Trektocht 2017: Overnachting omgeving Wolfheze of Ede

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Oppad2017

Trektocht 2017: Overnachting omgeving Wolfheze of Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-16 10:32

Hoi allemaal,
Komende zomer ga ik een week of drie met mijn paard de Veluwe onveilig maken. Ik neem een tentje mee en ga naar ongeveer 10 verschillende plekken, naar campings en b&bs. Ik heb geen haast en doe t rustig aan. Ik rijd ongeveer 18-25 km per keer en blijf vrijwel overal twee nachten zodat ik de dag ertussen heb om ofwel te genieten van een tocht zonder bagage of mijn paard een rustdag kan geven. Ben al een poos bezig met de voorbereidingen en dus voorpret :)
Mijn merrie is een bomproof paard dat gewend is om lange buitenritten te maken (wekelijks) en ook niet erg onrustig wordt als ze geen andere paarden om zich heen heeft (hoewel dat absoluut de voorkeur heeft natuurlijk!!)

Drie vragen aan jullie:
- weet iemand een leuke overnachtingsplaats in de buurt Wolfheze, Renkum, ede? Liefst een camping voor mij (evt blokhutje) en weidegang voor mn paard en niet te duur.
- voor wie vaker een trektocht heeft gemaakt: wat had je bij je waar je echt zo blij mee was dat je t iedereen aanraadt? Ik ben een ervaren kampeerder en buitenrijder, dus mijn uitrusting is lichtgewicht en praktisch. Maar ben nog nooit zo lang met tentje en paard weg geweest. (Ik heb de ortlieb paardentassen en een kleine drysack/roltas die ik aan de achterkant van mn zadel bind.
- ik heb kaarten van vrijwel het hele gebied en Google Maps als back up. Zijn er gebieden waar je makkelijk verdwaalt? Vond bv de Posbank waar ik vorig jaar was best wel een puzzel.. En welk gebied mag ik absoluut niet missen?

Alle tips/ervaringen zijn welkom!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 20:31

De Posbank is een waardeloos pokke-gebied in deze context :j Het is inderdaad schitterend om te rijden, maar plekken voor overnachtingen zijn er met een schijnwerper nog niet te vinden.

Omgeving Renkum - Wolfheze is ook niet gemakkelijk, maar er zijn wel opties (o.a. de Henriëttehoeve in Wolfheze en Quadenoord in Renkum)

Otterlo is een ramp van hele andere orde. Daar zijn zoveel opties dat je er keuzestress van krijgt :D

Verder zijn er nog diverse opties maar die zijn een beetje afhankelijk van de beoogde route.

FCSA

Re: Trektocht 2017: Overnachting omgeving Wolfheze of Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 20:32

Smotz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 21:06

Ik heb nu twee keer bij het Bakhuis te Loenen overnacht, zit in de top van de Posbank, Loenermark. Er is weide genoeg en een B&B, mooie plek voor iemand alleen.

De Posbank is wel wat ingewikkeld om te rijden, ik ben er nu intussen wat handiger in geworden en heb herkenningspunten. Printje van Ruiteren en Mennen mee en soms Google maps aan. Een klein kompasje is handig voor onderweg, een zadeltas voor op de voorkant van je zadel als je kaarten mee hebt, dan heb je die zo te pakken en terug gestopt.
Eer rondje onder de Posbank langs richting de Caroliena Hoeve vind ik mooi, de Zilvense Heide is mooi. Bovenlangs de Posbank heide en dan naar het zuiden langs de kant van het Rozendaalse Veld.

Oppad2017

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-16 23:04

Bedankt voor jullie reacties!
Hahhaa, blij dat het bij die Posbank niet helemaal alleen aan mn navigatieskills lag! Vond t wel prachtig trouwens..
Henriettehoeve heb ik vaker gehoord, wel erg duur :(. Of mag/kan je daar ook je tentje neerzetten? Die in Loenen en Renkum ga ik even opzoeken, dank!

En Vierhouten dacht ik aan Samoza, maar ben een beetje bang dat t zo'n grote camping met animatieteam is (gruwel). Iemand nog een leuk alternatief?

Otterlo jaaaaa, kwam ik vroeger vaak (zonder paard). Dacht aan de Kleine Pol en/of camping Tepelenburg in Harskamp

Oppad2017

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-16 23:13

Wat een juweeltje die Quadenoord, Ikke! Dank je, die gaat zeker op de lijst!

Smotz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 12:04

Vierhouten ben ik bij MDamsma verbleven, die hebben ook een B&B studio en zitten direct aan de heide. Op loopafstand (60 meter) heb je camping De Bunders.

Je hebt in Vierhouten ook nog Buitenleven, maar dat is wel een prijsklasse hoger.
Aan de zuidwestkant van Elspeet zit Marijke's B&B, ook prima plek.

Ken je de site paardenbed.nl? Daar staat er ook nog eentje in Bennekom op.
Of http://paardenhotels.yoron.nl/

Samoza ben ik een paar jaar geleden geweest voor een nachtje. Dat was prima voor 1 nachtje maar zou er niet langer willen blijven, bij nat weer waren de paddocks toen daar geheel modderig en stallen donker. Maar goed, misschien is dat nu verandert.
In Otterlo anders Stoeterij Willemien? Ik heb daar eens voor een fatsoenlijk bedrag de vouwtent gehuurd. Dit staat niet op de website maar in een berichtje op de Facebookpagina, ik weet niet of ze die nu nog hebben. Ze hebben ook een klein kampeerterrein voor tenten/caravans en sanitair in het stalgebouw.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 12:11

Dit jaar een paar dagen doorgebracht B&B de Hooge Woeste, in Emst bij knooppunt 12. Zalig appartement in het bos met 2 stallen en weiland voor onze paarden. Wij mennen, en een mooie ruime locatie om spullen op te slaan. Super ontbijt.
Je mag daar vast ook wel je tent in de tuin bij de stallen neetzetten. Maar misschien is een dagje huisje met alles er op en er aan ook lekker.

Oppad2017

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 15:23

Leuke suggesties weer, dank jullie wel! Ik zoek t allemaal even op.
Mogen er paarden mee naar die camping de Bunders, Smotz?

Smotz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 22:22

Nee, paard kan dan bij Damsma en als je niet van hun appartementje gebruik wil maken kan je een tentje bij de Bunders neer zetten. Ik heb zelf het appartement gebruikt.
Tip, bij de Buurenschuur kan je prima eten. Ook op loopafstand.

Waar ik trouwens nog een keer heel blij mee ben geweest (naast mijn kompasje van de hema) is een ijzeren hoevenkrabber. Anders had ik het stuk baksteen niet uit het ijzer gekregen en daar alleen gestaan. Met een ijzeren kan je nog kracht zetten.
En zakmes heb ik altijd mee, wat strotouwtjes om dingen onderweg nog vast te kunnen zetten zijn ook handig.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 22:38

Dop meets dell in Kootwijkerbroek! :D zo zandverstuiving op!

Oppad2017

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 23:51

Oh, dat is goed om te weten!
Goeie hoevenkrabber en mn zakmes gaan zeker mee! Kompas heb ik geen ervaring mee, heb je daar veel aan gehad?
En dop heets del staat idd ook op t lijstje! Nog nooit geweest, maar heel veel goeds over gehoord. Zijn daar ook eenpersoonskamers? Of deel je een slaapzaal oid met anderen? Kan niet helemaal wegwijs worden uit de site..

Smotz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 08:51

Dop heeft een paar kamers met eigen douche die dan weer de huiskamer en keuken delen.
Kompas zeker veel aan gehad, als je op een kruispunt staat zie je welk pad welke richting opgaat of als je globaal een richting op wilt riiden kan je zo ook goed navigeren. Je kan een digitaal kompas op de telefoon zetten, maar kost batterij en ik heb eens zonder batterij gezeten. Kompasje kost 2 euro bij de hema en kan je evt ergens aan klikken/hangen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 18:24

Smotz schreef:
Dop heeft een paar kamers met eigen douche die dan weer de huiskamer en keuken delen.
Kompas zeker veel aan gehad, als je op een kruispunt staat zie je welk pad welke richting opgaat of als je globaal een richting op wilt riiden kan je zo ook goed navigeren. Je kan een digitaal kompas op de telefoon zetten, maar kost batterij en ik heb eens zonder batterij gezeten. Kompasje kost 2 euro bij de hema en kan je evt ergens aan klikken/hangen.

Goed horloge geeft je ook een kompas:
http://www.ict4us.com/r.kuijt/nl_horloge.htm
http://www.hiking-site.nl/navigatie_horloge.php

En als je horloge dan ook nog een kompasroos heeft, is het nog wat simpeler: http://www.seiko.nl/collections/Product ... d=SSC081P1

Maar los hiervan is een simpel, goed mechanisch kompas zeker een investering die de moeite waard is :j
Neem je een wat duurdere, bijvoorbeeld van de ANWB, dan kan die je ook helpen bij kaartnavigatie.

Zorg ook dat je kunt navigeren op een kaart als in: ik sta ergens, waar is dat op de kaart?? Herkenningspunten dus, zoals (kruispunten van) wegen, overgangen bos/heide/landbouw/bebouwd gebied, riviertjes, waterplassen en markante punten in het landschap zoals zendmasten.

Enne, GPS op het paard werkt ook: https://buy.garmin.com/nl-NL/NL/sport-r ... 34596.html
:D

Oppad2017

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-16 19:10

Heb even uitgeprobeerd met mn horloge, wat leuk!
Garmin wel over getwijfeld maar ga ik voor dit avontuur toch nog niet kopen. Mocht t bevallen en ik zulke tochten vaker gaan doen, komt er vast wel een.
Bij Kootwijk hebben ze die knooppuntenroutes, dat is natuurlijk helemaal luxe. Weten jullie of ze dat op meer plekken hebben? In de buurt van Epe ook toch?