Van Nederland naar Mongolie per paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dereiziger

Van Nederland naar Mongolie per paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-16 13:42

Mijn vriend en ik hebben al heel wat avonturen samen beleefd, zo hebben wij meerdere malen wandeltochten van maanden en duizenden kilometers afgelegd met alleen een zeiltje en sliepen voornamelijk buiten. Nu willen wij ons avontuur uitbreiden en binnen 2 jaar en maximaal 5 jaar per paard vertrekken naar Mongolie vanaf Nederland. Nu gaat dit niet zomaar en moet er veel informatie uitgezocht worden waar ik nu mee bezig ben en hoop dat er mensen kunnen helpen of misschien mensen die dit of een andere rit al gedaan hebben.

Ik weet inmiddels dat iedere 10 dagen een gezondheidsverklaring aangevraagd moet worden, 1 ding is 100% zeker dit is NIET haalbaar. Heb al gehoord dat vele dit niet doen en gewoon de grens overgaan. Wie heeft hier meer informatie en tips over. En zullen ze in Duitsland mij aanhouden per paard en vragen om deze verklaring bijvoorbeeld? Voor we vertrekken zulen we het paard goed medisch laten onderzoeken zodat deze gezond aan de reis begint.

Er is een huisarts geweest en wilde van zuid spanje naar de noordkaap gaan maar is uiteindelijk zonder pony verder gegaan, waarom? Heb deze huisarts gemaild maar nu week later nog geen reactie ontvangen.

Wij gaan deze reis alleen maken als het ook daadwerkelijk mogelijk is, nu durf ik de grens in duitsland makkelijk over te steken maar de grens met Rusland is dan weer even net een ander verhaal.

Wij nemen alle tijd voor deze reis en niemand hoeft dan ook bang te zijn dat het paard te veel moet lopen. Ook zullen wij stukken naast het paard lopen want lopen zelf ook erg graag en zullen het paard zo regelmatig ontlasten.

Het aller leukste van dit verhaal gaat nog komen: wij hebben geen ervaring met paarden nog met paardrijlessen :D
Heel vroeger wel eens met vriendin mee geweest en paar keer op paard gezeten tijdens haar rijles maar dit is heel lang geleden. We moeten dus ook nog een paard kopen of misschien is een pony een beter idee?

Hebben mensen ervaringen met een reis als deze? Hebben mensen voor een reis als deze tips websites met informatie, boeken die gelezen moeten worden, reisverslagen alle informatie is van harte welkom.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 13:49

geen ervaring met paarden en jullie kunnen niet rijden?Nou...begin daar maar eens mee dan :+
Voordat je een beetje fatsoenlijk op een paard kunt zitten ben je zo vier jaar verder.

Pebblea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 13:52

dereizger schreef:
Mijn vriend en ik hebben al heel wat avonturen samen beleefd, zo hebben wij meerdere malen wandeltochten van maanden en duizenden kilometers afgelegd met alleen een zeiltje en sliepen voornamelijk buiten. Nu willen wij ons avontuur uitbreiden en binnen 2 jaar en maximaal 5 jaar per paard vertrekken naar Mongolie vanaf Nederland. Nu gaat dit niet zomaar en moet er veel informatie uitgezocht worden waar ik nu mee bezig ben en hoop dat er mensen kunnen helpen of misschien mensen die dit of een andere rit al gedaan hebben.

Ik weet inmiddels dat iedere 10 dagen een gezondheidsverklaring aangevraagd moet worden, 1 ding is 100% zeker dit is NIET haalbaar. Heb al gehoord dat vele dit niet doen en gewoon de grens overgaan. Wie heeft hier meer informatie en tips over. En zullen ze in Duitsland mij aanhouden per paard en vragen om deze verklaring bijvoorbeeld? Voor we vertrekken zulen we het paard goed medisch laten onderzoeken zodat deze gezond aan de reis begint.

Er is een huisarts geweest en wilde van zuid spanje naar de noordkaap gaan maar is uiteindelijk zonder pony verder gegaan, waarom? Heb deze huisarts gemaild maar nu week later nog geen reactie ontvangen.

Wij gaan deze reis alleen maken als het ook daadwerkelijk mogelijk is, nu durf ik de grens in duitsland makkelijk over te steken maar de grens met Rusland is dan weer even net een ander verhaal.

Wij nemen alle tijd voor deze reis en niemand hoeft dan ook bang te zijn dat het paard te veel moet lopen. Ook zullen wij stukken naast het paard lopen want lopen zelf ook erg graag en zullen het paard zo regelmatig ontlasten.

Het aller leukste van dit verhaal gaat nog komen: wij hebben geen ervaring met paarden nog met paardrijlessen :D
Heel vroeger wel eens met vriendin mee geweest en paar keer op paard gezeten tijdens haar rijles maar dit is heel lang geleden. We moeten dus ook nog een paard kopen of misschien is een pony een beter idee?

Hebben mensen ervaringen met een reis als deze? Hebben mensen voor een reis als deze tips websites met informatie, boeken die gelezen moeten worden, reisverslagen alle informatie is van harte welkom.

Met je paard naar Mongolië?! Klinkt leuk, maar denk ook aan het paardje.. En ja, je wilt de tijd ervoor nemen, maar vind het nogal zwaar..

Daarbij komt ook nog dat je geen ervaring hebt met paarden. Waar stal jij je paarden 's nachts? Ik neem aan dat jij niet wilt dat je paarden aan een touwtje vast staan, en los laten doe je al helemaal niet.

Je hebt geen ervaring, dat betekent niet dat je zo opstapt en wegrijd, paard kan schrikken etc., wat doe jij dan als je in principe niet kan rijden?

En waar is je kennis over paarden? Jij als niet paardenkenner zal bepaalde symptonen niet herkennen, ook als je paard pijn heeft bijvoorbeeld..

Ik denk dat je er te makkelijk over nadenkt. Voer? Hoefsmid (al zouden de hoeven wel afslijten als je zoveel onderweg bent, maar misschien wil je omdat je zoveel onderweg bent ook wel hoefijzers? Of wat als je paard een scheurtje krijgt in de hoeven? Wat ga je dan doen?)? Waar is je dierenarts mocht er wat gebeuren? En hoe laad je je telefoon op mocht er wat gebeuren?

Ik denk dat je er veel te makkelijk over nadenkt, eerlijk gezegd..

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 13:57

Opeens wordt dit topic maar een flauwekulletje...:D

Ik denk dat je schromelijk overschat wat je wilt. Geen ervaring en je wilt al beginnen met illegaal Duitsland in te gaan. Hoe denk je verder te kunnen als je eerste stap al illegaal is? Dacht je dat je zonder papieren de EU uberhaupt uit komt?

In 2 jaar kun je misschien wel een beetje leren rijden, maar je zult ook moeten leren een hoefijzer onder te slaan, medische kennis moeten opdoen, enz...

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 13:58

O jee. Afgezien dat ik het een geweldig mooi idee vindt en best jaloers ben op jullie voel ik hetzelfde als geerke. Het is geen fiets waar je af en toe je band even moet plakken. Denk aan onderhoud, ik noem maar een dwarsstraat: hoefverzorging, ga je dat zelf doen of zoek je onderweg een hoefsmid? Het leren van goede hoefverzorging is al een vak op zich wat jaren studie en ervaring kost, laat staan als je geen paard gewend bent. Ben je ervaren genoeg om koliek te ontdekken? hoefzweren of hoefbevangenheid? En wat had je gedacht van voeding, niet alle paarden kunnen met alleen gras uit de voeten.
Ikzelf heb sinds maart mijn eerste eigen paard. Heb vroeger wel veel gereden, maar ben nog nooit verantwoordelijk geweest voor het dier zelf. Nu ik haar aan huis heb staan komt er zo veel op me af. Ik leer elke dag dingen bij, en dan heb ik al ervaring met paarden. Laat staan dat je in een vreemd land waar je nauwelijks de taal spreekt moet gaan uitzoeken waarom je paard kreupel loopt.

Nogmaals, ambitieus en mooi plan. Maar als je geen voorkennis en ervaring hebt met paarden lijkt mij het geen fantastisch idee.

Apple

Re: Van Nederland naar Mongolie per paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 13:59

Misschien is op de fiets naar Mongolië een meer haalbaar plan?

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 14:00

eens met Geerke, zeker als je geen ervaring hebt met paarden is het handig deze op te doen, paarden hebben een specifieke verzorging nodig, wat doe je met dierenartsen, of hoefsmeden?

Ibbel

Anoniem

Het is een heel gaaf idee, maar er komt nogal wat kijken bij het meenemen van zo'n 4-benige metgezel :)

Begin maar eens met een jaar fanatiek rijles nemen, zodat je meer leert over paarden, ervaring opdoet in het rijden en je spieren goed gewend zijn.
Voordat je veilig zo'n trektocht kan maken, waarbij je je paard op een verantwoordde manier langs voor hem/haar spannende dingen kan leiden, waarbij je er niet bij het eerste het beste bokje of sprintje afligt etc ben je echt wel even verder. Daarnaast kan je dan ondertussen van alles leren over verzorging, medische problemen, voerbeleid etc. Kijk ook eens of je een dag mag meelopen bij een endurance ruiter (wedstrijdruiter die lange afstands ritten rijden) of maak vast een trektocht van een paar dagen binnen Nederland.
Als het je na dat jaar nog steeds een leuk idee vind kan je eens verder kijken naar wat er komt kijken bij internationaal rijden en alle regels die daarbij komen kijken :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-08-16 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 14:01

Of gewoon naar Mongolie en daar een trektocht maken te paard met ervaren gids.

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 14:08

Belachelijk idee vind ik het.
Zeker aangezien de ervaring ontbreekt. Eerst en vooral had je al een type paard in gedachten om hiervoor aan te schaffen ? Hoe ga je overnachtingen regelen voor jou en je paard. Je kunt niet zomaar in de kant van een weg of een wei slapen. gezondheidsverklaringen zijn wel haalbaar. Als je van te voren je route perfect uitstippelt en contact opneemt met de plaatselijke dierenarts. Ik weet niet hoever de tocht is maar laat voorop staan heel erg ver. Ik durf te wedden dat jij jou paarden binnen de korste keren total loss rijd. Zelfs met ernaast stappen. Hier komt het stukje dressuur om de hoek die er is voor de paarden en niet de dressuur voor de mens. Namelijk dat wanneer een paard in een goede conditie 1000 km wil kunnen afleggen moeten ze biomechanis onder de beste condities gereden worden of het paard heeft snel last van zijn rug en loopt blessures op. Ik zou zeggen ga eerst eens praten met mensen die over de 150 km endurence rijden en bedenk dan nog eens een plan.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 14:09

Rijden vind ik nog niet zo'n punt, dan loop je er maar naast ;)

Maar zonder enige kennis van het paard als wezen of op medisch gebied iets dergelijks willen ondernemen is echt onverantwoord.

Je praat over een levend dier, niet over een mechanisch vervoermiddel :n

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 14:13

Je hebt het over minimaal 10.000 km. Dat is met een gemiddelde dagafstand van 20 km dus 500 dagen, en met rustdagen meegerekend minimaal 2 jaar. Zelfs de Mongoolse steppenruiters zouden zoiets niet aandurven, vermoed ik zo maar...

dereiziger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-16 14:16

En dat is ook de reden dat ik nu o.a op het forum zit en over 2 weken beginnen de eerste rijlessen. Telefoon opladen is geen probleem een zonnenoplader met extra accu gaat mee over dat maak ik mij allemaal geen zorgen want daar is ruim voldoende ervaring in. Enige niet ervaring is dus met een paard, en waarom zou dit niet kunnen binnen 2 jaar maximaal 5 jaar? Ik heb alle tijd hiervoor en leer snel ;)

Ik wil alle papieren in orde hebben voor vertrek en voldoende hebben getraind, maar voor ik hier aan ga beginnen wil ik eerst weten of dit wel haal baar is. Hoefsmid en dierenarts zijn onder weg te vinden dus dat is geen probleem, heb een gsm met internet bij mij en ben niet bang om mensen te vragen warar een dierenarts in de buurt is. Voordeel is we zijn met 2 paarden en 2 personen zo weet je altijd meer als alleen.

Laatst een verhaal gelezen van 3 jongens die zonder ervaring paarden kochten in Mongolie en een rit maakte zonder gids, erg leuk verhaal maar dan heb ik toch graag wat rijervaring voor ik zoiets doe en wat meer paardenkennis. Alhoewel als het papier werk te ingewikkeld word wie weet is dat dan een optie haha.

Maar is het dan echt illegaal als je duitsland zo in rijd? Vele doen dit en ik zal beginnen met een gezondheidsverklaring want dat lijkt mij wel zo fijn om te weten dat je paard gezond is voor vertrek (als dit al een echte controle is of gewoon een papier voor extra belastinggeld). Wie heeft hier iets meer informatie over.

dereiziger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-16 14:19

Mensen die het belachelijk vinden die hoeven van mij niet te reageren. Iedereen mag een droom hebben en als dit toevallig jou droom is en ik deze wel doe en jij niet dat is dan gewoon pech voor jou en geluk voor mij dat ik dit wel kan en geen vastigheid heb en maanden/jaren op reis kan. Ik probeer zo veel als ik kan mijn dromen waar te maken en dat word dus ook deze droom. Ik zal er dan ook alles aan doen om dit te gaan doen en ga hier niet voor 100% maar voor 1000%.

Heb je een tip waarom je dit belachelijk nou je bedoeld niet haalbaar vind dan is deze welkom want van tips kan ik leren en hier rekening mee houden zodat het wel haalbaar word.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 14:21

Je bent echt naief hè. GSM bereik is in het buitenland veel minder dan hier, DA's en hoefsmeden zijn onderweg níet zo maar te vinden, zeker niet als je richting Oost-Europa en nog verder weg gaat. En je zult eerst toch moeten weten wanneer je een DA nodig hebt, voor je er één gaat zoeken.
Al die techniek die je mee wilt nemen, zul je op je paard mee willen nemen, en daar zit toch echt wel een grens aan, of je moet met een pakpaard willen rijden.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 14:25

Ibbel schreef:
Je hebt het over minimaal 10.000 km. Dat is met een gemiddelde dagafstand van 20 km dus 500 dagen, en met rustdagen meegerekend minimaal 2 jaar. Zelfs de Mongoolse steppenruiters zouden zoiets niet aandurven, vermoed ik zo maar...

Alleen al hierom niet haalbaar. Meer dan 20km op een dag voor zo'n lange tijd is echt totaal geen optie. Meer dan een klein rugzakje met spullen kun je niet meenemen (geen grote backpack iig, dat gewicht kan je paard niet er nog bij hebben), of je moet zorgen voor extra pakpaarden.
Gewoon onderweg "op de bonnefooi" een dierenarts of hoefsmid gaan zoeken laat echt al zien hoe ongelooflijk licht jullie dit opvatten. Als er iets gebeurt is even zoeken geen optie meer, dat zul je echt voor die tijd moeten weten en zelfs dan is het onmisbaar om zelf nog een hoop extra kennis mee te nemen.

Zelfs een trektocht door Europa is al een hele beproeving, alles daarna..... Paarden hier zijn niet gewend aan dat soort omgeving, niet geschikt om over kleine bergwegen te klauteren.

Dromen is fantastisch, maar sommige dromen zijn echt niet meer dan dat...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 14:26

dereizger schreef:
En dat is ook de reden dat ik nu o.a op het forum zit en over 2 weken beginnen de eerste rijlessen. Telefoon opladen is geen probleem een zonnenoplader met extra accu gaat mee over dat maak ik mij allemaal geen zorgen want daar is ruim voldoende ervaring in. Enige niet ervaring is dus met een paard, en waarom zou dit niet kunnen binnen 2 jaar maximaal 5 jaar? Ik heb alle tijd hiervoor en leer snel ;)

Ik wil alle papieren in orde hebben voor vertrek en voldoende hebben getraind, maar voor ik hier aan ga beginnen wil ik eerst weten of dit wel haal baar is. Hoefsmid en dierenarts zijn onder weg te vinden dus dat is geen probleem, heb een gsm met internet bij mij en ben niet bang om mensen te vragen warar een dierenarts in de buurt is. Voordeel is we zijn met 2 paarden en 2 personen zo weet je altijd meer als alleen.

Laatst een verhaal gelezen van 3 jongens die zonder ervaring paarden kochten in Mongolie en een rit maakte zonder gids, erg leuk verhaal maar dan heb ik toch graag wat rijervaring voor ik zoiets doe en wat meer paardenkennis. Alhoewel als het papier werk te ingewikkeld word wie weet is dat dan een optie haha.

Maar is het dan echt illegaal als je duitsland zo in rijd? Vele doen dit en ik zal beginnen met een gezondheidsverklaring want dat lijkt mij wel zo fijn om te weten dat je paard gezond is voor vertrek (als dit al een echte controle is of gewoon een papier voor extra belastinggeld). Wie heeft hier iets meer informatie over.

hoefsmid en dierenarts is onderweg te vinden?Dat is hier in zuid frankrijk al niet eenvoudig...misschien dat het in Mongolie anders is?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 14:26

dereizger schreef:
Mensen die het belachelijk vinden die hoeven van mij niet te reageren. Iedereen mag een droom hebben en als dit toevallig jou droom is en ik deze wel doe en jij niet dat is dan gewoon pech voor jou en geluk voor mij dat ik dit wel kan en geen vastigheid heb en maanden/jaren op reis kan. Ik probeer zo veel als ik kan mijn dromen waar te maken en dat word dus ook deze droom. Ik zal er dan ook alles aan doen om dit te gaan doen en ga hier niet voor 100% maar voor 1000%.

Heb je een tip waarom je dit belachelijk nou je bedoeld niet haalbaar vind dan is deze welkom want van tips kan ik leren en hier rekening mee houden zodat het wel haalbaar word.

Om te beginnen zou ik mijn toon eens aanpassen, als ik jou was :(:)
Je wilt advies?
Dat krijg je niet door mensen te betichten van jaloezie :n

Kennis over paarden doe je niet "even" op, al denk je nog zo'n bolleboos te zijn :n

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 14:27

Je mag niet zomaar een paard van buiten de EU de EU inbrengen. Vooral ivm met bepaalde ziekten.

Waarom niet gewoon in Mongolie rijden met paarden die daar gewoon blijven?
Wat ga je anders daarna met je illegaal geimporteerd mongoolse paard doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 14:29

2 tot 5 jaar om dusdanig goed te kunnen rijden dat je een rit van 10000 km kan gaan maken is inderdaad best krap ja.
Het is namelijk niet alleen zo dat je moet kunnen remmen, gasgeven en sturen, je zal je paard echt moeten kunnen trainen wil je hem heel houden gedurende zo'n rit. Net als mensen links of rechtshandig zijn, zijn paarden ook links of rechts gebogen. Als je dat niet corrigeert in het rijden, is de belasting op zijn spieren ook niet gelijk en krijg je sneller blessures. Ook zorgen dat je paard het gewicht gelijk verdeelt over zijn voor- en achterbenen (ipv voornamelijk de voorbenen) is noodzakelijk. Dat zijn geen dingen die je 'even' in 2 jaar leert. Genoeg mensen die 10 jaar rijden en dat nog niet beheersen :)

Dat betekent niet dat het helemaal niet kán, maar wel dat het een enorme (zo goed als onmogelijke) klus is. Niet gaan lessen op een manege dus, maar meerdere keren per week bij een privé instructeur die je versneld kan leren wat er allemaal bij rijden én verzorging komt kijken.

Vergeet daarnaast niet dat 'even een dierenarts bellen' niet zo eenvoudig is. In lang niet elk land zitten veel dierenartsen, laat staan goede paardenartsen. Ook goede hoefsmeden zijn niet overal eenvoudig te vinden. En dan is er nog de vraag; Hoe krijg je je paard dat pijn heeft en niet kan lopen bij een dierenarts die misschien wel 50 km verderop zit? Of wat als hij een blessure oploopt waarbij (stal)rust voor enkele weken de enige oplossing is?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-08-16 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 14:30

kortom...pak de fiets.Lijkt mij een veel beter en paardvriendelijker idee :j

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 14:30

Weet je? Ik denk dat als TS eenmaal begint met rijlessen en daadwerkelijk gaat leren wat er allemaal bij het houden van paarden komt kijken, ze al vrij snel door krijgt hoe onhaalbaar dit plan is. ;)

dereiziger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-16 14:32

Sizzle schreef:
Je mag niet zomaar een paard van buiten de EU de EU inbrengen. Vooral ivm met bepaalde ziekten.

Waarom niet gewoon in Mongolie rijden met paarden die daar gewoon blijven?
Wat ga je anders daarna met je illegaal geimporteerd mongoolse paard doen?

Ik wil een mongoolse paard dan niet helemaal naar Nederland brengen als ik daar een paard zou kopen denk dan eerder de omliggende landen te berijden en daarna aan een familie mijn paard geven die het nodig heeft.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 14:32

En het is weer vakantie tijd *\o/*
Makkelijk praten dat je alleen maar de positieve reacties wilt lezen. Logisch maar daar heb je toch weinig aan?
Het is misschien handiger om ons te laten lezen hoe je alles in gedachtes hebt qua hoefsmid, dierenarts etc. En daarbij, je wilt met je vriend gaan? Moet je dus twee paarden nemen die ook nog eens goed met elkaar om kunnen gaan. Wat zeg ik, het liefst beste vrienden als ze twee jaar lang 24/7 op elkaars lip moet gaan zitten. En wat ga je daarna met de paarden doen? Verkopen? En stel er wordt er 1 ziek, wat ga je dan doen? Of in het ergste geval overlijdt 1 van de paarden. Wat doe je dan, ga je verder en hoe?

Ik heb nu twee jaar mijn eigen paard, hiervoor acht jaar op een manege gereden en zelfs ik weet nog niet alles over de medicaties, verzorging etc.