scheren en 24/7 buiten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NoaHD

scheren en 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-16 23:39

Hoi bokkers,

Ik weet dat hier meerdere topics over dit onderwerp lopen, maar aangezien ik toch geen echte duidelijkheid krijg hoe en wat, heb ik toch maar een topic gemaakt.

Een schets van de situatie:
Mijn New Forest d-pony staat dag en nacht buiten samen met haar shetlander maatje. Helaas hebben ze
(nog) geen schuilstal tot hun beschikking (Hier zijn wij hard mee bezig om te verwezenlijken! Hier dus gelieve geen commentaar op aangezien we er zelf ook heel erg van balen en alle opties aan het bekijken zijn), wel staan ze tussen de (vele) bomen en hebben dus wel wat beschutting. In de wei staat wel een soort schuilstalletje maar daar past de D-pony nauwelijks in en de shetlander staat er nooit in. De shetlander staat al 3 jaar zo en de d-pony 2 jaar.

Nu is mijn probleem dat ik de d-pony intensief train en mevrouw nu al een ontzettende berenvacht heeft. Dit is met trainen natuurlijk erg vervelend aangezien ze na 10 minuten draven al zowat doorweekt is. Helemaal scheren is geen optie, aangezien ze dus 24/7 buitenstaat. Nu bedacht ik me dat we haar ook wel gedeeltelijk kunnen scheren (er is zo'n foto met verschillende modellen), alleen mijn moeder denkt dat het niet helpt qua minder zweten en dat een zo'n streep te koud voor haar word als het gaat vriezen.

Mijn vraag is dus of gedeeltelijk scheren echt te koud is als het gaat vriezen en of het het zweten echt verminderd.

De pony heeft nu overdag een regendeken met fleece op, op wat koudere dagen 150 gram en als het 's nachts onder de 6 graden is 300 gram.
Laatst bijgewerkt door NoaHD op 31-10-16 23:44, in het totaal 1 keer bewerkt

xRiiannex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 23:43

Dekenmodel scheren?

Dat is de halve nek, de buik en de borst.
Nummer 9 bij plaatje van scheermodellen.

NoaHD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-16 23:45

xRiiannex schreef:
Dekenmodel scheren?

Is de nek half scheren niet te koud zonder halsdeken? En als ze wil gaan liggen, is dat dan niet te koud?

xRiiannex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 23:49

NoaHD schreef:
xRiiannex schreef:
Dekenmodel scheren?

Is de nek half scheren niet te koud zonder halsdeken? En als ze wil gaan liggen, is dat dan niet te koud?

Nee, als je nu scheert is het nog warm.
Dan kan er een beetje haar terug groeien.

Mijn paard heeft het nooit koud en die heeft geen hals deken om.

Het is ook nooit super koud hier in nederland.

En anders alleen de borst scheren. Dit is een plek wat het moeilijkste droogt.
Ziet er misschien niet uit maar wel lekker voornje pony.

NoaHD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-16 00:13

xRiiannex schreef:
Dekenmodel scheren?

Nee, als je nu scheert is het nog warm.
Dan kan er een beetje haar terug groeien.

Mijn paard heeft het nooit koud en die heeft geen hals deken om.

Het is ook nooit super koud hier in nederland.

En anders alleen de borst scheren. Dit is een plek wat het moeilijkste droogt.
Ziet er misschien niet uit maar wel lekker voornje pony.[/quote]

Dat is inderdaad wel zo! Het haar is al een beetje terug gegroeid als het echt koud is.

Uiterlijk maakt niet uit, als het maar fijn is voor haar :)

Bedankt!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 00:15

Middelste deel van de borst uitscheren is een optie. Dennis hier op bokt doet dat met haar shetten in de winter omdat die dan marathon, etc. lopen. Die werken ook hard met verder mega vacht en geen dekens. Het kan dus zeker, al is het mogelijk dat je iets meer hooi moet voeren als het echt koud wordt.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 10:58

En het lijf helemaal scheren en dan een goede deken met hals op?

Gladijs

Re: scheren en 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 11:02

Ik heb mijn paardjes ook 24/7 buiten staan en de oudste word ook volledig geschoren elke winter vanwege cushing. Ook hebben mijn paardjes geen schuil mogelijkheid, wel droge voeten , winddoek tegen de ergste wind en natuurlijk dekens met hals, dit gaat al 3 jaar heel goed! Het is wel zaak dat je ze goed in de gaten houdt en dekens van goede kwaliteit koopt!
Afbeelding

Afbeelding

dewilderoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 11:04

Hier ook het buikje en onderkant hals kaal. Probeer geen deken op te doen, gezonde paarden hebben het met deze temperatuur niet koud. Eergisteren stond ze te zweten op stal dat vind ik dan persoonlijk wel link als er een tochtje door de stal komt staat ze meteen te kuchen. Deze optie is voor mij de beste oplossing. En omdat het een kleine kruimel is (85cm) zie je er eigenlijk niets van.

Lucy_121

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 12:09

Ik lees ook even mee, zit ongeveer in dezelfde situatie zonder schuilstal (die komt er ook niet).

Gladijs schreef:
Ik heb mijn paardjes ook 24/7 buiten staan en de oudste word ook volledig geschoren elke winter vanwege cushing. Ook hebben mijn paardjes geen schuil mogelijkheid, wel droge voeten , winddoek tegen de ergste wind en natuurlijk dekens met hals, dit gaat al 3 jaar heel goed! Het is wel zaak dat je ze goed in de gaten houdt en dekens van goede kwaliteit koopt!
[ [url=m/ZKtJNc.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Sy9ptp.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik vraag me af hoeveel jij oplegt als het echt hard gaat vriezen, richting -10 misschien wel -15.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 12:59

Gewoon goede dekens kopen en alles er af scheren. We leven gelukkig niet meer in de middeleeuwen waar we de paarden op stal moeten zetten omdat dekens niet tegen een buitje kunnen :+

daisyjazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 13:06

Bij de IJslanders scheren we vaak de borst en onder de manen. Dan kunnen ze gewoon nog zonder deken buiten staan. En als je nu scheert dan groeit er ook een deel van het haar gewoon weer terug. Als je bij zoeken intypt Hals scheren paard dan komen er wel wat foto's te voorschijn

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 13:07

Ik scheer al jaren ... Volledig en dag en nacht buiten :)
Nooit problemen gehad.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 13:16