon rustig omdraaien met het hoofd naar het verkeer en laten passeren.. je vraagt immers best veel van hem.. hij kan je niet zien, wel voelen, maar zijn vertrouwen in jou als leider erop moet nog groeien, toch moet hij accepteren dat er een groot bakbeest rakelings langs zijn lijf komt.

dus tijdig ruimte zoeken zodat hij in alle rust dat grote ding kan horen, zien, ruiken langskomen terwijl je erop zit.. en die ruimte kun je steeds kleiner maken, totdat hij er geen klap meer om geeft.. dan wordt het weer tijd om gewoon rustig door te rijden

NSV_fan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-17 10:49

bedankt elenaMM77, dat idee had ik ook al, hij vertrouwd aan de hand erg op mij en volgt me dan. Onder het zadel ziet hij me niet, ondanks dat hij me hoort vertrouwd hij nog niet voldoende op mijn stem en wat hij voelt en niet op zichzelf.
Dat in t achterhoofd hoe zit dat dan als ik op de wagen achter hem zit. ik zou ook graag met hem gaan mennen, maar zijn recente reacties op verkeer maken we aan het twijfelen. Daarin geldt zeker hetzelfde als onder de man? hij ziet me niet en heeft nu nog onvoldoende ervaring en vertrouwen?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 13:31

ik denk dat je bij mennen wellicht dezelfde problemen gaat ondervinden.. ik zou m liever eerst aan de hand en onder het zadel 'bomproof' hebben voor ik er een kar achter zou hangen in dit geval.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 13:39

Toen ik met mijn paard buiten ging rijden had ik soms ritjes dat ik wel 5x af stapte door iets engs zoals een boom, bladeren, een gebouw dat anders was, werkzaamheden en stenen bruggetjes over een sloot naar een voordeur..
Na een jaar ofzo besloot ik niet/minder te gaan afstappen.. dan stonden we soms ergens lang te wachten voordat hij er langs ging maar hij kreeg alle tijd.. alleen bij de hele enge dingen stapte ik nog af.. overigens hielp het ook altijd als ik gepasseerd werd door een fietser want dan liep hij daar achteraan..
maar met veel geduld en veel afstappen is hij op mij gaan vertrouwen.. als ik zeg dat het goed is dan is het ook goed.. inmiddels kan ik overal met hem komen.. op t fietspad wat langs de snelweg loopt, tunnels, viaducten, spoorwegovergang enz.. ik zou zo midden door het centrum gaan als het zou moeten.. of langs de kermis ofzo..
Daar heb ik wel 10 jaar over gedaan.. maar inmiddels is hij bij mij echt redelijk bomproof.. met een andere ruiter vind hij overigens nog wel vanalles eng :')

Maar mijn advies is dus veel afstappen en geduld hebben.. hem begeleiden bij wat hij eng vind.. eerst door zelf voor te gaan.. daarna door steeds meer met stem te gaan doen

Volg ons op insta: Pico_fanpage

Trektocht door de kempen met Pico

[ITP] El Caballo es Maestro ~ Het paard is meester

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 13:44

Als je er naast loopt kan paard je reactie goed zien en vertrouwt op jou, onder het zadel is relatief nieuw voor je paard en je bent er niet naast om hem te ondersteunen, vermoedelijk voor je paard redden genoeg om toch onzekerder te zijn en schrik achtiger, kost tijd en geduld.
Hier in begin dit ook gehad, gewoon blijven oefenen en indien nodig afstappen (soms moet je dat hier echt wel anders rijden ze je van voor en achteren tegelijk dood) en paard laten zien dat het oke is.

Mijne is echt wel bomproof, maar onlangs zag ze voor het eerst schaatsers heb toen ook te voet de weg naar de vereniging moeten afleggen met paard dat Grand Prix oefeningen deed aan de hand en hoge school dressuur sprongen, echter kwartje viel vrij snel en terug weg had ze gesnapt dat schaatsers (vooral het geluid) en ijshockey niet het einde van de wereld inluiden. Ipv conflict te paard aan te gaan gekozen om het te voet te doen waarbij de veel meer steun heeft aan haar mens. (en mens vond hoge school dressuur sprongen best knap, maar haar whiplash vond dat wat minder)

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

NSV_fan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-17 10:59

bedankt voor jullie tips en bevestigd wel mijn vermoeden. steun valt weg zodra ik erop zit en paard vetrouwd mij erop en zichzelf dan onvoldoende en wordt onzeker. Ga hem zeker de tijd geven en verder met veel wandelen en tijdens t rijden evt afstappen of zoals al aangegeven bij verkeer afstappen om hem te leren wat zekerder te worden. Aangespannen in het verkeer lijkt me inderdaad verstandiger om mee te wachten tot hij onder het zadel goed bevestigd en stabiel (rustig) is.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 11:05

Aangespannen kun je wel doen wanneer je een goede groom hebt die er telkens snel af kan springen en naast hem kan gaan staan om te begeleiden.. maar dat is wss lastiger te organiseren als gewoon onder het zadel

Volg ons op insta: Pico_fanpage

Trektocht door de kempen met Pico

[ITP] El Caballo es Maestro ~ Het paard is meester

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie